En kort lägesrapport.
Idag var jag hos Kalle på High Fidelity. Mycket hjälpsam och trevlig man.
Jag fick lyssna på en Linn LP12 majik med Akiva tonarm och Addikt pu.
Det var en fin Linnanläggning med de nya isobarikgolvarna.
Denna LP12 lät fint!
En riktigt bra grammofon.
Kalle hade en hel del vanliga lp-skivor liggandes i butiken så jag kunde rota bäst jag ville och lyssna lite på en del som jag har hemma.
Turligt nog hade Kalle "Pirates" med Rickie Lee Jones. En helt vanlig pressning.
Skivans första låt heter "We belong together". Det är en knepig låt att spela upp. Mycket dynamik och även en hel del klangliga egenheter från RL pianospel.
Det här exet av Pirates var inte så bra pressat som tur var och jag hörde variation i tonhöjd i de inledande fraserna av Ricke Lees pianospel på just "We belong together.
Kalle hörde det inte dock.
Jag lägger upp en länk till spotify i fall du inte har skivan.
Lyssna inledningsvis på Rickies piano.
Längre fram tar rytmsektionen ordentligt tag och då kan det lätt bli lite stökigt om inte det är en bra uppspelare.
http://open.spotify.com/track/3MKSJZnui9nXZoClgpJT2t
Kanske Lp 12 Majik motorstyrning och arm inte riktigt fixar det?
Klart hörbar variation i tonhöjd på pianot. Däremot fixade den bra det fina trumspelet från Steve Gadd.
När jag över hos Audio concept spelade Robert nog lite mer audiofila inspelningar och därför kan jag inte jämföra.
Ingen musik jag känner till.
Nordic Concept artist hade en väldigt fin pitch i alla fall på skivor han spelade. Men som sagt det var ju också inte precis de skivor som jag rotar fram i begagnatbackarna.
Jag har smitit direkt till båda butikerna direkt efter jobbet och har inte haft egna skivor med mig.
Så det får bli återbesök i förekommande fall.
@Thomas A, Bill 50X och Naqref
Intressant diskussion.
Jag tror jag förstår alla era ståndpunkter. Därför har jag nog en ide om att det får bli att förena båda världar.
Tanken är att montera min Dynavektor 10X5 på den armen.
Jag satsar därför på skivspelarverk och tonarm.
När 10X5 gjort sitt satsar jag på en riktigt fin pick up för då har jag säkert glömt vad jag betalat för grammofonen från början.
Man glömmer lätt i min ålder.
Men!
Detta om inte någon kan övertyga mig om att min budget inte alls behöver tangeras!!
Minns att jag mycket gärna betalar mycket mindre än stipulerad budget.
Det gör verkligen inget om det blir mycket billigare.
@Laila och jannew
Opus continuo med cantus.
Detta är väl en skivspelare som bara kan köpas ohörd via fabrikanten?
I så fall köper jag blint och ohört.
Har kollat in hemsidan. Man skall dessutom montera själv.
Diy-projekt!
Jag skulle hemskt gärna vilja höra en continou med cantus först innan jag lägger eventuell beställning.
@Laila
Jag har en skivtvätt. Den är smidig och bra.
@Naqref.
Om du inte har något emot att jag ställer frågan.
-Vad har du själv för grammofon?
Du behöver absolut inte svara om du inte vill.
Absolut inte, lämna det i så fall okommenterat.
Jasså du vet vad jag jobbar med, kul!
Jo jag är väldigt van vid småpill så lite silikon är säkert inget problem att byta och jag gissar att en Mörch-arm behöver boosterdos silikon efter 10år?
@ivor-isobarik.
Du är en ängel!
Tack för en utförlig genomgång och köpråd samt prissättning av LP12 på andrahandsmarknaden.
Ditt inlägg är tycks mig vara mycket användbart för vem som helst som vill ha de bästa råd avseende denna LP12a.
Du skriver avslutningsvis i ditt inlägg att du funnit lyckan i din LP12a och det är precis dit jag också vill komma.
Jag är verkligen glad för din skull.
Nästa vecka ska jag besöka Bengt på vinylbutiken i hans demorum och då vill jag höra VPI och Notts analogue hyperspace.
Jag tror att Mirre på veteran hifi också kan ta en demo med mig, väntar på svar från honom.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2