Moderator: Redaktörer
tordnilsson skrev:Hur vart det nurå: god signalhantering är väl "ganska" viktigt inom audio också har jag för mig...
![]()
![]()
(I min lilla värld är det väl det en grundläggande parameter som förutsättning för musikåtergivning )
tordnilsson skrev:mvh å en trvlig kväll på er alla / tord
IngOehman skrev:Egentligen skulle vi dock kalla våra datamanicker för något trevligt
astronomiskt, och min fick namnet Mizar. Den trilskades dock i sådan
utsträckning att den fick heta Mizär istället.
urban skrev:Därmed inte sagt att en bra transistorförstärkare inte kan låta tillfredsställande men den blir oändligt mycket mer komplicerad att bygga än en OK Single-End Triod.
urban skrev:MIN teori ( och säkert inte bara min ) om varför många föredrar SET-förstärkare är att den överdrivet poängterade andratonsdistorsionen inte alls är orsaken till välljudet, utan att det är hur det låter INNAN distorsionsnivåerna stiger till märkbara nivåer som avgör valet av denna typ av förstärkare!
Ingen vrider upp volymen till överdrivet distorsionsframkallande nivåer och säger - GUD vad det börjar låta bra nu när disten ligger på minst 10% !!
Om jag har förstått det rätt så har ju dessutom en bra rörförstärkare väldigt lite dist i början av effektutaget ( Och nästan inga alls över tredjetonsdisten ) ) för att sedan i takt med volymökningen tyvär relativt raskt stiga till dom beryktade domedagsnivåerna ! (rätta mig om jag har fel )
Kanske ska man just därför verkligen anstränga sig för att hitta högtalare som tillåter den där (dom där!) första watten att visa vad en SET-häck faktiskt gör ( för välljudet ).
Därmed inte sagt att en bra transistorförstärkare inte kan låta tillfredsställande men den blir oändligt mycket mer komplicerad att bygga än en OK Single-End Triod.
-Just my two cents-
IngOehman skrev:...
Att bara kunna återge musik duger inte alls.
Inte för mig i varje fall.
Snarare tycker jag att det är en sorts låg grundnivå, som är rätt
så lätt att nå.
Nattlorden skrev:urban skrev:Därmed inte sagt att en bra transistorförstärkare inte kan låta tillfredsställande men den blir oändligt mycket mer komplicerad att bygga än en OK Single-End Triod.
...vid 500W output?
Flint skrev:PA-prylar är det väl inget noga med. Det är ju bara att blåsa på så mycket det går. Nej, här pratar vi hifi och inget annat.
urban skrev:MIN teori ( och säkert inte bara min ) om varför många föredrar SET-förstärkare är att den överdrivet poängterade andratonsdistorsionen inte alls är orsaken till välljudet, utan att det är hur det låter INNAN distorsionsnivåerna stiger till märkbara nivåer som avgör valet av denna typ av förstärkare!
Ingen vrider upp volymen till överdrivet distorsionsframkallande nivåer och säger - GUD vad det börjar låta bra nu när disten ligger på minst 10% !!
Om jag har förstått det rätt så har ju dessutom en bra rörförstärkare väldigt lite dist i början av effektutaget ( Och nästan inga alls över tredjetonsdisten ) ) för att sedan i takt med volymökningen tyvär relativt raskt stiga till dom beryktade domedagsnivåerna ! (rätta mig om jag har fel )
Kanske ska man just därför verkligen anstränga sig för att hitta högtalare som tillåter den där (dom där!) första watten att visa vad en SET-häck faktiskt gör ( för välljudet ).
Därmed inte sagt att en bra transistorförstärkare inte kan låta tillfredsställande men den blir oändligt mycket mer komplicerad att bygga än en OK Single-End Triod.
-Just my two cents-
DQ-20 skrev:Men det förklarar inte varför en push-pull-konstruktion inte har samma "status". EA gjorde ju en lyckad förstärkare med 2A3 som var pushpull. Jag är mycket skeptisk till att fasvändaren skulle vara den främsta förklaringen.
Flint skrev:Laila skrev:Å den kunskapen tänker du ta med dig in till döden* . . . ?
* Du är ju hjärtans välkommen att berätta redan nu . . .
Solly. Den insikten/kunskapen tar jag med mig in i evigheten.
urban skrev:Ingen vrider upp volymen till överdrivet distorsionsframkallande nivåer och säger - GUD vad det börjar låta bra nu när disten ligger på minst 10% !!
urban skrev:Om jag har förstått det rätt så har ju dessutom en bra rörförstärkare väldigt lite dist i början av effektutaget ( Och nästan inga alls över tredjetonsdisten ) ) för att sedan i takt med volymökningen tyvär relativt raskt stiga till dom beryktade domedagsnivåerna ! (rätta mig om jag har fel )
urban skrev:Kanske ska man just därför verkligen anstränga sig för att hitta högtalare som tillåter den där (dom där!) första watten att visa vad en SET-häck faktiskt gör ( för välljudet ).
urban skrev:Därmed inte sagt att en bra transistorförstärkare inte kan låta tillfredsställande men den blir oändligt mycket mer komplicerad att bygga än en OK Single-End Triod.
-Just my two cents-
Flint skrev:DQ-20 skrev:Men det förklarar inte varför en push-pull-konstruktion inte har samma "status". EA gjorde ju en lyckad förstärkare med 2A3 som var pushpull. Jag är mycket skeptisk till att fasvändaren skulle vara den främsta förklaringen.
Dom flesta motkopplar PP-steg och det ger ett annat ljud. Det går fint att göra ett lika bra PP-steg som de bästa SE-steg om man vet hur man ska gå tillväga. Närvaron av andratonsdist i ett SE-steg är inte förklaringen till välljudet på något sätt. Det är bara en onödigt trökig och utbredd missuppfattning. Vi får leva med den för den är så förbannat inbankad i skallen på alla "tekniker" så det är liksom ingen mening att säga det jag nyss sa. Jag gjorde bara ett undantag.
16KHz räckerIngOehman skrev:Det beror väl på hur högt man har behov av att spela?
Vh, iö
DQ-20 skrev:urban skrev:MIN teori ( och säkert inte bara min ) om varför många föredrar SET-förstärkare är att den överdrivet poängterade andratonsdistorsionen inte alls är orsaken till välljudet, utan att det är hur det låter INNAN distorsionsnivåerna stiger till märkbara nivåer som avgör valet av denna typ av förstärkare!
-Just my two cents-
Men det förklarar inte varför en push-pull-konstruktion inte har samma "status". EA gjorde ju en lyckad förstärkare med 2A3 som var pushpull. Jag är mycket skeptisk till att fasvändaren skulle vara den främsta förklaringen.
IngOehman skrev:DQ-20 skrev:urban skrev:MIN teori ( och säkert inte bara min ) om varför många föredrar SET-förstärkare är att den överdrivet poängterade andratonsdistorsionen inte alls är orsaken till välljudet, utan att det är hur det låter INNAN distorsionsnivåerna stiger till märkbara nivåer som avgör valet av denna typ av förstärkare!
-Just my two cents-
Men det förklarar inte varför en push-pull-konstruktion inte har samma "status". EA gjorde ju en lyckad förstärkare med 2A3 som var pushpull. Jag är mycket skeptisk till att fasvändaren skulle vara den främsta förklaringen.
Bra point.
Jag tror att en av de saker som kan vara p-p till nackdel, är att man inte
drar en DC-ström genom utgångstrafon, vilket kan verka som en fördel,
men om man utnyttjar det till att dimensionera ned trafon så blir det lätt
till en nackdel istället...
En utgångstrafo utan luftspalt (som inte behövs) som man har slimmat för
att spara pengar, så att den t ex klarar 35 Hz med full utstyrning men som
mättar vid lägre frekvenser än så, låter inte så kul när man driver den till
och över sin gräns.
En SET-förstärkare beter sig som regel mycket bättre vid utstyrning nära
och över gränsen. Men de kostar ju därefter, trafosarna, och därmed även
hela förstärkaren.
Vh, iö
ErikAndersson skrev: Jag är av den uppfattningen att mindre komponenter i signalvägen ger bäst musikåtergivning.
Nattlorden skrev:Imponerande tekniska lösningar låter också bäst om man vill lyssna på fonogrammet. Vill man inte det kan man ju välja valfritt distfillter, typ SET.
petersteindl skrev:I en SE är nätdel och speciellt utgångstrafo väldigt viktiga. Jag har ju hjälpt till lite grand vad gäller en rysk SET. Dess slutrör var parallellkopplade 300b. Den hade KT88 som strömgeneratorer och man tog ut signalen på katoden på 300b. Matningen var +/- så att katoderna på 300b har noll volt. Då kan man använda spartraf (autotransformator). Deras traf var synnerligen kraftigt dimensionerad och slutstegen har inte tappat vid 20 Hz och knappt vid 10 Hz. Utimpedansen är ung 0,2 ohm.
/Peter
MagnusÖstberg skrev:Jobbigt att få tag med högtalare med så hög känslighet att 10W räcker
sprudel skrev:MagnusÖstberg skrev:Jobbigt att få tag med högtalare med så hög känslighet att 10W räcker
Nu blir man ju verkligen nyfiken på att lyssna på The Dream med Hesselvall.
Hur effektiva är Hesselvallarna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster