Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-12 01:46

Blue skrev:Öhman: Ja, det är onekligen intressant att du (och antar jag, även andra LTSare) som jag förstår det är övertygad om att Piparna hypotetiskt skulle kunna bli en vinnare på en internationell 25000 kronors-marknad, men att du ändå inte väljer att gå denna väg.

Jag har inte kommenterat någon övertygelse i den vägen, vilket jag verkligen hoppas du håller med om. Jag kan nämligen inte bedöma den saken. Det är ju en kommersiell fråga. Jag vet att de klarar sig bra om lyssningen görs bakom opakt men ljudgenomsläppligt drapperi, för sådana lyssnngar har gjorts, men hur de skulle klara sig på en stor kommersiell marknad är en helt annan fråga. Jag kan inte sådant.

Jag försöker tänka mig själv in i att jag var i en liknande situation som din (vilket jag naturligtvis inte är) och ja... jag hade nog iallafall noga undersökt möjligheterna. Men men, man är olika.

Ja, så är det nog.

Och nej, jag är inte speciellt intresserad. Det finns redan en massa högtalare som är tillräckligt bra för att folk skall kunna ha glädje av musik genom dem. Det påstår ju de som ägen dem i varje fall. Så det enda meningsfulla biståndsarbete jag kan bidra med är till dem som ställer högre krav. Därmed faller det sig av sig själv omöjligt, att överge just de faktorer som garanterar att de högre kraven kan uppfyllas!

Högtalaren är hårdvara, som förvisso är av synnerligen stor betydelse, men om jag inte träffar potentiella intressenter - hur skall jag då kunna besvara de frågor som de kan tänkas ställa, vars svar är en förutsättning för att slutresultatet skall tangera potentialen?

Bara den som förstår vad hårdvaran är, och vad den kan göra kan få full kapacitet ur den, och därmed full glädje.

Säg att du studerat svärdsmidandets konst i 40 år, och du arbetat med ett svärd i ett halvt år, skulle du inte då tycka att det vore rimligt att försäkra dig om att den som köper det även kan hantera det? (Det är delvis därför det är så outhärdigt avskyvärt med oärliga smilfinkar som inte ställer frågor, trots att de borde ha gjort det, och sedan recenserar svärdet utan att ens ha fattat hur det skall svingas!)

Liknelsen med biståndsarbetaren är märklig... Precis som du är inne på så arbetar förmodligen han/hon med drivkraften att göra en insats för människor i tredje världen (och inte att tjäna pengar). Som jag förstår gör du alltså också vad du gör delvis för att hjälpa människor. Så långt är jag med. Men om dina högtalare skulle lanseras stort över hela världen, och göra försäljningssuccé, då skulle du ju hjälpa en himla massa folk med att få "korrekt återgivning",

Kanske om det vore min egen framgång jag ville fira, men jag är inte ett dugg intresserad av att ge korrekt återgivning åt den som inte är intresserad, eller ens fattar vad det skall vara bra för. Kort sagt, om jag kan hjälpa bara dem som söker upp mig, och kanske bara vissa av dem, så är jag nöjd så. Jag är helt ointresserad av att frälsa världen.

och är det inte precis det du är ute efter? (Därefter hade du nog dessutom haft råd att ta ganska så mycket ledigt för att även syssla med akustikkonsultation och privat högtalarfixande, om du hade lust med det).

Nej, jag är verkligen inte ute efter det. Ur mitt eget perspektiv är inget av de nämnda av väsentligt intresse. Jag tycker nästan bara om att lära mig saker om världen. Platser, människor, tankar och kulturer.

Ang. Mayro: Fick PM av honom idag och han bad mig att inte älta just er diskussion vidare här. Han känner sig kränkt, precis som du gör, men av en annan anledning. Och den anledningen känner du ju till sedan tidigare.

Nej det gör jag inte. Hur han kan känna sig kränkt av att skjuta mig i ryggen är mig en gåta.

Kanske kan alltså DEN diskussionen vara slut där, så kan ni förhoppningsvis sonas någon gång i framtiden?

Jag har sagt det flera gånger, jag har ingenting emot honom, men det sätt han betett sig på är obegripligt. I synnerhet hans ovilja att kommunicera har jag svårt att förstå.

Den som verkligen vill reda ut saker väntar inte till "någon gång i framtiden".

Att Mayro skulle ha haft någon dold agenda i det här... Bara ta och glöm det på direkten!

Varken jag eller någon annan tror nog att han själv anser eller insett att han haft en agenda. Men med tanke på att de som varnade mig för honom har haft rätt i detalj när de berättade vad han var ute efter och hur han skulle komma att agera, ligger det inte direkt nära tillhands att glömma det.

JAG försvarade honom när jag blev varnad för honom, och trodde att jag haft rätt till och med, direkt efter att vi träffades, men jag fick fel. :(

Och det säger jag inte för att han uttryckligen förklarat för mig hur det hela har gått till, utan för att jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han INTE är den typen som skulle göra en sådan bisarr grej (vem skulle för övrigt göra det, skulle du?).

Nej. Att jag skulle bete mig på det viset är verkligen en helt absurd tanke.

Jag står för vad jag gör, och jag skulle ALDRIG förolämpa någon (varken avsiktligt eller oavsiktligt) och sedan vägra diskutera saken. ALDRIG!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-12 09:26

Blue:

Jag tror mycket väl piP skulle kunna hävda sig mycket bra, internationellt sett, i konkurrensen mot stativare för ca 25000kr. Att de sedan inte har samma läckra design som många av dem kan säkert förbises av den som lyssnat på dem och jämfört. Dock skulle jag verkligen tycka det var en björntjänst att erbjuda dem för massmarknaden för 25000kr. Idag kan du om du engagerar dig lite själv, få loss ett par för ca4-5K eller färdigbyggda för ca7K och då vore det väl synd om priset jackades upp minst 300% bara för att...

Eller är du av den förlegade åsikten att pris och prestanda hör ihop?
Det kan det göra, förvisso, men hög prislapp är ingen garanti för något.
T ex är ju Quad 11L/12L (som jag tycker är fina stativare och som finns att få i en för prislappen mycket hög finish) relativt billiga och levererar välljud.

Det är så att jag nyligen (tillsammans med en annan högtalarspekulant som jag inte ens kände men som jag lovat få lyssna på mina piP hemma hos mig) lyssnade på ett par Dynaudio Contour S1.4 (ca 20900kr) med Krellelektronik för ca 70K i att akustikreglerat lyssningsrum med medhavd musik, som jag aldrig hört tidigare. Jag tyckte det lät rätt så bra, men misstänkte att det fattades bl a basbotten i dem. Vi satte oss i bilen och jag gav honom reservationen att mitt rum egentligen är illa lämpat för hifi och endast lätt akustikåtgärdat och att demo hos Öhman skulle vara mer övertygande.
Dock tyckte både han och jag att ljudet - på ALLA punkter - var bättre hemma hos mig. Han hade kuskat runt hela dagen och blivit demad högtalare, bla Quad 12L (som jag gillar skarpt - och du med om jag minns rätt?) och Totem, som jag också hört, flera gånger.

Det slutade iallafall med att den killen bokade demo hos Öhman och köpte ett par piP (i Ekfanér) veckan efter.

Om jag nu påstår detta, påstår du då att jag ljuger? Eller inte är "sakkunnig" eller har lyssnat under "fel premisser"? Den killen hade inte en susning om Ino Audio, mytbildningen eller pajkastningen. Han var bara nyfiken från början, precis som jag.

Jag har hört mycket stativare från "erkända märken" men ingen som jag skulle byta min piP mot ens för pengar emellan.
(Nu har jag iofs pi60 med)

:wink:
Inaktiv

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-12 09:30

För övrigt tycker jag det borde vara sluttuggat om Mayro/Öhman kontroversen. Vidare ältande i denna, eller andra trådar, gagnar varken dig ,Ingvar, eller Tobbe. Det känns bara surt att läsa - du får ändå inget genmäle från honom här och jag förstår att du är besviken på honom men det är lika trist att läsa om hur besviken du är på honom som det faktum att du inte fått en chans att att svara honom på hififorum eller kontakta honom privat. Sedan behöver vi andra inte slita i såren heller så du blir påmind.

Jag ser istället fram emot att få läsa dina inlägg i andra sammanhang.

:wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-12 10:45

IngOehman skrev:Jag står för vad jag gör, och jag skulle ALDRIG förolämpa någon (varken avsiktligt eller oavsiktligt) och sedan vägra diskutera saken. ALDRIG!

Hmm... Betänk vilken potential trollen kan se här... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-12 10:48

Pingvinlakrits: "Om jag nu påstår detta, påstår du då att jag ljuger? Eller inte är "sakkunnig" eller har lyssnat under "fel premisser"? Den killen hade inte en susning om Ino Audio, mytbildningen eller pajkastningen. Han var bara nyfiken från början, precis som jag."

Hehe... NEJ, jag påstår inte att du ljuger. Som jag sagt tidigare, jag har fortfarande inte lyssnat på någon av Ino-högtalarna själv och kan därför inte uttala mig om huruvida dom är bättre eller sämre än något annat överhuvudtaget. Dessutom är "bra" för mig (till skillnad från er, jag vet) ett relativt begrepp som handlar om tycke och smak. Så nej, jag säger deifinitivt inte att du ljuger.

Om vi tar Pip tex, så skulle jag gissa att jag skulle gilla hur dessa högtalare låter (vilket ju tom. Mayro gjorde på det hela taget...). Snygga tycker jag däremot inte att dom är. Det som "produktmässigt" gör mig lite skeptisk är egentligen främst dvd-spelaren från Pioneer. Hur i all sin dar kan man rekommendera denna spelare med tanke på vilka alternativ som finns för samma eller mindre pengar?

Jag kan helt enkelt inte få det till en särskilt bra cd-spelare, trots att jag lyssnat och jämfört en hel del. "Du har inte lyssnat och jämfört på rätt sätt" eller "jaha, då vill du ha ditt ljud färgat" tycker ju då LTS-skolan... Mycket möjligt, men när man ställer sig bakom en sådan spelare blir jag personligen skeptisk till hela "ideologin" (vilket fö i sig är en i mitt tycke ganska tokig grej) och alla andra produkter som rekommenderas därifrån.

PS. Ja, Quads stativare är trevliga tycker jag.

:)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-12 11:06

OK, nu blir det duktigt off topic, men tråden har ju redan spårat ur sedan länge:

Blue skrev:Jag kan helt enkelt inte få det till en särskilt bra cd-spelare, trots att jag lyssnat och jämfört en hel del. "Du har inte lyssnat och jämfört på rätt sätt" eller "jaha, då vill du ha ditt ljud färgat" tycker ju då LTS-skolan...

Max säger: Jag tycker den ljudliga skillnaden mellan olika CD/DVD-spelare är i princip försumbar, möjligen undantaget dom allra extremt billigaste. Pioneern är dock SÅ ful att den för egen del är helt utesluten från köp, även om den skulle vara enormt myket bättre än min nuvarande spelare (vilket den också är, på pappret).
Dessutom gillar jag inte Pioneer som fabrikat efter deras helt oseriösa Legato Link-tjafs. Jag har helt enkelt inget förtroende för dom.
För ordningens skulle kan jag ju nämna, om någon mot förmodan skulle bry sig, att jag använder en Denon DN-C615.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-12 11:10

Hej Max.
Jag bryr mig!
Den är väl bra den dära Denon CD-spelaren...

Legato Link är numera skrotat, tror jag.

Jag brukar kalla det för Legato Stink.

Jag älskar min Pioneer DVD men tycker oxå att den är ugly.

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-12 13:26

Öhman: Jag förstår att du tillhör dom som är roade över att leka "klippochklistra" med tidigare inlägg men det blir då ofta ganska svårt att få ett bra sammanhang i det man skriver och ditt senaste inlägg är tyvärr väldigt rörigt och bidrar inte särskilt mycket till att förtydliga dina åsikter.

Men jag ska kolla om jag genom att läsa både innantill och mellan raderna fattat allt rätt:

Du är väldigt stolt över dina högtalare. Du anser att Pip är bättre än flertalet (alla?) stativare i 25 kkr-klassen. Du vänder dig med dina högtalare till dom som har högre krav än vad som kan tillfredsställas av de kommersiella varumärkena. Du anser inte dig själv kunna bedömma om dina högtalare skulle stå sig kommersiellt på världsmarknaden. Du vill personligen "utbilda" dom du säljer dina högtalare till, vilket i sig omöjliggör försäljning på bred front. Du trivs dessutom fint med att ägna dig åt dina högtalare som en hobby, utan att göra några stora pengar på dom.

Säg nu, och snälla utan onödiga ordmärkerier och logiklekar: Har jag i stort sett fattat din inställning på rätt sätt?

Än en gång gällande Mayro: Jodå, du förstår nog innerst inne varför han känner sig kränkt. Det har förklarats i ett flertal inlägg vid det här laget. Ett "grundtips": Läs och försök ta till dig lite mellan varven, istället för att lägga atllt krut på att propagera ditt eget synsätt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-12 13:36

Max_Headroom skrev:Jag tycker den ljudliga skillnaden mellan olika CD/DVD-spelare är i princip försumbar, möjligen undantaget dom allra extremt billigaste.

När man testar apparater mot varandra, A/B-test typ, är de flesta cd-spelare väldigt lika varandra. Frekvensgång och brus är ju de parametrar som man mycket snabbt lägger märke till vid A/B-test. Och de parametrarna är hyggligt lika för alla spelare.

Men vid längre tids lyssning så märker man att vissa spelare föredras framför andra. Vad det är för skillnader som då kommer i dagen kan jag inte direkt svara på, men skillnader är det.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-12 15:13

Bill50x skrev:Men vid längre tids lyssning så märker man att vissa spelare föredras framför andra. Vad det är för skillnader som då kommer i dagen kan jag inte direkt svara på, men skillnader är det.
/ B

Mm, man ska väl betona att det då ytterligt sällan är fråga om bara lyssning, utan även tittning och vidröring. Därmed inte sagt att tittningen och vidröringen är oväsentliga, speciellt inte om det får en att tro att ljudet är annorlunda. Och visst KAN det vara verkliga skillnader i ljudet som man behöver tid för att upptäcka, men jag är ändå väldigt övertygad om att blind A/B-lyssning med växlingen relativt snabbt styrd av lyssnaren är överlägset för att hitta små skillnader som enbart sitter i ljudet.

Idealet är väl en inkörningsperiod av öppet lyssnande och sedan en A/B-lyssning när man vet vad man ska lyssna efter.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-12 16:13

Blue skrev:Öhman: Jag förstår att du tillhör dom som är roade över att leka "klippochklistra" med tidigare inlägg men det blir då ofta ganska svårt att få ett bra sammanhang i det man skriver och ditt senaste inlägg är tyvärr väldigt rörigt och bidrar inte särskilt mycket till att förtydliga dina åsikter.

Ajdå, jaha, då tycker vi ganska olika. Jag tycker det är väldigt tydligt.

Men jag ska kolla om jag genom att läsa både innantill och mellan raderna fattat allt rätt:

Du är väldigt stolt över dina högtalare.

Tror inte jag har sagt det, men det stämmer nog i varje fall delvis. Jag är i varje fall väldigt glad över dom, eftersom jag tycker mycket om att använda dem. Om du verkligen menar att man måste läsa det jag skriver mellan raderna så är du nog en rätt skicklig "mellan raden-läsare" i varje fall... :wink: (När du försöker förstå.)

Du anser att Pip är bättre än flertalet (alla?) stativare i 25 kkr-klassen.

"Alla" vågar jag förstås inte påstå, jag har ju inte hört alla. Men som jag skrivit tidigare tror jag de står sig bra, men det beror förstås på vad man jämför för egenskaper.

De har varit med i ett blindtest där de vann över 30 par andra högtalare som allihopa kostade mellan 15 000:- per par och 300 000:- per par, men då spelades det nog inte så väldig starkt. Ino piP är ju en lite högtalare som inte brillierar i spelning på mkt hög ljudtrycksnivå.
För den som struntar i ljudkvalitet men vill spela väldigt starkt är jag säker på att det finns högtalare för 1000:-, eller ännu mindre, som kan passa bättre.

Att jämföra, även om man försöker göra det på objektiva grunder, blir oomkullrunkeligt beroende av behov och värderingar.

Du vänder dig med dina högtalare till dom som har högre krav än vad som kan tillfredsställas av de kommersiella varumärkena.

Ja, det har blivit så, men det är inte så att jag "vänder mig till någon", utan det är snarare som så, att de som ser verkligheten på det viset som vänder sig till mig.

Jag gör ju bara högtalare som jag själv gillar, och vad jag är ute efter hos en högtalare är väl rätt välkänt - jag vill att den skall utföra en akustisk dekning av inspelningen som är så ursprungstrogen som möjligt.

Det har visat sig att fler än jag är ute efter samma sak. Fortfarande är de en försvinnande liten majoritet, men de tillräckligt många för att jag tycker att branschen borde ha uppmärksammat dem.

Både branschen i sin helhet och hifi-tidskrifterna har gått i den diametralt motsamma riktningen, alltså att för varje år som går allt mindre resonera i termer av återgivning och ursprungstrohet.

Du anser inte dig själv kunna bedömma om dina högtalare skulle stå sig kommersiellt på världsmarknaden.

Det stämmer, jag kan bara gissa därvidlag.

Du vill personligen "utbilda" dom du säljer dina högtalare till, vilket i sig omöjliggör försäljning på bred front. Du trivs dessutom fint med att ägna dig åt dina högtalare som en hobby, utan att göra några stora pengar på dom.

Helt korrekt uppfattat. Jag tycker det vore trevligt om detta skulle sprida sig dessutom! :P

Även om inte alla delar min återgivningstanke, tycker jag alltså att det vore väldigt trevligt om flera företag gav konsumenterna en möjlighet att träffa och diskutera med företagens ideologer/tänkare/konstruktörer.

I verkligheten är det dock precis tvärtom - de flesta företag (inte alla dock) har marknadsavdelningar som ser det som en av sina viktigaste uppgifter att hindra all kommunikation mellan konstruktörer och potentiella köpare. 8O Ofta är den största rädslan att konsumenterna skall få veta att många konstruktörer betraktar det som formuleras i säljbroschyrer som rent nonsens. Teknikerna betraktas kort sagt som en "fara för säljbudskapen".

Säg nu, och snälla utan onödiga ordmärkerier och logiklekar: Har jag i stort sett fattat din inställning på rätt sätt?

Ja, du verkar ha fattat ungefär. Med undantag av att du tycks tro att jag ägnat mig åt onödiga ordmärkerier och logiklekar. Det har jag inte, inte i vår diskussion alltså.

Ibland är det bra att vara noga dock tycker jag, för om man inte bryr sig om att saker uppfattas rätt finns det ju inget skäl att diskutera alls.

Än en gång gällande Mayro: Jodå, du förstår nog innerst inne varför han känner sig kränkt. Det har förklarats i ett flertal inlägg vid det här laget.

Jag har inte en aning om vad du pratar om nu. Vilka inlägg? Tror du jag skojar när jag säger att jag vill veta vad du pratar om?

Om du vet svaren så tala ut istället för att repetera "du vet nog".

Ett "grundtips": Läs och försök ta till dig lite mellan varven, istället för att lägga allt krut på att propagera ditt eget synsätt.

Din attityd är inte speciellt trevlig nu.

Jag läser med glädje, och lyssnar med glädje, om du säger något, och i ännu högre grad om Tobbe (Mayro) säger något. Men nu är det ju rena gissningsleken. :? Han säger inget, och du repeterar att jag vet saker som jag inte vet, men du säger inte vad det gäller.

Tala ur skägget, eller lägg ned! Jag avser inte älta detta vidare utan att ny information adderas. Tyckte Pingvinlakrits hade en bra poäng där.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-13 14:39

Hej igen Öhman!

All right, jag börjar få ett grepp om hur du tänker och arbetar, och det var ju vad jag ville. Sedan går jag knappast i villfarelsen att jag skulle kunna påverka dig att resonera på ett annorlunda sätt, så den diskussionen kan vi lägga ner där. Tack för dina förtydliganden!

Kan dock inte låta bli att fastna på en liten detalj i det du skriver: "Både branschen i sin helhet och hifi-tidskrifterna har gått i den diametralt motsamma riktningen, alltså att för varje år som går allt mindre resonera i termer av återgivning och ursprungstrohet". Jasså, åh fasen? Jag är inte säker att jag är helt med på denna teori om utvecklingen. Kan du utveckla?

Och så tillbaka till Mayro igen då: "Jag har inte en aning om vad du pratar om nu. Vilka inlägg? Tror du jag skojar när jag säger att jag vill veta vad du pratar om?"

Hmmm... Är du riktigt säker på att du har läst hela tråden? Vid en snabb återblick genom alla inlägg hittade jag mellan tummen och pekfingret 5-10 inlägg där det klart och tydligt framgår varför Mayro (och vi som förstår hans ståndpunkt) inte är helt nöjd över ditt (och några andras) bemötande.

Men jag kan väl ta det lite kort en gång till då: Mayro lyssnar på dina högtalare. Han tyckte att dom lät mycket bra, han skulle till och med själv kunna tänka sig att slå till, men han hade vissa reservationer i sin positiva recension. Detta ville han berätta på forumet.

Varför i hela friden ska han inte kunna göra detta utan att bli påhoppad av dig och dina lärjungar med en mycket otrevlig (det är mycket svårt att få det till något annat) "vi vet bäst-attityd"? Varför? När det handlar om subjektivt tyckande, vilket det gör här och vilket Mayro tydligt har påpekat, FINNS det inget rätt och fel, punkt slut. Även om jag vet att detta är något som ni i LTS har mycket svårt att inse.

Lek med tanken Ingvar, att du istället hade bemött Mayros recension så här: "Jaha, du tycker så, intressant, det har jag inte hört någon som tyckt förrut. Kul i alla fall att det fanns en hel del med högtalarna som du gillade, jag är själv mycket nöjd med dom". Då hade vi med största sannolikhet sluppit denna aggressivt laddade debatt och du hade gått ur "striden" med värdighet. Som extra grädde på moset är jag ganska övertygad om att du alldeles oavsett har en målgrupp som skulle vara precis lika nöjd med dina högtalare som dom var innan Mayros recension.

PS. Jag har haft kontakt med Pac på hififorum. Du är INTE avstängd på livstid. Var denna lögn från början kom från vet jag inte, och det kan vi kanske strunta i. Men vi ska hålla oss till sanningen här och nej, du är inte avstängd på livstid.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-13 16:22

iö på hf.nu....det vore en syn det :lol: :wink:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-13 16:42

Blue: Det är intressant att du pratat med pac, ena halvan i en tvåvägskommunikation, som dessutom varken var forumägare, eller den som stängde av IÖ. Och ändå vet så mycket av sanningen, att du kan hävda att det är en lögn att IÖ fått veta att han blev avstängd på livstid.

Det är möjligt att pac öppnar dörren, och att de gamla forumsägarnas beslut inte längre gäller. Men att kalla det IÖ hävdar en lögn, är väl, en gnutta, magstarkt.

Sen är iaf jag ruggigt trött på allt snack om lärjungar. Vad jag kan minnas finns det ett antal, lika subjektiva som mayros, uttalanden som ligger i linje med det sätt du vill att IÖ skulle uttryckt sig på.

Men jag kan ha fel. Visa gärna några exempel.

Hur skulle du känna om jag kallade dig mayros lärjunge?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-13 17:37

lasselite: Nu får vi försöka hålla isär saker här. Det som Pac har sagt till mig och som jag refererar handlar om hur läget är IDAG, inte hur det var eller vad som hände innan han blev forumägare. Och idag är alltså Öhman (enligt Pac som är forumägare) INTE "avstängd på livstid" från hififorum.nu. (Han är alltså välkommen att ansöka om han har lust). Jag tycker nog trots allt att det är ganska viktigt att folk får reda på detta mitt ibland alla rykten.

Gällande termen "lärjungar". Jag tycker det är ett ganska passande ord. Öhman vill utbilda er, ni vill lära er av honom, någon sa också att han är en god förebild. Ni tycks försvara honom i vått och torrt. Ser du likheterna? Jämför gärna med epitetet "troll" som jag har sett att många här gärna svänger sig med gällande dom som inte köper hela LTS-konceptet. What on earth har då TROLL med någonting överhuvudtaget att göra kan man fråga sig?

"Hur skulle du känna om jag kallade dig mayros lärjunge?". Det skulle kännas lite märkligt, det finns nämligen ett antal viktiga skillnader här: Mayro kallar sig inte "chefsideolog" och jag är inte medlem i den tänkbara förening som i så fall skulle odla denna "ideologi". Den enda "förening" som jag vet att Mayro är med i är någon liten klubb som moddar dvd-spelare från Denver och hävdar att dessa låter alldeles fantastiskt. Jag har överhuvudtaget ingenting med denna klubb att göra och är dessutom skeptisk (om än ovetande) till dessa dvd-spelare. Slutligen kan det nämnas att jag och Mayro har rykt ihop ett flertal diskussioner gällande förtjänster/nackdelar om en mängd produkter. Bland annat är han en varm förespråkare av nätkablars effekt på ljudkvalitén medan jag aldrig lyckats höra några sådana skillnader.

Sammanfattningsvis tycker jag alltså att Mayro är en trevlig prick (och framförallt en som, liksom alla andra, har rätt att framföra sina åsikter utan att bli nedspottad), men han och jag har i mångt och mycket olika åsikter om hifi.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-13 17:57

Blue,

Skulle du frivilligt gå tillbaka till ett forum du en gång blivit utsparkad från?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-08-13 17:57

Blue, troll är ett internetfenomen och har ingenting med vare sig "LTS-koncept" eller hifi att göra. För övrigt tycker jag inte denna diskussionen leder nånstans... :roll:

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-13 18:12

Jax: "Skulle du frivilligt gå tillbaka till ett forum du en gång blivit utsparkad från?"

Det är nu en helt annan fråga det, men nej, det skulle jag förmodligen inte.

Niklas: "Blue, troll är ett internetfenomen och har ingenting med vare sig "LTS-koncept" eller hifi att göra. För övrigt tycker jag inte denna diskussionen leder nånstans..."

Där ser man, jag har inte sådär superbra koll på alla "internetord". Men om du har lust, utveckla gärna vilken ny betydelse ordet har kommit att få!

Helt okej för övrigt att du inte tycker diskussionen "leder nånstans", om du vill kan du ju alltid sluta läsa?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-08-13 18:14

Blue skrev:Jax: "Skulle du frivilligt gå tillbaka till ett forum du en gång blivit utsparkad från?"

Det är nu en helt annan fråga det, men nej, det skulle jag förmodligen inte.

Tackar. Frågan jag ställde är högst relevant i detta sammanhang.

Men du borde vara lite försiktig med användningen av ordet "lögn" i framtiden.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-13 20:02

Blue: IÖ har ju inte heller sagt något om pacs inställning, utan bara vad han fått veta i samband med avstängningen. Så det vore på sin plats att ta tillbaks ordet lögn. Eller?

Jag uppskattar IÖs inlägg, men är inte med i LTS. Att äga eller ha lyssnat till IÖs högtalare är inte heller liktydigt med att vara medlem i nämnda sammanslutning. Att vidhålla begreppet och rättfärdiga det känns då inte heller så genomtänkt.

Dessutom skulle det fortfarande vara fint med några konkreta exempel på "påhopp" från "lärjungar".

Känns som du missat, eller medvetet undviker, det viktiga i mitt föregående inlägg.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-13 21:29

Hörrni grabbar! Allvarligt talat...sitta inne och tjafsa hifi en lördagkväll...nej ut och jaga kjolstyg med er nu!!! :D

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-08-13 21:33

rhenrics: :lol:

Du har så rätt...

Men om man redan har ett kjoltyg då? ;)

OT, men denna tråden är så OT som OT kan vara. :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-13 21:35

Just dé, om man har ett kjoltyg hemma redan att tjafsa med så kanske det är motiverat att tala allvar på forat istället. :lol:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-08-13 22:14

Om kjolstyget inte vill, och redan gått och lagt sig........??
/Jonas

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-08-13 23:05

Då gör man som man vill. :wink:

(jag tar bort samtliga inlägg om du vill hetsporren)

Hoppsan. Fel tråd....
Senast redigerad av m_persson79 2005-08-13 23:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-08-13 23:05

JonasNilsson skrev:Om kjolstyget inte vill, och redan gått och lagt sig........??
/Jonas

... så köper man en blomkvast i morgon, lägger huvudet lite på sne' och säger "Älskling, det är nog länge sedan jag talade om hur mycket ..." :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-13 23:15

Blue skrev:Niklas: "Blue, troll är ett internetfenomen och har ingenting med vare sig "LTS-koncept" eller hifi att göra. För övrigt tycker jag inte denna diskussionen leder nånstans..."

Där ser man, jag har inte sådär superbra koll på alla "internetord". Men om du har lust, utveckla gärna vilken ny betydelse ordet har kommit att få!

"Troll" på engelska betyder "fiska med drag", eller att fiska efter bråk i internetfallet. Trollet lägger ut "beten" och hoppas att någon nappar. Hmm, undrar om det svenska order "tråla" har samma ursprung, det är ju också fiskerelaterat.

Googla på "internet troll" så kommer bla detta upp:
http://members.aol.com/intwg/trolls.htm

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-14 00:02

Vi har för länge sedan lämnat hajfy och äntrat dockusåpaträsket :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-14 00:48

Blue skrev:Hej igen Öhman!

All right, jag börjar få ett grepp om hur du tänker och arbetar, och det var ju vad jag ville. Sedan går jag knappast i villfarelsen att jag skulle kunna påverka dig att resonera på ett annorlunda sätt, så den diskussionen kan vi lägga ner där. Tack för dina förtydliganden!

Det var så lite så. Tack för att du läste och försökte förstå.

Kan dock inte låta bli att fastna på en liten detalj i det du skriver: "Både branschen i sin helhet och hifi-tidskrifterna har gått i den diametralt motsamma riktningen, alltså att för varje år som går allt mindre resonera i termer av återgivning och ursprungstrohet". Jasså, åh fasen? Jag är inte säker att jag är helt med på denna teori om utvecklingen. Kan du utveckla?

Läs en valfri kommersiell hifi-tidskrift och försök bilda dig en uppfattning om huruvida den som skriver överhuvudtaget reflekterar över ursprungstrohet.

Försök sen hitta formuleringar som antyder att hifi är ett begrepp som skribenten tyvärr inte alls förstår innebörden av. I ett normalt nummer kommer du (om du själv förstår vad hifi betyder) att hitta rikligt med sådana exempel. Fler än 50 stycken är inte ovanligt. :o

Gå sedan tillbaka tjugo-trettio år i tiden och gör samma sak med den tidens hifi-tidskrifter. Jag tror du kommer att finna att återgivningsfrågan ofta hanterades seriösare på den tiden.

Och så tillbaka till Mayro igen då: "Jag har inte en aning om vad du pratar om nu. Vilka inlägg? Tror du jag skojar när jag säger att jag vill veta vad du pratar om?"

Hmmm... Är du riktigt säker på att du har läst hela tråden? Vid en snabb återblick genom alla inlägg hittade jag mellan tummen och pekfingret 5-10 inlägg där det klart och tydligt framgår varför Mayro (och vi som förstår hans ståndpunkt) inte är helt nöjd över ditt (och några andras) bemötande.

För det första: Använd citeringsfunktionen så blir det tydligare vad du skriver, respektive vad som är citat från någon annan.

För det andra. Så vitt jag har sett finns inga inlägg ÖVERHUVUDTAGET av Mayro i denna tråd.

Men jag kan väl ta det lite kort en gång till då: Mayro lyssnar på dina högtalare. Han tyckte att dom lät mycket bra, han skulle till och med själv kunna tänka sig att slå till, men han hade vissa reservationer i sin positiva recension. Detta ville han berätta på forumet.

Igen - jag har inte sett ett ord från honom i denna tråd. Däremot har jag sett att han på annat forum skrivit absurditeter som "katastrof" resp "inte till fotknölarna". Detta trots att INGA sådana kommentarer yttrades på plats i demorummet.

Detta har (på det andra forumet) bortförklarats med att han hade "lovat att inte ge sig in i några tekniska diskussioner", eller något liknande, precis som det skulle vara att göra mig en tjänst att sitta och vara oärlig! Tvärtom är stillatigande smilande följt av fällande av kommentarer som "katastrof" och "inte ens till fotknölarna" (=helt irrelevant kritik), ett sätt att se till att den man tänker ge sig på, inte fått möjlighet att varken kommentera eller med exempel visa att spekulationerna är fel.

Varför i hela friden ska han inte kunna göra detta utan att bli påhoppad av dig och dina lärjungar med en mycket otrevlig (det är mycket svårt att få det till något annat) "vi vet bäst-attityd"?

Varför?

Ställ dig den motsatta frågan istället: Varför börjar en person med att (utan att ha hört någonting alls) tala skit om en annan person, för att sedan tillfälligt bli "vän" med den han förtalat, kommer och lyssnar (och ler och visar inga tecken på att ogilla något), för att sedan avsluta med att skriva ett "hemma hos reportage" där de mest avskyvärda beskrivningar lanceras (värre än jag läst någonsin i någon recension) blandade med taxtmassor som gör gällande att beskrivningen är sann, ärligt och dessutom mycket positiv?

När det handlar om subjektivt tyckande, vilket det gör här och vilket Mayro tydligt har påpekat, FINNS det inget rätt och fel, punkt slut. Även om jag vet att detta är något som ni i LTS har mycket svårt att inse.

Har du överhuvutaget läst någonting som jag skrivit före denna tråd? Din sista mening är absurd. Det du skriver är ju självklart och något jag skrivit tusentals gånger i olika sammanhang.

Det du missat är att påståenden inte är subjektiva om man reserverar sig för sina reservationer, och i sin kritik desutom klargör att det man talar om är verkligt och absolut.

Lek med tanken Ingvar, att du istället hade bemött Mayros recension så här: "Jaha, du tycker så, intressant, det har jag inte hört någon som tyckt förrut. Kul i alla fall att det fanns en hel del med högtalarna som du gillade, jag är själv mycket nöjd med dom". Då hade vi med största sannolikhet sluppit denna aggressivt laddade debatt och du hade gått ur "striden" med värdighet. Som extra grädde på moset är jag ganska övertygad om att du alldeles oavsett har en målgrupp som skulle vara precis lika nöjd med dina högtalare som dom var innan Mayros recension.

Nu är du där igenom och försöker projicera din världsbild på mig... Jag bryr mig inte om målgrupper - jag bryr mig om ärlighet och sanning. Att bete sig bedrägligt och oärligt är illa alldeles oavsett om folk går på det eller ej. Det är det jag reagerar på.

PS. Jag har haft kontakt med Pac på hififorum. Du är INTE avstängd på livstid. Var denna lögn från början kom från vet jag inte, och det kan vi kanske strunta i. Men vi ska hålla oss till sanningen här och nej, du är inte avstängd på livstid.

Lek med denna tanke: Det kanske inte var en lögn från början? Eftersom jag bara har redogjort för var jag har fått veta är ditt snack om lögner och att vi skall hålla oss till sanningen rent befängt.

Jag har redan fått veta av pac att jag kan regitrera mig nu, och det har jag tackat honom för. Vi får se om jag bryr mig. Med tanke på hur mycket lögner som spritts om mig på hifi-forum (inte bara för länge sedan utan kontinuerligt under flera års tid) vet jag inte om det längre är meningsfullt för mig att skriva något där. De som skriver där är ju inte mer än människor och många av dem tror ju på det de fått läsa, som andra har berättat, trots att mycket av det varit medvetna lögner, eller bara uppdiktade spekulationer.

Att Mayro tagit tillbaka mycket av sina tidigare bidrag därvidlag hedrar honom förvisso.

Vh, iö

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-08-14 06:03

Blue skrev:Niklas: "Blue, troll är ett internetfenomen och har ingenting med vare sig "LTS-koncept" eller hifi att göra. För övrigt tycker jag inte denna diskussionen leder nånstans..."

Ingen speciell alls. Det är ungefär som att utveckla hur mycket 1 meter kommer att skilja (före och) efter denna diskussionen.
Blue skrev:Helt okej för övrigt att du inte tycker diskussionen "leder nånstans", om du vill kan du ju alltid sluta läsa?

Självklart, det valet har vi alla. Tycker du själv att du tillför nånting just nu? Vart vill du komma?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi