Blue skrev:Öhman: Ja, det är onekligen intressant att du (och antar jag, även andra LTSare) som jag förstår det är övertygad om att Piparna hypotetiskt skulle kunna bli en vinnare på en internationell 25000 kronors-marknad, men att du ändå inte väljer att gå denna väg.
Jag har inte kommenterat någon övertygelse i den vägen, vilket jag verkligen hoppas du håller med om. Jag kan nämligen inte bedöma den saken. Det är ju en kommersiell fråga. Jag vet att de klarar sig bra om lyssningen görs bakom opakt men ljudgenomsläppligt drapperi, för sådana lyssnngar har gjorts, men hur de skulle klara sig på en stor kommersiell marknad är en helt annan fråga. Jag kan inte sådant.
Jag försöker tänka mig själv in i att jag var i en liknande situation som din (vilket jag naturligtvis inte är) och ja... jag hade nog iallafall noga undersökt möjligheterna. Men men, man är olika.
Ja, så är det nog.
Och nej, jag är inte speciellt intresserad. Det finns redan en massa högtalare som är tillräckligt bra för att folk skall kunna ha glädje av musik genom dem. Det påstår ju de som ägen dem i varje fall. Så det enda meningsfulla biståndsarbete jag kan bidra med är till dem som ställer högre krav. Därmed faller det sig av sig själv omöjligt, att överge just de faktorer som garanterar att de högre kraven kan uppfyllas!
Högtalaren är hårdvara, som förvisso är av synnerligen stor betydelse, men om jag inte träffar potentiella intressenter - hur skall jag då kunna besvara de frågor som de kan tänkas ställa, vars svar är en förutsättning för att slutresultatet skall tangera potentialen?
Bara den som förstår vad hårdvaran är, och vad den kan göra kan få full kapacitet ur den, och därmed full glädje.
Säg att du studerat svärdsmidandets konst i 40 år, och du arbetat med ett svärd i ett halvt år, skulle du inte då tycka att det vore rimligt att försäkra dig om att den som köper det även kan hantera det? (Det är delvis därför det är så outhärdigt avskyvärt med oärliga smilfinkar som inte ställer frågor, trots att de borde ha gjort det, och sedan recenserar svärdet utan att ens ha fattat hur det skall svingas!)
Liknelsen med biståndsarbetaren är märklig... Precis som du är inne på så arbetar förmodligen han/hon med drivkraften att göra en insats för människor i tredje världen (och inte att tjäna pengar). Som jag förstår gör du alltså också vad du gör delvis för att hjälpa människor. Så långt är jag med. Men om dina högtalare skulle lanseras stort över hela världen, och göra försäljningssuccé, då skulle du ju hjälpa en himla massa folk med att få "korrekt återgivning",
Kanske om det vore min egen framgång jag ville fira, men jag är inte ett dugg intresserad av att ge korrekt återgivning åt den som inte är intresserad, eller ens fattar vad det skall vara bra för. Kort sagt, om jag kan hjälpa bara dem som söker upp mig, och kanske bara vissa av dem, så är jag nöjd så. Jag är helt ointresserad av att frälsa världen.
och är det inte precis det du är ute efter? (Därefter hade du nog dessutom haft råd att ta ganska så mycket ledigt för att även syssla med akustikkonsultation och privat högtalarfixande, om du hade lust med det).
Nej, jag är verkligen inte ute efter det. Ur mitt eget perspektiv är inget av de nämnda av väsentligt intresse. Jag tycker nästan bara om att lära mig saker om världen. Platser, människor, tankar och kulturer.
Ang. Mayro: Fick PM av honom idag och han bad mig att inte älta just er diskussion vidare här. Han känner sig kränkt, precis som du gör, men av en annan anledning. Och den anledningen känner du ju till sedan tidigare.
Nej det gör jag inte. Hur han kan känna sig kränkt av att skjuta mig i ryggen är mig en gåta.
Kanske kan alltså DEN diskussionen vara slut där, så kan ni förhoppningsvis sonas någon gång i framtiden?
Jag har sagt det flera gånger, jag har ingenting emot honom, men det sätt han betett sig på är obegripligt. I synnerhet hans ovilja att kommunicera har jag svårt att förstå.
Den som verkligen vill reda ut saker väntar inte till "någon gång i framtiden".
Att Mayro skulle ha haft någon dold agenda i det här... Bara ta och glöm det på direkten!
Varken jag eller någon annan tror nog att han själv anser eller insett att han haft en agenda. Men med tanke på att de som varnade mig för honom har haft rätt i detalj när de berättade vad han var ute efter och hur han skulle komma att agera, ligger det inte direkt nära tillhands att glömma det.
JAG försvarade honom när jag blev varnad för honom, och trodde att jag haft rätt till och med, direkt efter att vi träffades, men jag fick fel.

Och det säger jag inte för att han uttryckligen förklarat för mig hur det hela har gått till, utan för att jag känner honom tillräckligt väl för att veta att han INTE är den typen som skulle göra en sådan bisarr grej (vem skulle för övrigt göra det, skulle du?).
Nej. Att jag skulle bete mig på det viset är verkligen en helt absurd tanke.
Jag står för vad jag gör, och jag skulle ALDRIG förolämpa någon (varken avsiktligt eller oavsiktligt) och sedan vägra diskutera saken. ALDRIG!
Vh, iö