MagnusÖstberg skrev:Jag vill ju inte vara som dig här i tråden.
Vadå som, gratiskonsult? Tar du betalt för dina påståenden?
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Nej, faktiskt inte. Lyssna själv.
Nattlorden skrev:nej, vi talar om fonogram. Huruvida någon akustisk händelse varit med i dess tillblivande eller allt är syntetiskt genererat är irrelevant; informationen på fonogrammet är det som skall spelad upp.
Vilken volym en lyssnare väljer att lyssna på kan inte varken du eller någon annan bestämma över. Eller var de får bo. Det kall alltå inte omkodas något för låglyssning, det kan ju hända att folk vill höra på originalvolym eller tom starkare.
Nattlorden skrev:klart jag kan. En apparat som bevisligen inte gör några förändringar lämnar förutsättningarna till nästa komponent i kedjan att kunna i sin tur göra samma sak. Så fort en färgning införs så medför det att det måste bevisföras att någon efterföljande komponent neutraliserar densamma.
Den enda komponenten som har om jobb att förändra något är högtalaren, då det är en avkodning och dimensionsförändring det är frågan om i det steget och denna bör väljas/speficicerad i symbios med rummet till skillnad från de övriga som skall vara rumsoberoende. Du skall kunna ha olika sorters högtalare i ett par olika rum drivbara från samma stereo, annars har inte tillverkarna skött sitt jobb. Det enda undantagen är de fall de det explicit anges att förstärkaren byggts för en specifik högtalarmodell, men hur ofta ser vi det på marknaden?
Conan skrev:Nattlorden skrev:nej, vi talar om fonogram. Huruvida någon akustisk händelse varit med i dess tillblivande eller allt är syntetiskt genererat är irrelevant; informationen på fonogrammet är det som skall spelad upp.
Vilken volym en lyssnare väljer att lyssna på kan inte varken du eller någon annan bestämma över. Eller var de får bo. Det kall alltå inte omkodas något för låglyssning, det kan ju hända att folk vill höra på originalvolym eller tom starkare.
Men konsekvensen av allt ovanstående är att du aldrig kan säga: "Oj, den där anläggningen spelar upp fonogrammet på ett hifi-mässigt sätt", utan det blir alltid en subjektiv bedömning om vad du som lyssnare tycker låter bäst/mest korrekt. Och om då denne någon råkar spela på en SET-stärkare kan du inte per automaikt säga "jamen, du föredrar ju en färgning".
Conan skrev:Nattlorden skrev:klart jag kan. En apparat som bevisligen inte gör några förändringar lämnar förutsättningarna till nästa komponent i kedjan att kunna i sin tur göra samma sak. Så fort en färgning införs så medför det att det måste bevisföras att någon efterföljande komponent neutraliserar densamma.
Den enda komponenten som har om jobb att förändra något är högtalaren, då det är en avkodning och dimensionsförändring det är frågan om i det steget och denna bör väljas/speficicerad i symbios med rummet till skillnad från de övriga som skall vara rumsoberoende. Du skall kunna ha olika sorters högtalare i ett par olika rum drivbara från samma stereo, annars har inte tillverkarna skött sitt jobb. Det enda undantagen är de fall de det explicit anges att förstärkaren byggts för en specifik högtalarmodell, men hur ofta ser vi det på marknaden?
Nej, det är inte allmängiltigt att en lågdistande apparat alltid tar dig närmare ursprungshändelsen (inspelningen). Det räcker inte att titta på vad som kommer ur förstärkaren, utan det väsentliga är det ljud som når lyssnarens öron. Om upplevelsen är att det låter bra/korrekt (med den skivan, den lyssningsvolymen, det lyssningsrummet) så är det det som gäller för hur "bra" en apparat i återgivningskedjan är.
Svante skrev:Hmm. Det är väl bättre ändå att det går att spela upp det ofärgat om man bara väljer rätt volym? Tillför man dist så går det ju inte alls, oavsett volym.
Svante skrev:Hur ska du ha det, menar du ljudet vid öronen, eller menar du upplevelsen?
Om du menar ljudet vid öronen: Har du något exempel på när mer dist i förstärkaren ger mindre dist vid öronen? (Jo, jag vet att sådana mekanismer finns, men även att det finns mekanismer som verkar åt andra hållet.)
Hur vanligt tror du att det är att totala disten blir mindre vid öronen än ut från förstärkaren? Sker det vid alla frekvenser?
Svante skrev:Hmm. Det är väl bättre ändå att det går att spela upp det ofärgat om man bara väljer rätt volym? Tillför man dist så går det ju inte alls, oavsett volym.
sprudel skrev:Nu ska jag vara lite provokativ för en gångs skull:-)
Det här placeboargumentet som vevas fram i tid och otid då man inte kan finna några mätmässiga skillnader på enskilda prylar ger mig ett intryck av de religiösas argumentation när de finner tveksamheter i den naturvetenskapliga idéen om hur evolutionen gått till.
-Då är det Gud förstår du!
Redskapet för att verifiera placebo resp icke-placebo är blindtest som man förlitar sig hundra på. Det gör inte jag, som jag redovisat tidigare. De som för fram placebo-argumentationen mest envist har sannolikt god grund för detta i sin skepticism, tron är stark. Men denna välmotiverade skepticism borde sträcka sig till att ifrågasätta även metoden blindtest och det görs sällan tyvärr. Så många sk "tester" som visar att man i blindtest inte hör skillnad på olika förstärkare borde ju ge anledning till en viss tveksamhet om testens validitet.
Harryup skrev:Svante skrev:Hmm. Det är väl bättre ändå att det går att spela upp det ofärgat om man bara väljer rätt volym? Tillför man dist så går det ju inte alls, oavsett volym.
Hur kan du ha ofärgat om man inte väljer den spl som framförandet verkligen gjordes med? Även "fel" volym ger ju för örat olika kurvor så visst finns det väl endast en rätt volym varje gång? Och undantar man kanske stråkkvarteter och något mer så spelar man med "fel" volym hemma i regel.
mvh/Harryup
sprudel skrev:Nu ska jag vara lite provokativ för en gångs skull:-)
Det här placeboargumentet som vevas fram i tid och otid då man inte kan finna några mätmässiga skillnader på enskilda prylar ger mig ett intryck av de religiösas argumentation när de finner tveksamheter i den naturvetenskapliga idéen om hur evolutionen gått till.
Redskapet för att verifiera placebo resp icke-placebo är blindtest som man förlitar sig hundra på. Det gör inte jag, som jag redovisat tidigare. De som för fram placebo-argumentationen mest envist har sannolikt god grund för detta i sin skepticism, tron är stark. Men denna välmotiverade skepticism borde sträcka sig till att ifrågasätta även metoden blindtest och det görs sällan tyvärr. Så många sk "tester" som visar att man i blindtest inte hör skillnad på olika förstärkare borde ju ge anledning till en viss tveksamhet om testens validitet.
phon skrev:Flint skrev:Men varför släppa ut denna bedrövliga bild?
Jag tycker den röda Hesselvallaren med svart front är fin i verkligheten, även om det nu skulle vara nåt fel med bilden.
Svante skrev:sprudel skrev:Nu ska jag vara lite provokativ för en gångs skull:-)
Till att börja med så är det en av de svårare sakerna att visa med blindtest; att man INTE hör någon skillnad. Frågar du Ingvar säger han att det inte går, jag menar att det går, men att man måste vara mycket noga med just metoden när man gör det.
Svante skrev:Jag hör väl till en av de som gärna tar upp placebo när det testas, och jag hoppas att jag är tydlig med att placeboeffekten är en alternativ förklaring. Jag brukar ta upp det när någon har gjort en öppen test och kommer med en fysikaliskt tveksam förklaring till resultatet. Det är ju så att med öppna tester så vet man inte om det finns en verklig fysikalisk skillnad, eller om detektionen/upplevelsen är kan förklaras med placebo.
Svante skrev:Så efter öppna teste vet man inte vilket det är. Man kan tro, och när testaren tror på en förklaring som ligger långt bortom vad man annars vet om perceptionen, så brukar jag tro på placboeffekten som förklaring i stället.
Svante skrev:Men enda sättet att få veta är att blindtesta, och inte ens då är det säkert att man får svar. Det är ju svårt att visa på icke-skillnader i blindtest. vilket blindtest som helst duger inte till det, utan man måste göra det troligt att lyssnaren skulle ha detekterat skillnaden om den kunde förklaras så som testaren tror att det kan förklaras.
Svante skrev:Så - med alla metoder måste man ha klart för sig vad de kan visa. Öppna tester kan inte skilja på placebo och annat. Så är det bara.
Blinda tester kan skilja på placebo och annat. Så är det bara.
Svante skrev:Om man av en eller annan anledning inte testar blint, då kan man inte veta att det inte är placeboeffekten som ger det resultat man får, och alltså får man finna sig i att någon (tex jag) påpekar att den kanske är förklaringen. Så är det bara.
Svante skrev:Det finns en tendens i forumdebatter att när man framför en alternativ hypotes, så tolkas det som att man sägger att det är förklaringen. Så behöver det ju inte vara, utan den kan få vara just ett alternativ. En ytterligare förklaring, av flera möjliga. Innan alternativet har framförts kan man ju inte väga alternativen mot varandra.
Svante skrev:
IngOehman skrev:Till att börja med så är det en av de svårare sakerna att visa med blindtest;
Jag tror jag håller med dig om det där, det vill säga att ett åberopande
av suggstionsmöjligheten/risken inte är ett påstående om att en upp-
levelse HAR VARIT en suggestionseffekt.
Det är bara en påminnelse om att man kanske inte kan veta om det har
varit det eller inte.
Vh, iö
MagnusÖstberg skrev:Nej, dom duger inte alls, varken ljudmässigt eller frekvensomfångsmässigt för mig iallafall.sprudel skrev:sprudel skrev:MagnusÖstberg skrev:Jobbigt att få tag med högtalare med så hög känslighet att 10W räcker
Nu blir man ju verkligen nyfiken på att lyssna på The Dream med Hesselvall.
Hur effektiva är Hesselvallarna?
MagnusÖstberg skrev:Ingen fara, det får ni gärna fortsätta med.
sprudel skrev:Svante skrev:
Nej Svante, det duger inte som argumentation. Det är en strategi att försöka eliminera suggestionseffekterna i dina upplevelser.
För det är just upplevelser vi pratar om, och i det här fallet ljudupplevelser.
ErikAndersson skrev:MagnusÖstberg skrev:Nej, dom duger inte alls, varken ljudmässigt eller frekvensomfångsmässigt för mig iallafall.sprudel skrev:sprudel skrev:MagnusÖstberg skrev:Jobbigt att få tag med högtalare med så hög känslighet att 10W räcker
Nu blir man ju verkligen nyfiken på att lyssna på The Dream med Hesselvall.
Hur effektiva är Hesselvallarna?
Vi väntar fortfarande med stort intresse på VAR du har avlyssnat Hesselvall 1 högtalarna och vad som ej ljudmässigt tilltalade dig.
sprudel skrev:Under själva blindtestet skaps också massor av suggestionseffekter.
Det märker alla som varit med om det. Man kommer inte förbi detta bekymmer den vägen.
Richard skrev:sprudel skrev:Under själva blindtestet skaps också massor av suggestionseffekter.
Det märker alla som varit med om det. Man kommer inte förbi detta bekymmer den vägen.
Precis.
Det enda som fungerar är långtidstester.
Richard skrev:sprudel skrev:Under själva blindtestet skaps också massor av suggestionseffekter.
Precis.
Det enda som fungerar är långtidstester.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster