Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Här för leden kikade jag in och lyssnade på en Sk Masterclass-lektion för musikelever med stråk-inriktning i Hvitfedtskas aula. De övade på Bachs dubbelkonsert. Tämligen öde aula, några elever och jag, allt fokus på scenen.
Det är något helt enastående hur vackert dessa instrument låter. Jag kommer inte i närheten hemma, eller det är långt kvar i alla fall.
Har du hört en riktigt bra återgivning av fioler så att du upplever att det är i klass med en verklighetsupplevelse? Vilken anläggning, och vilken skiva?
Nattlorden skrev:Stora dilemmat är nog inspelningarna, typiskt hur man mickat upp...
Men vill man försöka hitta hur bra det kan bli kan man ju kanske ge sig på något sådant här (jag tar inget ansvar, jag har bara googlat):
http://www.amazon.com/Worlds-Finest-Vio ... LE2K3V2ZXD
sprudel skrev:Här för leden kikade jag in och lyssnade på en Sk Masterclass-lektion för musikelever med stråk-inriktning i Hvitfedtskas aula. De övade på Bachs dubbelkonsert. Tämligen öde aula, några elever och jag, allt fokus på scenen.
Det är något helt enastående hur vackert dessa instrument låter. Jag kommer inte i närheten hemma, eller det är långt kvar i alla fall.
Har du hört en riktigt bra återgivning av fioler så att du upplever att det är i klass med en verklighetsupplevelse? Vilken anläggning, och vilken skiva?
Richard skrev:sprudel skrev:Här för leden kikade jag in och lyssnade på en Sk Masterclass-lektion för musikelever med stråk-inriktning i Hvitfedtskas aula. De övade på Bachs dubbelkonsert. Tämligen öde aula, några elever och jag, allt fokus på scenen.
Martin logan Ethos, låter bättre än alla dynamiska högtalare jag hört på akustisk musik:
http://www.ljudochbild.se/nyheter/martin-logan-ethos
Litet dyra bara, 70000:- nya.
Sprudel: vilken dac använder du och hur låter din touch analogt ut i jämförelse ? ( svara om du vill i ipad- tråden där jag ställde frågan).
Richard skrev:sprudel skrev:Här för leden kikade jag in och lyssnade på en Sk Masterclass-lektion för musikelever med stråk-inriktning i Hvitfedtskas aula. De övade på Bachs dubbelkonsert. Tämligen öde aula, några elever och jag, allt fokus på scenen.
Martin logan Ethos, låter bättre än alla dynamiska högtalare jag hört på akustisk musik:
http://www.ljudochbild.se/nyheter/martin-logan-ethos
Litet dyra bara, 70000:- nya.
Sprudel: vilken dac använder du och hur låter din touch analogt ut i jämförelse ? ( svara om du vill i ipad- tråden där jag ställde frågan).
faema skrev:Det var nog inte för inte Celibidache aldrig spelade in några skivor, han tyckte att skivinspelningar saknade den tredje dimensionen.
Fast med min röris på 80w och Sonus faber högtalare tycker jag klassisk musik blir bra, mycket bra.
Salve
Nattlorden skrev:Att överhängda mickar inte tar upp försteviolinisten bra har IÖ nämnt vid föreläsning och här bl.a. i någon Stig-anekdot.
celef skrev:är det oftast inspelningaqrna som är felet eller är det högtalarna?
celef skrev:är det oftast inspelningaqrna som är felet eller är det högtalarna?
JanBanan skrev:Nattlorden skrev:Att överhängda mickar inte tar upp försteviolinisten bra har IÖ nämnt vid föreläsning och här bl.a. i någon Stig-anekdot.
Och vad är din egen åsikt?
sprudel skrev:Jag kan komplettera att hemma hos Bo Hansson lät stråkar väldigt bra. Intrycket där var att det går att komma ganska nära.
JanBanan skrev:sprudel skrev:Jag kan komplettera att hemma hos Bo Hansson lät stråkar väldigt bra. Intrycket där var att det går att komma ganska nära.
Var det genom hans dipoler, eller?
IngOehman skrev:Jag hade under en lång tid (något halvår, eller kanske längre tid) diskuterat
"dielektrisk distorison" med Stig Carlsson. Han var övertygad om att en rätt
så vanligt förekommande ful karaktär på inspelningar (yttrade sig främst på
stråkljud) berodde på att inspelningsutrustningen hade "dåliga kondensato-
rer", närmare bestämt kondensatorer med ett ofärdelaktigt dielektrika.
Stig baserade sin uppfattning på egen erfarenhet, som jag inte finner några
skäl att ifrågasätta - nämligen av en hifi-apparat som blev av med en ful
karaktär genom att få kondensatorerna utbytta (om det sedan var själva
dielektrikat eller den mekaniska uppbyggnaden på kondensatorn låter jag
vara osagt). Jag hörde själv apparaten före och efter bytet.
Hur som helst - det viktiga för historien är att Stig identifierade de tidigare
nämnda kondensatorproblemet, även i ljudet på rätt så många inspelningar.
Jag tyckte nog att det fanns likheter, men hade en helt annan teori om vad
det rörde sig om. Jag skriver teori och inte hypotes, för den var noga under-
sökt och visade sig hålla för granskningen.
Stig lät sig inte övertygas av mina argument dock.
Min teori byggde dock förstås på en hypotes - som i sin tur vilade mot att
den där "dieketrikadistorsionen" praktiskt taget alltid när den fanns där BARA
drabbade föstaviolin, men inte andra... Min övertygelse var därför att det
som hördes var effekten av för högt placerade mikrofoner, som plockar upp
det lätt väsande ljud som lämnar en violin i riktningar som är ungefärligen
rätvinkliga mot locket. samma mikrofoner hamnar i en helt annan vinkel för
andraviolin, på grund av att en violinspelande människa ju inte är en rund-
strålande och rysk orkesteruppställning hjälper inte heller eftersom man inte
heller är spegelsymmetrisk när man spelar.
Nåväl, eftersom vi inte kom längre än så, så fann jag att den enda vettiga
lösningen var att bjuda Stig på konsert i konserthuset, och att för saken
inhandla biljetter på balkongens andra rad, alltså ovanför basarna fast på
andra sidan scenkanten, alltså en bit in i salongen. Där nås man av ljud som
passerat mikrofonerna.
Konserten började. I pausen vände sig Stig till mig, och sa med ett leende:
-Välidigt dåligt dielektrikum den har den här orkestern!
Sedan dess var vi överens om att de väsande ljuden från vänstra ljudbilds-
sidan (från första violin), nog primärt beror på att violiner låter så - i den
riktning som mikrofonerna alltför ofta hamnar i.
Det skall väl också nämnas att jag, som både har mångårig erfarenhet av
att spela i orkester - och även en del erfarenhet av att sitta på rikgit dåliga
(men billiga!) platser på konserthus, förstås hade en fördel med avseende
möjligheterna att nysta upp just detta mysterie.
Strmbrg skrev:Alltså, violiner, eller för den delen de flesta stråkar tycker jag sällan låter helt trovärdigt.
Det vanligaste felet är väl att det blir skrikigt och "fnissligt".
"För ljust och för hårt" kanske man kan säga.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster