Moderator: Redaktörer
hevi skrev:I alla fall finns värdet så länge som "vi" (jag tog mig friheten att räkna mig till denna grupp medlemmar), den "dryga ingengörsflocken", frånhåller sig från att ha mästrande åsikter om tycke, smak och personliga preferenser, som t ex att "NFSET låter bäst", eller "NFSET låter piss", utan istället kocentrerar sig på det vi faktiskt har kunskap om, dvs vedertagna fysikaliska samband och därtill hörande teoretiska förklaringsmodeller.
Men hur tänker du nu?Harryup skrev:Du får kolla forumreglerna själv när det gäller ljuga. I övrigt hänvisar jag till mina blippar.
Mvh/Harryup
Svante skrev:"Mästrande åsikter" är ju retoriskt laddat, men åsikter vill jag nog förbehålla mig rätten att ha, precis som alla andra får ha det. Jag vill ha friheten att tycka mjukklippning låter bättre än hård klippning tex och även att säga att jag tycker det.
Samtidigt som det är klädsamt om jag hänger på ett "tycker jag" när det rör sig om åsikter.
Svante skrev:Det är väl snarast "andra sidan" i debatten som brukar säga att "det kommer du att höra bara du..." eller "det är synd om dig som inte har upplevt..." eller "sluta mäta och börja lyssna i stället", dvs man utgår ifrån att "vi" skulle få samma subjektiva upplevelse som "de" har. Och när "vi" inte har samma upplevelse så beror det på att "vi" har dåliga anläggningar.
Det jag och flera med mig invänder emot är när man tar till felaktiga tekniska förklaringar för att motivera varför en viss åsikt är riktig.
hevi skrev: Därav mitt vurmande för att upprätthålla en "mästrande ingengörsflock" här på faktiskt.
MagnusÖstberg skrev:Men hur tänker du nu?Harryup skrev:Du får kolla forumreglerna själv när det gäller ljuga. I övrigt hänvisar jag till mina blippar.
Mvh/Harryup
Det var en direkt fråga huruvida man får bete sig illa när man har fel eller ljuger. Det står säkert inget i forumreglerna som gör skillnad på det beroende på om man har rätt eller fel.
Så varför koncentrerar du dig på den som sprider kunskap?
Jag håller med Piotr fullt ut.
Harryup skrev:MagnusÖstberg skrev:Men hur tänker du nu?Harryup skrev:Du får kolla forumreglerna själv när det gäller ljuga. I övrigt hänvisar jag till mina blippar.
Mvh/Harryup
Det var en direkt fråga huruvida man får bete sig illa när man har fel eller ljuger. Det står säkert inget i forumreglerna som gör skillnad på det beroende på om man har rätt eller fel.
Så varför koncentrerar du dig på den som sprider kunskap?
Jag håller med Piotr fullt ut.
Av den enkla anledningen att Morello började sprida sin olustiga diskussionsteknik och tydligen tycker många det var ok eftersom ingen reagerar utan hänger snarare på i viss mån.
Rätt eller fel behöver inte uttryckas på detta viset.
Mvh/Harryup
IngOehman skrev:Är det någon som ifrågasätter det som Perka skrev därefter? Alltså att
många återkopplade förstärkare har problem med komplexa signaler
och reaktiva laster, och kan uppvisa dramatiska problem, både med
avseende på distorsion och att dynamiska fel kan uppvisas?
Men vad händer med amplitudvariationerna dvs de dynamiska förloppen i musiken? Blir inte de högre amplitudtopparna kraftigare än de lägre i motkopplingsslingan? Eller är förstärkaren så smart att den själv sorterar bort icke önskade olinjäriteter? Självklart kan den inte göra det, utan den är programmerad att i princip återge alla musikens dynamikskiftningar med i stort sett samma amplitud! Detta resulterar i att musikens dynamik minskar i en motkopplad förstärkare, givetvis beroende på hur hårt den är motkopplad. Däremot ökar förstärkarens egen statiska dynamik vid motkoppling, frågan är bara vad vi har för nytta av det.
IngOehman skrev:Är det någon som ifrågasätter den beskrivning Perka kom med med avseende på återkopplingens verkan för statiska signaler?
IngOehman skrev:Är det någon som ifrågasätter det som Perka skrev därefter? Alltså att
många återkopplade förstärkare har problem med komplexa signaler
och reaktiva laster, och kan uppvisa dramatiska problem, både med
avseende på distorsion och att dynamiska fel kan uppvisas?
ErikAndersson skrev:Men är en musiksignal att jämföras med en statisk mätsignal? Givetvis inte, den blir tämligen tråkig att lyssna till. En sinusvåg tex har konstant amplitud och frekvens medan en musiksignal består av en salig blandning av frekvens och amplitudvariationer. Hur reagerar då vår mätmässigt perfekta förstärkare på en sådan signal? Ja frekvenserna kan inte ändras, detta trots att representanten här i Sverige för en Skottsk ljudtillverkare påstod motsatsen för ett antal år sedan. Han påstod att förstärkarna spelade falskt det är dessbättre omöjligt. Men vad händer med amplitudvariationerna dvs de dynamiska förloppen i musiken? Blir inte de högre amplitudtopparna kraftigare än de lägre i motkopplingsslingan? Eller är förstärkaren så smart att den själv sorterar bort icke önskade olinjäriteter? Självklart kan den inte göra det, utan den är programmerad att i princip återge alla musikens dynamikskiftningar med i stort sett samma amplitud! Detta resulterar i att musikens dynamik minskar i en motkopplad förstärkare, givetvis beroende på hur hårt den är motkopplad. Däremot ökar förstärkarens egen statiska dynamik vid motkoppling, frågan är bara vad vi har för nytta av det.
IngOehman skrev:Dynamiska problem betyder inte att dynamiken komprimeras ned,
IngOehman skrev:den kan förstöras genom "inre ihopknyckling" också. En förstärkare som är instabil och pseudostokastiskt dessutom, hanterar inte de dynamiska nyanserna bra, alls.
IngOehman skrev:Jag har stött på problemen oräkneliga gånger och det är faktiskt på-
tagligt ovanligt med återkopplade halvledarförstärkare som är så ovill-
korligt stabila som man kanske kan tycka vore det naturliga.
IngOehman skrev:Jag tror att Perkas inlägg skall ses i det perspektivet. Jag tror inte att
han menar att alla återkopplade förstärkare behöver vara dåliga, bara
att en förstärkare som är optimerad för att vara internt höglinjär och
är konstruerad för att arbeta helt utan återkoppling. är till sin natur fri
från sådana problem.
IngOehman skrev:Vill dock påminna (Hevi, inte Svante) om att texten där Perka klargjorde
sin inställning, som lydde "Däremot ökar förstärkarens egen statiska dyna-
mik vid motkoppling, frågan är bara vad vi har för nytta av det." var en
som du valde (avsiktligt?) att inte feta.
IngOehman skrev:Tror hur som helst att Perka menade det som jag skriver. Men jag gissar ju inte gärna, och som någon skrev nyss, det vore bättra om Perka kom in i tråden och berättade själv.
ErikAndersson skrev:Morello skrev:En till som missupfattat mig.
Jag menar att man får ha vilken pjäs man vill, men jag OGILLAR när aktörer på marknaden torgför SET-apparater som om de vore något annat än vad de faktiskt är samt sprider dogmer, myter och rena lögner om hur elektronik i allmänhet fungerar.
Jag är något besviken att Ingvar inte snappat upp min ståndpunkt bättre efter alla år av diskussioner på forat etc.
Vad jag kan förstå är det mina produkter och min person du avser. Varför? Jag har aldrig talat illa om dig och dina produkter, men du fullständigt öser galla över mig! Igen varför? Vi är inte ens konkurenter! Vi har olika produkter, så du kan köra ditt race och vi vårat. Är det möjligen så att du säljer dåligt och låter det gå ut över mig? I så fall kan jag glädja dig med att vi oxå säljer dåligt just nu. Der gör fö hela branschen. Det i sin tur är bla en följd av det kärva ekonomiska läget. Nä, sluta nu med det hät tjafset det är bara negativt för dig i det långa loppet. Du säljer ingenting med att baktala andra aktörer i branschen!
IngOehman skrev:Jag skriver väl just att man (du) INTE skall tolka in att Perka skulle ha menat att alla återkopplade förstärkare är dåliga. Han skriver inte att alla återkopplade förstärkare är dåliga.
IngOehman skrev:Ordet dynamisk har en betydelse som är varken självklar eller entydig.
ErikAndersson skrev:...utan den är programmerad att i princip återge alla musikens dynamikskiftningar med i stort sett samma amplitud! Detta resulterar i att musikens dynamik minskar i en motkopplad förstärkare,...
roggaro skrev:OT!
hur är det egentligen med klass D som jag tycker e så hispigt bra.. den har väl inget av motkopplingens syndrom eller?
Svante skrev:Det vore mycket mer klädsamt om ni båda kunde medge att texten är illa felaktig i stället för att försvara den.
sprudel skrev:På någons fundering:
Jag är grym på att känna skillnad på Cuba-cola och Coca Cola, det är faktiskt blindtestat. Honest!
På frågan om vilken jag tyckte var godast (blindt) av Coca Cola och Pepsi så tyckte jag hela tiden att Pepsi smakade mer Cola än originalet. Jag kan tänka mig att när man skapade Pepsi för att konkurrera med Coca Cola tog man noga reda på vad det är som gör att Coca Cola smakar just det och så accentuerade man detta. Jag har inga problem att blindtesta smak, det fungerar utmärkt, men jag har stora problem att blindtesta ljudupplevelser.
Eftersom jag har det ställer jag inte så stor tilltro till blindtester av ljudupplevelser.
Jag har en ide om hur man ska förklara förväntanseffekters nödvädighet rent biologiskt men återkommer om detta, är inte klar än.
sprudel skrev:På någons fundering:
Jag är grym på att känna skillnad på Cuba-cola och Coca Cola, det är faktiskt blindtestat. Honest!
På frågan om vilken jag tyckte var godast (blindt) av Coca Cola och Pepsi så tyckte jag hela tiden att Pepsi smakade mer Cola än originalet. Jag kan tänka mig att när man skapade Pepsi för att konkurrera med Coca Cola tog man noga reda på vad det är som gör att Coca Cola smakar just det och så accentuerade man detta. Jag har inga problem att blindtesta smak, det fungerar utmärkt, men jag har stora problem att blindtesta ljudupplevelser.
Eftersom jag har det ställer jag inte så stor tilltro till blindtester av ljudupplevelser.
Jag har en ide om hur man ska förklara förväntanseffekters nödvädighet rent biologiskt men återkommer om detta, är inte klar än.
IngOehman skrev:Svante skrev:Det vore mycket mer klädsamt om ni båda kunde medge att texten är illa felaktig i stället för att försvara den.
Medge?
Vaddå medge?
Jag läser en text som någon annan skrivit, och jag försöker som
alltid förstå vad den som skrivit den menat. Vad skall jag medge?
Vh, iö
IngOehman skrev:Svante skrev:Det vore mycket mer klädsamt om ni båda kunde medge att texten är illa felaktig i stället för att försvara den.
Medge?
Vaddå medge?
Jag läser en text som någon annan skrivit, och jag försöker som
alltid förstå vad den som skrivit den menat. Vad skall jag medge?
Vh, iö