Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-07-05 21:25

Jansson skrev:
Hej Cody!

Tack för konkreta råd och rekommendation.
Jag uppskattar ett tydligt och klart ställningstagande.

Angående Rega.
Jag har varit på fyra butiksdemos.
Två av dem säljer Rega dvs 50% , men ingen har tagit med Rega-spelare i ekvationen.
Vad detta beror på kan jag inte svara på utan jag har förutsättningslöst låtit handlaren välja ut de som denne anser att jag ska lyssna på.

Om jag har gjort min läxa ordentligt så finns det nog bara en butik kvar som säljer Rega i Stockholm. Det är Ljudmakarn.
Jag kommer aldrig att handla något som helst av dem, så Ljudmakarn går bort.

Min föresats i detta projekt är som jag tidigare skrivit, att när jag valt finns ingen ånger, tveksamhet, uppgraderingstankar eller förändringstankar. Inga tweaks eller oro om det är masterbandet jag lyssnar på eller ej. Ej heller irritation över innerspårsdistortion, skivsvaj eller dynamiskt svaj.
(Fyll gärna på)

Det ska bara vara klappat och klart.

Hej Jansson Bananson!

Tack för att vi får vara med på din spännande resa mot skivspelarnas Graal. Vi får hoppas att du inte som Parsifal blir en eremit på kuppen.

Och visst är det konstigt att alla rekommenderar den skivspelare de själva har :D

Jag köpte min på ljudmakarn. De var snälla. Jag behövde bara säga att jag endast hade 15 000 kr att spendera så slutade de att försöka sälja annat.

Jag tycker att du ska lyssna på rega. Med en bättre rega är alla tankar på tweakande över. Det finns inget att tweaka eller ställa in eller irritera sig på, om man gillar den från början. Och om det är så att även de bättre regorna har egenljud för sig, så är det ju något du redan har vant dig vid och tycker om.

Kan det vara så att regorna är så lätta att frakta och beställa på postorder att marginalerna för handlarna inte är de bästa?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-07-05 21:26

PekkaJohansson skrev: ... Kombinationen ojämnt underlag, avsaknad av försänkning för skivetiketten ....

Du kan inte tänka dig att "försänkning för skivetiketten" inte nödvändigtvis
måste sitta på tallriksmattan utan kan sitta, som på tex Continou, på själva
skivtallriken . . . ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-07-05 21:38

Laila skrev:
PekkaJohansson skrev: ... Kombinationen ojämnt underlag, avsaknad av försänkning för skivetiketten ....

Du kan inte tänka dig att vitsen med en välgjord tallrik - som är plan men lämnar utrymme för LP-skivans etikett och ytterkant - går om intet om man lägger en filtmatta ovanpå? :-)

Nu ska vi inte förlänga den här diskussionen i Janssons tråd! Jag ville bara peka på en potentiell felkälla hos vad som annars verkar kunna vara en god spelare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-07-05 21:47

PekkaJohansson skrev:
Laila skrev:

Du kan inte tänka dig att vitsen med en välgjord tallrik - som är plan men lämnar utrymme för LP-skivans etikett och ytterkant - går om intet om man lägger en mer eller mindre ojämn filtmatta ovanpå? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Med en filtmatta avsedd för skivtallrikar tex Linns eller Continous
originalmattor, nej.* :) :D

*Om man nu inte envisas med att köra den/dom i en skivtvätt
förstås . . .

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-05 21:51

PekkaJohansson skrev:
Laila skrev:

Du kan inte tänka dig att vitsen med en välgjord tallrik - som är plan men lämnar utrymme för LP-skivans etikett och ytterkant - går om intet om man lägger en filtmatta ovanpå? :-)

Nu ska vi inte förlänga den här diskussionen i Janssons tråd! Jag ville bara peka på en potentiell felkälla hos vad som annars verkar kunna vara en god spelare.

Med vänlig hälsning

Pekka

Pekka.
Nej tvärtom.
Jag vill att ni kunniga inom detta område diskuterar.
Det är berikande.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-07-05 21:59

Inte min pryl detta med svarta plattor, men såg detta erbjudandet på Euphonia.

Kanske är bra skit vad vet jag :?

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-07-06 02:24

CODY skrev:Hej Jansson Bananson!

Tack för att vi får vara med på din spännande resa mot skivspelarnas Graal. Vi får hoppas att du inte som Parsifal blir en eremit på kuppen.

Och visst är det konstigt att alla rekommenderar den skivspelare de själva har :D

Inte jag 8)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1357700#1357700

Bara för eget nöjes skull har jag googlat runt för att få lite hum om utbud och priser, men den är så extremt ovanlig att det nästan är löjligt. Jag själv är direkt eller indirekt skyldig till bortåt 75% av alla träffar. :oops:
Det finns faktiskt en till salu i Italien, men det framgår inte vad det är för arm som ingår, och bilden är ett dåligt skämt, så tolka absolut inte detta som en rekommendation. :roll:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=it&u=http://www.davepro.it/systemdeckiis-p-9004.html&prev=/search%3Fq%3DSystemdek%2BIIS%26start%3D50%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26biw%3D1335%26bih%3D920%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=4yz2T4n2NuvY4QTln7j_Bg&ved=0CHcQ7gEwBzgy
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

raindog

Inläggav raindog » 2012-07-06 08:15

Harryup skrev:
Jansson skrev:Jag klarar inte tangential-armar. Tonhöjdsvariationer blir för prominenta på skivsvaj.

Nu vill jag opponera mig lite. Du klarade inte just den setupen. Möjligen var tonarmen för kort (längre tangentialer gör mindre utslag) eller så var kanske matchningen med fjädringsmjukheten i nålen sådan att armen gungar i förhållande till nålen för mycket. Kanske kan fixas med en styvare upphängning av nålröret, dvs annan pickup. Osv osv. Skivspelare lyssnar man på passade eller opassande kombinationer. Det senare är väldigt vanligt.

[...]

mvh/Harryup

Jansson lyssnade på min continuo och drog slutsatser utifrån det....

Jag testade med en ny nålinsats, antagligen med styvare nålupphängning och det visade sig att tonhöjdsvariationerna orsakat av ocentrerade skivor minskade.
Tack för tipset Harryup!

Skivspelaren är korrekt justerad och inställd. Kombinationen tonarm och pickup rekommenderades av konstruktören av tonarm och skivspelare. Jag utgår därmed ifrån att matchningen tonarm och pickup är lämplig.

Att skivspelare och tonarm inte döljer brister i vinylen passar mitt sätt att lyssna på musik. Det innebär, på gott och ont, att skivspelaren inte lägger till eller drar ifrån särskilt mycket vid avspelning. Det innebär också att en pressning av god kvalitet kommer till sin rätt på ett för mig tilltalande sätt.

EDIT: stavning
Senast redigerad av raindog 2012-07-06 09:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-07-06 09:14

En ocentrerad skiva - svajet beror på den hastighetsavvikelse som uppstår. Den blir minst med en tangential arm och störst med en kort konventionell arm pga pickupvinkeln.

Svaj pga tonarmsresonans kan uppstå om tonarmen/pickup resonansen hamnar inom 0-2 Hz horisontellt, vilket den skulle kunna göra med en tangential arm. Paul Ladegaards arm ligger på 2.8 Hz.

http://www.aiko.com/roscoe/armgraphs.html

Hörbart svaj pga buckliga skivor kan också uppstå om resonansen hamnar under 10 Hz. Ett statistiskt medel ligger på 4-6 Hz, och det är därför bra att ligga över 10 Hz, därav fördel en lätt arm. Moerchs lättaste arm bör hamna längst ifrån problem med tonhöjdsvariation pga av resonans.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-06 10:02

paa skrev:
Jansson skrev:
paa skrev:
Jansson skrev:
paa skrev:Ja det vore intressant att veta om det gick att höra något dynamiskt svaj från den?

Nej, se däremot min ståndpunkt gentemot tangential-armar.

Du borde kanske även försöka få lyssna på en sådan Continou men med en seriös konventionell arm alltså?

Raindog kan nog bättre svara på detta. Tror att det finns en.
Frågan är om man rubbar någon balans i integrationen hos konstruktionen?

Det borde väl inte vara något problem, bara man får fast armen ordentligt i plinten, och inte på någon lös flimsig arm-montageplatta.

Det före faller som att när cantusarmen monteras, förborras ett hål på plinten med 15-25 mm diameter. Framgår inte hur djupt.
Sedan limmas cantus-armen fast med epoxylim.
Om jag förstått rätt är chassit mycket kompakt och sammasatt av någon komposit av mineral och bindemedel och torde därför vara svårbearbetat om man tänker sig att försöka montera en annan tonarm än just cantusarmen.
Tittar man tex på Mörcharmen kan jag inte för mitt liv se hur man skulle kunna lyckas med ett sådant montage.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-06 10:06

Harryup skrev:
Jansson skrev:Jag klarar inte tangential-armar. Tonhöjdsvariationer blir för prominenta på skivsvaj.

Nu vill jag opponera mig lite. Du klarade inte just den setupen. Möjligen var tonarmen för kort (längre tangentialer gör mindre utslag) eller så var kanske matchningen med fjädringsmjukheten i nålen sådan att armen gungar i förhållande till nålen för mycket. Kanske kan fixas med en styvare upphängning av nålröret, dvs annan pickup. Osv osv. Skivspelare lyssnar man på passade eller opassande kombinationer. Det senare är väldigt vanligt.
Så vid dina jämförelser är det ibland svårt att veta vad man lyssnar på.
Förutom att spelare kan vara feljusterad. Också väldigt vanligt.
När det gäller modifierade spelare så har jag hitills inte lyssnat på någon som låter bättre än originalet. Man vill ju gärna höra förbättringar då man ändrat något och det vanliga är att man bara har ett ex att mecka med.

mvh/Harryup

Tack för respons.

Jag upplevde inte svajet som noterbart mer uttalat hos raindogs continuo än på Mirres simplyblack med modifierad tonarm.

Men det är svårt att kvantifiera.
hade i så fall behövt ha dem sida vid sida.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-06 10:45

CODY skrev:
Kan det vara så att regorna är så lätta att frakta och beställa på postorder att marginalerna för handlarna inte är de bästa?

Codemeier.

Jag vet inte hur marginalerna är i hifi branschen.
Än mindre relaterat till olika produkter inom samma prissegment till konsument.
Att införa ytterligare en faktor såsom värde för pengar kontra säljarens marginaler gör detta projekt ännu mer omfattande.

Det är inte alls uteslutet att en butik väljer en produkt som ger en större avans än en annan.
Förhoppningsvis anstränger sig säljaren mer för att få denna produkt att fungera så bra som möjligt för mig som konsument?
Jag tror att den enda hållbara vägen för handlare inom hifi är en mycket god kundsupport eftersom det är relativt sett är en liten andel människor som är intresserade av den här typen av produkter.
Ingen massmarket här inte.
Kundrelationen måste ligga som högsta prioritet.

Det kan inte vara en lätt situation att som butik lägga ner tid på att demonstrera en skivspelare för en presumtiv kund och sedan går kunden och shoppar den på postorder istället för att spara några kronor.

Därför är mitt ställningstagande att jag betalar inte bara för skivspelaren när jag köper den i butik. Jag betalar också för support.
Mjuka värden som det är svårt att sätta prislapp på.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-06 10:46

lennartj skrev:

Inte jag 8)

Bara för eget nöjes skull har jag googlat runt för att få lite hum om utbud och priser, men den är så extremt ovanlig att det nästan är löjligt. Jag själv är direkt eller indirekt skyldig till bortåt 75% av alla träffar. :oops:
Det finns faktiskt en till salu i Italien, men det framgår inte vad det är för arm som ingår, och bilden är ett dåligt skämt, så tolka absolut inte detta som en rekommendation. :roll:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=it&u=http://www.davepro.it/systemdeckiis-p-9004.html&prev=/search%3Fq%3DSystemdek%2BIIS%26start%3D50%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26biw%3D1335%26bih%3D920%26prmd%3Dimvns&sa=X&ei=4yz2T4n2NuvY4QTln7j_Bg&ved=0CHcQ7gEwBzgy

Hej lennartj

Jag har bestämt mig för att inte köpa från utlandet.
Men tack i alla fall.

Tror att det är en Rega rb 300-arm.
:)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-06 10:48

raindog skrev:
Harryup skrev:

[...]

mvh/Harryup

Jansson lyssnade på min continuo och drog slutsatser utifrån det....

Jag testade med en ny nålinsats, antagligen med styvare nålupphängning och det visade sig att tonhöjdsvariationerna orsakat av ocentrerade skivor minskade.
Tack för tipset Harryup!

Skivspelaren är korrekt justerad och inställd. Kombinationen tonarm och pickup rekommenderades av konstruktören av tonarm och skivspelare. Jag utgår därmed ifrån att matchningen tonarm och pickup är lämplig.

Att skivspelare och tonarm inte döljer brister i vinylen passar mitt sätt att lyssna på musik. Det innebär, på gott och ont, att skivspelaren inte lägger till eller drar ifrån särskilt mycket vid avspelning. Det innebär också att en pressning av god kvalitet kommer till sin rätt på ett för mig tilltalande sätt.

EDIT: stavning

Va bra!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-06 10:49

Thomas_A skrev:En ocentrerad skiva - svajet beror på den hastighetsavvikelse som uppstår. Den blir minst med en tangential arm och störst med en kort konventionell arm pga pickupvinkeln.

Svaj pga tonarmsresonans kan uppstå om tonarmen/pickup resonansen hamnar inom 0-2 Hz horisontellt, vilket den skulle kunna göra med en tangential arm. Paul Ladegaards arm ligger på 2.8 Hz.

http://www.aiko.com/roscoe/armgraphs.html

Hörbart svaj pga buckliga skivor kan också uppstå om resonansen hamnar under 10 Hz. Ett statistiskt medel ligger på 4-6 Hz, och det är därför bra att ligga över 10 Hz, därav fördel en lätt arm. Moerchs lättaste arm bör hamna längst ifrån problem med tonhöjdsvariation pga av resonans.

Tack ThomasA!

Jag ska göra mitt bästa för att förstå detta.
Måste bara smälta.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-06 11:47

Jansson skrev:Det före faller som att när cantusarmen monteras, förborras ett hål på plinten med 15-25 mm diameter. Framgår inte hur djupt.
Om jag förstått rätt är chassit mycket kompakt och sammasatt av någon komposit av mineral och bindemedel och torde därför vara svårbearbetat om man tänker sig att försöka montera en annan tonarm än just cantusarmen.
Tittar man tex på Mörcharmen kan jag inte för mitt liv se hur man skulle kunna lyckas med ett sådant montage.

Drivverk kan köpas separat står det i annonsen.
Har den inte nåt färdigt hål då som passar för vanliga 9"-armar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-06 11:54

paa skrev:
Jansson skrev:Det före faller som att när cantusarmen monteras, förborras ett hål på plinten med 15-25 mm diameter. Framgår inte hur djupt.

Drivverk kan köpas separat står det i annonsen.
Har den inte nåt färdigt hål då som passar för vanliga 9"-armar?

Inte vad jag kan förstå av monteringsanvisningar för cantus-armen.
Om jag förstår saken rätt kommer plinten utan förborrning i förekommande fall.
Rätta mig gärna om jag har fel.

http://rauna.forum24.se/rauna-about106.html

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-06 12:48

Men det inlägget handlade ju inte om plinten för standardarmar.
Se det här inlägget i stället:
http://rauna.forum24.se/rauna-post-2841.html#2841

Continuo har ett hål diameter 30 mm som är placerat på 215 mm avstånd från centrumtappen, Det innebär att du kan använda merparten av 9" pivot armar som finns på marknaden utom de som har stor fot exempelvis SME.

Hur det är idag vet jag inte, men det går väl att maila tillverkaren?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-06 13:22

paa skrev:Men det inlägget handlade ju inte om plinten för standardarmar.
Se det här inlägget i stället:
http://rauna.forum24.se/rauna-post-2841.html#2841

Continuo har ett hål diameter 30 mm som är placerat på 215 mm avstånd från centrumtappen, Det innebär att du kan använda merparten av 9" pivot armar som finns på marknaden utom de som har stor fot exempelvis SME.

Hur det är idag vet jag inte, men det går väl att maila tillverkaren?

Av hemsidan går det att läsa att den går att beställa med pivotarm också.
Vilken arm som avses framgår ej.
Lättast är onekligen att kontakta nykroppa snickeri och förhöra sig mer i saken.
Tack paa.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-07-06 13:27

Är det någon som vet vad resonansen blir horisontellt och vertikalt för en Cantus-arm?

Rörlig massa sägs vara 30 gram, inklusive PU. Om det är horisontellt så borde inte det blir någon krock med ocentrerad skiva (0.55, 1.1 Hz) för en PU med 20 i komplians. 159/SQR(30x20)=6.5 Hz.

Men vad blir den rörliga massan vertikalt? Borde vara ytterst låg om hela massan ligger på 30 gram.

Den korta armen kan dock ge lite mer dynamiskt vinkelfel (SRA) vid buckliga skivor.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2012-07-06 22:12

lennartj skrev:

Inte jag 8)

Lite Off-Topic, hoppas Jansson ursäktar, det kan ju intressera någon som läser tråden:

Lustigt nog verkar det finnas en till salu i Gbg just nu, med SME-arm och Denon 103 för 5000 riksdaler:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=53432

Slut Off-Topic.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2012-07-06 22:25

tobm skrev:Lite Off-Topic, hoppas Jansson ursäktar, det kan ju intressera någon som läser tråden:

Lustigt nog verkar det finnas en till salu i Gbg just nu, med SME-arm och Denon 103 för 5000 riksdaler:

Slut Off-Topic.

Tycker ni det är ett vettigt pris på denna kombo?

Jag har alltid varit sugen på en sådan, kanske dags att slå till.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-07-06 22:30

Thomas_A skrev:Är det någon som vet vad resonansen blir horisontellt och vertikalt för en Cantus-arm?

Rörlig massa sägs vara 30 gram, inklusive PU. Om det är horisontellt så borde inte det blir någon krock med ocentrerad skiva (0.55, 1.1 Hz) för en PU med 20 i komplians. 159/SQR(30x20)=6.5 Hz.

Men vad blir den rörliga massan vertikalt? Borde vara ytterst låg om hela massan ligger på 30 gram.

Den korta armen kan dock ge lite mer dynamiskt vinkelfel (SRA) vid buckliga skivor.

T

När jag försökte "mäta"/lyssna efter "resonansen" horisontellt å vertikalt*
med hjälp av testskivor(HFNRR å Ortofon) så hörde jag till min förvåning
ingen uttalad sådan inom de områden som skivorna täcker . . . har för
mig att Bo Hansson förklarade det hele med att Cantusarmen inte, till
skillnad från "pivotarmar", tog "stöd" i någon fix punkt . . . har inte
forskat vidare i saken utan nöjt mig med att den kan, i mitt tycke, kanske
höra till den översta gräddan av dagens tonarmskonstruktioner rent lyssningsmässigt . . .**

*puppar vid tillfället: Pickering XV-15/757S(torkat "gummi"= nåltryck
1.85g) å en Linn K9 med ca 1.75g anliggningskraft(båda "medelmjuka").

**Min Continuo/Cantus-kombo är inte i spelbart skick f.n. så några
ytterligare omdömen/mätningar utöver ovan sagda, kan därför inte
förväntas i det närmsta . . .

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-06 23:10

tobm skrev:
lennartj skrev:

Inte jag 8)

Lite Off-Topic, hoppas Jansson ursäktar, det kan ju intressera någon som läser tråden:

Slut Off-Topic.

Tobm

Du är OT!
Inga som helst invändningar.
Den där godingen förtjänar ett nytt och fint hem hos någon av oss alla på faktiskt forum.

Själv avvaktar jag.

Låt mig förklara.

Jag träffade Dr Feickert i veckan för konsultation avseende misstänkt audiophilia neurosa.
Han presenterade ett behandlingsförslag till mig.
Nu efter första behandlingsomgången känns det som jag är på bättringsvägen.
Om det är placebo vet jag inte men jag vill ändå fortsätta med behandlingen tillsvidare.

Tack för att du håller koll!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-07-06 23:54

Laila skrev:
Thomas_A skrev:Är det någon som vet vad resonansen blir horisontellt och vertikalt för en Cantus-arm?

T

höra till den översta gräddan av dagens tonarmskonstruktioner rent lyssningsmässigt . . .**

Något säger mig dock att det rörliga systemet måste ha en resonans, se mätningarna tidigare på Poul Ladegaards tangentialarm. Det kan ju vara dämpat iofs, men kan ge andra problem.

T

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-07-07 00:11

lennartj skrev:

Inte jag 8)

Möjligt att S versionen är ovanlig men Systemdek II tycker jag inte känns speciellt ovanlig.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-07-07 00:34

Thomas_A skrev:
Laila skrev:

T

Något säger mig dock att det rörliga systemet måste ha en resonans, se mätningarna tidigare på Poul Ladegaards tangentialarm. Det kan ju vara dämpat iofs, men kan ge andra problem.

T

Olika "upphängning"* ej gällande samtliga tangentialarmar, typ . . .

Huruvida Cantus "upphängning" medför "andra problem" har jag
tyvärrer inte en endaste susning om . . . :)
(Utan nöjer mig mä att(tycka att) den hjälper till att förmedla vinylers vindlingar på en för mig godtagbar/"prima" modischang) . . . :D

*Luft(-"stöd") i Ladegaards fall.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-07-07 00:55

spuj skrev:
tobm skrev:Lite Off-Topic, hoppas Jansson ursäktar, det kan ju intressera någon som läser tråden:

Slut Off-Topic.

Tycker ni det är ett vettigt pris på denna kombo?

Jag har alltid varit sugen på en sådan, kanske dags att slå till.

Mja,
om du gillar arm och pickup kan priset nog vara rimligt även om jag starkt misstänker att verket är en simpel II med glastallrik.
Annars hade han nog inte nämnt att han har en lös filtmatta.

Är det en IIS är det ett kap (den kostade det dubbla som ny)!

En vanlig II är klenare i nästan allt inklusive subchassi och saknar givetvis den tunga konkava skivtallriken i zinklegering (med försänkt fastlimmad filtmatta) som min IIS har och lider av lite dynamsikt svaj och brist på pondus i jämförelse, när jag jämförde innan köp. Sedan jag kompletterat min IIS med Flutterbuster motorstyrning är skillnaden än större, och någon sådan har tydligen inte säljaren (som jag mailat fråga om II eller IIS till).

Vinylcalle skrev:
Möjligt att S versionen är ovanlig men Systemdek II tycker jag inte känns speciellt ovanlig.

MvH Carl

Visst är det så, Systemdek II utan S är inte alls ovanliga.
Beträffande skillnader, se ovan.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Systemdek II utan S

Inläggav lennartj » 2012-07-07 03:54

Det finns fler nattugglor,
jag har just fått svar med bild på spelaren i annonsen på Hifimagasinet.
Det är den "spinkiga" Systemdek II utan S men med acryl-tallrik i stället för glas.
Jag har aldrig haft tillfälle att jämföra någon Systemdek med acryl-tallrik mot min, men vidhåller att IIS är ovanlig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-07-07 09:57

lennartj skrev:

Inte jag 8)

Inte jag heller.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd