Dags att summera debatten då. Morello ledsnade på inledarinlägget och skrev:
Morello skrev:Vilken satans gallimathias.
Det finns ingen paradox - SE-stärkarnas sound går alldeles utmärkt att beskriva tekniskt.
Problmet är att att somliga vägrar inse det faktum att de föredrar SET-apparater tacke vare färgningarna.
Varför fortsätter du jämte diverse andra SET-påskyndare år in och år ut med att infektera audiobranschen genom att sprida pseudovetenskap och dogmer?
Jag börjar ärligt talat bli riktigt trött på att audiobranschen kontinuerligt kontamineras genom att rena charlataner sprider okunskap; varför ägna så mycket tid och energi åt detta istället för att sätta sig i skolbänken för att studera, lära sig, vinna insikter och bidra med kunsskap snarare än motsatsen?
Hevi grävde fram ett gammalt inlägg av ErikAndersson på hififorum
ErikAndersson skrev:Men är en musiksignal att jämföras med en statisk mätsignal? Givetvis inte, den blir tämligen tråkig att lyssna till. En sinusvåg tex har konstant amplitud och frekvens medan en musiksignal består av en salig blandning av frekvens och amplitudvariationer. Hur reagerar då vår mätmässigt perfekta förstärkare på en sådan signal? Ja frekvenserna kan inte ändras, detta trots att representanten här i Sverige för en Skottsk ljudtillverkare påstod motsatsen för ett antal år sedan. Han påstod att förstärkarna spelade falskt det är dessbättre omöjligt. Men vad händer med amplitudvariationerna dvs de dynamiska förloppen i musiken? Blir inte de högre amplitudtopparna kraftigare än de lägre i motkopplingsslingan? Eller är förstärkaren så smart att den själv sorterar bort icke önskade olinjäriteter? Självklart kan den inte göra det, utan den är programmerad att i princip återge alla musikens dynamikskiftningar med i stort sett samma amplitud! Detta resulterar i att musikens dynamik minskar i en motkopplad förstärkare, givetvis beroende på hur hårt den är motkopplad. Däremot ökar förstärkarens egen statiska dynamik vid motkoppling, frågan är bara vad vi har för nytta av det.
Till denna text ställde jag frågan:
Svante skrev:Men kan du då svara rakt på den här frågan: Tycker du den här texten är sakligt riktig?
till både EA och IÖ som hoppade in i debatten. IÖ tog inlägget i försvar genom att skriva:
IngOehman skrev:Är det någon som ifrågasätter det som Perka skrev därefter? Alltså att
många återkopplade förstärkare har problem med komplexa signaler
(och reaktiva laster), och kan uppvisa dramatiska problem, både med
avseende på distorsion och att dynamiska fel kan uppvisas?
Dynamiska problem betyder inte att dynamiken komprimeras ned, den
kan förstöras genom "inre ihopknyckling" också. En förstärkare som är
instabil och pseudostokastiskt dessutom, hanterar inte de dynamiska
nyanserna bra, alls.
Det är bara det att det inte alls är det EA skriver. Han drar här in reaktiva laster som det inte finns ett spår av i EAs inlägg. Han föreslår dessutom att
IngOehman skrev:Jag tror att Perkas inlägg skall ses i det perspektivet. Jag tror inte att
han menar att alla återkopplade förstärkare behöver vara dåliga, bara
att en förstärkare som är optimerad för att vara internt höglinjär och
är konstruerad för att arbeta helt utan återkoppling. är till sin natur fri
från sådana problem.
Detta är alltså samme Ingvar som i vanliga fall brukar säga något i stil med att han inte tolkar texter utan läser dem precis som de står. Sidan efter bokstavstolkar han mig däremot i retoriskt syfte.
Jag kommenterar detta och upprepar min fråga om Ingvar tycker att EAs gamla inlägg är sakligt korrekt, och att han bara behöver svara "ja" eller "nej".
Något sådant svar får jag aldrig, vare sig från IÖ eller EA.
Jag funderar lite över IÖs incitament att ta EA i försvar och i samband med att någon påpekar att Hevi har två Morellosteg (vilket skulle göra honom partisk eftersom han kanske ville sälja dem (min tolkning)) så skriver jag att jag inte har några ekonomiska incitament för mitt debatterande. Ingvar svarar då:
IngOehman skrev:Svante skrev:Tänk, det är bara jag som inte har några ekonomiska incitament att delta i den här debatten.

Jag har inga. Så vi är i varje fall två.
Senare kommer en lång utläggning om sätt som Ingvar INTE har fått betalt av Hesselvall, men han missar att nämna att det sitter INO-element i Hesselvallhögtalaren. Ingvar ljuger alltså om sina ekonomiska incitament att delta i diskussionen.
----
I EAs gamla inlägg finns inga reservationer angående i vilken typ av förstärkare den omtalade motkopplingen sitter, senare säger EA att ovanstående gäller enbart klass A rörförstärkare. Senare säger han också att det finns motkopplade trisseförstärkare som låter bra. man så står det inte i ursprungsinlägget.
ErikAndersson skrev:Svante skrev:ErikAndersson skrev:En sak har jag fullständigt glömt bort, allt jag framfört beträffande motkoppling etc endasr gäller Klass-A förstärkare. Vid Klass-AB som ju är vanligt förekommande fodras motkoppling även för höglinjära trioder. Jag ber om ursäkt för det, men jag är så van att enbart arbeta med Klass-A.
Hmm, då ska vi se om jag förstår det där.
Gäller det du har sagt om motkoppling trisseförstärkare (tex AB)? Eller handlar hela debatten för dig om motkoppling av klass A rörförstärkare?
Det gäller enbart Klass-A ja. Klass-AB2 tex har jag inte jobbat med på denna sida 2000 talet.
ErikAndersson skrev:Visst finns det trissesteg som spelar alldeles utmärkt
Det är så nära ett "nej" på min fråga som jag kommer tror jag. EAs gamla text behandlar ju, om man läser den som den står, motkoppling generellt. Där står det att dynamiken blir mindre att allt återges med samma amplitud (ungefär). Det kan ju knappast gälla om det finns en motkopplad trisseförstärkare som låter bra. Och varför motkopplade klass A rörförstärkare skulle låta sämre av de anledningar som EA skriver begriper jag inte, men det är ju jag det.
----
Det känns viktigt att komma ihåg det när man läser inlägg av EA, att allt han säger om motkoppling gäller endast klass A rörförstärkare.
Det känns också viktigt att Ingvar av någon anledning vill försvara EAs märkliga uttalande om dynamikihoptryckning pga motkoppling och att han vill mörka med att han har att pengar tjäna på att det går bra för Hesselvall.
Jag tycker att det hade varit mycket bättre om Ingvar bara hade sagt (om EAs text) "Ja det där är ju gallimatias, men EA har inte riktigt klart för sig hur det fungerar med motkoppling". Och om han hade sagt att "Mina ekonomiska incitament att delta i debatten är väl att deras högtalare har mina element i sig, men det är inte däför jag skriver i den här tråden".
Och det hade varit bättre om EA läste på lite om motkoppling och inte attackerade den som fenomen (i det ursprungliga inlägget adresserades motkopploing generellt, och jag är faktiskt inte övertygad om att han då menade bara klass A även om han senare skrev det. Det låter lite som en nödutgång, bara.)
Och framför allt vore det bra om han lät bli de tekniska förklaringarna och i stället koncentrerade sig på den färgning som uppenbarligen många gillar. "SET-förstärkaren tillför ett sound som är uppskattat av många audiofiler..." vore mycket bättre än att ge sig på motkopplade konkurrenter.
Och bara för att vara alldeles solklart tydlig:
Jag tycker att det är helt OK att man gillar färgande förstärkare inklusive SET.
Jag tycker att det är helt OK att INO och Hesselvall har ett samarbete.
Jag tycker att det är helt OK att INO tar betalt av Hesselvall, eller arbetar gratis om INO vill.
Jag tycker att det är helt OK att tjäna pengar på hifi.
Jag tycker att det är helt OK att ändra sig när någon hittar ett fem år gammalt inlägg (eller när som helst, faktiskt).
Jag tycker illa om när man inte besvarar en rak fråga.
Jag tycker illa om när man kommer med felaktiga tekniska förklaringar till upplevelser.
Jag tycker illa om när man försvarar felaktigheter så absurt länge som det har skett i den här tråden.
Jag tycker illa om när man försöker flytta fokus från frågan för att slippa svara på den.
Jag tycker illa om när man mörkar med sina incitament.
Så, nu är det natti även för mig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.