Nu har jag läst ut "master handbook of acoustics", den var relativt bra men de flesta fall som tas upp är rätt generella så det är inte helt lätt att 100% förstå vad som kommer att funka och inte funka.
Hursomhelst så är jag relativt nöjd med ration 1:1.58:1.89 efter mycket räknande fram och tillbaka. Rumsmoderna sprids ut på ett relativt bra sätt och rummet får i min mening ok proportioner för att fungera praktiskt. Måtten blir då 4.54x3.79x2.4 (LxBxH).
Jag tror jag måste ha räknat lite fel på resonansfrekvenserna innan, de som betyder mest är i alla fall:
37.93Hz - Längden
45.44Hz - Bredden
71.75Hz - Höjden
75.86Hz - Längden
90.87Hz - Bredden
113.79Hz - Längden
Nästa steg som jag börjat fundera på är placering av lyssnaren och högtalarna. Boken jag precis plöjt igenom rekommenderar placering av lyssnaren där det INTE finns ett resonansminima. Dvs vi ska inte ha en utsläckning precis där lyssnaren sitter. Som hjälp har jag då ritat in de platser i rummet där vi får utsläckning pga av resonanser i höjd och bredd.
Om vi börjar med placering i längs-led så så finns det två utsläckningslinjer som bör undvikas i nederkant på bilden. Triangeln startar på en möjlig placering, men det hade också gått att flytta fram placeringen framför de två nedersta linjerna.
Men, då undrar jag lite på den så kallade rumsellipsen som brukar diskuteras. Om man har högtalare på långsidans vägg av ett rum så blir ju placeringen av högtalare och lyssnare någorlunda naturlig, men hur ska man få till det när man spelar så som jag tänkt? Med 46 graders vinkel + att både lyssnare och högtalare ungefär ska vara på rumsellipsen så blir det inte lätt. Högtalarna hamnar nästan mitt i rummet, och lite basstöd måste jag ju ha!
För att kunna gå vidare och räkna ut var förstareflexerna hamnar så måste jag ju ha placerat högtalare och lyssnare på ett ungefär.
Tankar och tips mottages tacksamt!