Dimensioner på ljudrum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-10 11:33

Naqref skrev:Sedan kan man tänka att det är bra med hård vägg bakom högtalarna och mjuk bakom lyssnarna.

Hur bygger man enklast en "hård" vägg?
Måste den muras av tegel, eller hålsten, eller gjutas av betong?
Eller går det att bygga en "hård" vägg på reglar, om man tar till ordentligt med skivor eller råspont?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-07-10 11:57

paa skrev:
Naqref skrev:Sedan kan man tänka att det är bra med hård vägg bakom högtalarna och mjuk bakom lyssnarna.

Hur bygger man enklast en "hård" vägg?
Måste den muras av tegel, eller hålsten, eller gjutas av betong?
Eller går det att bygga en "hård" vägg på reglar, om man tar till ordentligt med skivor eller råspont?

Någonstans där OlA har byggt börjar man närma sig det som är tillräckligt men mer skadar inte. Han har dubbelgips och OSB bakom det. Reglat CC-60 men CC-30 vore att föredra.

Knuttimmrat är helt ok också. Om man gillar trä.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-10 17:18

Såhär skriver Linkwitz om rumsdimensioner:

The best rooms ...
The best rooms are at least 15 feet wide, 20 feet long and have a ceiling height of 8 feet or more. This allows the two loudspeakers of a stereo system to be placed symmetrically and with their tweeters at least 3 feet from side and rear walls. With the loudspeaker tweeters 8 feet apart the sweet spot is located on the room symmetry line and at 8 feet from left and right loudspeakers. This leaves more than 9 feet behind the listeners for the sound to travel before it is reflected back. It is very important for balanced phantom image creation that the immediate vicinity around the two loudspeakers is symmetrical.

Rooms can, of course, be much larger than 15 x 20 x 8 feet and with the loudspeakers much further than 3 feet from the walls, but the optimum listening distance for phantom imaging remains equal to the loudspeaker left-right separation or up to 1.5 times that value.

Room construction can vary widely, which tends to affect low frequency reproduction and sound transmission to and from the neighbors. You take what you get and try to correct one or two frequencies if necessary. But, if the room is pleasing to live in, to have a conversation or to relax, is neither a dungeon nor a stuffed pillow, then it is also suited for accurate sound playback. The room should be furnished, have irregular hard surfaces, books and shelves for sound diffusion, rugs, pillows and soft surfaces for sound absorption at higher frequencies. Just keep it lively. The best loudspeakers will make you forget the room, if the room talks back from all directions in the same familiar voice.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-07-10 19:14

Verkar som Linkwitz tänker sig att man sitter nära mitten av rummet. Brukar ge klen bas. Dessutom relativt korta mått mellan såväl högtalarna som till lyssningsplatsen. Själv har jag betydligt större avstånd, 330 cm mellan diskanterna och 380-390 cm till lyssningssoffan. Dessutom har jag knuttimrat... Dessvärre relativt öppen planlösning, finns dörr till lyssningsrummet men den är sällan stängd.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-10 20:33

RogerGustavsson skrev:Verkar som Linkwitz tänker sig att man sitter nära mitten av rummet. Brukar ge klen bas. Dessutom relativt korta mått mellan såväl högtalarna som till lyssningsplatsen. Själv har jag betydligt större avstånd, 330 cm mellan diskanterna och 380-390 cm till lyssningssoffan. Dessutom har jag knuttimrat... Dessvärre relativt öppen planlösning, finns dörr till lyssningsrummet men den är sällan stängd.

Detta var väl typ ett exempel på mått som han anser fungera bra ur minimi-synpunkt. Vid större rum kan väl måtten ökas på relativt sett. Men jag tror att han prioriterar ett stort avstånd till väggen bakom lyssnaren. Jag antar också att beskrivningen avser dipol-högtalare i första hand. Dessa tror jag ej lider lika mycket av klen bas nära mitten på rummet. Så har iaf jag upplevt det med mina dipoler att basen funkar mycket bra nära mitten på rummet :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-10 22:36

Stereotypen skrev:
RogerGustavsson skrev:Verkar som Linkwitz tänker sig att man sitter nära mitten av rummet. Brukar ge klen bas. Dessutom relativt korta mått mellan såväl högtalarna som till lyssningsplatsen. Själv har jag betydligt större avstånd, 330 cm mellan diskanterna och 380-390 cm till lyssningssoffan. Dessutom har jag knuttimrat... Dessvärre relativt öppen planlösning, finns dörr till lyssningsrummet men den är sällan stängd.

Detta var väl typ ett exempel på mått som han anser fungera bra ur minimi-synpunkt. Vid större rum kan väl måtten ökas på relativt sett. Men jag tror att han prioriterar ett stort avstånd till väggen bakom lyssnaren. Jag antar också att beskrivningen avser dipol-högtalare i första hand. Dessa tror jag ej lider lika mycket av klen bas nära mitten på rummet. Så har iaf jag upplevt det med mina dipoler att basen funkar mycket bra nära mitten på rummet :)

Typiskt sett brukar man placera dipolbasar i närheten av hastighetsmaxima vad avser rumsresonanserna. Då blir resultatet vad gäller ljudtrycket på olika platser i rummet gansla likt monopolbasar placerade i tryckmaxima. (om man tänker sig lyssning längs en axel centrerat längs mitten av rummet (om det begrips). Som exempel har jag mätt upp ett stort Audio Artistry-system med resultat i rum som liknade väldigt mycket ett vanligt rum med monopolbashögtalare, med liknande bekymmer alltså.

Med stora rum som bl a föresåråkas av Linkwitz (som jag kan hålla med om) blir rumsresonanserna tätare i frevens samtidigt som de fundamentala resonansfrekvesnerna blir lägre och då mindre störande för hörseln. Men att ha basabsorption är ett av de stora problemen ändå som bör hanteras, även om man har ett stort rum. Det är bara det att det ofta blir lite mer "utståbart" om man inte gör något med rummet vid låga frekvenser, jämfört med ett litet rum.

Blablabla i sommarkvällen...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-07-10 23:32

Om jag som musik-/film-/ljudintresserad skulle gå igång att bygga min egen lilla lekstuga anser jag att en handfull tusenlappar för en akustikkonsultation av Johan Lindroos, IÖ eller någon annan med motsvarande kunskap och erfarenhet, är en piss i Nilen/en mycket bra investering i välljud. Har jag själv inte kunskapen men tror att jag genom att skramla fram lite tumregler på ett forum kan fixa det själv, är jag nog ute och seglar lite. Det finns många områden att förkovra sig inom och det är alltid intressant att lära sig nytt...men vill jag experimentera skulle jag välja ett område där chansningar och felbyggen inte är lika jobbintensiva att korrigera.

Iqbad, du är säkert en trevlig och begåvad kille men...

Ja, jag tror också det till viss del är ett försök att göra saker mer komplicerat än det egentligen är.

Mäta resonanser är ju egentligen ganska enkelt med en "room-analyser" eller liknande. Men frågan är om man måste bygga rummet halvfärdigt först, för att sedan mäta, eller om man klarar av att simulera/beräkna beteenden redan innan så man kan ta höjd för storlek och dimensioneringar av eventuella basfällor etc?

När det gäller första meningen i citatet ovan....tillåt mig småle :)
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-11 00:21

Johan_Lindroos skrev:
Stereotypen skrev:

Typiskt sett brukar man placera dipolbasar i närheten av hastighetsmaxima vad avser rumsresonanserna. Då blir resultatet vad gäller ljudtrycket på olika platser i rummet gansla likt monopolbasar placerade i tryckmaxima. (om man tänker sig lyssning längs en axel centrerat längs mitten av rummet (om det begrips). Som exempel har jag mätt upp ett stort Audio Artistry-system med resultat i rum som liknade väldigt mycket ett vanligt rum med monopolbashögtalare, med liknande bekymmer alltså.

Med stora rum som bl a föresåråkas av Linkwitz (som jag kan hålla med om) blir rumsresonanserna tätare i frevens samtidigt som de fundamentala resonansfrekvesnerna blir lägre och då mindre störande för hörseln. Men att ha basabsorption är ett av de stora problemen ändå som bör hanteras, även om man har ett stort rum. Det är bara det att det ofta blir lite mer "utståbart" om man inte gör något med rummet vid låga frekvenser, jämfört med ett litet rum.

Blablabla i sommarkvällen...

Javisst, stående vågor undslipper man väl inte med någon högtalarprincip men då dipolbasar är mer direktstrålande så slipper man åtminstone att de stående vågorna mellan golv/tak och sidoväggar slås an i någon högre grad. Detta borde ju iaf mildra problemet något.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2012-07-11 00:45

stefanolo skrev:När det gäller första meningen i citatet ovan....tillåt mig småle :)

Kul att man kan glädja någon.

Det är ju inte alltid pengarna det är frågan om. Visst är det många gånger både kostnadseffektivt och snabbt att bara få en lösning presenterad för sig, men att komma fram till den själv och veta inte bara hur, men också varför brukar ge goda resultat i slutändan. Dessutom ger det bestående kunskap. Jag tycker det är märkligt att just rumsakustik skall anses som så komplicerat att det inte räcker att vara civilingenjör för att kunna läsa in sig på området, utan man måste ha forskat i 40 år på mikrofenomen i alla omkringliggande områden för att ha en chans att förstå någonting..

Mvh Eric
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-07-11 09:41

Sorry om jag låter negativ Iqbad, men när jag läser ditt förstainlägg i tråden tolkade jag frågorna som om du ville ha färdiga svar avseende ideala mått och material för att kunna från grunden bygga ett optimalt lyssningsrum. Ledsen om jag missuppfattade dig :oops: .

Att tro att man kan skaffa sig riktiga adekvata/användbara "bestående" kunskaper i akustik och akustikreglering via frågor på ett hififorum är en sympatisk tanke... men meningen "Ja, jag tror också det till viss del är ett försök att göra saker mer komplicerat än det egentligen är." antyder en föga ödmjuk inställning och kommer stjälpa mer än att hjälpa. Klart att man kan lära sig vad man vill...om man inte underskattar materians komplexitet och man inte har bråttom :) . Kör på och lycka till!
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-11 09:58

Iqbad skrev:Jag tycker det är märkligt att just rumsakustik skall anses som så komplicerat att det inte räcker att vara civilingenjör för att kunna läsa in sig på området, utan man måste ha forskat i 40 år på mikrofenomen i alla omkringliggande områden för att ha en chans att förstå någonting..

Ett av problemen är nog att just akustisk för ljudåtergivning i hem kanske inte precis varit den mest intressanta/bäst motiverbara forskningsområdet inom akustiken för universitet genom tiderna, och den forskning som gjorts på området från olika hifitillverkares håll har säkert ett stort mått bias i sig.
Så problemet till viss del är nog både brist på material, brist på bra material och material som kanske resulterar i annan återgivningssmak än den sökta.

Grundfrågan är ju vad man vill åstadkomma och det kan ju inte vara annat än ett samspel mellan högtalare och rum... men det är ju bara att kika på högtalare som byggs idag, så kan man ju konstatera att då det inte råder någon koncensus på hur sådana skall göras varpå det följer att det inte heller kan finna koncensus på hur rum skall byggas, utan i princip varje kombination högtalare-rum får skräddarsys ihop, vilket heller inte är något som intresserar på universitetsnivå där man snarast söker SVARET.

Att man sedan i grova penseldrag kan kika på vilka lösningar som verkat funka i liknande rum, men att hitta entydig teori bakom är nog värre... Men hittar du sådan, så vore det intressant att kika på.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-07-11 12:46

Nattlorden skrev:
Iqbad skrev:Jag tycker det är märkligt att just rumsakustik skall anses som så komplicerat att det inte räcker att vara civilingenjör för att kunna läsa in sig på området, utan man måste ha forskat i 40 år på mikrofenomen i alla omkringliggande områden för att ha en chans att förstå någonting..

Ett av problemen är nog att just akustisk för ljudåtergivning i hem kanske inte precis varit den mest intressanta/bäst motiverbara forskningsområdet inom akustiken för universitet genom tiderna, och den forskning som gjorts på området från olika hifitillverkares håll har säkert ett stort mått bias i sig.
Så problemet till viss del är nog både brist på material, brist på bra material och material som kanske resulterar i annan återgivningssmak än den sökta.

Detta är ju ingen ny fråga och det finns massvis accumulerad kunskap och erfarenhet man kan använda sig av. Jag menar kontrollrum för musiklyssning har byggts i stort antal i alla länder de senaste 70 åren. Om man tror att det förhåller sig annorlunda så beror det snarast på att den personen som hävdar det är för okunnig i ämnet.

Iqbad: Köp en bra bok i ämnet och plöj i genom den först innan du sätter igång så har du kommit väldigt långt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2012-07-11 13:22

Naqref skrev:
Iqbad: Köp en bra bok i ämnet och plöj i genom den först innan du sätter igång så har du kommit väldigt långt.

Yes, jag har beställt "Master Handbook of Acoustics" och håller på att samla ihop de olika exjobb och publikationer som finns öppet på nätet. Jag ser att det finns en del kursmaterial från tekniska högskolor också som eventuellt kan vara intressant.

Min fokus kommer nog ändå att ligga på basområdet nu i början i alla fall då det påverkar större element som väggar, tak etc. Jag har några frågeställningar som jag inte helt känner att jag kommit till botten i, men jag kanske får återkomma lite senare när jag plöjt igenom en del av litteraturen.

Tack alla för input i tråden!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-11 13:48

Naqref skrev:Detta är ju ingen ny fråga och det finns massvis accumulerad kunskap och erfarenhet man kan använda sig av. Jag menar kontrollrum för musiklyssning har byggts i stort antal i alla länder de senaste 70 åren. Om man tror att det förhåller sig annorlunda så beror det snarast på att den personen som hävdar det är för okunnig i ämnet.

Om man nu skall bygga kontrollrum... tycker du verkligen att det 'standarden' är applicerbar på vardagsrum? Eller ens att det är samma sorts lyssning som eftersträvas?

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-11 13:53

Nattlorden skrev:
Naqref skrev:Detta är ju ingen ny fråga och det finns massvis accumulerad kunskap och erfarenhet man kan använda sig av. Jag menar kontrollrum för musiklyssning har byggts i stort antal i alla länder de senaste 70 åren. Om man tror att det förhåller sig annorlunda så beror det snarast på att den personen som hävdar det är för okunnig i ämnet.

Om man nu skall bygga kontrollrum... tycker du verkligen att det 'standarden' är applicerbar på vardagsrum? Eller ens att det är samma sorts lyssning som eftersträvas?

Detta har väl vi berört tidigare om jag inte missminner mig, Nattlorden?
Då menade du att det ej var skillnad på lyssning i studio och hemmiljö, något som jag opponerade mig emot. Eller har jag feltolkat?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-11 14:21

Stereotypen skrev:Detta har väl vi berört tidigare om jag inte missminner mig, Nattlorden?
Då menade du att det ej var skillnad på lyssning i studio och hemmiljö, något som jag opponerade mig emot. Eller har jag feltolkat?

Ingen aning. Frågan måste ha gällt något annat i så fall. I vilket fall som helst så tror jag inte flytande upphängda rum med vinklade väggar och tak är precis åtgärd 1A folk vill göra för att akustikreglera ett vardagsrum...

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-07-11 15:04

En sak som jag skulle tycka vore väldigt intressant, vore om någon ritade upp ett vanligt vardagsrum, med mått och information om väggar, tak, golv och i det rummet ritade in tv, soffgrupp och andra basala möbler.

Utifrån det kunde kanske en diskussion uppstå, där gärna Naq, IÖ, Svante, Johan och andra kompetenta drog sitt strå till stacken i form av akustikåtgärder?

Eller är det verkligen omöjligt att spåna på något som helst vettigt sett utan att mäta först?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-11 15:10

Jag trot nog att svaret du skulle få av de flesta där är att man inte kan få en tillräckligt exakt uppskattning av en ritning för att kunna rekommendera större ingrepp. Du kan säkert få några generella tips, men att någon som arbetar och lever på att inreda lyssningsrum skall göra en gissning kan bli problematiskt ifall resultatet inte blir bra.
Vi lekmän kan ju chansa och gissa, men proffsen vill nog gärna vara helt 100 inte de ger lite större tips. De har ju sin professionell integritet att tänka på.

Men absolut tycker jag han kan lägga upp bilder och ritningar så kan vi tillsammans säkert komma en bit på vägen iaf.
:)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-07-11 15:28

Kimpost skrev:En sak som jag skulle tycka vore väldigt intressant, vore om någon ritade upp ett vanligt vardagsrum, med mått och information om väggar, tak, golv och i det rummet ritade in tv, soffgrupp och andra basala möbler.

Utifrån det kunde kanske en diskussion uppstå, där gärna Naq, IÖ, Svante, Johan och andra kompetenta drog sitt strå till stacken i form av akustikåtgärder?

Eller är det verkligen omöjligt att spåna på något som helst vettigt sett utan att mäta först?

Rita in ett par fullrange-dipoler också så kanske du märker att rummet är nära nog perfekt för musiklyssning :wink:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-07-17 21:59

Från min erfarenhet, så visst kan det gå att spåna i förväg och få till ett OK slutresultat utan mätningar men det förutsätter nog att grundförutsättningarna är hyfsade och "enkla" från start. Om rummet är en symmetrisk skokartong där alla ytor är stabila och i samma material är det enklast för spånandet. Är det öppen planlösning, L-format rum, sadeltak, någon vägg i betong och andra med tunna uppreglade skivor, fönster och dörrar lite här och där, skulle jag inte ge mig på några större fasta åtgärder utan mätningar i förväg.

Det var lite svårt att göra någon meningsfull mätning här … :
Bild

men spåna kunde man ju göra i alla fall. Spetsen för blå linjerna i ”ritningen” är tänkt lyssningsplats och varje ruta är 1x1 m. Soffor och bord etc gjordes också i skala 1:20 och flyttades runt på A3-ritningen (rumsstorlek 7,86 x 4,19 m x H 218-225 cm):
Bild

Mellanresultat före mätningar:
Bild

Bild

Gav lite för "dött" rum (T60 ca 0,1 s) så därefter har tyget på de bakre bredbandsabsorbenterna i hörnen ersatts med hålad plywoodpanel (helmholtzabsorbent) för att öka efterklangen i rummet för högre frekvenser. Absorbtion mellan ca 80-500 Hz är ca a = 90%, med fallande absorbtion för högre frekvenser. I främre delen, från fönstren och framåt har en hoper ribbor satts upp framför tyget efter en binär serie så det täcker tygfronten till 50%, också för att öka efterklangen som därefter ligger kring 0,2 s från bas upp till diskant.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-17 22:10

Applåder igen Adhoc - vilket jäkla jobb du gjort!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-07-18 00:10

Tack Kalle 12. Rent praktiskt var det ändå inte något som var svårare än vilket gillestugebygge som helst och att det inte behövdes ha dubbel funktion som ”familjevardagsrum” underlättade ju onekligen.

Förtydligande: ”Absorbtion mellan ca 80-500 Hz … ”, gäller för bakre hörnabsorbenterna/diffusorerna med nya hålade plywooden utåt rummet.

Användarvisningsbild
mineralull

Inläggav mineralull » 2012-07-18 08:33

Har du hålat plywooden själv? Vilket jävla jättejobb i sådant fall... :) Är det sådana där matematiska framräknade hål?

Måste säga att rummet är rätt så estetiskt. Påminner om ett lite lyxigare funkisrum från trettiotalet. Snyggt, och så inger rummet en lugnande känsla.

Det fattas bara en hjärnskrynklare som sitter där och röker pipa innan nästa besök..

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-07-25 13:18

Utmärkt dokument vid ljud- hemmabiobyggen. Så gott som allt av intresse konstruktionsmässigt tas upp! Akustikfix tillkommer: http://www.gearslutz.com/board/attachme ... tudios.pdf

Lite länkar och excelblad för bra rumsförhållanden:
http://www.acoustics.salford.ac.uk/acou ... ntent=best
http://www.acoustics.salford.ac.uk/a...oom_ratios.xls
http://www.acoustics.salford.ac.uk/a...econd_best.zip

Har man en rumsvolym som faller någonstans mellan 50 och 100 m³, kan det nog gå att extrapolera fram "ideala" förhållanden för egna rumsvolymen om man kopierar ut diagrammen på papper och lägger dom ovanpå varandra, så att förskjutningar pga av olika rumsvolym framträder mer uppenbart för ögat.

Handborrning (?) Både ja och nej. Panelerna vid bakre änden av rummet är handborrade vid olika tillfällen. Två respektive fem skivor borrades samtidigt. 5 rader a´16 hål tog ca en kvart. Panelerna längs långsidorna med vardera ca 4200 hål kördes med vattenjet, iom att skivstorleken 1,2x2,4 m var otymplig för handkörning (+ jävligt tråkigt att handjaga). Det är kloner på RPGs BAD-paneler.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-07-30 08:38

Adhoc skrev:http://www.acoustics.salford.ac.uk/a...oom_ratios.xls

Dessa länkar funkade inte :(

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-30 10:39

Adhoc, supernajs. Grattis.

Har du någon tråd som beskriver detta bygge?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-07-30 13:22

2-ch skrev:
Adhoc skrev:http://www.acoustics.salford.ac.uk/a...oom_ratios.xls

Dessa länkar funkade inte :(

Dom två nedersta fungerade när jag la inlägget, ser att dom inte funkar nu. Nemas problemas, -gå in på den översta länken: http://www.acoustics.salford.ac.uk/acou ... ntent=best En bit ned på sidan, rödmarkerat, har du "attached spreadsheet" respektive "2MB unzipped, 300K xipped" som är dom 2 länkarna som inte fungerar direkt nu.

Aisopos, byggtråd finns på component.se, startar här: http://www.component.se/forum/index.php ... ntry139128

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-07-30 13:27

Har snabbt ögnat lite på två sidor.
Verkar vara en jättefin tråd, den ska lusläsas vid mer tid, ikväll typ. 8)

Tackar.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-07-30 13:34

Adhoc skrev:Nemas problemas, -gå in på den översta länken:

:D

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2013-04-07 15:12

Nu har jag läst ut "master handbook of acoustics", den var relativt bra men de flesta fall som tas upp är rätt generella så det är inte helt lätt att 100% förstå vad som kommer att funka och inte funka.

Hursomhelst så är jag relativt nöjd med ration 1:1.58:1.89 efter mycket räknande fram och tillbaka. Rumsmoderna sprids ut på ett relativt bra sätt och rummet får i min mening ok proportioner för att fungera praktiskt. Måtten blir då 4.54x3.79x2.4 (LxBxH).

Jag tror jag måste ha räknat lite fel på resonansfrekvenserna innan, de som betyder mest är i alla fall:

37.93Hz - Längden
45.44Hz - Bredden
71.75Hz - Höjden
75.86Hz - Längden
90.87Hz - Bredden
113.79Hz - Längden

Nästa steg som jag börjat fundera på är placering av lyssnaren och högtalarna. Boken jag precis plöjt igenom rekommenderar placering av lyssnaren där det INTE finns ett resonansminima. Dvs vi ska inte ha en utsläckning precis där lyssnaren sitter. Som hjälp har jag då ritat in de platser i rummet där vi får utsläckning pga av resonanser i höjd och bredd.

Bild

Om vi börjar med placering i längs-led så så finns det två utsläckningslinjer som bör undvikas i nederkant på bilden. Triangeln startar på en möjlig placering, men det hade också gått att flytta fram placeringen framför de två nedersta linjerna.

Men, då undrar jag lite på den så kallade rumsellipsen som brukar diskuteras. Om man har högtalare på långsidans vägg av ett rum så blir ju placeringen av högtalare och lyssnare någorlunda naturlig, men hur ska man få till det när man spelar så som jag tänkt? Med 46 graders vinkel + att både lyssnare och högtalare ungefär ska vara på rumsellipsen så blir det inte lätt. Högtalarna hamnar nästan mitt i rummet, och lite basstöd måste jag ju ha!

För att kunna gå vidare och räkna ut var förstareflexerna hamnar så måste jag ju ha placerat högtalare och lyssnare på ett ungefär.

Tankar och tips mottages tacksamt!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi