http://user.faktiskt.io/svante/basta
Ni har säkert sett mig göra skärmdumpar till och från här på faktiskt, och nu kan ni alltså prova att simulera själva.
Några av finesserna är låsta, men hur man låser upp dem får ni läsa på hemsidan.

Moderator: Redaktörer
mike34 skrev:Grattis, det är väl nu först efter releaseversionen som alla buggarna till slut ramlar in och det är fel på allt
Grattis på riktigt i alla fall.
Zalve skrev:HTTP 403.9 - Access Forbidden: Too many users are connected
Internet Information Services
Får prova igen, senare
Svante skrev: snip ........ högtalarsimuleringsprogram att ladda ner från .... snip
AndersJ skrev:Suttit och lekt lite med demoversionen nu och har lite frågor. Jag ser att serieresistansen som man knappar in i L-PAD har rätt stor påverkan på avstämningen även vid låga frekvenser, det måste ju innebära att man redan vid låddimensioneringen/basreflexavstämningen måste ta hänsyn till vad man ska ha för filter antar jag eller tänker jag fel nu? För i så fall bör man väl även räkna med det interna kablaget?
AndersJ skrev:Finns det någon funktion som tar hänsyn till dämpmaterial i Basta?
Svante skrev:Ja, just det. För att inte tala om temperaturökning i talspolen. När folk börjar prata om kabelresistanser och förstärkarutimpedanser så drar jag jämt upp resistansökningen som blir i en uppvärmd talspole. Det är rätt intressant att jämföra.
AndersJ skrev:Svante skrev:Ja, just det. För att inte tala om temperaturökning i talspolen. När folk börjar prata om kabelresistanser och förstärkarutimpedanser så drar jag jämt upp resistansökningen som blir i en uppvärmd talspole. Det är rätt intressant att jämföra.
Nu ser jag ju att det faktiskt finns en ruta för temperaturen i talspolen, fast det var en väldigt svårklickad ruta i demoversionen![]()
Blir till att ta fram någon lämplig tabell och L-PADa lite även där ser jag.
iffe skrev:Verkar vara ett trevligt program, precis som dina tidigare alster. Lite synd att priset blev högre än jag hade hoppats på, även om det helt säkert är rimligt. Hoppas du får fart på försäljningen iaf! En sak jag saknar är att få en bättre överblick över filtret, dvs kunna förstora bilden, helst med komponentvärden och hela kitet.
AndersJ skrev:Att effektiv portlängd är längre än den verkliga är det för att luften utanför porten svänger med?
Svante skrev:Ja, nu då efter ganska lång tid i betatestning finns det nu en demo av mitt högtalarsimuleringsprogram att ladda ner från
Ni har säkert sett mig göra skärmdumpar till och från här på faktiskt, och nu kan ni alltså prova att simulera själva.
Några av finesserna är låsta, men hur man låser upp dem får ni läsa på hemsidan.
Alexi skrev:Hm, jag tyckte inte riktigt den kunde tävla med gratisprogramet Unibox. Som är lite mer användarvänligt och har mer funktioner.
Xmax borde du spec. om det är p-p eller en väg.
n3mmr skrev:Svante skrev:Ja, nu då efter ganska lång tid i betatestning finns det nu en demo av mitt högtalarsimuleringsprogram att ladda ner från
Hur var det? Basta hade ingen mätdel, inte ens för att själv bestämma elementparametrar, eller har jag fel?
Alexi skrev:Hm, jag tyckte inte riktigt den kunde tävla med gratisprogramet Unibox. Som är lite mer användarvänligt och har mer funktioner.
Xmax borde du spec. om det är p-p eller en väg.
Import av mätkurvor och aktivafilter kurvorkurvor. Enkelt välja hur många ellement som används och hur dom koplas. Medföljer enorma databaser med parameterar på tusentals ellement. Maxnivå kan man se om man går in i fliken för respektive vald lådmodell. Där man även kan se kurva på konrörelse, lufthastighet i porten mm. Man kan även enkelt jämföra olika låddesigner och ellement med varandra i samma fönster och exportera till gif som här:Svante skrev:Mja, jag tittade lite och till dess fördel verkar automatisk optimering, export av kurvor, läckande lådor, om porten är bafflad eller inte och, hmm vad har jag missat mer?
Däremot hittar jag inte baffelsteg, maxnivå för systemet, delningsfiltret verkar rätt enkelt, den använder en enklare modell för talspoleinduktansen. Inte heller kan den addera bidrag från olika filtertgrenar. Mindre viktiga saker är öppen baffel och dubbelportad bandpasslåda.
Xmax i Basta! är Peak, dvs åt ena hållet, inte peak-to-peak. Det fommer upp i en sån där liten hjälpruta när man för musen över Xmax.
Alexi skrev:Import av mätkurvor och aktivafilter kurvorkurvor. Enkelt välja hur många ellement som används och hur dom koplas. Medföljer enorma databaser med parameterar på tusentals ellement. Maxnivå kan man se om man går in i fliken för respektive vald lådmodell. Där man även kan se kurva på konrörelse, lufthastighet i porten mm. Man kan även enkelt jämföra olika låddesigner och ellement med varandra i samma fönster och exportera till gif som här:
<snip>
Den hjälper även till med omvandling från amerikanska parameterar. Man kan också ändra parametrar som lufthastighet och densitet. Motståndet i portens ändar. Det var vad jag kunde komma på. Amatörer som jag gillar att kunna få så mycket som möjligt automatiserat, tydligt förklarat och att den varnar när man försöker göra något galet.
Alexi skrev:Jag försöker bara tipsa dig om förbätringar och är inte ute efter att såga ditt program.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster