Högtalarsimuleringsprogrammet Basta! släppt!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Högtalarsimuleringsprogrammet Basta! släppt!

Inläggav Svante » 2005-08-13 15:49

Ja, nu då efter ganska lång tid i betatestning finns det nu en demo av mitt högtalarsimuleringsprogram att ladda ner från

http://user.faktiskt.io/svante/basta

Ni har säkert sett mig göra skärmdumpar till och från här på faktiskt, och nu kan ni alltså prova att simulera själva.

Några av finesserna är låsta, men hur man låser upp dem får ni läsa på hemsidan. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-08-13 19:09

Trevligt! :)

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2005-08-15 14:21

HTTP 403.9 - Access Forbidden: Too many users are connected
Internet Information Services

Får prova igen, senare

mike34

Inläggav mike34 » 2005-08-15 16:02

Grattis, det är väl nu först efter releaseversionen som alla buggarna till slut ramlar in och det är fel på allt :)
Grattis på riktigt i alla fall.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-15 19:27

mike34 skrev:Grattis, det är väl nu först efter releaseversionen som alla buggarna till slut ramlar in och det är fel på allt :)
Grattis på riktigt i alla fall.

Hehe. Inga rapporter än i alla fall, men de kommer väl... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-15 19:29

Zalve skrev:
HTTP 403.9 - Access Forbidden: Too many users are connected
Internet Information Services

Får prova igen, senare

Ojdå, ja vi får hoppas det lugnar sig. Det blir sådär ibland om man annonserar nåt nytt.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-08-15 19:36

Suttit och lekt lite med demoversionen nu och har lite frågor. Jag ser att serieresistansen som man knappar in i L-PAD har rätt stor påverkan på avstämningen även vid låga frekvenser, det måste ju innebära att man redan vid låddimensioneringen/basreflexavstämningen måste ta hänsyn till vad man ska ha för filter antar jag eller tänker jag fel nu? För i så fall bör man väl även räkna med det interna kablaget?

Finns det någon funktion som tar hänsyn till dämpmaterial i Basta?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Högtalarsimuleringsprogrammet Basta! släppt!

Inläggav phon » 2005-08-15 19:50

Svante skrev: snip ........ högtalarsimuleringsprogram att ladda ner från .... snip

Grattis!

bastar! för fullt!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-15 20:00

Releaseparty?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-15 20:04

AndersJ skrev:Suttit och lekt lite med demoversionen nu och har lite frågor. Jag ser att serieresistansen som man knappar in i L-PAD har rätt stor påverkan på avstämningen även vid låga frekvenser, det måste ju innebära att man redan vid låddimensioneringen/basreflexavstämningen måste ta hänsyn till vad man ska ha för filter antar jag eller tänker jag fel nu? För i så fall bör man väl även räkna med det interna kablaget?

Ja, just det. För att inte tala om temperaturökning i talspolen. När folk börjar prata om kabelresistanser och förstärkarutimpedanser så drar jag jämt upp resistansökningen som blir i en uppvärmd talspole. Det är rätt intressant att jämföra.

AndersJ skrev:Finns det någon funktion som tar hänsyn till dämpmaterial i Basta?

Qb och Vb på box-tabben. Qb modellerar de resistiva förlusterna, Vb kan man öka lite för att modellera isotermiseringen. Exakt hur mycket man ska ta till är svårt att säga, dock. En helt isotermiserad låda ger 40% volymökning, men oftast rör det sig bara om 5-10% beroende på hur mycket dämpmaterial och vilken sort det är. Normala Qb är kanske 2 för en fylld låda och 20 för en normaldämpad låda.

Tumregelmässigt alltså... :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-15 20:05

Max_Headroom skrev:Releaseparty?

Har precis drickit en Pepsi och känner mig lite yr. :lol:

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-08-15 20:12

Svante skrev:Ja, just det. För att inte tala om temperaturökning i talspolen. När folk börjar prata om kabelresistanser och förstärkarutimpedanser så drar jag jämt upp resistansökningen som blir i en uppvärmd talspole. Det är rätt intressant att jämföra.

Nu ser jag ju att det faktiskt finns en ruta för temperaturen i talspolen, fast det var en väldigt svårklickad ruta i demoversionen :D

Blir till att ta fram någon lämplig tabell och L-PADa lite även där ser jag.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-15 20:33

AndersJ skrev:
Svante skrev:Ja, just det. För att inte tala om temperaturökning i talspolen. När folk börjar prata om kabelresistanser och förstärkarutimpedanser så drar jag jämt upp resistansökningen som blir i en uppvärmd talspole. Det är rätt intressant att jämföra.

Nu ser jag ju att det faktiskt finns en ruta för temperaturen i talspolen, fast det var en väldigt svårklickad ruta i demoversionen :D

Blir till att ta fram någon lämplig tabell och L-PADa lite även där ser jag.

Hehe, ja vad gör man inte för att lura av folk pengar. :wink: Talspoleresistansen är proportionell mot absoluta temperaturen, formeln finns i technical docs. Ändra inte Re bara, för den får andra konsekvenser (tex räknas Qms ut mha Re), utan lägg till lite på seriemotståndet i L-pad så får du samma effekt som med temperaturhöjningsrutan.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-08-15 22:44

Verkar vara ett trevligt program, precis som dina tidigare alster. Lite synd att priset blev högre än jag hade hoppats på, även om det helt säkert är rimligt. Hoppas du får fart på försäljningen iaf! En sak jag saknar är att få en bättre överblick över filtret, dvs kunna förstora bilden, helst med komponentvärden och hela kitet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-15 22:47

iffe skrev:Verkar vara ett trevligt program, precis som dina tidigare alster. Lite synd att priset blev högre än jag hade hoppats på, även om det helt säkert är rimligt. Hoppas du får fart på försäljningen iaf! En sak jag saknar är att få en bättre överblick över filtret, dvs kunna förstora bilden, helst med komponentvärden och hela kitet.

Mm, menar du det aktiva, eller det passiva? Kanske båda?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-08-15 22:56

Tycker det gäller båda delarna.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2005-08-15 22:58

Att effektiv portlängd är längre än den verkliga är det för att luften utanför porten svänger med?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-16 00:05

iffe skrev:Tycker det gäller båda delarna.

ok.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-16 00:06

AndersJ skrev:Att effektiv portlängd är längre än den verkliga är det för att luften utanför porten svänger med?

Japp!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-16 14:10

Svante skrev:Ja, nu då efter ganska lång tid i betatestning finns det nu en demo av mitt högtalarsimuleringsprogram att ladda ner från

Ni har säkert sett mig göra skärmdumpar till och från här på faktiskt, och nu kan ni alltså prova att simulera själva.

Några av finesserna är låsta, men hur man låser upp dem får ni läsa på hemsidan. :D

Hur var det? Basta hade ingen mätdel, inte ens för att själv bestämma elementparametrar, eller har jag fel?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-16 18:25

Hm, jag tyckte inte riktigt den kunde tävla med gratisprogramet Unibox. Som är lite mer användarvänligt och har mer funktioner.
Xmax borde du spec. om det är p-p eller en väg.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-16 18:26

Alexi skrev:Hm, jag tyckte inte riktigt den kunde tävla med gratisprogramet Unibox. Som är lite mer användarvänligt och har mer funktioner.

Länk till UNIBOX???
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-16 18:30

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-16 20:07

n3mmr skrev:
Svante skrev:Ja, nu då efter ganska lång tid i betatestning finns det nu en demo av mitt högtalarsimuleringsprogram att ladda ner från

Hur var det? Basta hade ingen mätdel, inte ens för att själv bestämma elementparametrar, eller har jag fel?

Mja, Basta har haft försök till båda delarna, men de blev inte tillräckligt bra. Men jag ser behovet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-16 20:37

Alexi skrev:Hm, jag tyckte inte riktigt den kunde tävla med gratisprogramet Unibox. Som är lite mer användarvänligt och har mer funktioner.

Mja, jag tittade lite och till dess fördel verkar automatisk optimering, export av kurvor, läckande lådor, om porten är bafflad eller inte och, hmm vad har jag missat mer?

Däremot hittar jag inte baffelsteg, maxnivå för systemet, delningsfiltret verkar rätt enkelt, den använder en enklare modell för talspoleinduktansen. Inte heller kan den addera bidrag från olika filtertgrenar. Mindre viktiga saker är öppen baffel och dubbelportad bandpasslåda.

Xmax i Basta! är Peak, dvs åt ena hållet, inte peak-to-peak. Det kommer upp i en sån där liten hjälpruta när man för musen över Xmax.

Edit: Hittade att unibox visar stegsvar också.

Edit2: fast egentligen är jag nog diskvalificerad att göra de här jämförelserna, det är nog bättre om jag överlåter det till övriga forummedlemmar och svarar på frågor i stället när de kommer.
Senast redigerad av Svante 2005-08-16 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-16 21:40

Svante skrev:Mja, jag tittade lite och till dess fördel verkar automatisk optimering, export av kurvor, läckande lådor, om porten är bafflad eller inte och, hmm vad har jag missat mer?

Däremot hittar jag inte baffelsteg, maxnivå för systemet, delningsfiltret verkar rätt enkelt, den använder en enklare modell för talspoleinduktansen. Inte heller kan den addera bidrag från olika filtertgrenar. Mindre viktiga saker är öppen baffel och dubbelportad bandpasslåda.

Xmax i Basta! är Peak, dvs åt ena hållet, inte peak-to-peak. Det fommer upp i en sån där liten hjälpruta när man för musen över Xmax.
Import av mätkurvor och aktivafilter kurvorkurvor. Enkelt välja hur många ellement som används och hur dom koplas. Medföljer enorma databaser med parameterar på tusentals ellement. Maxnivå kan man se om man går in i fliken för respektive vald lådmodell. Där man även kan se kurva på konrörelse, lufthastighet i porten mm. Man kan även enkelt jämföra olika låddesigner och ellement med varandra i samma fönster och exportera till gif som här:
Bild

Den hjälper även till med omvandling från amerikanska parameterar. Man kan också ändra parametrar som lufthastighet och densitet. Motståndet i portens ändar. Det var vad jag kunde komma på. Amatörer som jag gillar att kunna få så mycket som möjligt automatiserat, tydligt förklarat och att den varnar när man försöker göra något galet.

Jag försöker bara tipsa dig om förbätringar och är inte ute efter att såga ditt program. :)

edit: ändra bild
Senast redigerad av Alexi 2005-08-16 22:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-16 21:58

Psst Alexi: Bilden är 973 pixlar bred. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-16 22:21

Hm jag skala ner den till 700pixlar nu men då blev inte bilden så bra...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-16 22:23

Tips: Gör fönstret mindre innan du tar skärmdumpen så blir det bättre.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-08-16 22:38

Alexi skrev:Import av mätkurvor och aktivafilter kurvorkurvor. Enkelt välja hur många ellement som används och hur dom koplas. Medföljer enorma databaser med parameterar på tusentals ellement. Maxnivå kan man se om man går in i fliken för respektive vald lådmodell. Där man även kan se kurva på konrörelse, lufthastighet i porten mm. Man kan även enkelt jämföra olika låddesigner och ellement med varandra i samma fönster och exportera till gif som här:
<snip>
Den hjälper även till med omvandling från amerikanska parameterar. Man kan också ändra parametrar som lufthastighet och densitet. Motståndet i portens ändar. Det var vad jag kunde komma på. Amatörer som jag gillar att kunna få så mycket som möjligt automatiserat, tydligt förklarat och att den varnar när man försöker göra något galet.

-Mm, importen klarar inte Basta! Däremot går det att bygga passiva filter nästan hur som helst.
-Basta! kan ha flera element, i alla tänkbara kopplingar som ger samma signal till alla element (tex 24 element kopplade i en matris på 6x4).
-Databasen, ja där ligger Basta! i lä. :)
-Maxnivån i unibox är bara baserad på max konutslag för elementet och ignorerar helt bidraget från porten och begränsningar i port och effekttålighet (om jag har hittat rätt kurva, förstås).
-Konutslag och porthastighet och jämförelser fixar Basta! också.
-Graferna går att kopiera till clipboard.
-Basta! klarar inte amerikanska enheter.
-Ljudhastighet och luftdensitet kan ändras om man vill.
-Optimering (designförslag) har inte Basta!

Alexi skrev:Jag försöker bara tipsa dig om förbätringar och är inte ute efter att såga ditt program. :)

Javisst! Jag känner mig faktiskt lite obekväm i rollen som "säljare" här men i strikt mening är jag ju det. Jag ska försöka att vara så objektiv jag kan, och bara redovisa fakta, men jag förstår att mina ord granskas lite extra kritiskt nu. Så måste det förstås vara. Och det är jättebra med feedback, tack för det, jag har redan börjat införa en del av förslagen jag har fått i nästa version.

Och jo, det ska sägas att jag jämför med fulla versionen, demon har ju en del strypt.

Nästa

Återgå till DIY-forum