Moderator: Redaktörer
lazyworm skrev:haha Vi tar Tysken tycker jag
silvervarg skrev:Jag provade i en HiFi butik att köra med 1 sub och 2 stativare att få till ljudbilden. Tänk på att det var i butik, så viss begränsning av nedlagd tid, men framförallt så kan jag inte ändra möblering eller rummet.
Jag lyckades aldrig på rätt ljudbild. Basisten "stod" alltid i sidled exakt där subben stod, oavsett var han stod på inspelningarna.
När subben flyttade så flyttade också basisten...
Av detta halvt ovetenskapliga experiment bestämde jag mig för att alltid ha dubbla subbar/baselement. Om inte annat så blir uppställningen mycket mindre känslig för rummets akustik.
Hellre väljer jag 2 små subbar som spelar rent men inte går så djupt och inte kan spela så starkt än att ha en stor sub.
hevi skrev:lazyworm skrev:haha Vi tar Tysken tycker jag
Rekommenderar dock inte baksätet (håller fortfarande på att räta ut nacken...).
Nä, men för att vara lite seriös så har jag helt ovetenskapligt (och efter ett antal inhalerade kubikmeter kontaktlim-mättad luft![]()
) tänkt ut att två subbar nog drar igång fler rumsnoder vilket ger lite jämnare frekvenskurva, men å andra sidan mer resonanser vilket ger basbummel i långa utdragna bastoner alternativt problem med att återge korta "bastransienter" beroende på hur man justerar in hela härligheten. Avslutningsvis kom jag fram till att det nog egentligen inte spelar så stor roll att finlira med flera subbar med tanke på att CV nämndes tidigare i tråden och dom är ju kanske inte i första hand optimerade för rent, neutralt ljudalstrande
.
Amen.
H
Piotr skrev:Hevi,
detta går inte ihop iom. att en jämnare kurva betyder färre resonanser (som påverkar i denna specifika punkt) vilket också ger bättre transientsvar.
/Peter
lazyworm skrev:Är det så att 2 subbar alltid blir bättre än en i 100 fall av 100 eller kan det vara så att en andra sub kan förvärra saker också?
Det känns som att man måste mäta för att verkligen placera 2 subbar så optimalt att dom släcker ut varandras dalar och toppar på ett bra sätt och inte bygger på ytterligare, jag testade lite att mäta 10-100Hz med en fronthögtalare vs två och det var ju inte direkt en stor skillnad i frekvenssvaret vid lyssningspunkten.
Borde det inte bli samma sak med Subwoofers? Dvs. för att man ska tjäna på att ha 2 måste de också placeras optimalt?
Hälsningar
Jonas
lazyworm skrev:haha Vi tar Tysken tycker jag
IngOehman skrev:lazyworm skrev:Är det så att 2 subbar alltid blir bättre än en i 100 fall av 100 eller kan det vara så att en andra sub kan förvärra saker också?
Det känns som att man måste mäta för att verkligen placera 2 subbar så optimalt att dom släcker ut varandras dalar och toppar på ett bra sätt och inte bygger på ytterligare, jag testade lite att mäta 10-100Hz med en fronthögtalare vs två och det var ju inte direkt en stor skillnad i frekvenssvaret vid lyssningspunkten.
Borde det inte bli samma sak med Subwoofers? Dvs. för att man ska tjäna på att ha 2 måste de också placeras optimalt?
Hälsningar
Jonas
Två är exakt lika dåligt som en bara i det oerhört osannolika fallet att man lyckas hitta en placering där deras överföringsfunktioner till lyssnaren är identiska, vilket i praktiken brukar betyda att de står på varandra och är mycket små.
Fast det blir ändå bättre med två än en ur distorsions- och ljudtryckssynpunkt.
I samtliga andra fall (när de placeras med samma avstånd till lyssnaren) är två bättre än en, eftersom de INTE spelar identiskt, vilket även betyder att deras fel adderas med mindre än 6 dB, som är den addition som nyttosignalen får.
Däremot är det långt ifrån säkert att det blir bra med två om de inte är väl integrerade med rummet. Det enda man kan vara säker på är att två är mindre dåligt än en.
Vh, iö
foxman skrev:Jag har 2 passiva subbar bestyckade med peerless 10" xls + slav drivna av samma slutsteg.
jag skulle verkligen behöva lite hjälp med mätning och dylikt då jag är helt kass på det.
lazyworm skrev:Morello skrev:lazyworm skrev:haha Vi tar Tysken tycker jag
Blir en lång åktur i så fall.
hehe då får du väl sätta igång å cadda åsså din Latmask![]()
![]()
lazyworm skrev:...med tanke på att det blir dubbelt så dyrt med 2 subbar så kan man ju med stor sannorlikhet hitta en sub som levererar mindre distorsion mm om man istället lägger ner dubbelt så mycket pengar på 1 sub.
Tar vi t.ex ditt egna fall, rekomenderar du alltid att en person hellre ska köpa 2 av dina billigare subwoofers mot att gå upp och köpa en låda med den smarriga 12"aren?
Dels lär den pumpa mer än dina 2st 8"are och den lär även ha markant lägre distorsion vid ett givet ljudtryck och en frekvens under 50Hz.
Frågan är om man inte medelst Gustafs Notchkrets kan få den lådan att i 9 fall av 10 spela bättre än 2st 8"are?
IngOehman skrev:PPS. Ino Audios basmoduler är inte att förväxla med någon av marknadens subwoofrar. De senare avråder jag ifrån - oavsett antal.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:PPS. Ino Audios basmoduler är inte att förväxla med någon av marknadens subwoofrar. De senare avråder jag ifrån - oavsett antal.
Gäller detta även LTS basmoduler? *hoppas inte*
LarsR skrev:Per definition så är ju en subwoofer inte en basmodul och vice versa.
Svante skrev:LarsR skrev:Per definition så är ju en subwoofer inte en basmodul och vice versa.
Alltså, förlåt en okunnig, men vad är skillnaden? Jag har alltid sett "basmodul" som det svenska ordet för engelskans "subwoofer". Har det nåt med filtren att göra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 78 gäster