planer på ett DIY sub bygge

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

oster

planer på ett DIY sub bygge

Inläggav oster » 2005-08-16 02:18

hej, jag har ett par cerwin vega clsc 12.
ja skulle vilja kompltera med en sub. den ska kunna hålla måtet med cv'orna. så då tänkte ja bygga en sub.
har ni nå ider på vad för steg och element å låd mått man ska använda?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-08-16 08:53

Om det skall bli entydigt bättre, skulle jag rekommendera två subbar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-08-16 12:40

Är det så att 2 subbar alltid blir bättre än en i 100 fall av 100 eller kan det vara så att en andra sub kan förvärra saker också?

Det känns som att man måste mäta för att verkligen placera 2 subbar så optimalt att dom släcker ut varandras dalar och toppar på ett bra sätt och inte bygger på ytterligare, jag testade lite att mäta 10-100Hz med en fronthögtalare vs två och det var ju inte direkt en stor skillnad i frekvenssvaret vid lyssningspunkten.
Borde det inte bli samma sak med Subwoofers? Dvs. för att man ska tjäna på att ha 2 måste de också placeras optimalt?

Hälsningar
Jonas

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-08-16 13:17

Det skulle vara grymt roligt att jämföra 2st subbar mot 1sub med en sån analog notchkrets med 2 valbara dip frekvenser, jag har en sån klar inom några veckor, är det någon med 2 identiska subbar i Stockholmsområdet som kan tänka sig att vara testperson, så får vi mäta å lyssna och se vad som igentligen låter bäst och vad som mäter bäst ::)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-16 15:20

8) Licensavgiften betalas till PG 123 456 78 -9 eller i form av åktur i tysken. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-08-16 16:05

haha Vi tar Tysken tycker jag :P

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-08-16 20:34

lazyworm skrev:haha Vi tar Tysken tycker jag :P

Rekommenderar dock inte baksätet (håller fortfarande på att räta ut nacken...).

Nä, men för att vara lite seriös så har jag helt ovetenskapligt (och efter ett antal inhalerade kubikmeter kontaktlim-mättad luft :D 8) ) tänkt ut att två subbar nog drar igång fler rumsnoder vilket ger lite jämnare frekvenskurva, men å andra sidan mer resonanser vilket ger basbummel i långa utdragna bastoner alternativt problem med att återge korta "bastransienter" beroende på hur man justerar in hela härligheten. Avslutningsvis kom jag fram till att det nog egentligen inte spelar så stor roll att finlira med flera subbar med tanke på att CV nämndes tidigare i tråden och dom är ju kanske inte i första hand optimerade för rent, neutralt ljudalstrande :? .

Amen.

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2005-08-16 20:46

Jag har 2 passiva subbar bestyckade med peerless 10" xls + slav drivna av samma slutsteg.
jag skulle verkligen behöva lite hjälp med mätning och dylikt då jag är helt kass på det.
Bild

oster

Inläggav oster » 2005-08-16 22:05

2 subar. jag tänkte lite på rörsubar annars
är såna bra.
hittade denna http://www.hometheatertalk.com/DIY_Sub_ ... plans.html

skapligt stor. men undrar hur den låter 8O

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-08-18 15:46

Jag provade i en HiFi butik att köra med 1 sub och 2 stativare att få till ljudbilden. Tänk på att det var i butik, så viss begränsning av nedlagd tid, men framförallt så kan jag inte ändra möblering eller rummet.
Jag lyckades aldrig på rätt ljudbild. Basisten "stod" alltid i sidled exakt där subben stod, oavsett var han stod på inspelningarna.
När subben flyttade så flyttade också basisten...

Av detta halvt ovetenskapliga experiment bestämde jag mig för att alltid ha dubbla subbar/baselement. Om inte annat så blir uppställningen mycket mindre känslig för rummets akustik.
Hellre väljer jag 2 små subbar som spelar rent men inte går så djupt och inte kan spela så starkt än att ha en stor sub.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-18 16:35

silvervarg skrev:Jag provade i en HiFi butik att köra med 1 sub och 2 stativare att få till ljudbilden. Tänk på att det var i butik, så viss begränsning av nedlagd tid, men framförallt så kan jag inte ändra möblering eller rummet.
Jag lyckades aldrig på rätt ljudbild. Basisten "stod" alltid i sidled exakt där subben stod, oavsett var han stod på inspelningarna.
När subben flyttade så flyttade också basisten...

Av detta halvt ovetenskapliga experiment bestämde jag mig för att alltid ha dubbla subbar/baselement. Om inte annat så blir uppställningen mycket mindre känslig för rummets akustik.
Hellre väljer jag 2 små subbar som spelar rent men inte går så djupt och inte kan spela så starkt än att ha en stor sub.

Sådär lite intuitivt skulle jag nog fundera på om delningen mellan stativarna och subben var för högt i frekvens? Med delning kring 80 Hz borde detta inte bli ett problem.

2 eller fler subbar har utjämnande effekt, jo.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-08-19 16:46

hevi skrev:

Rekommenderar dock inte baksätet (håller fortfarande på att räta ut nacken...).

Nä, men för att vara lite seriös så har jag helt ovetenskapligt (och efter ett antal inhalerade kubikmeter kontaktlim-mättad luft :D 8) ) tänkt ut att två subbar nog drar igång fler rumsnoder vilket ger lite jämnare frekvenskurva, men å andra sidan mer resonanser vilket ger basbummel i långa utdragna bastoner alternativt problem med att återge korta "bastransienter" beroende på hur man justerar in hela härligheten. Avslutningsvis kom jag fram till att det nog egentligen inte spelar så stor roll att finlira med flera subbar med tanke på att CV nämndes tidigare i tråden och dom är ju kanske inte i första hand optimerade för rent, neutralt ljudalstrande :? .

Amen.

H

Hevi,

detta går inte ihop iom. att en jämnare kurva betyder färre resonanser (som påverkar i denna specifika punkt) vilket också ger bättre transientsvar.

/Peter

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2005-08-19 23:30

Piotr skrev:Hevi,

detta går inte ihop iom. att en jämnare kurva betyder färre resonanser (som påverkar i denna specifika punkt) vilket också ger bättre transientsvar.

/Peter

Är det verkligen så att en jämnare kurva betyder färre resonanser? Ju fler resonanser du drar igång desto jämnare ser väl kurvan ut? Istället för att ha ett par otrevliga "pucklar" så har man många som går i varandra så det ser jämnt och fint ut. Det är väl lite samma sak som händer när man går upp i frekvens - resonanserna packas tätare och tätare och till slut ligger resonanserna så nära varandra att de inte går att urskilja och man börjar istället tala om efterklang och difusfält.

Om du gungar en gunga så tar det ju ett tag att komma upp i fart (när du gungar en gunga så exciterar du ju ett resonant system). Om du gungar länge så kommer du högre än om du bara gungar 4-5 gungningar. På samma sätt menar jag att om man har ett högtalarsystem som exciterar många rumsnoder så kommer det bli skillnad i ljudtryck mellan korta och långa bastoner. De korta bastonerna kommer inte att hinna excitera rummet medan de långa kommer att göra det.

Edit: Men, självklart är det så att flera finurligt placerade ljudkällor motverkar exciteringen av rummets resonanser, så jag förstår vad du menar.

Henrik
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Cerwinroos

Inläggav Cerwinroos » 2005-12-19 20:15

Jag tycker att du ska kolla på den subben som är samma serie som högtalarna om det är okej att slippa bygga..kolla själv [url]http://www.hifiklubben.com/se/Produkter/Hoegtalare/Aktiv_Subbas/detail/CERWINVEGA_CLSC12S_Subbas.htm?id=4787

Där får du nog tryck.![/url][/u]

Användarvisningsbild
Cerwinroos

Inläggav Cerwinroos » 2005-12-19 20:19

Eller så kolla storebror till den..den passar nog bättre till dom högtalarna.http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/aktiv_subbas/detail/CERWINVEGA_CLSC15S_Subbas.htm?id=4768

Användarvisningsbild
djberndt

Inläggav djberndt » 2005-12-20 00:46

haha, det är ju nästan lite repsam-stuk över hifiklubbens beskrivningar av cerwin vegorna.. :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-20 02:26

lazyworm skrev:Är det så att 2 subbar alltid blir bättre än en i 100 fall av 100 eller kan det vara så att en andra sub kan förvärra saker också?

Det känns som att man måste mäta för att verkligen placera 2 subbar så optimalt att dom släcker ut varandras dalar och toppar på ett bra sätt och inte bygger på ytterligare, jag testade lite att mäta 10-100Hz med en fronthögtalare vs två och det var ju inte direkt en stor skillnad i frekvenssvaret vid lyssningspunkten.
Borde det inte bli samma sak med Subwoofers? Dvs. för att man ska tjäna på att ha 2 måste de också placeras optimalt?

Hälsningar
Jonas

Två är exakt lika dåligt som en bara i det oerhört osannolika fallet att man lyckas hitta en placering där deras överföringsfunktioner till lyssnaren är identiska, vilket i praktiken brukar betyda att de står på varandra och är mycket små.

Fast det blir ändå bättre med två än en ur distorsions- och ljudtryckssynpunkt.

I samtliga andra fall (när de placeras med samma avstånd till lyssnaren) är två bättre än en, eftersom de INTE spelar identiskt, vilket även betyder att deras fel adderas med mindre än 6 dB, som är den addition som nyttosignalen får.

Däremot är det långt ifrån säkert att det blir bra med två om de inte är väl integrerade med rummet. Det enda man kan vara säker på är att två är mindre dåligt än en.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-20 08:17

Blir en lång åktur i så fall. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-12-20 17:10

Morello skrev:

hehe då får du väl sätta igång å cadda åsså din Latmask :P :P :P

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-12-20 17:16

IngOehman skrev:
lazyworm skrev:Är det så att 2 subbar alltid blir bättre än en i 100 fall av 100 eller kan det vara så att en andra sub kan förvärra saker också?

Hälsningar
Jonas

Två är exakt lika dåligt som en bara i det oerhört osannolika fallet att man lyckas hitta en placering där deras överföringsfunktioner till lyssnaren är identiska, vilket i praktiken brukar betyda att de står på varandra och är mycket små.

Fast det blir ändå bättre med två än en ur distorsions- och ljudtryckssynpunkt.

I samtliga andra fall (när de placeras med samma avstånd till lyssnaren) är två bättre än en, eftersom de INTE spelar identiskt, vilket även betyder att deras fel adderas med mindre än 6 dB, som är den addition som nyttosignalen får.

Däremot är det långt ifrån säkert att det blir bra med två om de inte är väl integrerade med rummet. Det enda man kan vara säker på är att två är mindre dåligt än en.

Vh, iö

Jag hade visst missat det här svaret :)
Tack för info, men med tanke på att det blir dubbelt så dyrt med 2 subbar så kan man ju med stor sannorlikhet hitta en sub som levererar mindre distorsion mm om man istället lägger ner dubbelt så mycket pengar på 1 sub.

Tar vi t.ex ditt egna fall, rekomenderar du alltid att en person hellre ska köpa 2 av dina billigare subwoofers mot att gå upp och köpa en låda med den smarriga 12"aren?

Dels lär den pumpa mer än dina 2st 8"are och den lär även ha markant lägre distorsion vid ett givet ljudtryck och en frekvens under 50Hz.
Frågan är om man inte medelst Gustafs Notchkrets kan få den lådan att i 9 fall av 10 spela bättre än 2st 8"are?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-20 17:52

foxman skrev:Jag har 2 passiva subbar bestyckade med peerless 10" xls + slav drivna av samma slutsteg.
jag skulle verkligen behöva lite hjälp med mätning och dylikt då jag är helt kass på det.
Bild

ser trevligt ut det där. men vad är det för högtalare du har? nåt slags band?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-20 23:57

lazyworm skrev:
Morello skrev:

hehe då får du väl sätta igång å cadda åsså din Latmask :P :P :P

Latmask kan du vara själv :P :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-21 02:56

lazyworm skrev:...med tanke på att det blir dubbelt så dyrt med 2 subbar så kan man ju med stor sannorlikhet hitta en sub som levererar mindre distorsion mm om man istället lägger ner dubbelt så mycket pengar på 1 sub.

Tar vi t.ex ditt egna fall, rekomenderar du alltid att en person hellre ska köpa 2 av dina billigare subwoofers mot att gå upp och köpa en låda med den smarriga 12"aren?

Dels lär den pumpa mer än dina 2st 8"are och den lär även ha markant lägre distorsion vid ett givet ljudtryck och en frekvens under 50Hz.
Frågan är om man inte medelst Gustafs Notchkrets kan få den lådan att i 9 fall av 10 spela bättre än 2st 8"are?

I fallet Ino Audio är det så att den tok som kommer och vill köpa en basmodul blir skickad på porten direkt!

En modul är inte att tänka på. (Fast jag gjort undantag en gång.) Då råder jag till fullständig avhållsamhet istället.

Vh, iö

- - - - -

PS. "En med 12 tum" (profundus Y) var förresten dyrare än "två med 8 tum" (profundus P-2). Vi får se hur det blir i mars/april eller när (och om) jag startar verksamheten igen.

PPS. Ino Audios basmoduler är inte att förväxla med någon av marknadens subwoofrar. De senare avråder jag ifrån - oavsett antal. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-21 08:53

IngOehman skrev:PPS. Ino Audios basmoduler är inte att förväxla med någon av marknadens subwoofrar. De senare avråder jag ifrån - oavsett antal. :wink:

Gäller detta även LTS basmoduler? *hoppas inte*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-12-21 11:44

:roll: Marknadens subwoofrar!? :roll:

Per definition så är ju en subwoofer inte en basmodul och vice versa. Och svaret på själv kärnfrågan är nej. Den nämda LTS-högtalaren är väl optimerad för att göra anspråk på god återgivning. Mer info finns i Molt. :D

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:PPS. Ino Audios basmoduler är inte att förväxla med någon av marknadens subwoofrar. De senare avråder jag ifrån - oavsett antal. :wink:

Gäller detta även LTS basmoduler? *hoppas inte*
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-21 12:15

LarsR skrev:Per definition så är ju en subwoofer inte en basmodul och vice versa.

Alltså, förlåt en okunnig, men vad är skillnaden? Jag har alltid sett "basmodul" som det svenska ordet för engelskans "subwoofer". Har det nåt med filtren att göra?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-21 12:19

Svante skrev:
LarsR skrev:Per definition så är ju en subwoofer inte en basmodul och vice versa.

Alltså, förlåt en okunnig, men vad är skillnaden? Jag har alltid sett "basmodul" som det svenska ordet för engelskans "subwoofer". Har det nåt med filtren att göra?

skillnaden är väl helt enkelt den att det är två ord för att skilja mellan ett hifimässigt optimerad basstöd och den "vanliga" skramelboombasen som förknippas med subwoofrar. Semantik med andra ord..
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum