Bill50x skrev:
1) Även om jag satt långt bak i salongen (=budgetplatser) så var bredden på ljudbilden mycket smalare än det visuella. Det var stor skillnad på vad jag såg och vad jag hörde!
2) Klangen var ganska dov och hade jag hört exakt samma klangbild på en ljuddemonstration hade jag troligen tyckt ljudet vara lite tillbakadraget och saknat lyster.
Dessa två "tillkortakommanden" är precis det som Ulf kritiserar hos INO-systemen!
För den som orkar tänka längre än till frekvensgång och F/E-lyssningar finns här en hel del att fundera över. Kan det vara så att vi är så "förstörda" av all högtalarlyssning, så vana vid närmikade multikanalinspelningar att vi faktiskt tappat kontakten med verkligheten?
/ B
Menar du att inspelningen, som avlyssnades hos IÖ var mickat från bakre delen av en konsertsal, vid budgetplatserna? Det är väl klart att om man lyssnar på en sångerska och en gitarrist, t ex, så vill man ha dem mitt framför sig med direktljud, inte avklingade dova toner 30 m bort, oavsett om det är konsert eller inspelning. Idealt alltså. De bästa platserna brukar ju vara dyrast, men med tanke på vad skivorna, förlåt fonogrammen, kostar idag tycker man väl att producenterna kan bjussa på det