Den stora tråden om perceived pitch

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Den stora tråden om perceived pitch

Inläggav Richard » 2012-07-20 13:37

Klipper in ett intressant inlägg av Peter Stendl från en annan tråd om switchade nätdelar ( visst går det bra ? ) :

petersteindl skrev:
Richard skrev:
Jag föredrar en bra polypropylenkondensator eller en bra papper i olja kondensator framför elektrolyter i signalkedjan.

Varför det ? Förbättras "perceived pitch"?

Jag har jämfört med kondensatorlöst i elektronikkretsar d v s med att kortsluta kondensatorn. Med en bra polypropylenkondensator så blir ljudförändringen ringa och i vissa fall obefintlig som jag då uppfattade det, medans elektrolyter påverkade signalen så att ljudet upplevdes som grötigare. Det lät som om det fanns ett slags ljud som varade längre i tiden än själva tonerna. Ungefär som en typ av resonans, som om det klingade mer än det borde. Om det påverkade perceived pitch minns jag inte, men kanske. Vid sådan jämförelse ligger ingen likspänning över kondensatorerna och det kan tänkas att elektrolyten missgynnas av det. Dock har jag även bytt ut elektrolyter i DC-filter och ersatt dessa med polypropylenkondensatorer med likadant resultat, så oavsett DC eller inte så
har skillnaden bestått.

MvH
Peter

...........

Peter Snell, IÖ , Svante, Stig Carlsson har/ hade väl också en hel del kunskap om detta intressanta ämne, välkomna med input.

Litet frågor ( på karl XII begäran ) :

1 . VAD i en högtalarekonstruktion kan påverka den upplevda tonhöjden ?
2 . Påverkas perceived pitch av hur trött man är, eller pigg ?
3 . På vilket sätt påverkas perceived pitch av placebo (tex. märkeshysteri ) ?
Senast redigerad av Richard 2012-07-20 14:05, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-20 13:47

Annat intressant från Peter Stendl:

petersteindl skrev:
Richard skrev: ...Menar du att "perceived pitch" blir svårare att ta till sig, dvs. upplevelsen av tydlighet i melodislingorna blir svårare att ta till sig om allting blir mera slätstruket, såsom du beskriver i ovanstående? ...

...En diffusare tonhöjdsuppfattning borde medverka till en sämre musikupplevelse, alldeles oavsett vad det beror på. Min egen erfarenhet är att då ljudets renhetsgrad ökar, så ökar även "perceived pitch", dvs. lättheten att lyssna på melodislingorna blir enklare och tydligare med ett renare originalljud. Och då menar jag inte att ljudet skulle bli objektivt "bättre" än det som redan finns på skivan. Det är ju omöjligt.

Ett exempel ( där jag tydligtvis inte blivit avprogrammerad ännu, här på faktiskt :wink: ) är elektrolytkondensatorer kontra polypropylenkondingar som sitter i serie i högtalarefiltret. Jag upplever att "perceived pitch" ofta blir bättre med polypropylen ( audyin ) eller polyesterkondingar, jämfört med elektrolyter.

Upplever du en liknande sak, Peter?

Om det är så att tonhöjden av en eller annan orsak blir svårare att uppfatta så bör även melodislingan bli svårare att uppfatta. Exakt på vilket sätt det påverkar inlevelsen i musiken vet jag idag inte om det finns ett entydigt svar på, men det bör i alla fall knappast förbättra situationen.

Vad menas med att ljudet blir objektivt bättre, då det rör sig om något som är perceived d v s upplevt?

Jag föredrar en bra polypropylenkondensator eller en bra papper i olja kondensator framför elektrolyter i signalkedjan.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-20 13:53

Detta duger inte.

Vad vill du egentligen?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-20 13:54

KarlXII skrev:Detta duger inte.

Vad vill du egentligen?

Diskutera perceived pitch.

Min egen input i denna tråd kommer att vara nästan obefintlig, men jag kommer att läsa med intresse.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-20 13:54

Vilka förstärkare eller högtalare som ligger över snikbudgetklassen har elektrolyter i signalvägen?
Är det inte bara rörsteg i så fall?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-20 13:56

Richard skrev:
KarlXII skrev:Detta duger inte.

Vad vill du egentligen?

Diskutera perceived pitch.

Min egen input i denna tråd kommer att vara nästan obefintlig, men jag kommer att läsa med intresse.

Då tycker jag att du ska presentera vilka frågor du vill diskutera och dessutom lägga en egen input på dessa.
Bara citatera och hoppas på det bästa räcker inte.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-20 14:05

Karl XII, frågorna är nu ställda i första inlägget.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-20 14:11

Jättebra intitiativ att dessa funderingarna samlas i en egen tråd.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-07-20 14:15

Perceived pitch???

Det har tjatats mycket om perceived pitch länge.
Jag förstår inte överhuvudtaget vad som menas.

Vad är det???

Ingen aning!!!

Om en ton låter fel är det väl pga distorsion?

Hoppas det inte spårar ur till ytterligare meningslös diskussion om förelar med spikes med argument byggda på okunskap om fysik/mekanik.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-20 14:25

steveo1234 skrev:Jättebra intitiativ att dessa funderingarna samlas i en egen tråd.

Tack.

Peter Stendl, IÖ, Naq mfl. har mycket kunskap om detta. Peter har varit väldigt generös med sin input i flera olika trådar.

Kanske är han den som har störst kunskap om detta ämne.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-20 14:33

chrisss skrev:Perceived pitch???

Vad är det???

Ingen aning!!!

Hoppas det inte spårar ur till ytterligare meningslös diskussion om förelar med spikes med argument byggda på okunskap om fysik/mekanik.

Fram tills han kläcker ut sig en teknisk definition på vad han menar, så är det obetydligt mer användbart är rent flum.

Klart att det är dist om det låter fel. Frågan är bara vilken sort han famlar efter...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-20 14:35

Nattlorden skrev:

Vad är det???

Ingen aning!!!

Fram tills han kläcker ut sig en teknisk definition på vad han menar, så är det obetydligt mer användbart är rent flum.

Klart att det är dist om det låter fel. Frågan är bara vilken sort han famlar efter...

Här är det klart att det krävs undervisning. Vet ni inte vad " upplevd tonhöjd" är ?

Ok- ingen raljering alls från min sida.

Läs gärna Peter Stendls inlägg.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-20 14:40

Richard skrev:Karl XII, frågorna är nu ställda i första inlägget.

Tack. Bättre, men du borde även kunna utveckla lite egna tankar som underlag för diskussionen. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-20 14:45

Richard skrev:Här är det klart att det krävs undervisning. Vet ni inte vad " upplevd tonhöjd" är ?

Upplevd innebär att en människa måste vara inblandad. Det är således subjektivt. Om där på riktigt är ett fel, så är detta mätbart - därför undrar jag hur det felet ser ut på tekniska premisser. Vet du inte detta, så vet du ju ingenting.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-20 15:51

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Här är det klart att det krävs undervisning. Vet ni inte vad " upplevd tonhöjd" är ?

Upplevd innebär att en människa måste vara inblandad. Det är således subjektivt. Om där på riktigt är ett fel, så är detta mätbart - därför undrar jag hur det felet ser ut på tekniska premisser. Vet du inte detta, så vet du ju ingenting.

Precis.

Det är här det blir intressant. En människa är inblandad. 8)

En människa som tolkar den musik som anläggningen återger, som tolkar hur lätt det är att uppfatta det musikaliska budskapet från skivan, och därmed artisternas intentioner som framför musiken.

Det blir kanske svårt med mätningar. Vad ska mätas ? Jag är nästan säker dock, om att IÖ kan delge en hel del info om detta. Det vore mycket intressant.

Jag tror att det finns fler kompetenta konstruktörer är Peter Stendl som forskat i detta ämne, eller har jag fel ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-20 16:06

Ursäkta en nybörjare, men varför är "upplevd tonhöjd" viktigt? Om jag upplever tonhöjden ett snäpp högre eller lägre än polaren när vi lyssnar vad spelar det för roll? Hur ska vi någonsin få veta att vi upplever tonhöjden olika? Det är som att fråga hur blå den här rutan är:

Bild
Sitter nöjd :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-20 16:06

Här mera läsvärt av Peter Stendl, från tråden om switchade nätdelar:

petersteindl skrev:
Jag ser mitt namn nämnas. Jag måste väl anstränga mig lite då. Jag skulle vilja bena ut begreppen lite. Som jag ser det, så är det klar skillnad på (1) en förändring av den uppfattade tonhöjden kontra att (2) tonhöjd är densamma, men blir lite svårare att subjektivt uppfatta d v s the perceived pitch blir lite diffusare.

I exempel (1) är det så att en tonhöjd har ändrats och att den nya tonhöjden klart skulle uppfattas såsom varandes ny tonhöjd eller totalt sett varierande tonhöjd. Det betyder att en JND (Just Noticable Difference) i tonhöjdsuppfattning i så fall skulle ha ett lågt värde d v s det skulle vara enklare att höra den nya tonhöjden eller med andra ord att tröskeln skulle vara låg för att höra en tonhöjdsförändring d v s förändring av tonhöjden skulle detekteras på grund av nämnda fel.

I exempel (2) så är det tvärtom d v s raka motsatsen. Där ändras tonhöjdsuppfattningen på så sätt att det blir svårare för hörseln att lokalisera tonhöjd d v s JND har fått ett högre tröskelvärde så att förändringar inom tröskelvärdet inte ändrar perceived pitch d v s upplevd tonhöjd. Då blir tonhöjdsbegreppet lite mer diffust och man kan då tänka sig att melodislingor som bygger på tonhöjd också blir lite diffusare, inte mycket, men ändock tillräckligt för att ge musiken ett subjektivt sämre innehåll.

Vad jag förstått så är det enligt exempel (2) som Ivor Tiefenbrun och Linn menar då de pratar om perceived pitch. Att olika generalagenter på den tiden det begav sig inte har förstått skillnaden mellan dessa två exempel och därför genom fulretorik bäddar för en diffusering av förståelsen av tonhöjdsbegreppet genom allehanda påtänkta fenomen håller jag för olyckligt och snarast kontraproduktivt.

Nåväl, nu kan man kanske bena lite i frågeställningen: Kan en hyfsat konstruerad nätdel av traditionell art ändra signalen på sådant sätt att den upplevda tonhöjden förändras till annan upplevd tonhöjd?

And the verdict is...

Bild

8) Jag tar mig friheten att svara med ett: Troligtvis Inte, d v s ett Nej på denna fråga. :)

Då har vi nästa fråga: Kan en hyfsat konstruerad nätdel av traditionell art ändra signalen på sådant sätt att den upplevda tonhöjden skulle bli diffusare eller svårare att detektera?

Där kan jag svara: Kanske Möjligtvis. I Cd-spelare har Stereophile klart kunnat mäta jitterkomponenter i signalen härrörande från nätdelar. I USA blir det 60 Hz + multiplarna 2a och 3e tonerna som klart syns i jitterspektra.

Personligen tycker jag att det är lättare att tränga in i musiken då allehanda störningar är på en ohörbar nivå och speciellt repetitiva eller signalrelaterade störningar, men även HF ger en odefinierbar lyssningströtthet. D v s störningar som hörs från nätdelar eller dålig jordning har en maskeringseffekt på mig så att allt blir mer slätstruket.

Detta har jag så många gånger även upplevt då HF varit med i spelet utan att jag direkt kunnat höra det. Man fixar och trixar och till slut hittar man ingenting, men den odefinierbara olusten finns kvar. Då har jag i stort sett alltid börjat mäta och leta HF-störningar i stället och även lyckats hitta sådana källor och även lyckats eliminera dessa. Sedan var den malande olusten som bortblåst och det blev i stället en fröjd att lyssna. Blir det diffusare tonhöjdsuppfattning av sådana fel? Troligtvis skulle man kunnat mäta fram ett högre värde på JND vad gäller perceived pitch, oavsett om det är av sekundär art eller primär art, men det kan jag inte verifiera annat än att jag kunnat konstatera att då felet försvunnit så blev det roligt att lyssna igen.

Jag kan i rådande stund inte ge entydiga svar på just detta med nätdelars inverkan på perceived pitch, men man kanske skulle kunna ändra nätfrekvensen på en halvtaskig nätdel och göra en undersökning om den absoluta tonhöjden på något sätt förändras på grund av sådan förändring. Gör den inte det så verifieras mitt svar på alternativ (1). Blir det däremot lite diffusare tonhöjdsuppfattning så kan man bena vidare i frågan.

MvH
Peter

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-20 16:25

hifikg skrev:Ursäkta en nybörjare, men varför är "upplevd tonhöjd" viktigt? Om jag upplever tonhöjden ett snäpp högre eller lägre än polaren när vi lyssnar vad spelar det för roll? Hur ska vi någonsin få veta att vi upplever tonhöjden olika? Det är som att fråga hur blå den här rutan är:

Bild

Nej, men det kanske är intressant detta med hur tydligt en upplevd ton, och därmed melodi, kan påverka hur en människa kan ta till sig ett musikaliskt budskap. Här spelar också humör och dagsform troligen in samt vilka " musikaliska koder" som kan tas in. Har du lyssnat på mycket jazz ( och därmed kanske lärt dig koden till jazz ) så är det lättare att ta till dig just den musikstilen.

För de som aldrig hört jazz framstår denna musik bara som en massa oväsen- oorganiserade ljud.

Vad gäller stereoapparater går Peter Stendl i inlägget ovan in på sina egna erfarenheter om HF- störningar och den negativa påverkan på uppfattlig pitch det enligt honom lätt har, även om störningarna ligger långt ovanför det hörbara området.

Resultatet blir lyssningströtthet, eftersom det är något som stör uppfattningen av tonernas tydlighet i återgivningen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-20 16:35

Här är intressant info om perceived pitch från IÖ i granntråden:

IngOehman skrev:
brumel skrev:Oavsett om anläggningen (mest högtalaren) har en överdriven konturskärpe- nedskräpning eller en överslätande, utsmetande nedskräpning så är svaret Nej. En dåligt inspelad låt pga tekniska tillkortakommanden eller estetiska vägval kommer alltid att låta sämre i en sämre anläggning. En bättre anläggning utökar färgpaletten och ger högre upplösning.

Du har i sak rätt, men vår perception är lite lurig ibland...

I en dålig anläggning, en där en massa information går förlorad, så lämnas
mera till vår fantasi, vare sig vi vill det eller inte. Vi kan helt enkelt inte låta
bli att föreställa oss hur origianlmusiken låter, på andra sidan anläggningen.

I en väldigt dålig och maskerade/färgande anläggning, så är det inte lika lätt
att skilja mellan en god och en dålig anläggning, och eftersom vi alltid "före-
ställer oss" hur ursprunget lät, kan intrycket av "musiken som inspelningen
fångat", vara bättre, trots att det låter sämre, när vi lyssnar i en riktigt usel
anläggning.

- - -

Flyttar man samma inspelning till allt bättre och bättre anläggningar så
förväntar vi oss att den skall låta bättre och bättre ju bättre anläggning vi
spelar den i - och när det inte uppfylls så uppfattar vi ofta inspelningen
som varande sämre och sämre. Sämre ju bättre anläggning vi spelar den i.

Som sagt - för vi får ju inte uppleva den förbättring som intrycket i den
sämre anläggningen förlett oss tro skulle kunna komma med den bättre
anläggningen. :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-20 16:38

Richard skrev:...Nej, men det kanske är intressant detta med hur tydligt en upplevd ton, och därmed melodi, kan påverka hur en människa kan ta till sig ett musikaliskt budskap. ...

Ah, det handlar alltså mer om skärpa än tonhöjd?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-20 16:50

Vad är det???

Ingen aning!!!

Jag har inte heller någon aning om vare sig vad det är eller varför det skulle vara viktigt för mig.

Men, håll med om att det är en lysande ide att samla all info i denna tråden?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-20 17:30

hifikg skrev:
Richard skrev:...Nej, men det kanske är intressant detta med hur tydligt en upplevd ton, och därmed melodi, kan påverka hur en människa kan ta till sig ett musikaliskt budskap. ...

Skärpan på tonerna kan vara en del av det hela. Underdriven skärpa gör tonerna otydligare i pitchen. Detta påverkar melodislingorna.
Alla inspelningar är kompromisser. Används de bästa mikarna och de bästa mixerborden blir ljudet ändå alltid sämre än det lät live.

Perceived pitch är den upplevda tonhöjden, eller tydligheten i tonhöjden.
Då vi konstaterat att alla inspelningar försämrar ljudet så är det intressant huruvida stereoanläggningen kan återge det hela så " upplevt nära" det lät live, vid inspelningen.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-20 17:36

Richard skrev:
hifikg skrev:

Skärpan på tonerna kan vara en del av det hela. Underdriven skärpa gör tonerna otydligare i pitchen. Detta påverkar melodislingorna.
Alla inspelningar är kompromisser. Används de bästa mikarna och de bästa mixerborden blir ljudet ändå alltid sämre än det lät live.

Perceived pitch är den upplevda tonhöjden, eller tydligheten i tonhöjden.
Då vi konstaterat att alla inspelningar försämrar ljudet så är det intressant huruvida stereoanläggningen kan återge det hela så " upplevt nära" det lät live, vid inspelningen.

Min fixar återgivningen så jag svävar 3 mm ovanför lyssningsfåtöljen. Fast exakt hur det lät vid inspelningen har jag sällan en aning om. Mycket av den musik man köper har väl aldrig hörts live ens i en studio. Kanske finns det en anläggning i någon källare som ger en levitationsfaktor (Lf) på fem mm, men tre känns helt okej.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-20 17:50

Richard skrev:Då vi konstaterat att alla inspelningar försämrar ljudet så är det intressant huruvida stereoanläggningen kan återge det hela så " upplevt nära" det lät live, vid inspelningen.

Fast det där är ju bara rätt om man inte skruvat det minsta på materialet mellan inspelning och mediapressning. Har man moddat ljudet på vägen så är det ju det moddade ljudes som skall spelas upp, även om det då inte är så nära liveupptagningen längre.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-20 17:53

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Då vi konstaterat att alla inspelningar försämrar ljudet så är det intressant huruvida stereoanläggningen kan återge det hela så " upplevt nära" det lät live, vid inspelningen.

Fast det där är ju bara rätt om man inte skruvat det minsta på materialet mellan inspelning och mediapressning. Har man moddat ljudet på vägen så är det ju det moddade ljudes som skall spelas upp, även om det då inte är så nära liveupptagningen längre.

Fast det kan ju vara närmare liveljudet också, om det är en pissig upptagning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-20 18:30

KarlXII skrev:Fast det kan ju vara närmare liveljudet också, om det är en pissig upptagning.

Självklart kan sådant hända också.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-07-20 18:35

hifikg skrev: Det är som att fråga hur blå den här rutan är:

Bild

Blå ?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-07-20 18:40

Har du feber igen Richard?
Komorok Specialist Projects.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-20 18:58

Komorok skrev:Har du feber igen Richard?

Har du feberyra igen, Komorok ?

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2012-07-20 19:01

Richard skrev:
Komorok skrev:Har du feber igen Richard?

Har du feberyra igen, Komorok ?

Nej jag har semester och är, hör och häpna, frisk! Jag som alltid blir sjuk på semestern.

Men du brukar väl ofta starta trådar liknande denna när du har feber? :lol:

Jag har en fråga också: Hur undersöker man hur folk upplever "percieved pitch"? Har det gjorts någon undersökning med blint/dubbelblint förfarande på något sätt?
Komorok Specialist Projects.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi