Moderator: Redaktörer
boom skrev:Skulle nog ha minskat på dämpet.
boom skrev:Skulle nog ha minskat på dämpet.
Nattlorden skrev:boom skrev:Skulle nog ha minskat på dämpet.
Varför, det är inte portade lådor?
boom skrev:Nattlorden skrev:boom skrev:Skulle nog ha minskat på dämpet.
Varför, det är inte portade lådor?
Jag det är många som tvistar om vad är det för lådor igentligen dom är mera basreflex med egenskaper av en sluten låda .
Jag har testat några stycken så man har ganska bra kunskap om en slavbas låda.
Kraniet skrev:väldigt fina blev dom! hur låter det nu då?
Kalejdokom skrev:Passar på att slänga in en liten fråga. Mina basar sitter ju på sidan av lådorna. Frågan är om det spelar någon roll om slaven spelar mot väggen eller in mot rummet? Min tanke är att det borde bli bäst resultat om den aktiva basen spelar mot väggen, för att få bäst rumsstöd från sidoväggarna.
Någon som har någon uppfattning om detta? Ja, jag veta att det går att byta plats på lådorna och mäta lite. Tänkte bara höra om någon möjligen hade en teoretisk förklaring eller erfarenhet som säger att det ena är bättre än det andra...
LeifB skrev:Gillar tyvärr inte alls placeringen av högtalarna. För nära väggarna.
Kalejdokom skrev:Istället för att ägna dagen åt att justera in ljudet, valde jag att göra ramar till tygfronterna. Det blir liksom lite roligare att göra allt klart först.
Jag utgår från en gammal 19mm MDF och börjar med att måtta upp och försänkningsborra för infällda neodyniummagneter. De skall fästa mot skruvskallarna som håller elementen, totalt 32 magneter:
Tyvärr saknar jag både tyg och tillräckligt många magneter, så det blir en tur till Clas Ohlson och en order till Europe Audio innan det blir helt klart.
boom skrev:Har du med i beräkningen hur dom 32 magneter påverkar själva högtalar elementet .???
Kalejdokom skrev:boom skrev:Har du med i beräkningen hur dom 32 magneter påverkar själva högtalar elementet .???
Hur skulle en sådan beräkning gå till?
Nu handlar det ju bara om 8 magneter till varje element och dom är ganska små - runda 10x2 mm. De sitter långt från elementets egna magnet så jag tror inte att det blir några problem. Jag har gjort på samma sätt tidigare med SLS-basar och kan inte säga att det påverkat ljudet.
Slaven saknar helt magnet och spole, så den kan ju inte påverkas alls.
Så, enligt min helt ovetenskapliga grund är jag totalt obekymrad över detta eventuella problem.
Kalejdokom skrev:Jag har faktiskt inte testat dem mer än för att konstatera att de verkar funka. Jag behöver dra om lite kabel och flytta ett slutsteg innan de blir permanent inkopplade. Sen håller jag på med fronterna just nu, så det dröjer av några da'r innan det blir åka av på riktigt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 24 gäster