Hej alla!
Speciellt Mayro (eller skall jag säga Tobbe?) vars närvaro jag uppskattar extra mycket. Det är ju din frånvaro som är huvudskälet till att det som skrivits i denna tråd har fått sådana proportioner.
Mitt förslag är det följande:
1. Låt oss vara vänner igen.
2. Låt oss höras
telefonledes (jag har inte ditt telefonnummer, men om du ringer mig (070 - 523 32 32) så ringer jag gärna tillbaka om du vill). Jag tror jag bättre kan förklara hur saker har uppfattas i din "recension" om vi hörs på telefon, alltså även vad jag har fått höra för reaktioner från andra, och hur dessa saker beror på hur du har uttryckt dig.
3. Jag orkar inte diskutera ljudbildsfrågan mera, men nöjer mig med att konstatera att jag tror mer på det du sa när du hälsade på mig, mer än de formuleringar som gjordes långt senare. Tid kan fördunkla minnet.
Kan lägga till att du är välkommen att lyssna igen när du har vägarna förbi,
om du denna gång lovar att vara ärlig och säga vad du tycker, inte sitta och hålla inne med vad du upplever och sedan gå hem och skriva om "katastrofer" och "inte till fotknölarna".
Jag tycker inte det tillhör god ton att sitta och vara hemlig öga för öga, och sedan sprida galla på ett internetfora. (Menar inte att det var din avsikt, men att det uppfattats så av många kan du se på reaktionerna.)
Du var ju trots allt inbjuden som välkommen
gäst och inte som spekulant eller skjutjärnsjournalist med uppdrag att "frälsa världen med hur det var".

Jag visste ju inte ens att det du hörde skulle rapporteras på internet överhuvudtaget. Och jag var noga med att specifikt påpeka att du skulle säga vad du tyckte, när du sa att du inte tänkte ge dig in i några tekniska debatter.
Jag menar
inte att du haft för avsikt att spy galla (jag tror dig nu när du (efter lång bortavaro) säger att så inte varit fallet) men myntet har två sidor - du måste i gengäld tro på alla dem som säger att de faktiskt uppfattat det du skrivit - som att du har spytt galla. Eller hur? Om vi alla tror varandra är det lättare att finna samförstånd.
Dessutom är det förstås så, att om du hade berättat / berättar (vid framtida besök) hur du upplever saker när vi träffas kan vi ju diskutera det, och jag kan, kanske, visa dig att det du upplever inte är en systemegenskap? Eller också inte!

Men då
vet du i varje fall vilket efteråt. Det är mycket bättre än att gissa.
Jag tolkar dina nya inlägg som att din beskrivning av "katastrofer och mono-upplevelser"
inte har någon objektiv grund, utan skall relateras till ett (ditt) ljudideal som du byggt upp under många års lyssnande på system med dålig punkformighet och som överdriver breddperspektivet illa. jag arbetar ju
inte efter några "ljudidéal", varken eget eller andra, utan mitt mål är att nå
återgivning med största möjliga transparens.
Att du kan "tycka" något, betyder alltså inte att det kan projiceras på anläggningens ackuratess. Sådant bör därför framgå i "recensionen", om den skall kunna tolkas på ett korrekt sätt.
4. Vad gäller det som Ulf skrev vet jag inte vad jag skulle kommentera? Ulf har ju berättat för mig att du Mayro är hans guru och rådgivare (inte ordagrant), och att han litar på ditt omdöme och alltid lyssnar på det du säger. Han har även berättat att han inte tycker att han hör så bra själv - ärligt och rakt.
Inte mycket att kommentera tycker jag. Jag är nöjd om ni båda har glädje av musik.
Tyckte för övrigt inte att det Ulf skrev tillförde något som jag borde eller behövde kommentera. Jag värdesätter allas synpunkter, dina Mayro, och Ulfs, liksom alla andras, men jag tyckte att det du Mayro skrev var svårt att tolka som något annat än EXTREMT allvarliga anmärkningar, och dessutom anmärkningar som jag inte hört ett knyst om när vi träffades. Att du sedan försvann och vägrade förklara vad det du skrivit skulle tolkas på för sätt gjorde att denna tråd fick oanade proportioner.
Således: No hard feelings!
Jag tyckte vi hade trevligt när vi träffades, och nu vet jag (och förhoppningsvis även alla andra) hur det du skrev skulle tolkas. Hoppas vi kommer att ha trevligt även framdeles!
Slutligen nöjer jag mig med det förtydligande du (äntligen) skrev avseende hemmabiosågningen:
jag LYSSNAR inte på hemmabio. Jag UPPLEVER hemmabio.
Och ansvaret för vad man VILL visa mig ligger på den som visar...
kort sagt så är jag faktiskt inte ens intreserad av hemmabio...Men skoj att uppleva ibland...
Så att bli MIN hjälte med en hemmabio är lätt. Sätt dit hög volym som inte distar osv.. sätt dit massa bas o slam.. O ni har en superbedömmning omgående rakt av.. Enklare än så kan det inte bli då en totalt oerfaren får höra just bioljud...
Att bli kritiserad för att inte ha spelat på för "hög volym" och "ha satt dit en massa bas och slam" är ju närmast en hyllning!
Tack Mayro.
Nu vet jag hur texten skulle tolkas. Kompis!
Kan tillägga att den som vänter sig (och hoppas på) "högre spelvolym och mera bas och slam" från mina större hemmabioinstallationer kommer att bli besviken. De är förvisso förstås marginellt bättre, men jag konstruerar hemmabiografer åt
cineaster, alltså dem vars huvudintresse är FILM, inte åt dem som gillar "upplevelser av apparater" som kan låta mycket och basigt. Typ bilstereomänniskor.
I själva verket vet jag ingenting värre i hemmabiosammanhang än en anläggning med en massa "åthävor " som märks, när det är filmens ljud som borde märkas.
Jag avskyr verkligen för högt ljudtryck när man tittar på film, och ännu värre är för mycket bas och slam. Det "hemmabiosound" som brukar förevisas med apparatur av det slag som Mayro beskriver (jag har inte hört den anläggning som refereras till skall påpekas) brukar jag uppleva som helt oanvändbart för att titta på film.
Basen brukar vara för stark och dessutom bestå av ett oartikulerat buller, och resten av "upplevelsen" brukar kännetecknas av att ljudet på grund av extrema tillkortakommanden (endast två bakkanalshögtalare exempelvis) ständigt pockar på den "utsattes" uppmärksamhet (här sitter det en högtalare - hör du den!?) således att filmen kommer i andra hand.
En god hemmabio är i
mina öron (jag talar nu bara om ljudegenskaperna) raka motsatsen till det Mayro beskriver som det som behövs för att bli "hans hemmbiohjälte"!
En god hemmabo är för mig en vars ljud man överhuvutaget inte tänker på. Apparaturen skall förmedla en film, punkt slut. Den skall låta så naturligt att man aldrig, aldrig reflekterar över att det är apparater man lyssnar på. Den skall inte någonsin förmedla en fysisk upplevelse av apparaterna, utan en
känslomässig av filmen. Även när saker expolderar med sådan intensitet att soffan skakar skall ljudkvaliteten och naturligheten vara så hög att man håller sig kvar helt inne i filmen - upplever det som sker som så verklighetslikt (och så i harmoni med bilden) att man inte reflekterar över anläggningen alls.
Jag är rätt säker på att den som är ute efter det som du Mayro beskriver INTE är cineast överhuvutaget.
Att vara ute efter att uppleva apparater, är ju den diametrala motsatsen till att uppleva filmen. Det förstnämnda påminner ju filmtittaren, med ideliga interrupt, om att man sitter omringad av apparater. Vidrigt är det. Tycker jag.

Jag gör biografer bara för dem som delar min uppfattning. Inte till den som anser att film är en sorts fyrverkeri som man spelar snuttar av för att kunna titta på varandra och säga WOoow!
I själva verket skulle jag vilja påstå att det inte behöver vara någon jättestor skillnad mellan återgivning av musik och återgivning av film. Inte som jag ser på det i varje fall, och inte som de ser det, som har uppskattat Ino Audios hemmabiografer.
I BÅDA fallen är ju uppmärksamhetspockande spektakuläriteter (läs onaturligt högt ljud och färgningar av typen mycket bas och slam) kontraproduktiva för upplevelsen av själva
konsten.
Om en hemmabio får någon att uppleva filmen starkt blir jag överlycklig, men om någon tycker att det låter "starkt och med mycket bas och slam", i en hemmbiogram som jag utformat och försett med högtalare, skulle jag känna det som ett stort misslyckande. Ett monomentalt misslyckande. Jag skulle avstå att ta betalt tills katastrofen hade åtgärdats.
Det har faktiskt hänt att folk både skrattat så de ramlat ur soffan, gråtit av både lycka och sorg, och till och med lämnat min lilla hemmbio så skakade att de inte klarat upplevelsen (med kommentaren, den här upplevelsen är mer än jag klarar, jag ser filmen på TV istället). Detta är förstås filmskaparnas förtjänst, men jag känner i varje fall att jag gjort min del i uppdraget att
förmedla filmen, raka motsatsen till att "skapa upplevelser av apparater" alltså.
Slutsats:
Att bli rankad som "inte ens till fotknölarna" kan kännas väldigt orättvist, men om jag hade vetat (och sett att alla andra som läst texten fått veta samma sak) att det handlade om
"inte upp till fotknölarna i konsten att skapa högt ljud med mycket bas och slam", ja då hade jag insett att det var en hyllning.
Nu vet jag det. Tack Mayro.
Jag sträcker fram min hand - vänner?
Vh, iö
- - - - -
PS. Kan tillägga att jag tycker att vissa inlägg i denna tråd har varit orättfärdiga påhopp på Mayro. Jag tänker på de inlägg som "recenserat hans skrivförmåga".
För den som inte har svårigheter att formulera sig är det nog svårt att förstå hur det kan vara att ha svårigheter därvidlag. Så jag förstår ju att påhoppen inte varit illvilliga, men ändå. Själv lärda jag mig att skriva och läsa först i tioårsåldern.
På samma sätt tror jag att du Mayro skulle vinna på att lära dig mera om hur det du skriver faktiskt tolkas. Tror också att du skulle vinna på att MERA försöka skriva talspråk. Du skriver INTE talspråk. Det är ju mycket lättare att uppfatta vad du menar när du talar än när du skriver. En annan sak som jag tror vore bra var om du läste igenom dina inlägg ett antal gånger innan du postar dem (jag gissar att du inte alltid gör det?).
Kanske kan du se dem i ett annat ljus då, i synnerhet om du "låtsas att du läser något som någon annan skrivit"?
Hoppas verkligen inte att du misstolkar det jag skriver här och nu, men jag tror du skulle kunna bli mycket bättre i skrivandets konst. Din skrivarvilja är ju prima redan! Dessutom har du en prima förmåga hitta intressanta ämnen.
- - - - -
PPS. Slutet gott, allting gott? Jag hoppas verkligen det!
När kommer Johan och jag och hälsar på dig Mayro/Tobbe? Vi ser fram emot det!

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).