Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-17 14:49

Tompa_39 skrev:3) Citat:"...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt. NU är HÅRD bedömmning inkopplad.. INTE något annat.. Så läs detta med denna nivå. slutcitat

Även här är ju uttrycket är detta en ren katastrof... väldigt laddat.

Visst är det laddat, men med förklaringen "NU är HÅRD bedömmning inkopplad" förstår man hur det laddade uttrycket ska bedömmas.

Men det hjälps inte. Man kan inte skriva vad som helst och bara kräva att alla andra ska förstå "vad man menar". Alltså, vi har våra ord, vi har en "överenskommelse" om vad dessa betyder - i alla fall i stort. Redan ordet katastrof är helt galet. Tsunami var en ren katastrof, ingen ljudåtergivning oavsett kvalitet är en katastrof. Dålig, superdålig, urusel, javisst. Men inte katastrof.

Ren katastrof, når ej upp till fotknölarna osv är uttryck som varje normalt funtad människa ser som allvarlig kritik. Man kan bara inte använda dom med motiveringen att "så skriver jag" och ändå räkna med att bli seriöst bemött.

Kommunikation måste ske med ansträngning från båda håll. Det handlar ju om att förstå, att utbyta erfarenheter. Vad är vitsen med att lägga tid och kraft med att skriva sida efter sida i detta forum (eller annat) om man ändå inte vill anstränga sig för att bli förstådd? Varför inte skriva det man menar istället för att skriva något helt annat och kräva att andra ska förstå vad man menar?

OBS, jag menar nu inte stavfel, syftningsfel och andra grammatikaliska tabbar. Sådant är (oftast) lätt att "läsa runt" och vi gör alla våra misstag i det avseendet.

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 14:57

En sak ser jag att jag faktiskt KAN besvara här... Så då gör jag det självklart..

citat
"...så åter till frågan...inte är det väl orimligt att efter ett besök hemma hos konstruktören där du inte nämner dessa saker (vilket IÖ beklagar eftersom han då hade kunnat visa bredare ljudbild med andra inspelningar) och sedan recenserar på ovanstående sätt, nog är det väl rimligt att många reagerar...???...tycker du inte det ?"slut citat

Vi spelade en del saker som var medhavda. Som spelats under åratal av olika anläggningar.. matrial man vet hur det "bör" bi i sin helhet...detta om skivor osv...

Angående VARFÖR ej debatt eller diskution på plats..

Jag har redan sagt detta tydligt o klart... Redan INNAN lyssningen berättades det solklart att jag INTE skulle gå in i någon debatt alls. detta sas tydligt då redan vid matbordet en debatt påbörjades. Och avslutades med detta.. Johan Lindroos var även han redan i hallen hos Ulf informerad i detta.

Anledningen var o är MYCKET enkel. ULF orkade INTE med en lång trist diskution om dittan o dattan... ULF är en gammal LTS medlem med en stor erfarenhet om debatters toner osv. Så därav ville han som jag endast ha skoj. Samt INTE därför gå in i saker o ting...
Minns att ULF känner mig rätt väl. Och även Iö.. Så att han såg nog ett moln av snack om vi skulle börja debatera. o sedan väldigt lite lyssnande.. :)

Som avslut.
Detta medför INTE att det innebär att min bedömmning tilför att ino audio har problem att tillfredställa MINA ljudkrav..tvärt om så var just fenomenet att ino audio kunde IMPONERA med så billiga enkla grejor rent för MIG roligare att uppleva på ett sätt...

Men jag har endast hört färdiga system. valet för HUR dom ser ut är o förblir iö´s.

Jag skrev att jag hoppades få återkomma med medhavda EGNA grejor för MER lyssning....

DET är andemeningen. Inte att ino audio sågades på något sätt alls...Detta att en del tror så ÄR egna tolkningar till 100%.

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-08-17 14:58

Mayro skrev:vad skall jag "förklara"???? Det ÄR detta jag försöker få svar på. Minns att Iö är en av dom som skrivit en hel del angående mig personligen här på tråden... Så jag skulle vilja att man för MIG ev "förklarar" en del saker...

För med MITT utgångsläge. Med MIN andemening. Och i MIN tråd har jag inte direkt kunnat finna något att "förklara. Så därför är ju min mycket enkla fråga stäld på nu flera ställen samt inlägg...

Men Mayro, det är ju detta som jag försöker hjälpa dig att förstå!

Det är ju inte här på forumet som du får reda på vad som ska förklaras/diskuteras det är ju av IÖ du får reda på detta.

För att veta vad som ska diskuteras så är naturligtvis rak kommunikation den rätta vägen, inte tuppfäktning inför publik. Minns också att IÖ har skrivit att han tycker att du är en hygglig kille tidigare i tråden.

Varför denna prestige och varför hålla på och älta saker om och om igen här när det är enkelt löst på telefon? Varför inte ta första steget och ringa honom?

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2005-08-17 15:03

OK Mayro, jag vet att du inte har skrivit att du tycker att pip är dålig....tvärtom :wink: , men.....det spelar ju liksom ingen roll när du iallafall tar vissa "kraftuttryck" när du beskriver systemet som helhet, dessutom (om jag fattade IÖ's inlägg korrekt tidigare) så hade det kunnat spelas annan musik under demonstrationen som förmodligen hade visat en bredare ljudbild (men fortfarande korrekt enligt IÖ) vilket kanske hade ändrat din uppfattning......nåja gjort e gjort och det kan inte ändras nu, egentligen förstår jag båda parter och tycker att det är synd att det tagit denna vändningen på detta sätt.....du borde dock försökt bemött IÖ's inlägg lite tidigare...men förstår att du blev less på att bli missförstådd och inte orkade .....

Mvh

// Tompa

EDIT: ..ok såg att du svarat en gång till på mitt inlägg...det här blev kanske lite upprepning...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-08-17 15:13

steveo1234 skrev:Rydberg: Vad har du för avstånd till dina bakhögtalare från sittplatsen?
Från ett par till några meter beroende på vilka högtalare man menar. En bild säger mer än tusen ord, kolla i min medlemspresentation så ser du hur det ser ut.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-17 15:13

Jösses. Vad är det som är så svårt för folk att förstå? Mayro säger att Ino högtalarna är bra, men att han anser att de inte spelar ut sin fullständiga potential med den aktuella kringutrustningen. Biosystemet når inte upp till fotknölarna pga kringutrustningen. Ljudbilden upplevs som smal pga kringutrustningen. Inte någonstans skrivs det något negativt om högtalarna. Dettta framgår tydligt.

Vad är allt detta rabalder om att ett system inte upplevs som fulländat, bara för att det tagit 30 år att nå dit där det befinner sig idag? Mayro säger att han tror att det beror på kringutrustningen, inte högtalarna. Att det blivit en sådan storm måste ju bero på att folk inte tror att det är något fel på kringutrustningen, utan att om Mayro hörde detta så måste det bero på högtalarna. Är det inte där skon klämmer?

Mayror tyckte inte att de system han lyssnade till lät fulländade. Om det berodde på högtalarna eller kringutrustningen, eller rummet, eller något annat är egentligen helt ointressant. Det är hans åsikt. End of F- cking Discussion! Måste han stå till svars för det? Får han inte ha sin åsikt?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 15:15

Bill50x skrev:
Tompa_39 skrev:3) Citat:"...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt. NU är HÅRD bedömmning inkopplad.. INTE något annat.. Så läs detta med denna nivå. slutcitat

Även här är ju uttrycket är detta en ren katastrof... väldigt laddat.

Visst är det laddat, men med förklaringen "NU är HÅRD bedömmning inkopplad" förstår man hur det laddade uttrycket ska bedömmas.

Men det hjälps inte. Man kan inte skriva vad som helst och bara kräva att alla andra ska förstå "vad man menar". Alltså, vi har våra ord, vi har en "överenskommelse" om vad dessa betyder - i alla fall i stort. Redan ordet katastrof är helt galet. Tsunami var en ren katastrof, ingen ljudåtergivning oavsett kvalitet är en katastrof. Dålig, superdålig, urusel, javisst. Men inte katastrof.

Ren katastrof, når ej upp till fotknölarna osv är uttryck som varje normalt funtad människa ser som allvarlig kritik. Man kan bara inte använda dom med motiveringen att "så skriver jag" och ändå räkna med att bli seriöst bemött.

Kommunikation måste ske med ansträngning från båda håll. Det handlar ju om att förstå, att utbyta erfarenheter. Vad är vitsen med att lägga tid och kraft med att skriva sida efter sida i detta forum (eller annat) om man ändå inte vill anstränga sig för att bli förstådd? Varför inte skriva det man menar istället för att skriva något helt annat och kräva att andra ska förstå vad man menar?

OBS, jag menar nu inte stavfel, syftningsfel och andra grammatikaliska tabbar. Sådant är (oftast) lätt att "läsa runt" och vi gör alla våra misstag i det avseendet.

/ B

måste tydligen skriva väldigt tydligt då igen.. inte menat mot dig. Utan menat för alla att läsa..

JAG TYCKER INTE ATT IÖ`S BIOLJUD NÅR TILL FOTKNÖLARNA PÅ DET ENDA BIOLJUD JAG HÖRT AV HÖG KLASS...

Och jag hoppas ni ville ha bedömmningen JAG anser MIG kunna ge med den ända kvalitetsbio jag hört..

Annars hade jag ju jämfört med min gamla PROSON biosystem.... Och sagt att jag fann iö´s ljud inte stort "häftigare" än det...

Jag vet noll o ingenting om hemmabio ju.. Så vem som än sätter ihop tillräkligt starka parametrar vinner.. Svårare är det ju inte...

Så jag tycker så... Trist jag tydligen INTE får det.. Men jag anser mig ha rätten att tycka exakt så...

Detta med röster. och nu vid två kanals lyssnande...Och kritiskt...
Jag anser det en katastrof då röster pressas ihop i mitten o trängs med en flock musiker... Jag tycker så.. Är detta så underligt?.. Exakt detta händer ofta här i mitt egen system då jag spelar med tex en skräp sony som står här.. Den pressar också ihop allt i mitten med katastrofresultat...

Så vad är problemet här... Vill ni jag ska anse anorlunda? Att jag skall bedömma såsom jag var på siba o lyssnade???

Skärp er.. Jag har besökt en ansedd högtalartilverkare med kanongott rykte.. Och detta rykte har han kvar efter mitt besök också..

Det ända jaf sagt är att JAG vill ha annan elektronik osv..

Nu kommer min dotter hem. Har haft sin första dag i skolan.. Så lite viktiga saker kallar en stund här....

Och bill50.. detta inlägg riktas INTE mot dig.. Utan almänt. Tog bara stöd ifrån ditt inlägg där dessa återkommande ord finns...

NU rast.. o barn en stund... :) och höra hur dagen varit....första dagen i förskola.... :lol:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 15:17

Tompa_39 skrev:OK Mayro, jag vet att du inte har skrivit att du tycker att pip är dålig....tvärtom :wink: , men.....det spelar ju liksom ingen roll när du iallafall tar vissa "kraftuttryck" när du beskriver systemet som helhet, dessutom (om jag fattade IÖ's inlägg korrekt tidigare) så hade det kunnat spelas annan musik under demonstrationen som förmodligen hade visat en bredare ljudbild (men fortfarande korrekt enligt IÖ) vilket kanske hade ändrat din uppfattning......nåja gjort e gjort och det kan inte ändras nu, egentligen förstår jag båda parter och tycker att det är synd att det tagit denna vändningen på detta sätt.....du borde dock försökt bemött IÖ's inlägg lite tidigare...men förstår att du blev less på att bli missförstådd och inte orkade .....

Mvh

// Tompa

EDIT: ..ok såg att du svarat en gång till på mitt inlägg...det här blev kanske lite upprepning...

TACK för det.. nej jag såg att detta ändå inte gick att stoppa. Om du läser mina första inlägg samt andra så syns MITT försök att få stopp.. Men det hade inte gått tyvärr....

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2005-08-17 15:25

rhenrics skrev:Jösses. Vad är det som är så svårt för folk att förstå? Mayro säger att Ino högtalarna är bra, men att han anser att de inte spelar ut sin fullständiga potential med den aktuella kringutrustningen. Biosystemet når inte upp till fotknölarna pga kringutrustningen. Ljudbilden upplevs som smal pga kringutrustningen. Inte någonstans skrivs det något negativt om högtalarna. Dettta framgår tydligt.

Vad är allt detta rabalder om att ett system inte upplevs som fulländat, bara för att det tagit 30 år att nå dit där det befinner sig idag? Mayro säger att han tror att det beror på kringutrustningen, inte högtalarna. Att det blivit en sådan storm måste ju bero på att folk inte tror att det är något fel på kringutrustningen, utan att om Mayro hörde detta så måste det bero på högtalarna. Är det inte där skon klämmer?

Mayror tyckte inte att de system han lyssnade till lät fulländade. Om det berodde på högtalarna eller kringutrustningen, eller rummet, eller något annat är egentligen helt ointressant. Det är hans åsikt. End of F- cking Discussion! Måste han stå till svars för det? Får han inte ha sin åsikt?

...mjaa du har väl rätt i sak , men är det det tråden har kommit att handla om egentligen ? Jag tror att alla är överens om att Mayro får tycka precis det han vill utifrån sina referenser, det är väl ändå helt klart, men där uppfattas Mayros beskrivning olika. Min uppfattning är den att IÖ blev väldigt bestört över på det sätt som hans system beskrevs och undrade verkligen vad Mayro egentligen menade...sedan har Mayros tystnad samt olika mer eller mindre begåvade inlägg byggt upp detta till en (nästan) orimlig nivå vilket jag beklagar...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-17 15:33

Tompa_39 skrev:..mjaa du har väl rätt i sak , men är det det tråden har kommit att handla om egentligen ? Jag tror att alla är överens om att Mayro får tycka precis det han vill utifrån sina referenser, det är väl ändå helt klart, men där uppfattas Mayros beskrivning olika. Min uppfattning är den att IÖ blev väldigt bestört över på det sätt som hans system beskrevs och undrade verkligen vad Mayro egentligen menade...sedan har Mayros tystnad samt olika mer eller mindre begåvade inlägg byggt upp detta till en (nästan) orimlig nivå vilket jag beklagar...

Ja inte vet jag vad tråden handlar om egentligen. Men det är utan tvekan en massa människor som avkräver Mayro förklaringar på vad han menade med det ena och det tredje, och varför han skrev si och inte så istället, varför han inte kunde skrivit med andra ord bla bla. Kort sagt varför han tyckte som han tyckte. Det enkla svaret är: därför!

Den enda relevanta frågan som kan motivera att Öhman blev bestört, är att det enligt hans uppgift inte uttalades någon kritik ö h t på plats utan att alla inblandade log av förtjusning. Här har Mayro givit sin förklaring. Köper man inte den, fine. Går det att komma vidare? Jag tror inte det. Kan inte högtalarbyggaren bara svälja och acceptera att den inbjudne gästen inte tyckte systemet lät fulländat?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-17 15:43

RH:
Jag avkräver inte Mayro några förklaringar. Skrivet är skrivet. Allt står där.
Att skriva på ett forum är att publicera sig. Att tänka till och skriva bäst man kan. Det kommer att stå där länge. Det har mayro gjort. Det är ngt annat än att bjäbba på en syjunta.

Så egentligen håller jag med dem som säger att det inte finns mer att diskutera i ämnet.
D
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2005-08-17 15:54

rhenrics skrev:Ja inte vet jag vad tråden handlar om egentligen. ....*snip*

AGREE...detta har blivit ett mysterium :)

rhenrics skrev:Den enda relevanta frågan som kan motivera att Öhman blev bestört, är att det enligt hans uppgift inte uttalades någon kritik ö h t på plats utan att alla inblandade log av förtjusning. Här har Mayro givit sin förklaring. Köper man inte den, fine. Går det att komma vidare? Jag tror inte det. Kan inte högtalarbyggaren bara svälja och acceptera att den inbjudne gästen inte tyckte systemet lät fulländat?

jo...det e sant....jag släpper detta här...men tycker ändå att Mayro borde sagt: " har du nåt material som presenterar ljudbilden lite större / bredare..." då hade kanske denna dispyt aldrig uppstått.... :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 16:13

Jaha....

Tror nu man kan sluta detta trista efterspel med att enbart kostatera att.
Egentligen FANNS inget fel förutom att mina ord om Katastrof samt fotknölar retade upp olika folk här...

I övrigt så anses tydligen inte min tråd så tokig egentligen... Inte OM dom inlägg som inkommit ska bedömmas...

Det finner jag som väldigt BRA. VÄLDIGT bra... :)

För ärligt talat fick detta helt sjuka propotioner.

Jag anser ALLA som söker en stativare BÖR provlyssna en PIP i sina utprovanden... Och OM denna inte skulle räcka till så bör dom större högisarna få sin plats i utprovandet... Man bör inte bara passera ino audio i tron att det inte är "nått för mig" eller dyligt...

Man BÖR däremot verkligen besöka FLERA o lyssna där man INTE har så tillfixade rum.. För DÄR finns saker som KAN få följder om frun inte godkänner dom ändå som JAG förstår krav dessa högtalare ställer...

Men om detta är specifikt för just enbart att få kanonljud vet jag inte. Men detta kan nog flera berätta mera om. Det kan ju hända att dom lirar kanon med mindre insattser än dom förhållanden JAG har hört dom under... :?:

Och JAG skulle gärna ha sett Johan Lindroos samt Iö här för ett möte med ino audio i mitt hem i tre olika rum.. Detta VAR ev på gång då detta drog igång.

rätt trist faktiskt att se. Jag samt Johan Lindroos satt snudd i telefonen o snackade då det haglade in olika snurriga inlägg här om VAD som menas osv osv.. Med egna omtolkningar i flertal...samt personliga rätt kränkande inlägg...

Ironiskt nog så var Johans o mitt samtal ÄVEN inne på mina byggplaner.. Även där fanns ino audio med som diskutionsunderlag osv......

VÄLDIGT underligt att sedan läsa alla inlägg som samlats upp i sin helhet här....Det tror jag ni alla lätt kan inse.. Även Iö torde lätt insee detta som hände nu i efterskott......Att detta var onödigt samt även rätt fel..Med tanke på vad FAKTISKT är sagt samt tänkt o talat om.. bara att lägga ihop ju så ser man ett rätt tydligt mönster...Det säger inte direkt skit om ino.. eller kritik av produkterna... utan tvärt om...

Som sagt tidigare. NI vet inte allt som sagts överallt. Därmed bör man vara LITE försiktigare i att "gå i taket" och flyga iväg känslomässigt...Med verbala skriva inlägg av klart låg nivå. samt omtolkande i paritet med att snudd skapa en NY tråd paralellt med orginalet .. fast där man VÄNDER allt ifrån orginalet till annan betydelse...

För just så tycker jag detta är. En skuggtråd

Skippar detta nu här.... Inget inkommer ändå som gör detta värt att älta mera...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 16:34

Hej alla!

Speciellt Mayro (eller skall jag säga Tobbe?) vars närvaro jag uppskattar extra mycket. Det är ju din frånvaro som är huvudskälet till att det som skrivits i denna tråd har fått sådana proportioner.

Mitt förslag är det följande:

1. Låt oss vara vänner igen. :P

2. Låt oss höras telefonledes (jag har inte ditt telefonnummer, men om du ringer mig (070 - 523 32 32) så ringer jag gärna tillbaka om du vill). Jag tror jag bättre kan förklara hur saker har uppfattas i din "recension" om vi hörs på telefon, alltså även vad jag har fått höra för reaktioner från andra, och hur dessa saker beror på hur du har uttryckt dig.

3. Jag orkar inte diskutera ljudbildsfrågan mera, men nöjer mig med att konstatera att jag tror mer på det du sa när du hälsade på mig, mer än de formuleringar som gjordes långt senare. Tid kan fördunkla minnet.

Kan lägga till att du är välkommen att lyssna igen när du har vägarna förbi, om du denna gång lovar att vara ärlig och säga vad du tycker, inte sitta och hålla inne med vad du upplever och sedan gå hem och skriva om "katastrofer" och "inte till fotknölarna".

Jag tycker inte det tillhör god ton att sitta och vara hemlig öga för öga, och sedan sprida galla på ett internetfora. (Menar inte att det var din avsikt, men att det uppfattats så av många kan du se på reaktionerna.)

Du var ju trots allt inbjuden som välkommen gäst och inte som spekulant eller skjutjärnsjournalist med uppdrag att "frälsa världen med hur det var". :wink: Jag visste ju inte ens att det du hörde skulle rapporteras på internet överhuvudtaget. Och jag var noga med att specifikt påpeka att du skulle säga vad du tyckte, när du sa att du inte tänkte ge dig in i några tekniska debatter.

Jag menar inte att du haft för avsikt att spy galla (jag tror dig nu när du (efter lång bortavaro) säger att så inte varit fallet) men myntet har två sidor - du måste i gengäld tro på alla dem som säger att de faktiskt uppfattat det du skrivit - som att du har spytt galla. Eller hur? Om vi alla tror varandra är det lättare att finna samförstånd.

Dessutom är det förstås så, att om du hade berättat / berättar (vid framtida besök) hur du upplever saker när vi träffas kan vi ju diskutera det, och jag kan, kanske, visa dig att det du upplever inte är en systemegenskap? Eller också inte! :o Men då vet du i varje fall vilket efteråt. Det är mycket bättre än att gissa.

Jag tolkar dina nya inlägg som att din beskrivning av "katastrofer och mono-upplevelser" inte har någon objektiv grund, utan skall relateras till ett (ditt) ljudideal som du byggt upp under många års lyssnande på system med dålig punkformighet och som överdriver breddperspektivet illa. jag arbetar ju inte efter några "ljudidéal", varken eget eller andra, utan mitt mål är att nå återgivning med största möjliga transparens.

Att du kan "tycka" något, betyder alltså inte att det kan projiceras på anläggningens ackuratess. Sådant bör därför framgå i "recensionen", om den skall kunna tolkas på ett korrekt sätt.

4. Vad gäller det som Ulf skrev vet jag inte vad jag skulle kommentera? Ulf har ju berättat för mig att du Mayro är hans guru och rådgivare (inte ordagrant), och att han litar på ditt omdöme och alltid lyssnar på det du säger. Han har även berättat att han inte tycker att han hör så bra själv - ärligt och rakt.

Inte mycket att kommentera tycker jag. Jag är nöjd om ni båda har glädje av musik. :wink:

Tyckte för övrigt inte att det Ulf skrev tillförde något som jag borde eller behövde kommentera. Jag värdesätter allas synpunkter, dina Mayro, och Ulfs, liksom alla andras, men jag tyckte att det du Mayro skrev var svårt att tolka som något annat än EXTREMT allvarliga anmärkningar, och dessutom anmärkningar som jag inte hört ett knyst om när vi träffades. Att du sedan försvann och vägrade förklara vad det du skrivit skulle tolkas på för sätt gjorde att denna tråd fick oanade proportioner.

Således: No hard feelings!

Jag tyckte vi hade trevligt när vi träffades, och nu vet jag (och förhoppningsvis även alla andra) hur det du skrev skulle tolkas. Hoppas vi kommer att ha trevligt även framdeles!

Slutligen nöjer jag mig med det förtydligande du (äntligen) skrev avseende hemmabiosågningen:
jag LYSSNAR inte på hemmabio. Jag UPPLEVER hemmabio.
Och ansvaret för vad man VILL visa mig ligger på den som visar...

kort sagt så är jag faktiskt inte ens intreserad av hemmabio...Men skoj att uppleva ibland...

Så att bli MIN hjälte med en hemmabio är lätt. Sätt dit hög volym som inte distar osv.. sätt dit massa bas o slam.. O ni har en superbedömmning omgående rakt av.. Enklare än så kan det inte bli då en totalt oerfaren får höra just bioljud...

Att bli kritiserad för att inte ha spelat på för "hög volym" och "ha satt dit en massa bas och slam" är ju närmast en hyllning!

Tack Mayro. Nu vet jag hur texten skulle tolkas. Kompis! :P

Kan tillägga att den som vänter sig (och hoppas på) "högre spelvolym och mera bas och slam" från mina större hemmabioinstallationer kommer att bli besviken. De är förvisso förstås marginellt bättre, men jag konstruerar hemmabiografer åt cineaster, alltså dem vars huvudintresse är FILM, inte åt dem som gillar "upplevelser av apparater" som kan låta mycket och basigt. Typ bilstereomänniskor.

I själva verket vet jag ingenting värre i hemmabiosammanhang än en anläggning med en massa "åthävor " som märks, när det är filmens ljud som borde märkas.

Jag avskyr verkligen för högt ljudtryck när man tittar på film, och ännu värre är för mycket bas och slam. Det "hemmabiosound" som brukar förevisas med apparatur av det slag som Mayro beskriver (jag har inte hört den anläggning som refereras till skall påpekas) brukar jag uppleva som helt oanvändbart för att titta på film.

Basen brukar vara för stark och dessutom bestå av ett oartikulerat buller, och resten av "upplevelsen" brukar kännetecknas av att ljudet på grund av extrema tillkortakommanden (endast två bakkanalshögtalare exempelvis) ständigt pockar på den "utsattes" uppmärksamhet (här sitter det en högtalare - hör du den!?) således att filmen kommer i andra hand. :(

En god hemmabio är i mina öron (jag talar nu bara om ljudegenskaperna) raka motsatsen till det Mayro beskriver som det som behövs för att bli "hans hemmbiohjälte"!

En god hemmabo är för mig en vars ljud man överhuvutaget inte tänker på. Apparaturen skall förmedla en film, punkt slut. Den skall låta så naturligt att man aldrig, aldrig reflekterar över att det är apparater man lyssnar på. Den skall inte någonsin förmedla en fysisk upplevelse av apparaterna, utan en känslomässig av filmen. Även när saker expolderar med sådan intensitet att soffan skakar skall ljudkvaliteten och naturligheten vara så hög att man håller sig kvar helt inne i filmen - upplever det som sker som så verklighetslikt (och så i harmoni med bilden) att man inte reflekterar över anläggningen alls.

Jag är rätt säker på att den som är ute efter det som du Mayro beskriver INTE är cineast överhuvutaget.

Att vara ute efter att uppleva apparater, är ju den diametrala motsatsen till att uppleva filmen. Det förstnämnda påminner ju filmtittaren, med ideliga interrupt, om att man sitter omringad av apparater. Vidrigt är det. Tycker jag. :wink: Jag gör biografer bara för dem som delar min uppfattning. Inte till den som anser att film är en sorts fyrverkeri som man spelar snuttar av för att kunna titta på varandra och säga WOoow! :?

I själva verket skulle jag vilja påstå att det inte behöver vara någon jättestor skillnad mellan återgivning av musik och återgivning av film. Inte som jag ser på det i varje fall, och inte som de ser det, som har uppskattat Ino Audios hemmabiografer.

I BÅDA fallen är ju uppmärksamhetspockande spektakuläriteter (läs onaturligt högt ljud och färgningar av typen mycket bas och slam) kontraproduktiva för upplevelsen av själva konsten.

Om en hemmabio får någon att uppleva filmen starkt blir jag överlycklig, men om någon tycker att det låter "starkt och med mycket bas och slam", i en hemmbiogram som jag utformat och försett med högtalare, skulle jag känna det som ett stort misslyckande. Ett monomentalt misslyckande. Jag skulle avstå att ta betalt tills katastrofen hade åtgärdats.

Det har faktiskt hänt att folk både skrattat så de ramlat ur soffan, gråtit av både lycka och sorg, och till och med lämnat min lilla hemmbio så skakade att de inte klarat upplevelsen (med kommentaren, den här upplevelsen är mer än jag klarar, jag ser filmen på TV istället). Detta är förstås filmskaparnas förtjänst, men jag känner i varje fall att jag gjort min del i uppdraget att förmedla filmen, raka motsatsen till att "skapa upplevelser av apparater" alltså.

Slutsats:
Att bli rankad som "inte ens till fotknölarna" kan kännas väldigt orättvist, men om jag hade vetat (och sett att alla andra som läst texten fått veta samma sak) att det handlade om "inte upp till fotknölarna i konsten att skapa högt ljud med mycket bas och slam", ja då hade jag insett att det var en hyllning.

Nu vet jag det. Tack Mayro.

Jag sträcker fram min hand - vänner?

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan tillägga att jag tycker att vissa inlägg i denna tråd har varit orättfärdiga påhopp på Mayro. Jag tänker på de inlägg som "recenserat hans skrivförmåga".

För den som inte har svårigheter att formulera sig är det nog svårt att förstå hur det kan vara att ha svårigheter därvidlag. Så jag förstår ju att påhoppen inte varit illvilliga, men ändå. Själv lärda jag mig att skriva och läsa först i tioårsåldern.

På samma sätt tror jag att du Mayro skulle vinna på att lära dig mera om hur det du skriver faktiskt tolkas. Tror också att du skulle vinna på att MERA försöka skriva talspråk. Du skriver INTE talspråk. Det är ju mycket lättare att uppfatta vad du menar när du talar än när du skriver. En annan sak som jag tror vore bra var om du läste igenom dina inlägg ett antal gånger innan du postar dem (jag gissar att du inte alltid gör det?).

Kanske kan du se dem i ett annat ljus då, i synnerhet om du "låtsas att du läser något som någon annan skrivit"?

Hoppas verkligen inte att du misstolkar det jag skriver här och nu, men jag tror du skulle kunna bli mycket bättre i skrivandets konst. Din skrivarvilja är ju prima redan! Dessutom har du en prima förmåga hitta intressanta ämnen. :wink:

- - - - -

PPS. Slutet gott, allting gott? Jag hoppas verkligen det!

När kommer Johan och jag och hälsar på dig Mayro/Tobbe? Vi ser fram emot det! :P
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-17 17:55, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-17 17:44

Ingvar där steg du minst 5 grader i min populärskala :D

Ser fram emot ett repotage när ni är i Älmhult. Och snälla, snälla låt inte bli några mer missförstånd :D Prata ut o framförallt ha en riktigt trevlig lyssnar kväll.

edit: Älmhult, vad fasen skall ni göra där(den där Åström är ju inte riktigt klok, tänker på Småland för mycket nu (har precis varit på Astrid L Värld)) Jämshög menar jag, såklart. ÅÅÅÅÅ mats skärp dig.
Senast redigerad av matså 2005-08-17 20:16, redigerad totalt 1 gång.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-17 17:52

Jag har hittat felet

mayro skrev:Jag anser ALLA som söker en stativare BÖR provlyssna en PIP i sina utprovanden... Och OM denna inte skulle räcka till...

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: Inte så konstigt att det blev monokänsla.

Förlåt
Förlåt
Förlåt
Förlåt
Förlåt
Förlåt
Förlåt
Jag kunde inte låta bli :roll: :D Efter allt tjafs och alla tråkigheter om detta så var den felskrivningen bara för kul.

Hoppas att du, Tobbe, förstår att jag inte skrattar åt dig, men gärna med dig.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 18:21

Mats skrev:Ser fram emot ett repotage när ni är i Älmhult. Och snälla, snälla låt inte bli några mer missförstånd

Mats!

Do'nt worry. Det blir nog inget reportage.

Och även om det skulle bli det, så kritiserar jag på diskussionsforum aldrig några saker som är i produktion (som alltså kan göra någon ledsen) på något negativt sätt, inte ens i någon detalj. Att offentligt kritisera någons anläggning mot ägarens vilja (om det inte fanns extremt starka skäl) är mig helt främmande. Vad skulle det tjäna till?

En enda gång har jag skrivit något som inte var entydigt positivt om en apparat i produktion (eller är den nedlagd?) och det var Tact 2150.

Men det var bara för att det krävdes av mig, det tjatades så till den milda grad att jag till slut gav upp. Jag ångrar det bittert, och kommer inte göra om det.

Att kritisera saker gör bara folk ledsna, och det är bättre att göra folk glada.

Däremot säger jag förstås ärligt vad jag tycker om saker på tu man hand, om den jag pratar med vill det.
Det vill de för det mesta, eftersom jag brukar anlitas som konsult i just sådana ärenden (läs: Vad är det för fel / hur skall jag fixa det?-ärenden). :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-17 19:03

:cry: och jag som har sett fram emot Iös hifiresa i Sverige. Som blir så bra att det blir först en bok och sedemera en spännande film om det :D

Tack Anders för att du ändrade i mitt inlägg. onödigt som sagt att citera när det jag kommenterade var ovanför.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 19:18

"Det är ju din frånvaro som är huvudskälet till att det som skrivits i denna tråd har fått sådana proportioner. "

Här har du Iö nog rätt fel.. Propotionerna sattes i det första inlägget du skrev. TYVÄRR... Där öppnades "dörrarna" för andra att "hänga på"...Självklart via sina egna ord osv. Men nivån sattes där...

Men men... Jag ska INTE nu komentera med massa text som förmodligen INTE leder till något mer av godo. Så som du säjer så kan vi skippa denna delen. Såvida du själv inte finner det lämpligt att öppet säga att du faktiskt gick lite väl hårt ut direkt.. Läs gärna ditt inlägg samt mitt efterföljande svar... För jag försökte slå stopp. Men tåget hade redan "gått" då ditt inlägg gav vid handen HUR detta skulle ses...Självklart besämmer andra SINA ord.

Men du ÄR en frontfigur om "dom" samt du helt säger så ej är fallet... Skulle du sagt att min tråd var kanonkul läsning. Samt att du funnit min LILLA kritik om denna ljudbredd som nåt vi måste NÄSTA gång titta på så hade inte ett enda inlägg kommit som sagt som dom faktiskt gjorde... Detta vet du så inerligt väl Iö...

Och så BORDE du nog sagt helt ärligt om MIN åsikt gäller för något...

Men men.. "Tåget gick" och jag fann inte att jag skulle kunna stoppa det för något i världen ens...
Men i EFTERSKOTT kan jag mycket lätt få alla att se HUR fel detta är som utspelats här.

INGEN har framfört ens svar på den enklaste frågan i världen om man läser mina ord såsom dom menats.. Detta skulle här annars haglat av inlägg som jag bett om.

Men med den tolkningen som jag har skrivit med så visar sig det att det är TVÅ ord som föranledde detta..

Så Iö.. Jag hoppas DU kan SE din del i detta som en rejäl karl o ta ditt ansvar fortsättningsvis som du redan till en del gör här nu ovan.

Så som sagt... Jag skippar detta nu helt o hållet..

Ok hoppas jag. Så man kan ägna sig åt INTRESANTA ting i stället.
Därför flyttar jag resterade text till en ny tråd som jag startar så vidare tråkiga saker ev får husera här på ett ställe samlat..

OM nu mera "skit" ska debateras menar jag...trevliga saker kan tas på kommande tråd...Detta gäller MIG

Jag för min del är kanonless. Och jag har endast tänkt mig att lägga denna dag i detta ämne. Det har redan förstört sååå många trevliga dagar vid datorn anser jag. Så idag får det ta slut för MITT vidkommande...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 19:31

mats skrev::cry: och jag som har sett fram emot Iös hifiresa i Sverige. Som blir så bra att det blir först en bok och sedemera en spännande film om det :D

Tack Anders för att du ändrade i mitt inlägg. onödigt som sagt att citera när det jag kommenterade var ovanför.

Mats... Tro mig en dylig träff skulle dra en STOR mängd folk... :lol: :lol:

problemet angående titta ner till MITT system är att det inte numera ens finns högtalare kvar att spela på... :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 19:56

Mayro!

1. Jag skrev faktiskt:
iö skrev:Eller är alltihopa ett missförstånd bara? Är det fråga om att formuleringar används som inte speglar vad som menades?

Inte vet jag...

Du hade alla möjligheter i världen att skriva: "Ja, det är det!" Sedan hade du bara behövt förklara hur det du skrev på hifi-forum skulle ha tolkats (som du gjort nu, tack!).

Att säga att jag startade det hela är nog att ge min person en för stor betydelse och dina inlägg på hifi-forum oförtjänt låg betydelse. :wink: Bussigt av dig, men du nedvärderar din egen insats.

Men strunt samma, jag tror vi båda är glada och nöjda över att saken är utredd (jag är det definitivt!).

Vems fel det varit att det skenade iväg spelar väl ingen större roll, att leta synabockar får andra ägna sig åt, det står vi båda över, eller hur? Det viktiga är ju att vi tillsammans diskuterat saken, fast mest att du (tack!) nu tillfört den information som behövdes för att alla nu skall veta vad du menade.

2. Berätta, vad har hänt med din anläggning? Hur du inte musikspelningsmöjlighet längre? Låter ju hemskt. 8O Eller är du bara rädd att bli recenserad... :wink:

Det behöver du inte vara. Jag har aldrig i hela mitt liv förtalat (eller ens förmedlat) någons avspelningsutrustnings förmåga offentligt, och kommer inte att börja nu heller. Syftet med ett besök är ju att ha lite trevligt bara. Det skall ju vara gött att leva, annars kan det kvetta!

Så vad säger du, när kommer vi och hälsar på? Johan står redan i startgropen och skrapar med foten... :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-17 20:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-17 19:59

Mayro skrev:
mats skrev::cry: och jag som har sett fram emot Iös hifiresa i Sverige. Som blir så bra att det blir först en bok och sedemera en spännande film om det :D

Mats... Tro mig en dylig träff skulle dra en STOR mängd folk... :lol: :lol:

problemet angående titta ner till MITT system är att det inte numera ens finns högtalare kvar att spela på... :oops:

Ingvar den gamle mannen tar säkert ner några högtalare till dig. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 20:04

Nej, verkligen inte, det skulle ju vara att agera helt bakvänt.

Det trevliga med att resa är ju att få lyssna på andras anläggningar (och inte minst andras musik!), och få höra vad som uppskattas, och varför. Kort sagt att vidga sina horisonter. :P

Och förstås att träffas! Det är ju för det mesta det allra trevligaste.

Vh, iö

- - - - -

PS. Vem är den där gamle mannen du pratar om?
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-17 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-17 20:05

Hm nu scannar jag för mycket. Du har rätt Ingvar. Min hjärna är lite scannad nu :(

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 20:07

Scannad hjärna?

Kul att du säger att jag har rätt, men jag har inte en aning om vad du pratar om.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 20:08

Jag har sålt mina infinity. Samt har just köpt in första steget till mitt kommande nya system...

Så är det med det. Jag blev så less då dina pipar "gled upp o vinkade glatt" :lol:

Men detta har LÄNGE legat o pyrt. Så det blev bara droppen som behövdes.

Fast även dagarna med ULF´s system gjorde sitt.. Att höra en dipolbas är ingen barnlek att glömma Så där drog allt igång.. Att recensera mitt system har flera gjort redan. Så det är inget jag direkt skärmar mig för. Jag har rätt god distans till mina egna prylars begränsningar o tillgångar... Som du själv ser då jag surnade till PGA vad redan dina pipar..

Eller ska man som "lasselite" säga PIP grejade...

Så är det. Och så snart bilen är såld påbörjas steg två. DVS Huvudhögtalarna.

Men denna gång är det färdiglekt om man säger så. Inte ens tjugo pipar i rad skall stå kvar då mitt nya drar igång...Så inget glatt uppåkande för att vinka ska ske igen... :lol:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-17 20:13

IngOehman skrev:Scannad hjärna?

Kul att du säger att jag har rätt, men jag har inte en aning om vad du pratar om.

Vh, iö

Jag håller på o scannar bilder just nu. Jag höll med angående, reser man ner så vill man höra nytt och inte sina egna små älsklingar :D

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-17 20:22

IngOehman skrev: jag konstruerar hemmabiografer åt cineaster, alltså dem vars huvudintresse är FILM, inte åt dem som gillar "upplevelser av apparater" som kan låta mycket och basigt. Typ bilstereomänniskor.

En riktig cineast tittar väl knappast på film gjord efter 70-talet. Å de filmerna är väl isåfall i stereo eller mono, så det duger med en vanlig musikanläggning. :wink:

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-08-17 20:43

Att kritisera saker gör bara folk ledsna, och det är bättre att göra folk glada.

Visst, gäller det kritisera privat personer bör man vara försiktig men Pip är väl en komersiell produkt ?
Senast redigerad av guru 2005-08-17 20:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 20:47

Guru!

Nej piP är inte en kommersiell produkt.

Det är en högtalare jag gjort för min egen skull (delvis inspirerad av Bertil Alvings liknande drömmar), och som jag motvilligt gör kopior av, när folk tjatar på mig tillräckligt för att jag skall förstå att mitt besvär uppvägs av deras glädje. :P

- - -

Rhenrics!

Jag tror nog i har lite olika definitioner... :wink:

Jag är cineast, eller kalla det filmofil om du vill - jag älskar film. Tidsepoken har inget med det hela att göra. Bra film är bra, oavsett epok. Jag gjorde för några år sedan en lista på mina favoritfilmer, och hade med tillblivelsedatum. Det blev en ganska jämn fördelning, men en tilltagande dencitet mot senare decennium.

Jag tror ALLA cineaster uppskattar bild- och ljudkvalitet, men avskyr spektakuläriteter som inte har med en ackurat återgivning att göra. Precis som när det gäller musikälskare (vilket jag ju också är) så är förstås musiken/filmen alltid viktigare än den tekniska kvaliteten dock, men det viktigaste med den tekniska kvaliteten är att den så lite som möjligt stör upplevelsen av musiken, eller av filmen. Detta gäller både ljud och bild - för både film och musik!

(Det är därför det är viktigt med bra bild för filmvisning, och bra att släcka eller dämpa ljuset när man lyssnar på musik. Detta sistnämnda gäller nog inte för dem dock, som "vill se apparaterna för att få ett totalintryck" (av apparaterna), utan gäller bara för dem som vill lyssna på musiken.)

Ånyo handlar det om ursprungstrohet i första rummet, och att subjektiva bedömningar av felen kommer in först när primära ambitionen inte har uppnåtts.

I båda fallen (musik och film) har man haft tekniska resurser att nå utmärkt kvalitet sedan andra halva av 50-talet.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi