Genväg till mjukfötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2012-07-26 16:24

Som en bystig blondin vid namn Dolly
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-07-26 17:47

Jamän då måste du ju köpa ett par tonkuddar. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-07-26 17:49

Harryup skrev:Jag tycker att det är lite enkelt att ställa SD- mot spikfötter. Särskilt utan att testa en del andra alternativ. Finns en massa andra olika "hårda" fötter som av någon anledning kan upplevas bättre.
Tycker också bara att det är att testa.
Att SD-foten alltid är bäst är en tumregel bara på detta forum.

mvh/Harryup
Det dög inte för dig att det var just SD-fötter som efterfrågades?

Boom har en poäng - de bör vägas upp. Hoppas någon gjort det :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-07-26 18:13

Harryup skrev:Jag tycker att det är lite enkelt att ställa SD- mot spikfötter. Särskilt utan att testa en del andra alternativ. Finns en massa andra olika "hårda" fötter som av någon anledning kan upplevas bättre.

mvh/Harryup

Jag har ingen som helst möjlighet att prova alla tänkbara alternativ. För min högst personliga del står det mellan mjuka och hårda fötter, och då har jag valt SD och spikes att representera dessa alternativ.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-07-26 18:14

Fötter är inköpta. Just nu står de på SD. Mitt enda intryck ännu är att en massa bas "försvann". Det är möjligt att detta kommer att uppfattas som renare, det känns redan så.
Om jag inte känner mig nöjd om nån vecka får jag väl dra i spikes också, bara för att...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-26 18:15

är materialet i sd-foten framtagen för just sd-foten eller är materialet möjlig att få tag på annat håll? det vore bra att ställa fläktaggregat och kompressorer på något dylikt, ute i fastigheterna så används allt som oftast stenhård gummi under dessa vibratorer, att det är så är jättekonstigt kan jag tycka
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-07-26 18:16

celef skrev:är materialet i sd-foten framtagen för just sd-foten eller är materialet möjlig att få tag på annat håll? det vore bra att ställa fläktaggregat och kompressorer på något dylikt, ute i fastigheterna så används allt som oftast stenhård gummi under dessa vibratorer, att det är så är jättekonstigt kan jag tycka

Det finns en tråd om detta här någonstans..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-26 18:16

celef skrev:är materialet i sd-foten framtagen för just sd-foten eller är materialet möjlig att få tag på annat håll? det vore bra att ställa fläktaggregat och kompressorer på något dylikt, ute i fastigheterna så används allt som oftast stenhård gummi under dessa vibratorer, att det är så är jättekonstigt kan jag tycka

Ja det går att köpa i skivor också. Kommer inte ihåg vilka det är som tillverkar dessa dock.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-07-26 18:22

Fanns det inte ett material som IÖ började med som heter Sorbothane, eller något liknande? Jag har för mig att det skrevs en del om hur bra det absorberade energi. Det var nog så att nån lade en skiva på sin hand, som han sedan bankade till med hammare utan att känna något. Detta om inte mitt minne sviker mig, det har ibland status som en guldfisk av teflon :(

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-07-26 18:25

penke62 skrev:Fanns det inte ett material som IÖ började med som heter Sorbothane, eller något liknande? Jag har för mig att det skrevs en del om hur bra det absorberade energi. Det var nog så att nån lade en skiva på sin hand, som han sedan bankade till med hammare utan att känna något. Detta om inte mitt minne sviker mig, det har ibland status som en guldfisk av teflon :(

Jag har 8 st sorbotanefötter. Ja inte fötter jag går på, men under
några apparater.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-07-26 18:26

Det var nog så att nån lade en skiva på sin hand, som han sedan bankade till med hammare utan att känna något.

Det kanske var en skiva med Justin Bieber?

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-07-26 19:07

penke62 skrev:Fötter är inköpta. Just nu står de på SD. Mitt enda intryck ännu är att en massa bas "försvann". Det är möjligt att detta kommer att uppfattas som renare, det känns redan så.
Om jag inte känner mig nöjd om nån vecka får jag väl dra i spikes också, bara för att...

Det är återkopplingen mot golvet som försvann, eller förstärkningen om du så vill.

Vissa gillar den, vissa inte.
Snabler och grobianer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-26 19:08

penke62 skrev:

mvh/Harryup

Jag har ingen som helst möjlighet att prova alla tänkbara alternativ. För min högst personliga del står det mellan mjuka och hårda fötter, och då har jag valt SD och spikes att representera dessa alternativ.

28-50 kilo fram http://www.hifikit.se/index.php?id=1391

28-50kilo bak http://www.hifikit.se/index.php?id=3010

Vad det är för skillnad på dom det vet jag inte förutom att det ena paret är för subwoofer och det andra för högtalare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-26 19:15

penke62 skrev:Fötter är inköpta. Just nu står de på SD. Mitt enda intryck ännu är att en massa bas "försvann". Det är möjligt att detta kommer att uppfattas som renare, det känns redan så.

Känns det trevligt att tonerna försvann ? Ersatta, med en massa ljud ?
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-26 19:17

StefanL skrev:

Det är återkopplingen mot golvet som försvann, eller förstärkningen om du så vill.

Är du säker på att det är så det fungerar ? Menar du att Thiel, Kef, B/W , audiovector, Linn, snell, naim, mission, goldmund, Dali, monitor audio,Canton och martin logan har fel ?

Tillåt mig småle. 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-26 19:26

Richard skrev:
StefanL skrev:

Är du säker på att det är så det fungerar ? Menar du att Thiel, Kef, B/W , audiovector, Linn, snell, naim, mission, goldmund, Dali, monitor audio,Canton och martin logan har fel ?

Tillåt mig småle. 8)

Man kan aldrig ha fel i subjektiva uppfattningar. Tillverkarna av de högtalarna kanske tycker att spikes låter bättre helt enkelt.

Men det är ett faktum att hård koppling mot underlaget får underlaget att vibrera mer vilket förstärker vissa delar av registret.
och som du själv påpekat så föredrar många företag det.

men likväl kan miljoner andra personer tycka att det låter förjävligt och ingen och ingen av dem oavsett ståndpunkt kan ha fel då det är deras egna subjektiva åsikter.

Du får le hur mycket du vill, men det påverkar tyvärr inte verkligheten.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-07-26 19:47

Richard skrev:
StefanL skrev:

Tillåt mig småle. 8)

Jo, jag är ganska säker.

På vilket sätt menar du att de tillverkare du angett ovan har fel? Skriver de i sin marknadsföring att deras högtalare inte har återkoppling mot golvet vid användning av spikes?
Snabler och grobianer

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-07-26 20:05

Är detta inte ett icka problem som gäller bara med SD fötter v.s spikfötter
Ponera att högtalaralen är rimlig tyngdmässigt och vivbrationsfri och att den är uppställd på stengolv som är förankrat i urberget till ett djup av många mil. Tillförs inte då en tredje dimension som kullkastar SD/V.s spikfot.
Små lägenheter/studentrum med draperier faller väl platt. Vore trevligt att få den ekvationen beskriven av sakkunskapen ,vi kan ju utgå från granit/skiffer dom första milen ner i djupet .

//Lech :wink:
Senast redigerad av lech 2012-07-26 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-07-26 20:07

Äh, de flesta av nämnda tillverkare verkar sakna en riktig åsikt i frågan. Dali t ex, skickar ju oftast med spikes och vanliga fötter. Det fick åtminstone jag till mina Ikon 7-or. Skillnaden är så liten i ljudkvalitet att tillverkarna kan kosta på sig att tillhandahålla alternativ utifrån vad marknaden ser ut att vilja ha. Spikes ser ju tufft ut, tycker många.

Och toner är naturligtvis ljud.

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-07-26 20:19

Tillverkare kanske inte vill skicka med fötter typ SD då det upplevs som lite vingligt?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-07-26 20:45

Vad jag spontant upplevde var en minskad rundhet i ljudet. Det känns som en floskel att tala om bumligt ljud, men det låter lite stadigare, lite renare. Kanske lite bättre/tydligare perceived pitch?

Användarvisningsbild
foxman

Inläggav foxman » 2012-07-26 20:51

I min bok är spikes antikrist.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-07-26 20:53

foxman skrev:Tillverkare kanske inte vill skicka med fötter typ SD då det upplevs som lite vingligt?

Ja speciellt i USA. Tänk om någon välter sin högtalare över sin hund eller barn. Förstår ni vilka stämningar det skulle bli.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-07-26 22:03

Tro't om ni vill, men hustrun kommer uppflygandes ur tvättstugan och undrar om jag har flyttat runt högtalarna. Hon sa att det var mycket lättare att följa melodislingorna där nere nu, särskilt basisten var tydligare i sitt spel och lättare att följa.
Så stor skillnad trodde jag inte det var möjligt att uppfatta.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-26 22:16

penke62 skrev:Tro't om ni vill, men hustrun kommer uppflygandes ur tvättstugan och undrar om jag har flyttat runt högtalarna. Hon sa att det var mycket lättare att följa melodislingorna där nere nu, särskilt basisten var tydligare i sitt spel och lättare att följa.

Men hurra :) För mig är det helt klart rimligt men vad skall Richard säga nu... Kommer han att säga att din fru av misstag fått klorin i öronen så dom tappat pitch

:wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-26 23:02

För mig är det inte rimligt att säga att golv beter sig på ett visst sätt.
Har man ett hårt golv eller ett svajigt golv så ser jag inngen anledning till att tro att det inte skulle betyda något.
Att mjuka fötter är bäst jämt ser jag som en tumregel. Att spikes är bästa hårda foten och alla hårda fötter beter sig likadant ser jag som andra tumregler.
Att man kan köpa mjuka fötter utan att testa är ju förstås ett val som känns naturligt efter all reklam här. Jag gjorde också det. Men idag är fötterna hårda igen och kommer så förbli tills jag ändrar mina högtalare igen då kommer jag testa alternativen igen. Tyvärr är de ljudmässiga skillnaderna lite väl stora för att jag skall bara låta bli att testa i framtiden efter ändringar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-07-26 23:06

Men grattis om du hittat rätt förstås.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2012-07-27 02:42

En tillverkare som inte rekommenderar spikes dock är REL. Ägde en REL-bas en gång i tiden..som var mycket bra för övrigt. Det var gummi-liknande fötter som satt på när man köpte den men det följde med ordentliga spikes. Det roliga var att när man läste i manualen så stod det något i stil med att vi skickar med spikes om du verkligen vill använda dom men vi rekommenderar starkt att du inte gör det hahaha!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-07-27 08:34

Harryup skrev:För mig är det inte rimligt att säga att golv beter sig på ett visst sätt.
Har man ett hårt golv eller ett svajigt golv så ser jag inngen anledning till att tro att det inte skulle betyda något.
Att mjuka fötter är bäst jämt ser jag som en tumregel. Att spikes är bästa hårda foten och alla hårda fötter beter sig likadant ser jag som andra tumregler.

Visst är det så. Om effekten av hårda vs. mjuka fötter upplevs som positiv eller negativ kan bero på flera saker utöver lyssnarens preferenser. Men om målet är att inte överföra energi till golvet i onödan är det såvitt jag begriper mjukfötter som gäller.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2012-07-27 09:19

penke62 skrev:Tro't om ni vill, men hustrun kommer uppflygandes ur tvättstugan och undrar om jag har flyttat runt högtalarna. Hon sa att det var mycket lättare att följa melodislingorna där nere nu, särskilt basisten var tydligare i sitt spel och lättare att följa.

Någon etnograf eller liknande borde undersöka användningen av hustrurs erfarande som det slutgiltiga argumentet för väsentlig placebokontrollerad skillnad i ljudåtergivningskvalitet ;-)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi