Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-17 21:01

IngOehman skrev:Rhenrics!

Jag tror nog i har lite olika definitioner... :wink:

Jag är cineast, eller kalla det filmofil om du vill - jag älskar film. Tidsepoken har inget med det hela att göra. Bra film är bra, oavsett epok. Jag gjorde för några år sedan en lista på mina favoritfilmer, och hade med tillblivelsedatum. Det blev en ganska jämn fördelning, men en tilltagande dencitet mot senare decennium.

Nej, vår definition av ordet är densamma men preferensen tydligen olik. Jag ville bara antyda att det knappt gjorts några riktigt bra filmer från 80-talet och framåt. I mitt tycke alltså. 8)

Ps. Men om du säger att din bias ligger åt senare decenium är jag så klart nyfiken på filmtips, om du vill dela med dig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 21:07

Nej, jag säger att jag INTE har någon bias alls. :wink: Jag värderar film utan hänsyn till tillbilivelsedatum.

Jag har för övrigt, nu när jag tänker efter gjort samma "när i tiden"-studium på cineasternas mekka - imdb, också!

De har ju en top 250-lista.

Även där blev fördelningen väldigt jämn i tiden, men en viss övervikt mot senare datum fanns. Precis som min egen lista.

Gissningsvis är det som så, att den förevarande tidsförskjutningen mot modern film beror av att film för mycket, mycket länge sedan är svårtillgängligare, samt att det faktiskt gjordes mindre film i början av 1900-talet än det gjorts senare.

Det kan tilläggas att imdb använder en vägning vid röstsammanräknandet som kompenserar bland annat effekterna av att de yngre delarna av deras publik (som dock inte är så ungdomlig som man kanske skulle kunna tro) inte har sett film genom historien på ett välbalanserat sätt.

Att cineaster skulle undervärdera film gjord efter 1970 är hur som helst en falsk nidbild, vilket framgår tydligt av de analyser av fovoritfilmer som jag nämnt. Jag kan bara försöka förklara "före1970-uppfattningen" med teorin att "icke-cineaster" (i synnerhet de yngre) är oproportionerligt ovetande om annan film än den allra senaste.

Då kan man kanske uppleva en cineasts lite bredare (och tidsfriare) erfarenhetsbank som ett tecken på att de snöat in på "gammal film"?

Men, om du rhenrics nu anser att ingen bra film gjorts efter 1980 (tvärtemot vad det verkade i ditt ursprunliga inlägg, tyckte jag) undrar jag förstås om det kan bero på att du slutat gå på bio ungefär då? :wink:

Å andra sidan är det lätt hänt, med tanke på att just 80-talet var en tråkig period då det gäller det mesta. Musik, film, kläder, inredning - sak samma. Ett tragiskt årtionde helt enkelt.

Men nu har det varit slut i 15 år, så det är dags att ta till sig all fin konst där ute! :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-17 22:34, redigerad totalt 3 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-17 21:11

Jag skulle gissa efter att ha kollat på gamla favvosar att man snarare skulle favorisera nyare filmer. Men det är en helt annan topic som kanske t o m hör hemma i en helt ny avdelning.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-08-17 21:15

Guru!

Nej piP är inte en kommersiell produkt.

Det är en högtalare jag gjort för min egen skull (delvis inspirerad av Bertil Alvings liknande drömmar), och som jag motvilligt gör kopior av, när folk tjatar på mig tillräckligt för att jag skall förstå att mitt besvär uppvägs av deras glädje.

Oki trodde det eftersom det finns produktblad och prislistor.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 21:18

Borde kanske dra in dem helt...

Vi får se. Något måste jag ju göra för att dämpa intresset.

Tyckte att det var nog att de inte finns tillgängliga att hämta någonstans, alltså nu efter att du haft vänligheten att ta bort dem från det ställe där du guru, utan min tillåtelse, lagt ut dem! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-17 21:28

É du galen Ingvar, om du hotar med detta så kommer du att få så mycket beställningar så det räcker till 2010-15 minst?!? 8O :lol:

Det vore ju samma sak som att säja: Nu e sista changsen innan jag lägger ner..., det fattar la du att du inte kan göra...hehe.

MVH Björn//

ps: snart behövs bara endast en enda tråd på detta fora :? :ds
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-17 21:30

IngOehman skrev:Nej, jag säger att jag INTE har någon bias alls. Jag värderar film utan hänsyn till tillbilivelsedatum.

Jag har, nu när jag tänker efter gjort samma "när i tiden"-studium på cineasternas mekka - imdb också!

De har en top 250-lista.

Även där blev fördelningen väldigt jämnt fördelad i tiden, men en viss övervikt mot senare datum.

Gissningsvis är det som så, att den förevarande tidsförskjutningen mot modern film beror av att film för mycket, mycket länge sedan är svårtillgängligare, samt att det faktiskt gjordes mindre film i början av 1900-talet än det gjorts senare.

Att cineaster skulle undervärdera film gjord efter 1970 är hur som helst en falsk nidbild, som jag bara kan försöka förklara med teorin att "icke-cineaster" (i synnerhet de yngre) är oproportionerligt ovetande om annan film än den allra senaste.

Då kan man kanske uppleva en cineasts lite bredare (och tidsfriare) erfarenhetsbank som ett tecken på att de snöat in på "gammal film".

Men, om du nu anser att ingen bra film gjorts efter 1980 (tvärtemot vad det verkade i ditt ursprunliga inlägg, tyckte jag) undrar jag förstås om det kan bero på att du slutat gå på bio ungefär då? :wink:

Å andra sidan är det lätt hänt, med tanke på att just 80-talet var en tråkig period då det gäller det mesta. Musik, film, kläder, inredning - sak samma. Ett tragiskt årtionde helt enkelt.

Men nu har det varit slut i 15 år, så det är dags att ta till sig all fin konst där ute! :wink:

Vh, iö

Visst är det så. Troligen är det fler filmer som har spottats ut de senaste 25 åren än sammantaget sedan filmens begynnelse, så det är möjligt att det finns fler bra filmer efter än före (1980). Men de riktigt bra filmerna tycker jag lyser med sin frånvaro. Imdb skulle jag nog vilja påstå befolkas mest av yngre publik, och som du mycket riktigt påpekar är de för unga för att ha sett eller känna till de riktiga klassikerna. Jag har dock sporadiskt gått på bio även efter 1980, men jag kan inte dra mig till minnes en enda film som jag tyckte var riktigt bra. Betraktar man t ex dialogen i en tidig 40-tals film (amerikansk) så är den så oerhört mycket mer komplex, genomtänkt, rapp och intelligent. Det märks att det är en professionell författare som skrivit den. I nya filmer är ofta allt så fruktansvärt tillrättalagt att man nästan känner sig förolämpad. Folk pratar långsamt och övertydligt. Ingen finess. Jämför screw-ball komedierna med dagens toaletthumor så förstår du ungefär vad jag menar. Film var bättre förr helt enkelt! :wink:

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-17 21:35

dra in dem? .. jag som börjat sälja en massa kära ögodelar för att ha råd med några a2 :? :lol:

det är inte lätt att leva minsann.

edit: får köpa en banjo istället det är kul det också
Senast redigerad av Pinnick 2005-08-17 22:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-08-17 21:37

Det är väl produktbladen och prislistorna I.Ö syftar på?

Mvh

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 21:37

Iö.. Så där säger du bara för du skall börja bygga dipoler i stället... :) :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-17 21:40

IngOehman skrev:

IngOehman måste vara på riktigt skämthumör :D. 80-talet som var vårt allra finaste decenium. Särskilt musiken nådde tidigare oanade höjder, mycket tack vara den studiotekniska utvecklingen med MIDI, sequnsers och sampling. Komposion, arrangemang och inspelning flöt ihop till ett. Fantastisk musik skapades! Men du kanske missade Frankie Goes to Hollywood, Art of Noise, synthpopen i det tidga 80-talet, den italienska discon på mitten och hela den underbara house/acid-vågen i slutet?

Och kläderna, ja. *** så snygga tjejerna var! Synd att man bara var en liten osnuten parvel på den tiden :-(

TV-programen var inget vidare, men det har dom aldrig varit, med några få undantag.

Edit: Tillägg -"den underbara".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-17 21:51

Och kläderna, ja. *** så snygga tjejerna var!

Japp!

Tjejerna gick i korta kavaj-jackor med vadderade axlar+korta kjolar+pumps, allt i oftast glada färger :)

Det var väl sista tiden man såg skillnad på tjej/kille, idag vet man knappt vad det är man tittar på ibland... :cry:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-17 21:54

Max_Headroom skrev:Men du kanske missade Frankie Goes to Hollywood, Art of Noise...

Glöm inte Yazoo! Fantastisk skiva den där Upstaris at Erics!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-17 21:57

rhenrics skrev:

Jag har dock sporadiskt gått på bio även efter 1980, men jag kan inte dra mig till minnes en enda film som jag tyckte var riktigt bra.

Max säger bara: "Det stora blå" och "Ameli". Det tog flera dagar innan jag hade lugnat ned mig efter att ha sett dom.

Scenen när Jaqes Mayoll (felstavat) kliver ur baracken vid sjön (i det stora blå) är helt sannslös. Jag satt som stel som en stenstod och höll mig krampaktigt i fotöljen och det enda jag kunde tänka var "fan vad häftigt".
Samma regisör gjorde om samma sak (dvs fick samma reaktion hos Max) i 5e elementet när Divan sjunger på Floston Paradise.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-17 21:59

Max_Headroom skrev:Samma regisör gjorde om samma sak (dvs fick samma reaktion hos Max) i 5e elementet när Divan sjunger på Floston Paradise.

Luc Besson kan när han vill! :)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-17 22:19

fast de senaste 10 åren har besson verkligen inte lyckats få till det, pinsamt dåligt efter Leon (och ja 5te elementet är verkligen kass)

80-talet hade annars höjdarfilmer som Diva och Drowning by numbers bara för att ta två på D

gillar man Amelie ska man se En långvarig förlovning (årets bästa film tycker jag)
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 22:23

Mayro skrev:Iö.. Så där säger du bara för du skall börja bygga dipoler i stället... :) :)

:) :D :lol:

Nä-hä-hä-hä-du!

Och ja, det var papprena det handlade om, inte högtalarna. Men man vet aldrig...

Dipoler har jag faktiskt byggt, men tyckte de fungerade anständigt först i utomhusmiljö (och inte ens då egentligen...), så jag lade ned det. Men du får gärna bevisa mig ha haft fel!

När dyker vi upp? :wink:

Vh, iö

----------------------------------------------

PS.
Jag har, appropå dipolbyggena, gjort några kul specialbasar också. De hade omkopplingsbara spridningsmönster, för att kunna anpassas optimalt till alla tänkbara rum, och till alla tänkbara sidosystemhögtalare (även både horn och dipoler).

Blev helt fenomenalt bra :P ,
men bara till just sådana högtalare :( ,
och dessutom blev den stor... :(
Dock rätt platt. :)

Kan tillägga att uttrycken "lådor" och "lådhögtalare" är rätt olämpliga eftersom de inbegriper en förenkling som tycks innehålla antydningar om speciella ljud (färgningar) från högtalaren.

I verkligheten är det dock som så, att man kan göra lådhögtalare vars "lådljud" är helt icke-existerande. Allt handlar om hantering av ståendevågor och reflexioner från lådans inre. Det skiljer uppskattningsvis mer än 200 ggr mellan olika högtalare som använder slutna- eller basreflexkabinett, därvidlag. :o

Och nu kommer det verkligt lustiga: Att göra dipoler som saknar "lådljud" är däremot MYCKET svårt.

De brukar bete sig tämligen färgat med avseende på "kvardröjd energi" (reflexer och resonanser), av enkla fysikaliska orsaker. I princip kan man säga att dipolhögtalares bakvåg alltid är ett precis dubbelt så stort problem som kantreflexerna från en lådhögtalare (hmm, nu använde jag själv begreppet...). Jag pratar inte om reflexer från rummet nu, utan det gäller alltså även i utomhusmiljö. Felen läggs nämligen på varandra, och bakvägen beter sig lite förenklat som en "extra" kantreflex.

En annan orsak till att de flesta dipolhögtalare låter så färgat är att de ofta är platta, det vill säga är strukturellt svaga och drabbas illa av resonanser.

I dessa hänseenden är i regel elektrostater väsentligt bättre än dynamiska dipoler, tack vare att elektrostaterna har ett lätt membran, ergo ger mindre reaktionskrafter, samt att membranet är stort, ergo att bakvägen drabbar skapligt lite, eftersom direktiviteten är hög och bakvägen således får svårt att kröka sig så att den når kanten med signifikant energi, varför även mindre ljud tar sig "runt hörnet".

.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-17 22:31

Nu börjar tråden bli intressant!

Finns ju hur många bra filmer som helst i olika genrer som inte är så gamla. Magnolia, Ice storm, Eyes wide shut, Breaking the waves är några exempel.

Och vill man titta på något annat än drama så kan man ju sätta på "Thin red line" till att börja med. Kan fortsätta hur mycket som helst

8)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 23:06

Kom på en grej som jag nog borde nämna.

Jag har sett tidigare i denna tråd att någon skrev något i stil med "passa på nu när Ing. Öhman är påloggad".

Men det är jag ju nästan alltid. Jag låter datorn stå på nämligen, även om jag än någon annanstans på klotet än just framför den. Logga ut har jag nästan aldrig gjort.

Man kan således inte veta att jag är aktiv annat än om jag skrivit något alldeles nyss.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 23:08

"När dyker vi upp?"

tar ni med en bunt prytlar då på släpet :) Så ser jag till att fixa till rummen med dämpning...
Samt släpar hit en bunt olika elektronik som kan utprovas... Samt förmodligen en 30-40 lyssnare med hungriga öron..."GAMÖRON" sa Lena här...men gamar har väl SMÅ öron va??? Hon bör mena elefantöron... :lol:

Dont forget Johans stora.. Dom krävs för att fylla mitt stora rum med ljud.. Rummet käkar bas föresten......

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 23:11

Man åker ju inte och besöker folk för att få höra sina egna apparater, och som jag har gjort klart tidigare är jag helt ointresserad av att exponera mina högtalare. Det är därför jag varken annonserar eller har några återförsäljare. Jag har inte tid att hålla på med det helt enkelt. Det är inte mitt yrke, bara en hobby som redan är för besvärlig att hantera.

Således:

Vi tar med oss själva. Du bjuder på lyssningen. Det är din tur. Trevligt kommer det att bli! Om du vill kan jag bjuda på middag på något sjangtilt* ställe.

När kommer vi? :P

Vh, iö

- - - - -

*Rimligt alltså. Jag är inte rik, i synnerhet inte efter det senaste halvåret... :(

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 23:20

då min vän får detta anstå tills jag är färdig med mina högisar..
För att lyssna på Dali 400 som nu spelar tills vidare som nödlyssnande tror jag ingen reser 120 mil för att "uppleva" 8) .. JAG skulle i alla fulla fall INTE slänga bort soppapengar o tid för att beskåda dyliga burkar...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 23:23

1. Nähä ok, vad synd. Jo, det är ju en anläggning som du tycker är bra som vore kul att höra. Det skall ju vara kul med musik.

2. 120 mil?
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-17 23:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 23:25

tur o retur Sthlm är ca 120 mil....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 23:26

Ok. Varifrån då?

(Inget större problem förresten, jag har åkt >250 mil i ett streck (på väg, inte flyg) utan att det var så märkvärdigt.)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-17 23:29

Jämshög. i blekinge... 2 mil ifrån vattnet där nästa anhalt är tyskland eller polen... :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 23:45

Ok.

Vi dyker upp när du fått stil på din nya anläggning!

Du behöver bara säga till så kommer vi (om vi kan få semester).
Jag och Johan kan säkert få övernatta hos antingen en polare i Bromölla, hos Nagref (som säkert vill vara med :wink: ), eller en polare i Hammenhög. Eller det kanske finns ett prima vandrarhem i trakten?

Kul skall det bli. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
ulf

Inläggav ulf » 2005-08-18 00:16

IÖ skrev
4. Vad gäller det som Ulf skrev vet jag inte vad jag skulle kommentera? Ulf har ju berättat för mig att du Mayro är hans guru och rådgivare (inte ordagrant), och att han litar på ditt omdöme och alltid lyssnar på det du säger. Han har även berättat att han inte tycker att han hör så bra själv - ärligt och rakt.

Jag blir väldigt ledsen för detta INGVAR. Jag har aldrig talat med Dig om min hörsel.JAG HAR INTE DÅLIG HÖRSEL. Varifrån har du fått detta att jag skulle sagt något sådant?
Jag har heller aldrig sagt till dig att Mayro skulle vara min guru. Hela påstående är gripet ur luften.

Jag respektera Mayro för hans kunnande och han har hjälpt mig vid många tillfällen men vi har även ofta haft olika uppfattningar om vad som är rätt eller fel i både hans o min anläggning. Med ditt påstående om vad jag sagt till dig reducerar du mig till en pajasfigur i Mayros ledband som dessutom har dålig hörsel. En person vars åsikter man ej ens behöver diskutera.

Som sagt väldigt ledsen över detta.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-08-18 08:40

Borde kanske dra in dem helt...

Måste vara en jobbig sits med all denna reklam du får ;)

Ps. Har mailat admin på servern där dokumenten finns så snart bör dom vara borta.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-18 10:12

Er mästare, gud och herre är glad att ni är vänner igen :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi