Moderator: Redaktörer
phloam skrev:+1 på Bill50x.
Tunedem el.dyl. är inte ett dugg mer kopplat till AN än vad SD-fotsmani eller basknarkande är.
phloam skrev:AN har vi allihopa, eftersom det är kopplat till själva drivkraften till alla dessa olika HiFi-beteenden, inriktningar och/eller varianter på den hobby som HiFi utgör.
phloam skrev:AN är inget annat än en katalysator som ser till att förena teknikhobbyn HiFi och det andra stora intresset, d.v.s. musikintresset.
phloam skrev:Att antyda att vissa Hifi-inriktningar skulle vara mer eller mindre musikintresserade än andra är inget annat än smygelitistisk bullshit m.a.o.
dac83 skrev:Tycker inte en dålig inspelning i en dålig högtalare låter bättre men finns högtalare som döljer det dåliga så det låter mer normalt, har ett par dator högtalare logitech x4 som gör detta riktigt bra, har lyssnat på inspelningar och tyckt dom låter ok där men sen när man tar dom till den riktiga anläggningen låter det skit, specielt videos från youtube.
IngOehman skrev:...Vad jag inte förstår är varför någon går på det? Alltså vad det är som gör
att någon ser ett värde i att sitta och "testa" anläggningen istället för
att lyssna på musiken. ...
IngOehman skrev:phloam skrev:+1 på Bill50x.
Tunedem el.dyl. är inte ett dugg mer kopplat till AN än vad SD-fotsmani eller basknarkande är.
SD-fotsmani?![]()
![]()
Vad är det för fjantpåhitt?
Har aldrig hört talas om någon som uppvisat några maniska beteenden
som är kopplade till SD-fötter. Snarare tycker jag det är uppebart att
SD-fötter väljs på förnuftsgrunder av dem som väljer dem, och när man
väl valt dem (omaniskt, av förnuftsskäl) så finns det heller inget att vara
manisk om.
Man sätter dem under högtalarna bara!![]()
Sen är det bara att (fortsätter att) spela musik (med högtalare som fått
lite bättre förutsättningar) och man slipper tänka mera på saken.
IngOehman skrev:phloam skrev:AN har vi allihopa, eftersom det är kopplat till själva drivkraften till alla dessa olika HiFi-beteenden, inriktningar och/eller varianter på den hobby som HiFi utgör.
Tala för dig själv du.
Jag har träffat folk med AN, och tro mig, det är inte något att skoja om.
Visst finns det sedan även de som har en släng av det (men som kan kon-
trollera det och slipper förlora jobb, vänner och familj) men också väldigt
många som inte är drabbade alls.
Ett enkelt sätt att få svar på om någon är drabbad är att fråga dem om
de vill nå fram till ett mål. De som lider av AN vill det alltid, men de lyckas
inte göra det.
IngOehman skrev:Tror du blandar ihop AN med helt vanligt apparatintresse.
IngOehman skrev:AN är att fastna i en neuros som man lider av, i jakten på ett mål som man
inte når. Och det blir ofta en ond spiral när de som jagar efter målet dels är
desinformerade och dels förblindade av neurosen som sådan.phloam skrev:AN är inget annat än en katalysator som ser till att förena teknikhobbyn HiFi och det andra stora intresset, d.v.s. musikintresset.
Igen, du talar om något helt annat än AN.
IngOehman skrev:phloam skrev:Att antyda att vissa Hifi-inriktningar skulle vara mer eller mindre musikintresserade än andra är inget annat än smygelitistisk bullshit m.a.o.
Ja, och ingen har mig veterligt antytt något sådant.
Men icke desto mindre får de som är drabbade av AN inte sällan se sitt
musikintresse komma i skymundan. Neuroser kan få många olika tråkiga
biverkningar och det är en av dem.
Dock går det faktiskt att bli frisk och hitta tillbaka!
Det vet jag, för jag har sett det hända många människor. Alltså att de
hittar tillbaka till den musik som allting startade med, och ånyo får glädje
av den, och slipper sitta och lyssna efter fel i återgivningen med obskyra
sjunga-med- eller stampa-takten-metoder som lärs ut av dem som man
kan förmode vill få människorna i det tillståndet.
Vad jag inte förstår är varför någon går på det? Alltså vad det är som gör
att lyssna på musiken.
IngOehman skrev:Det är ju det den är till för, _ _ _ _ _ .*
Vh, iö
- - - - -
*Fyll själv in rätt ord (strecken är inte antalet bokstäver). Ditt svar visar
vem du är.
Nattlorden skrev:Richard skrev:De som ständigt talar teknik och inte musik har AN, dvs alla här på forumet.
Ingen undantagen.
Det går att ha ett ljudtekniskt intresse utan att vare neurotisk. Dessutom behöver det ljudtekniskt intresset inte tillämpas i samband med musiklyssnandet, utan det kan vara två skilda intressen även om de tangerar varandra en hel del.
phloam skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:+1 på Bill50x.
SD-fotsmani?![]()
![]()
Vad är det för fjantpåhitt?
Har aldrig hört talas om någon som uppvisat några maniska beteenden
som är kopplade till SD-fötter. Snarare tycker jag det är uppebart att
SD-fötter väljs på förnuftsgrunder av dem som väljer dem, och när man
väl valt dem (omaniskt, av förnuftsskäl) så finns det heller inget att vara
manisk om.
Man sätter dem under högtalarna bara!![]()
Sen är det bara att (fortsätter att) spela musik (med högtalare som fått
lite bättre förutsättningar) och man slipper tänka mera på saken.
Hmm, tolkar du "SD-fotsmani" bokstavligt, men inte "basknarkande"?
phloam skrev:I vilket fall som helst så missade du kanske att det var lite skämtsamt formulerat.
Men jag gissar på det du skriver att det är viktigt för SD-fotsägare att inte framstå som maniska.
phloam skrev:Basknarkare har kanske mindre ömma tår, vad vet jag![]()
phloam skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:AN har vi allihopa, eftersom det är kopplat till själva drivkraften till alla dessa olika HiFi-beteenden, inriktningar och/eller varianter på den hobby som HiFi utgör.
Tala för dig själv du.
Jag har träffat folk med AN, och tro mig, det är inte något att skoja om.
Visst finns det sedan även de som har en släng av det (men som kan kon-
trollera det och slipper förlora jobb, vänner och familj) men också väldigt
många som inte är drabbade alls.
Ett enkelt sätt att få svar på om någon är drabbad är att fråga dem om
de vill nå fram till ett mål. De som lider av AN vill det alltid, men de lyckas
inte göra det.
Stackars satar. Men det kanske inte är någon som talat om för dem att det bara är en hobby och inte på blodigt allvar, utan bara en massa HiFi-försäljare o.dyl. som tutat i dem att man inte älskar musiken om man inte investerar en massa pengar i väldigt kapabla system.
phloam skrev:IngOehman skrev:Tror du blandar ihop AN med helt vanligt apparatintresse.
Nej.
phloam skrev:Apparatintresse indikerar oftast en sund hobbyinställning, typ den man finner hos vintagefans, och inte den AN som hör ihop med de som strävar efter Transparansen alt. Perferktionen.
phloam skrev:IngOehman skrev:AN är att fastna i en neuros som man lider av, i jakten på ett mål som man
inte når. Och det blir ofta en ond spiral när de som jagar efter målet dels är
desinformerade och dels förblindade av neurosen som sådan.phloam skrev:AN är inget annat än en katalysator som ser till att förena teknikhobbyn HiFi och det andra stora intresset, d.v.s. musikintresset.
Igen, du talar om något helt annat än AN.
Vad talar jag om då enligt dig? Menar du att det inte finns nånting som förenar intresset för HiFi/teknik och musikintresset för den hifiintresserade?
phloam skrev:Menar du att man inte kan ha en smula AN som faktiskt är helt ok, så länge det hela inte går för långt?
phloam skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:Att antyda att vissa Hifi-inriktningar skulle vara mer eller mindre musikintresserade än andra är inget annat än smygelitistisk bullshit m.a.o.
Ja, och ingen har mig veterligt antytt något sådant.
Men icke desto mindre får de som är drabbade av AN inte sällan se sitt
musikintresse komma i skymundan. Neuroser kan få många olika tråkiga
biverkningar och det är en av dem.
Dock går det faktiskt att bli frisk och hitta tillbaka!
Det vet jag, för jag har sett det hända många människor. Alltså att de
hittar tillbaka till den musik som allting startade med, och ånyo får glädje
av den, och slipper sitta och lyssna efter fel i återgivningen med obskyra
sjunga-med- eller stampa-takten-metoder som lärs ut av dem som man
kan förmode vill få människorna i det tillståndet.
Vad jag inte förstår är varför någon går på det? Alltså vad det är som gör
att lyssna på musiken.
AN är väl lika jobbigt för alla? Oavsett om man letar rumsnoder eller lyssnar efter fladderekon, eller kör med tunedem, eller testar olika pickuoer, eller blindtestar CD-spelare, eller mäter frekvensgångar.... osv osv osv.
phloam skrev:AN är viktigt för HiFi i alla dess former men kan bidra till urarta till nåt dåligt. Du kan inte ha ett HiFiintresse utan lite AN, så i ringa mån är det bra. Men för mycket är inte bra.
phloam skrev:IngOehman skrev:Det är ju det den är till för, _ _ _ _ _ .*
Vh, iö
- - - - -
*Fyll själv in rätt ord (strecken är inte antalet bokstäver). Ditt svar visar
vem du är.
Vill du veta vem just jag är så finns det nog bättre sätt, förhoppningsvis
Richard skrev:Nattlorden skrev:Richard skrev:De som ständigt talar teknik och inte musik har AN, dvs alla här på forumet.
Ingen undantagen.
Det går att ha ett ljudtekniskt intresse utan att vare neurotisk. Dessutom behöver det ljudtekniskt intresset inte tillämpas i samband med musiklyssnandet, utan det kan vara två skilda intressen även om de tangerar varandra en hel del.
Men du har väl också en släng av AN ? ( Liksom jag och alla andra ) .
IngOehman skrev:phloam skrev:AN är viktigt för HiFi i alla dess former men kan bidra till urarta till nåt dåligt. Du kan inte ha ett HiFiintresse utan lite AN, så i ringa mån är det bra. Men för mycket är inte bra.
Det finns inget varken viktigt eller bra med AN.
Och det behöver inte finnas någon koppling mellan ett hifi-intresse (vilja att
återgivningen skall vara god) och AN heller.
Att säga att audiophilia nervosa är viktigt för hifi är lika dumt som att säga
att flickor med bulimia nervosa är viktigt för matlagningskonsten.
Struntprat är vad det är.
Richard skrev:Richard skrev:Nattlorden skrev:Richard skrev:De som ständigt talar teknik och inte musik har AN, dvs alla här på forumet.
Ingen undantagen.
Men du har väl också en släng av AN ? ( Liksom jag och alla andra ) .
Jag frågar både dig och IÖ: visst har ni också en släng av AN, eller anser ni er vara helt friska ?
IngOehman skrev:Richard skrev:Men du har väl också en släng av AN ? ( Liksom jag och alla andra ) .
Jag frågar både dig och IÖ: visst har ni också en släng av AN, eller anser ni er vara helt friska ?
Ingen neuros från min sida.
phloam skrev:IngOehman skrev:phloam skrev:AN är viktigt för HiFi i alla dess former men kan bidra till urarta till nåt dåligt. Du kan inte ha ett HiFiintresse utan lite AN, så i ringa mån är det bra. Men för mycket är inte bra.
Det finns inget varken viktigt eller bra med AN.
Och det behöver inte finnas någon koppling mellan ett hifi-intresse (vilja att
återgivningen skall vara god) och AN heller.
Att säga att audiophilia nervosa är viktigt för hifi är lika dumt som att säga
att flickor med bulimia nervosa är viktigt för matlagningskonsten.
Struntprat är vad det är.
För det första förstår jag inte varför du har en sån aggressiv ton. "Struntprat"? Irriterar jag dig på nåt sätt?
phloam skrev:Jag tror inte att vi har så olika syn på saken egentligen, det som skiljer är bara att jag anser att alla hifi-intresserade lyssnar aningen "neurotiskt" eller överdrivet felsökande jämfört med vanliga lyssnare.
phloam skrev:De har alltså nånstans drabbats av AN (i liten omfattning) och detta har gjort dem till "audiofiler" - som sedan i vissa fall blir rent maniska (sjukligt mycket AN, i.e. det särskilda tillstånd som du kallar "Audiofilia Neurosa")
phloam skrev:Vilket inte har mycket med "apparatintresse" (jag tror du tar upp det bara för att jag personligen har ett apparatintresse) att göra, annat än att man förmodligen kan drabbas av "Apparatus Neurosa"(känna att man har fel/dåliga apparater) på samma sätt och att detta också kan utgöra en viktig faktor för att främja ett HiFi-intresse på ett bra sätt.
phloam skrev:Samt att "Apparatus Neurosa" också kan utvecklas till till något överdrivet och sjukdomsartat (överdrivet samlande, DIY'ande osv)
Felet ligger nog i ordet (Neruosa) som antyder att det skulle vara en "neuros" när det kanske snarare från början är ett karaktärsdrag eller möjligen en slags personlighetsstörning
celef skrev:det är absolut så att dåliga inspelningar oftast låter bättre genom en sämre anläggning
PerStromgren skrev:Lugna ner er! Det finns inga sjukdomar kopplade till vår hobby, det är bara en liknelse. Att ens jämföra med riktiga sjukdomar tycker jag är rent tragiskt!
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Lugna ner er! Det finns inga sjukdomar kopplade till vår hobby, det är bara en liknelse. Att ens jämföra med riktiga sjukdomar tycker jag är rent tragiskt!
Tror nog sjukvården klassar allvarliga tvångsbeteenden som sjukliga oavsett vad det gäller. Går det ut över resten av livet, typ så man förlorar fru och barn och kanske säljer av bilen man egentligen behöver för att kunna få den där kabaluppgraderingen... då tror jag nog psykvården skulle klassa det som sjukligt, även om jag inte tror det står klassificerat i DSM-IV precis... men skulle säkert kunna sorteras in som "tvångsmässig personlighetsstörning" eller liknande.
Bill50x skrev:celef skrev:det är absolut så att dåliga inspelningar oftast låter bättre genom en sämre anläggning
Om detta är ett påstående, och inte en åsikt, så har du fel
PerStromgren skrev:Tror du att det finns personer här på forumet som beter sig sjukligt på det här viset? Jag tror att det bara är anekdoter.
celef skrev:Bill50x skrev:celef skrev:det är absolut så att dåliga inspelningar oftast låter bättre genom en sämre anläggning
Om detta är ett påstående, och inte en åsikt, så har du fel
nu menade jag inte så dåliga anläggningar, men visst, det finns ju anläggningar/apparater som är så usla att dess egenljud överröstar allt, men en sådan anläggning bör nog klassas som defekt
phloam skrev:Om du aldrig lyssnar efter fel under musiklyssnandet och inte är ett dyft intresserad av apparterna eller tekniken osv - då kanske du är, som du är inne på, föga representativ för de hifi-intresserade som finns på faktiskt.se. Du kanske rentav inte kan klassificeras som ordinär "hifi-nörd" eller "HiFi-entusiast" el.dyl.
Vilket ju på sätt och vis visar på det jag försöker föra fram; att man inte är hifi-intresserad om man inte alls har någon grad av AN (aldrig lyssnar efter fel). Då är man lika lyckligt okritisk som innan man fick insikt i hur tekniken påverkar och hur bra det kan låta.
För nånstans måste det ju finnas en nivå där man som hifi-intresserad faktiskt har för vana att lyssna efter fel - utan att man anser sig lida av det, eller ha en "neuros". För AN kommer väl knappast som en blixt från klar himmel - från noll till full felsökarneuros direkt.
Vi kan ju alltid göra en poll, och se hur många som anser sig ha mild AN som en hörnsten i sitt hifi-intresse, se hur många som anser sig helt befriade från att "lyssna efter fel" men ändå har HiFi-intresse, samt hur många som aldrig lyssnar efter fel och är ointresserade av hifi men hänger på faktiskt för... ja, nåt
Bill50x skrev: Uppenbarligen kan CV något som "finhögtalaren" inte kan.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev: Uppenbarligen kan CV något som "finhögtalaren" inte kan.
Antingen gillar du CV:ns fel, eller så är det fel på "finhögtalaren" trots det är en "finhögtalare".
KarlXII skrev:Nej, han gillar det CV:n gör rätt.
Nattlorden skrev:KarlXII skrev:Nej, han gillar det CV:n gör rätt.
Bevisa vad CV gör som är identiskt med var den teoretiska idealhögtalaren gör.
ivor-isobarik skrev:Bort med Isobarik,montera i aktiva filter i Kloutarna,testa Keltik efter längväggen,i med Klimax kontrol/0 kortet i försteget-därefter tunedem-sedan montera i dualmono audioboardet i försteget ånyo-jämföra-justera om högtalarna igen-testa klimaxfiltren en sista gång efter att ha lödat ur monokorten igen-givetvis efter noggrann positionering av högtalarna med dessa filter. Ska passa på att rengöra banankontakterna också både inuti högtalarterminalerna och knektbananernas utsidor. Himla mysigt!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster