Ljud och bild i nytt hus

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-20 23:14

Kan man förresten blåsa kabeln genom slangen med tryckluft? Jag har alltid dragit med dragfjäder, men ofta funderat på om man kan ta hjälp av tryckluft.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JowMbla

Inläggav JowMbla » 2012-02-23 16:34

Bill50x skrev:
Svante skrev:TV, ja hur gör man numera, det är väl som förut med uttagen "i serie". Inte stjärnnät där, väl?

När man själv styr över det hela så kan man använda vilket system som helst. Ibland en kombination, beror på hur logistiken ser ut. Vad det handlar om är att balansera nivåerna så tv´n mår bra :-)

/ B

Full valfrihet är för mig = ett MF-nät med dubbla koax till varje uttag. Inga uttag i serie.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-23 16:52

Svante skrev:Kan man förresten blåsa kabeln genom slangen med tryckluft? Jag har alltid dragit med dragfjäder, men ofta funderat på om man kan ta hjälp av tryckluft.

Man gör så vid "cable jetting" men jag tror inte det brukar göras inomhus. Det bor en som sysslar med sånt i mina trakter.

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2012-02-23 17:12

Svante skrev:
RogerGustavsson skrev:Många rör blir det.... Jag föredrar släta rör. Korrugerad flexslang är dels mindre invändigt och det är betydligt mera svårdraget i dem. Jag brukar numera köra med 20 mm rör om jag vet att där ska i t.ex. dubbla data- eller antennkablar.

Finns det dosor för 20 mm slang?

Ja, både A och K-dosor.

Sen finns det även Central/teledosor med 16, 20, 32, 40 eller 50 mm stussar.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-02-23 19:21

Svenn3SaataN skrev:Efter att ha läst på lite om nätverk och telefoni så verkar det som om det inte ska vara några problem att fixa själv med en säg 24portars panel. Sen verkar det rätt vettigt att dra minst dubbla 16mm vp rör till varje rum och sen sätta ett dubbeluttag där.

En 24portars panel blir bra. Mer och mer distribueras via IP så dubbla uttag i varje rum är finemang. Kanske mer än så i större rum för det är trist med långa kablar över golven.
I nödfall går det att dubbla ett enkelt uttag också, bara 4 av 8 trådar används nämligen (om man inte kör POE förståss).

RogerGustavsson skrev:
Svante skrev:Kan man förresten blåsa kabeln genom slangen med tryckluft? Jag har alltid dragit med dragfjäder, men ofta funderat på om man kan ta hjälp av tryckluft.

Man gör så vid "cable jetting" men jag tror inte det brukar göras inomhus. Det bor en som sysslar med sånt i mina trakter.

Jovisst görs det innomhus, men då är det blåsfiber och speciellar rör :)

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2012-02-23 20:55

Vad är det för fel på trådlöst nätverk?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-23 21:39

-Palle- skrev:Vad är det för fel på trådlöst nätverk?

Funkar väl bra att surfa på många ggr men om man skall streama HD material eller att man är flera som kanske surfar laddar ner och sen skall streama nåt då är det alldeles för skakigt oavsett fabrikat på router.
Finns finansanalytiker som tror att det kan gå så snabbt som 5 år tills det är lite ovanligare med Tv-utsändningar, det vanliga är streamat och då suger det bandbredd med flera TV i huset osv.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-04-22 21:49

Nu börjar det dra ihop sig för att dra el i huset. Har skissat på ett stjärnnät där nätverk, tele och tv går ifrån grovköket och vidare ut till alla rummen. Kommer att sätta dubbla nätverksuttag och ett antennuttag i varje rum. Högtalarna i relax och bastu kommer det nog att bli 4st Acoustic SM 6052. Problemet är dock att dessa är 8ohm vilket gör att jag kommer bli tvungen att koppla dem i 4 eller 16ohm och receivern är enbart 6ohm stabil. Hur hade ni kopplat? Känns som om de knappt kommer att låta något ur dem om man kopplar 16ohm? Men visst det är ju bara lite bakgrundsmusik som man ska ha på.

Har kikat rundor lite på hur jag ska göra med högtalarkontakter i väggarna. Lutar åt att vi sätter vanliga dosor och täcklock som vi sedan borrar hål i för polskruvar. (Tack Molle M för tipset!)
Sitter nu och letar efter polskruvar till en vettig peng. Det smidigaste måste väl vara att man har bananplugg och sen inne i dosan så sätter man ringkabelsko på kabeln och sedan skruvar fast i polskruven. Någon som har några tips på polskruvar till en vettig peng? Blir ju ändå lite pengar när man ska ha 16 par.

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2012-04-22 22:29

be elektrikern dela upp det så gott som möjligt så du slipper kyl frys och andra nedskitande apparater...inkl ev lysrörsbelysningar på samma fas som du tänker ha som uttag för stereon. fundera allvarligt på om du inte skall dra samma typ av eldragning som det gör när de elsanerar ett hus. åtm kör med tvinnad kabel i huset och 2.5 mm2 i ditt stereouttag
sätt även uttag så att du kan ställa monoblock om du så önskar i framtiden ,tills du skaffar dem kan du alltid ställa ett par golvlampor där
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-22 23:15

Svenn3SaataN skrev: Känns som om de knappt kommer att låta något ur dem om man kopplar 16ohm? Men visst det är ju bara lite bakgrundsmusik som man ska ha på.
Dubbla element på 8 Ohm seriekopplade till 16 Ohm låter tillsammans precis lika högt som enkla 8 Ohm, men tål dubbla spänningen. Det blir säkert bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-26 14:42

nja, om man vill vara petig och det vill man ju alltid på faktiskt så tappar man lite i ljudnviå genom att de båda elementen inte summerar fasmässigt helt 100 och att man inför en viss serieresistans. I de flesta fall är inte detat ett problem men om man kopplar in flera högtalare i serie och låter dessa ha et tstort avstånd sinsemellan så måste du skruva upmm för att få rätt nivå.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-05-26 18:41

Nu är all alla slangar dragna i väggarna. Såhär kommer det att se ut bakom TVn. 2st dubbla nätverksuttag, 2st antennuttag, ström längst ner och sedan kommer det att bli högtalarkontakter i mitten.

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-26 18:49

Toppen!

Dra 2,5 kvadrat för stömmen om du har möjlighet!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-05-26 18:50

Om jag vore dig skulle jag passa på att installera några high-end strömkablar där.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-05-26 19:18

+1
Ring Svalander och rådgör.
http://svalander.se/shoppen/kablar/natkablar
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-05-26 19:40

Strömmen är som ni ser redan dragen. Är en elektriker som jag gjort allting utom att sätta de 3 mittersta doserna för högtalarna. Så jag har faktiskt ingen koll på vad det är för dimension på strömkabeln, men man kan hoppas på att han har dragit 2,5kvadrat för där kommer att bli ett antal uttag.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-07-29 17:55

Nu kommer jag med lite frågor igen :)

Ska ge mig på att koppla sjärnnätet för tv-antennen (använder boxer). Vad är det för prylar som behövs för att jag ska kunna koppla ifrån antennen och sedan vidare till de 6st olika uttagen i huset? Finns ju splitter, förstärkare, tapp och vad det allt nu heter. Vid en av TV platserna kommer det antagligen sitta en inspelningsbar boxer, hur fungerar detta? Gissar att den behöver ha 2st antennkablar in, en för att spela in och en för att titta på de andra kanalerna?

Tacksam för svar :)

/Victor

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-29 18:09

Svenn3SaataN skrev:Nu kommer jag med lite frågor igen :)

Ska ge mig på att koppla sjärnnätet för tv-antennen (använder boxer). Vad är det för prylar som behövs för att jag ska kunna koppla ifrån antennen och sedan vidare till de 6st olika uttagen i huset? Finns ju splitter, förstärkare, tapp och vad det allt nu heter. Vid en av TV platserna kommer det antagligen sitta en inspelningsbar boxer, hur fungerar detta? Gissar att den behöver ha 2st antennkablar in, en för att spela in och en för att titta på de andra kanalerna?

/Victor

Det beror på hur på stark signal du får från antennen. Men lite snyggt kan vara att montera en distributionsförstärkare på något ställe. Sedan kan du troligen sätta två uttag på varje. Men hela kopplingen beror på hur den befintliga ledningsdragningen ser ut.

Boxar med dubbla tunerdelar har ibland en ingång och ibland två ingångar. Men de med två ingångar brukar alltid ha antennutgång också, så sitter det en kort antennsladdstump från ut till nästa tuner-in. Du behöver alltså endast ha ett antennuttag. Se till bara att boxen har antenn-ut också, så kan du koppla vidare till andra apparater, t ex VHS(!) och platt-tv:n, o.likn.

Sedan kan det vara poäng också att dra antennledningar på analog RF "PAL" ut från boxen som du kan distribuera ut i huset. På så sätt kan du titta på boxens signal utan att behöva ha flera Boxerkort (dock med inte superbild). Det fungerar då med äldre tv-apparater med endast analoga mottagare. Sedan kan man skaffa "fjärrkontrollförlängare" om du vill kunna byta tv-kanal.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-29 18:11

Ragnwald skrev:+1
Ring Svalander och rådgör.
http://svalander.se/shoppen/kablar/natkablar

Men dessa är ju inte för installation i VP-rör.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-07-29 18:43

Johan_Lindroos skrev:
Svenn3SaataN skrev:Nu kommer jag med lite frågor igen :)

/Victor

Det beror på hur på stark signal du får från antennen. Men lite snyggt kan vara att montera en distributionsförstärkare på något ställe. Sedan kan du troligen sätta två uttag på varje. Men hela kopplingen beror på hur den befintliga ledningsdragningen ser ut.

Boxar med dubbla tunerdelar har ibland en ingång och ibland två ingångar. Men de med två ingångar brukar alltid ha antennutgång också, så sitter det en kort antennsladdstump från ut till nästa tuner-in. Du behöver alltså endast ha ett antennuttag. Se till bara att boxen har antenn-ut också, så kan du koppla vidare till andra apparater, t ex VHS(!) och platt-tv:n, o.likn.

Sedan kan det vara poäng också att dra antennledningar på analog RF "PAL" ut från boxen som du kan distribuera ut i huset. På så sätt kan du titta på boxens signal utan att behöva ha flera Boxerkort (dock med inte superbild). Det fungerar då med äldre tv-apparater med endast analoga mottagare. Sedan kan man skaffa "fjärrkontrollförlängare" om du vill kunna byta tv-kanal.

Det är dragit så att ner ifrån antennen går det 4st antennkablar (men bara 1 eller 2 som är inkopplade, resten är för framtida behov). Detta går ner till "serverrummet" därifrån går det sedan 4st antennkablar ut till 4 olika rum + 2st antennkablar som går till tv rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-07-29 18:53

Då kan det passa att göra en mindre antenncentral i serverrummet. Om du har både VHF- och UHF-antenner kan det vara bättre att addera ihop dem passivt uppe i masten istället. Sedan sätter du distributionsförstärkare i serverrummet.

:idea: :!:
Något som blir alltmer problem nu och framöver kommer att bli störningar från 4G-näten. Man kan behöva installera filter FÖRE distributionsförstärkare då. Men har man inga problem kan man strunta i det tills vidare.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2012-07-29 23:35

Snyggt jobbat!

Kul att du delar med dig av resultatet!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-07-30 07:35

Johan_Lindroos skrev:Något som blir alltmer problem nu och framöver kommer att bli störningar från 4G-näten.

Det där är det inte så många som tänker på.
Men jag tror också att det kommer bli ett stor källa till störningar framöver.
Man kan ju bara spekulera över hur många filter det kommer behöver installeras i vårt avlånga land :roll:
De områden med kabel-tv får väl hoppas på att leverantören sköter detta.

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-12-30 18:56

Nu har jag kommit till den roliga biten, nämligen dra kablar i alla slangarna...

Har ni något bra knep på hur fan fäster den tunna dragtråd i EKK-kabeln som jag ska dra igenom? Sen lite tekniker på hur man ska gå tillväga, ska man smörja med silikonspray eller något liknande för det ska gå lättare?

EDIT:
Någon som är duktig på 3G-nät och telefoni? Är nämligen så att teckningen är inte så bra som man önskar ute i stugan. Någon som kan rekommendera en riktningsantenn eller något annat som kan hjälpa? :) Dela gärna med er av tips och erfarenheter!
Senast redigerad av Kongstorparen 2012-12-30 20:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-12-30 19:40

mangs skrev:nja, om man vill vara petig och det vill man ju alltid på faktiskt så tappar man lite i ljudnviå genom att de båda elementen inte summerar fasmässigt helt 100

Fast det är ju detsamma oavsett seriell eller paralell* koppling.

och att man inför en viss serieresistans. I de flesta fall är inte detat ett problem men om man kopplar in flera högtalare i serie och låter dessa ha et tstort avstånd sinsemellan så måste du skruva upmm för att få rätt nivå.

Syftar du på talspolens resistans? Den är isf. en del av den totala impedansen som reducerar output med -6.02dB från ett enskilt element men då båda elementen drivs med samma signal summerar det till 0dB.

*Hur tusan stavas det där ordet egentligen? Olika på svenska och engelska vet jag.

För övrigt följer jag tråden med spänning då jag strax drar el i stugan själv.

/Peter

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2012-12-30 21:04

Svenn3SaataN skrev:Har ni något bra knep på hur fan fäster den tunna dragtråd i EKK-kabeln som jag ska dra igenom? Sen lite tekniker på hur man ska gå tillväga, ska man smörja med silikonspray eller något liknande för det ska gå lättare?

Skala upp kopparen och trä genom dragfjädern och tvinna.
Använd glidmedel anpassad för kabeldragningar, det underlättar enormt. Speciellt om det ligger i flexrör.

Går det riktigt trögt så är det enklast att vara två, en som drar och en som skjuter på, synkroniserat.

http://www.conrad.se/KABELSM%D6RJMEDEL- ... &pi=540832

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-12-30 21:10

Svenn3SaataN skrev:Nu har jag kommit till den roliga biten, nämligen dra kablar i alla slangarna...

Har ni något bra knep på hur fan fäster den tunna dragtråd i EKK-kabeln som jag ska dra igenom? Sen lite tekniker på hur man ska gå tillväga, ska man smörja med silikonspray eller något liknande för det ska gå lättare?

EKK i slang brukar inte vara någon höjdare. Välj en lämpligare (=flexiblare) kabel, är mitt råd. Bara för att EKK rekommenderas av somliga som ett prisvärt alternativ till dyrkablar så betyder inte det att det inte finns en väldans massa andra flexiblare kabelsorter som fungerar minst lika bra som "transparent" musikförmedlare. Tycker det helt kommit bort i EKk-hysterin som råder här på faktiskt...

Nu finns det säkert folk på det här forumet som jobbar professionellt med att slanga el, men vill du ändå försöka så är mitt råd som avancerad amatör att skala av ett par, tre decimeter av höljet och kanske 15cm av ledarna ska skalas. Sen knipsar du av ledarna i olika längd och virar ihop dem utan att några ändar pretar ut. Du har då en tråd kvar som du virar en ögla genom som du fäster i dragtrådens ögla (skulle använda dragtråden för att dra igenom en tråd som är starkare och sedan använda den för att försöka dra igenom EKKn. Lite eltejp kan behövas för att hålla ihop ändarna så dom inte spretar ut inne i röret, men eltejpen har också rätt hög friktion så det kan även bli svårare att dr igenom det hela.

En del använder glidex eller liknande för att smörja höljet.

Slangens kvalitet spelar en jäkla roll på hur lätt det är att dra in tjock och/eller styv kabel utan att det nyper, hur man har förlagt och fäst slangen likaså -slangen ska vara spänd utan "slack" och utan tvära börjar på. Ha en person som trycker in kabeln i ena änden och en som drar i dragtråden men tänk på att om man trycker för mycket så kan slangen lossna från studsen och då är man rökt. Är slangen inte sträckt nog eller av dålig kvalitet (=sladdrig och elastisk) så kommer tjocka kabelknippen fastna i böjarna när man försöker dra igenom dem.

Är det 2,5mm EKK så tror jag det blir jävligt svårt om det är mer än ett par börjar på vägen.

Edit: förtydligade negation.
Senast redigerad av hevi 2012-12-31 08:29, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-30 21:28

+1

Då skulle jag rekommendera rör istället för slang - och inga böjjar. Man kan spejja in siliconspray i söret som glidyta också.

Tro för guds skull inte att en EKK dragen i rör/slang är utbytbar senare. Den kommer ingen vart, så om du vill ha den i rör kan du lika gärna lägga dit den innan uppmonteringen, i en helt rak slang.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2012-12-31 12:42

Tackar för svaren! Ska kolla lite mer noga på vad för kabelrulle det är som ligger i stugan. Vad skulle ni rekommendera för kabel att dra i slangarna?

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2012-12-31 13:20

Som elektriker så gillar jag slang bättre än rör om man gör installationen rätt dvs slangen hel hela vägen utan skarvar eller någon enstaka skarv. Ordentligt fastsatt kör man med slang från pmflex så är den slät på insidan och har rätt diameter. Skiten ni köper på byggvaruhusen är bara skit. Fördelen med rör är att de inte är lika känsliga om man kliver på dem då de ligger i golv innan gjutning, annars så är det en massa skarvar och du kan inte göra en 90graders böjj utan fjäder. 16mm duger för el och 20mm kör man för data & tv då man får i två kablar i samma rör.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi