Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Svante skrev:TV, ja hur gör man numera, det är väl som förut med uttagen "i serie". Inte stjärnnät där, väl?
När man själv styr över det hela så kan man använda vilket system som helst. Ibland en kombination, beror på hur logistiken ser ut. Vad det handlar om är att balansera nivåerna så tv´n mår bra
/ B
Svante skrev:Kan man förresten blåsa kabeln genom slangen med tryckluft? Jag har alltid dragit med dragfjäder, men ofta funderat på om man kan ta hjälp av tryckluft.
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Många rör blir det.... Jag föredrar släta rör. Korrugerad flexslang är dels mindre invändigt och det är betydligt mera svårdraget i dem. Jag brukar numera köra med 20 mm rör om jag vet att där ska i t.ex. dubbla data- eller antennkablar.
Finns det dosor för 20 mm slang?
Svenn3SaataN skrev:Efter att ha läst på lite om nätverk och telefoni så verkar det som om det inte ska vara några problem att fixa själv med en säg 24portars panel. Sen verkar det rätt vettigt att dra minst dubbla 16mm vp rör till varje rum och sen sätta ett dubbeluttag där.
RogerGustavsson skrev:Svante skrev:Kan man förresten blåsa kabeln genom slangen med tryckluft? Jag har alltid dragit med dragfjäder, men ofta funderat på om man kan ta hjälp av tryckluft.
Man gör så vid "cable jetting" men jag tror inte det brukar göras inomhus. Det bor en som sysslar med sånt i mina trakter.
-Palle- skrev:Vad är det för fel på trådlöst nätverk?
Dubbla element på 8 Ohm seriekopplade till 16 Ohm låter tillsammans precis lika högt som enkla 8 Ohm, men tål dubbla spänningen. Det blir säkert bra.Svenn3SaataN skrev: Känns som om de knappt kommer att låta något ur dem om man kopplar 16ohm? Men visst det är ju bara lite bakgrundsmusik som man ska ha på.

Svenn3SaataN skrev:Nu kommer jag med lite frågor igen
Ska ge mig på att koppla sjärnnätet för tv-antennen (använder boxer). Vad är det för prylar som behövs för att jag ska kunna koppla ifrån antennen och sedan vidare till de 6st olika uttagen i huset? Finns ju splitter, förstärkare, tapp och vad det allt nu heter. Vid en av TV platserna kommer det antagligen sitta en inspelningsbar boxer, hur fungerar detta? Gissar att den behöver ha 2st antennkablar in, en för att spela in och en för att titta på de andra kanalerna?
Tacksam för svar
/Victor
Johan_Lindroos skrev:Svenn3SaataN skrev:Nu kommer jag med lite frågor igen
Ska ge mig på att koppla sjärnnätet för tv-antennen (använder boxer). Vad är det för prylar som behövs för att jag ska kunna koppla ifrån antennen och sedan vidare till de 6st olika uttagen i huset? Finns ju splitter, förstärkare, tapp och vad det allt nu heter. Vid en av TV platserna kommer det antagligen sitta en inspelningsbar boxer, hur fungerar detta? Gissar att den behöver ha 2st antennkablar in, en för att spela in och en för att titta på de andra kanalerna?
Tacksam för svar
/Victor
Det beror på hur på stark signal du får från antennen. Men lite snyggt kan vara att montera en distributionsförstärkare på något ställe. Sedan kan du troligen sätta två uttag på varje. Men hela kopplingen beror på hur den befintliga ledningsdragningen ser ut.
Boxar med dubbla tunerdelar har ibland en ingång och ibland två ingångar. Men de med två ingångar brukar alltid ha antennutgång också, så sitter det en kort antennsladdstump från ut till nästa tuner-in. Du behöver alltså endast ha ett antennuttag. Se till bara att boxen har antenn-ut också, så kan du koppla vidare till andra apparater, t ex VHS(!) och platt-tv:n, o.likn.
Sedan kan det vara poäng också att dra antennledningar på analog RF "PAL" ut från boxen som du kan distribuera ut i huset. På så sätt kan du titta på boxens signal utan att behöva ha flera Boxerkort (dock med inte superbild). Det fungerar då med äldre tv-apparater med endast analoga mottagare. Sedan kan man skaffa "fjärrkontrollförlängare" om du vill kunna byta tv-kanal.
Johan_Lindroos skrev:Något som blir alltmer problem nu och framöver kommer att bli störningar från 4G-näten.
mangs skrev:nja, om man vill vara petig och det vill man ju alltid på faktiskt så tappar man lite i ljudnviå genom att de båda elementen inte summerar fasmässigt helt 100
och att man inför en viss serieresistans. I de flesta fall är inte detat ett problem men om man kopplar in flera högtalare i serie och låter dessa ha et tstort avstånd sinsemellan så måste du skruva upmm för att få rätt nivå.
Svenn3SaataN skrev:Har ni något bra knep på hur fan fäster den tunna dragtråd i EKK-kabeln som jag ska dra igenom? Sen lite tekniker på hur man ska gå tillväga, ska man smörja med silikonspray eller något liknande för det ska gå lättare?
Svenn3SaataN skrev:Nu har jag kommit till den roliga biten, nämligen dra kablar i alla slangarna...
Har ni något bra knep på hur fan fäster den tunna dragtråd i EKK-kabeln som jag ska dra igenom? Sen lite tekniker på hur man ska gå tillväga, ska man smörja med silikonspray eller något liknande för det ska gå lättare?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster