Moderator: Redaktörer
roggaro skrev:fint! ska man alltså höra skillnaden menar du
Richard skrev:adzer skrev:Richard skrev:Ja, vill du ha tydlig bas med tydliga melodier = hårda fötter.
Mera bas ( som egentligen beror på att pitchen blir otydligare ) får du av mjukfötter.
Ja vad säger man? Anser du det så visst, men man "får" ingenting. Du upplever det så vilket är en annan sak.
Även under betonggolv tycker jag att spikes är bättre än mjuka kuddar. Det är märkligt eftersom bidragen från golvet då är obefintligt.
Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:Då har du nog skaffat dig ett beroende* av den distorsion och det efterringning som en spikfotsuppställning bidrar med. Och inget fel med det.
- - - - -
*Jag menar inte som ett narkotikaberoende, utan mera som att du har vant dig vid det - så till den milda grad att du inte reagerar på det längre, det vill säga att du inte längre hör karaktären som en karaktär. Så kan det bli. Man kan bli hemmablind ...
Man kan vänja sig vid anemiskt/blodfattigt ljud, itutad av "sanningen" baserad på distsiffror - och tro att detta är det enda rätta. Precis som de som tidigare stod ut med vilken smaklös mat som helst bara den var ekologiskt odlad och kom från "rätt" ställe. Idag är det smaken som prioriteras när det gäller ekologiskt närodlat, kanske det synsättet (dvs både nyttigt och välsmakande = mätmässigt OK och låter naturligt) kommer även till hifi-världen?
/ B
Vilket trams. Du kan ju börja dra in bilar i resonemanget också, det brukar vara ganska vanligt.
Richard skrev:Det är väluppfattningen av musiken som är det väsentliga , inte perfekta apparater ?
Richard skrev:Bassman: har ni provat mjuka kuddar under Isobarik ?
Fråga ivorisobarik vad han tycker om den ide' en.
bassman skrev:Richard skrev: Är det tråkigt att lyssna på musik är något fel ( tycker jag ) ..
+100
DQ-20 skrev:bassman skrev:Richard skrev: Är det tråkigt att lyssna på musik är något fel ( tycker jag ) ..
+100
Japp. Och lösningen är normalt sett att byta skiva, inte anläggning.
Nattlorden skrev:Richard skrev:Det är väluppfattningen av musiken som är det väsentliga , inte perfekta apparater ?
Det beror ju på om det är hifi du sysslar med eller något annat. Är det något annat kan du ju tycka precis vad som.
bassman skrev:Richard skrev:Bassman: har ni provat mjuka kuddar under Isobarik ?
ivor isobarik är enligt sig själv väldigt naiv gör enligt "boken"..
Golven i deras boende består av keramiskt golvmaterial limmat direkt på sulan dvs han har ungefär liknande stumma underlag det jag har i mitt källarrum. ivors är dock inte akustikregerat.. inte ens mjukmattstäckt
Ja va fan vi kanske skall ha en fot-shoot out isobarik..?
Richard skrev:Så om det gäller hifi får man inte tycka olika ?
Richard skrev:bassman skrev:Richard skrev:Bassman: har ni provat mjuka kuddar under Isobarik ?
Golven i deras boende består av keramiskt golvmaterial limmat direkt på sulan dvs han har ungefär liknande stumma underlag det jag har i mitt källarrum. ivors är dock inte akustikregerat.. inte ens mjukmattstäckt
Ja, med litet entusiaster som lyssnar med högerfoten.....
bassman skrev:Richard skrev:bassman skrev:Richard skrev:Bassman: har ni provat mjuka kuddar under Isobarik ?
Ja, med litet entusiaster som lyssnar med högerfoten.....
Nähä hörru, inga färgade personer i panelen..
Ojsan, det där kan ju missuppfattas![]()
Dogmfärgade skall jag nog säga
Richard skrev:Nattlorden skrev:Richard skrev:Det är väluppfattningen av musiken som är det väsentliga , inte perfekta apparater ?
Det beror ju på om det är hifi du sysslar med eller något annat. Är det något annat kan du ju tycka precis vad som.
Så om det gäller hifi får man inte tycka olika ?
Nattlorden skrev:Richard skrev:Så om det gäller hifi får man inte tycka olika ?
Definitionen är tydlig, hög ljudtrohet. Gillar du något med lägre ljudtrohet bättre, så är det mindre hifi eller om förändringen är medvetet gjord - inte alls.
Tyvärr finns inget namn satt på det, då hade det varit enklare för folk att välja det spåret utan att bli sura på de som väljer det deinitionsmässiga hifispåret.
Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Man kan vänja sig vid anemiskt/blodfattigt ljud, itutad av "sanningen" baserad på distsiffror - och tro att detta är det enda rätta. Precis som de som tidigare stod ut med vilken smaklös mat som helst bara den var ekologiskt odlad och kom från "rätt" ställe. Idag är det smaken som prioriteras när det gäller ekologiskt närodlat, kanske det synsättet (dvs både nyttigt och välsmakande = mätmässigt OK och låter naturligt) kommer även till hifi-världen?
Vilket trams. Du kan ju börja dra in bilar i resonemanget också, det brukar vara ganska vanligt.
Bill50x skrev:Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Man kan vänja sig vid anemiskt/blodfattigt ljud, itutad av "sanningen" baserad på distsiffror - och tro att detta är det enda rätta. Precis som de som tidigare stod ut med vilken smaklös mat som helst bara den var ekologiskt odlad och kom från "rätt" ställe. Idag är det smaken som prioriteras när det gäller ekologiskt närodlat, kanske det synsättet (dvs både nyttigt och välsmakande = mätmässigt OK och låter naturligt) kommer även till hifi-världen?
Inte alls trams.
Min poäng är att bara för att en given apparat uppvisar bra mätvärden på några parametrar behöver inte dess återgivning vara korrekt/verklighetstrogen. Varning, nu kommer maten igen! Bara för att en viss föda innehåller minimalt med fett/socker/E-ämnen/etc så betyder inte det att den är nyttig eller ens god. Även om det kan vara en bit på väg.
Bara för att en apparat visar upp lågt brus och rak frekvensgång betyder inte detta att den är korrekt, eller bättre än en apparat med sämre värden på just dessa parametrar. Även om den är en bit på väg.
/ B
DQ-20 skrev:bassman skrev:Richard skrev: Är det tråkigt att lyssna på musik är något fel ( tycker jag ) ..
+100
Japp. Och lösningen är normalt sett att byta skiva, inte anläggning.
Dea skrev:Jag är fortfarande nyfiken på hur det blir om man bultar högtalarna stumt i betongsulan om vi antar att anläggningsytorna är relativt släta, alternativt med något lämpligt utjämnande material mellan.
Betongsulan borde rimligtvis ha ganska låg egenfrekvens?
/Dea
Bill50x skrev:Johan_Lindroos skrev:Bill50x skrev:Man kan vänja sig vid anemiskt/blodfattigt ljud, itutad av "sanningen" baserad på distsiffror - och tro att detta är det enda rätta. Precis som de som tidigare stod ut med vilken smaklös mat som helst bara den var ekologiskt odlad och kom från "rätt" ställe. Idag är det smaken som prioriteras när det gäller ekologiskt närodlat, kanske det synsättet (dvs både nyttigt och välsmakande = mätmässigt OK och låter naturligt) kommer även till hifi-världen?
Inte alls trams.
Min poäng är att bara för att en given apparat uppvisar bra mätvärden på några parametrar behöver inte dess återgivning vara korrekt/verklighetstrogen. Varning, nu kommer maten igen! Bara för att en viss föda innehåller minimalt med fett/socker/E-ämnen/etc så betyder inte det att den är nyttig eller ens god. Även om det kan vara en bit på väg.
Bara för att en apparat visar upp lågt brus och rak frekvensgång betyder inte detta att den är korrekt, eller bättre än en apparat med sämre värden på just dessa parametrar. Även om den är en bit på väg.
/ B
Dea skrev:Jag är fortfarande nyfiken på hur det blir om man bultar högtalarna stumt i betongsulan om vi antar att anläggningsytorna är relativt släta, alternativt med något lämpligt utjämnande material mellan.
Betongsulan borde rimligtvis ha ganska låg egenfrekvens?
/Dea
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster