Hur ofta lyssnar ni på andra/nya högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Hur ofta lyssnar ni på andra/nya högtalare?

Inläggav henrikwiklund » 2012-07-30 20:01

När en kompis idag skulle köpa 5.1 system var jag inte sen att hänga på. Det var visserligen högtalare i de lägre prisklasserna vi lyssnade på men jag måste säga att det känns som att utvecklingen går framåt! T.ex. PSB Alpha B1 för 2650:- låter ju helt fantastiskt för det priset.

Själv kände jag idag att det är för sällan jag åker och aktivt lyssnar på högtalare. Jag har nog varit lite för nöjd.

Hur ofta är ni ute och aktivt lyssnar på nya högtalare?

Richard
Inaktiverad

Re: Hur ofta lyssnar ni på andra/nya högtalare?

Inläggav Richard » 2012-07-30 20:13

henrikwiklund skrev:När en kompis idag skulle köpa 5.1 system var jag inte sen att hänga på. Det var visserligen högtalare i de lägre prisklasserna vi lyssnade på men jag måste säga att det känns som att utvecklingen går framåt! T.ex. PSB Alpha B1 för 2650:- låter ju helt fantastiskt för det priset.

Själv kände jag idag att det är för sällan jag åker och aktivt lyssnar på högtalare. Jag har nog varit lite för nöjd.

Utvecklingen har verkligen gått framåt i många fall. Själv försöker jag lyssna så mycket jag kan på nya grejor.

Det finns en fara i att sitta " nöjd " med sina grejor. Just därför att det hela tiden kommer en del grejor som både är bättre och billigare än de föregående.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-30 20:19

Richard skrev:
henrikwiklund skrev:När en kompis idag skulle köpa 5.1 system var jag inte sen att hänga på. Det var visserligen högtalare i de lägre prisklasserna vi lyssnade på men jag måste säga att det känns som att utvecklingen går framåt! T.ex. PSB Alpha B1 för 2650:- låter ju helt fantastiskt för det priset.

Utvecklingen har verkligen gått framåt i många fall. Själv försöker jag lyssna så mycket jag kan på nya grejor.

Det finns en fara i att sitta " nöjd " med sina grejor. Just därför att det hela tiden kommer en del grejor som både är bättre och billigare än de föregående.

Det är inte farligt att vara nöjd! :)
Själv lyssnar jag aldrig på nya högtalare, om det inte är så att de står här hemma. Och sedan lyssnas det ju lite hos andra ljudnördar förstås.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-30 20:21

nadifierad skrev:
Richard skrev:

Det är inte farligt att vara nöjd! :)

Nej, enda nackdelen är att du riskerar att bli inskränkt om du aldrig lyssnar på nytt ( jag påstår inte att du är det ) . Tekniken går framåt..
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-30 20:23

Alldeles för sällan. Hade gärna hört någon ny (högkvalitativ) högtalare en gång i månaden....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-07-30 20:24

Jag tror att hade jag hittat någon färdig produkt, som jag tyckte lät bättre än det jag har, så hade jag bara blivit ledsen då jag troligen inte hade haft råd att köpa den :wink: .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-30 21:01

Ganska ofta. Igår fick jag lyssna på Hesselvallarna, piP och pi60s samma dag... det var roligt. På mässan i Jönköping hörde jag en mängd olika högtalare liksom på Sheraton i vintras. Det som är allra roligast är att det mycket sällan uppstår något ha-begär efter det nya och de få gånger det gör det har det (nästan alltid) handlat om prylar som varit oåtkomliga för min del, dvs jag skulle hellre köpa en gul Ferrari för den summa som de betingar. Det är skönt att sitta nöjd, samtidigt som det är kul att utmana systemet ibland. Ny elektronik har jag aldrig något begär efter, jag hör helt enkelt inga fördelar, knappt ens olikheter. Ändå kan jag inte låta bli att kasta långa blickar efter snygga häckar... rörhäckar alltså!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-07-30 21:08

För sällan, men jag hinner nog lyssna på det som kan vara intressant för en framtida uppgradering.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-30 21:14

FBK skrev:För sällan, men jag hinner nog lyssna på det som kan vara intressant för en framtida uppgradering.

+1

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-30 21:16

Richard skrev:Tekniken går framåt..

Är du helt säker på det?^^

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-30 21:20

nadifierad skrev:Jag tror att hade jag hittat någon färdig produkt, som jag tyckte lät bättre än det jag har, så hade jag bara blivit ledsen då jag troligen inte hade haft råd att köpa den :wink: .

Naq angav en gång faktorn 10:1 för kostnaden för delar till en produktifierad högtalardesign. Håller själv på med ett projekt där komponenternas nypris var gott och väl 20.000 ... Hoppas naturligtvis att jag blir nöjd men skulle jag inte bli det så är f*n i mig gränsen nådd! :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-30 21:26

Inte aktivt sökande lyssningar som förr, men springer jag på något som ser spännande ut så passar jag på. Även återknyta bekantskap medsådant jag gillat en gång i tiden som referensuppdatering.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-07-30 21:41

I stort sett aldrig.
Var för en tid sedan och lyssnade på lite små högtalare att ha till datorn. Variernade prisklasser. Inte imponerande.
Det verkar som att man måste upp mot en 15k för att få tag i något bra och då bygger jag hellre själv.
Nu fick jag dock tag i vettiga högtalare begagnat.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2012-07-30 21:46

Sedan jag blev klar med ljud/bio rummet med tillhörande högtalarsystem 2007 så sitter jag helt nöjd med det system som jag har idag, jag har aldrig hört något som låter bättre :)

Jag har ändå varit på en del mässor och lyssnat en del hos andra likasinnade men det finns inget som slår mitt eget system (som jag hört vill säga) :)

Självklart är det akustikreglerade rummet en stor anledning till att det låter så bra, och kombinationen med högtalarna gör att jag kan slappna av och bara frossa i musik och film :)

Teoretisk kan det givetvis bli bättre, med större frontar än mina I28 och bassystemet med mina Y4, men även om jag spelar hårt emellanåt, så är jag inte i närheten av att spela på deras respektive gränser, det låter helt enkelt så obesvärat att jag inte känner att jag behöver ha något annat.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-30 21:46

Nattlorden skrev:Inte aktivt sökande lyssningar som förr, men springer jag på något som ser spännande ut så passar jag på. Även återknyta bekantskap medsådant jag gillat en gång i tiden som referensuppdatering.

Jag skulle vilja återköpa samma setup som fick mig att börja förstå vad bra återgivning var för något.

Förmodligen skulle den inte ge samma upplevelse idag, men den skulle få stå prydligt uppställd i ett annat rum och lyssnas på bara ibland för att drömma sig tillbaka.

För övrigt hinner jag inte med att lyssna runt så mycket numera, dessutom är det sällan någonting ger såpass mersmak att jag blir direkt sugen på att byta, särskilt inte om det skall inbegripa den summa pengar jag är beredd att lägga på en uppgradering.

Användarvisningsbild
thombjon

Inläggav thombjon » 2012-07-30 22:09

Utvecklingen går framåt????

Jag var inne i en affär som säljer nytt och de hade även ett par begagnade Infinity Kappa 8 till salu.
När jag hade pratat med försäljaren ett tag så erkände han faktiskt att var bättre ljud i dessa Infinity än allt nytt som fanns i butiken.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-07-30 22:17

Det är nog främst på den digitala sidan som saker hänt, visst har även utveckling skett på högtalarelement, men samtidigt skall högtalare idag också uppfylla designkrav, detta är långt ifrån alltid förenat med bästa möjliga konstruktion för en given prisklass.

Om vi talar högtalarsidan då.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-07-30 22:36

utvecklingen går absolut framåt, den som säger något annat har helfel, det hörs till och med på ordet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2012-07-30 22:39

Jag tycker inte att det har hänt så mycket bra på högtalarsidan ljudmässigt.

Nya högtalare är ofta anorektiska i ljudet och har låg känslighet jämfört med äldre konstruktioner.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-30 22:48

Jag lyssnar ofta, länge och gärna på andra högtalare. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-30 23:03

celef skrev:utvecklingen går absolut framåt, den som säger något annat har helfel, det hörs till och med på ordet

Undrar just om ordet används för sin ursprungliga betydelse så ofta...? Tycker mycket handlar om inveckling - att göra beprövade principer krångligare... :wink:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-07-31 00:31

Jocke skrev:
celef skrev:utvecklingen går absolut framåt, den som säger något annat har helfel, det hörs till och med på ordet

Undrar just om ordet används för sin ursprungliga betydelse så ofta...? Tycker mycket handlar om inveckling - att göra beprövade principer krångligare... :wink:

Jag kan hålla med om att småhögtalare för några tusenlappar per par i allmänhet blivit bättre än de man fick för motsvarande penningvärde för t.ex. 20 år sedan.

I högre kvalitetsklasser anser jag att inflationen är hårresande (om jag haft något) :wink:

Jag sitter oerhört nöjd med den uppgradering jag gjorde 1994 på mina högtalare. De "uppgraderingar" som kommit senare är sämre!
Sedan jag kompletterade med mitt egendesignade subwoofersystem för några år sedan saknar jag inget när jag kommer hem oavsett om jag varit på en kyrkokonsert, lyssnat på Göteborgssymfonikerna eller besökt hifi-kompisar som har högtalare för flera hundra tusen. Två av dem har TAD Compact Reference numera.
Via dem kan jag upptäcka obskyra detaljer i inspelningar som jag inte tänkt på tidigare, men de ger mig inte en bättre musikalisk upplevelse än min egen anläggning.
Nästan varje månad lyssnar jag på (för mig) nya högtalare hos folk jag besöker samt ytterligare många på handlar-demo och mässor.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-07-31 10:10

Tengil skrev:Sedan jag blev klar med ljud/bio rummet med tillhörande högtalarsystem 2007 så sitter jag helt nöjd med det system som jag har idag, jag har aldrig hört något som låter bättre :)

Jag har ändå varit på en del mässor och lyssnat en del hos andra likasinnade men det finns inget som slår mitt eget system (som jag hört vill säga) :)

Självklart är det akustikreglerade rummet en stor anledning till att det låter så bra, och kombinationen med högtalarna gör att jag kan slappna av och bara frossa i musik och film :)

Teoretisk kan det givetvis bli bättre, med större frontar än mina I28 och bassystemet med mina Y4, men även om jag spelar hårt emellanåt, så är jag inte i närheten av att spela på deras respektive gränser, det låter helt enkelt så obesvärat att jag inte känner att jag behöver ha något annat.

Vh Christer

Det där upplever jag också. Det spelar liksom ingen roll vad man lyssnar på. Högtalaren kan vara hur bra som helst men de demas alltid (oavsett mässa, hifisäljare, hifiintresserad) i rum som jag inte skulle kunna tänka mig att lyssna i.
Därför låter allt rätt dåligt tycker jag och det blir omöjligt att separera ut det som skulle kunna låta bra i ett bättre rum från den skiten som finns på marknaden som låter lika illa i alla rum..

Vilket innebär att det antagligen finns högtalare därute som jag gärna hade bytt till, men, jag vet inte att de finns och jag har ingen möjlighet att hitta dem heller.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-31 10:16

Jocke skrev:

Japp. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-07-31 10:34

Sällan hos handlare men ofta hos bekanta och annat löst folk.

Det finns större chans att grejerna funkar där än i butik där det ofta "bara slängs upp grejer"

Gillar att besöka mässor också, i bästa fall spelar det ok på mässor, men dräggelfaktorn är i regel betydligt högre än välljudet :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-07-31 10:37

lennartj skrev:Jag sitter oerhört nöjd med den uppgradering jag gjorde 1994 på mina högtalare.

...högtalare för flera hundra tusen...ger mig inte en bättre musikalisk upplevelse än min egen anläggning.

...

Trevligt att du "hittat hem" Lennart! :) Allt för många lägger en massa tid och pengar på själva sökandet - att komma ett litet steg till... Här är "vi" ju ändå rätt nyanserade och försöker förstå varför det låter som det gör, men det är lätt hänt att tekniken kommer i vägen för själva musikupplevelsen.

Noterade för en tid sedan att en vän (ej hifi-engagerad) reagerade när det lät bra... jag är precis tvärtom och lider alla helvetes kval när det låter illa! :twisted: :roll: Det skvalas musik genom sunkiga anläggningar på en väldig massa platser och kanske håller "vi" på att vänja oss vid att det låter illa...?

mx skrev:
Jocke skrev:

Är då inte övertygad om att teknikutveckling nödvändigtvis måste vara framsteg... Att vi gör samma saker digitalt nu som vi gjort analogt tidigare är väl snarare tillämpning än utveckling?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-31 13:05

mx skrev:
Jocke skrev:

På högtalarsidan känns det klent med utvecklingen. Ska något nytt bli bättre än OA-52 får man ta ett rejält tag i plånboken. På Sheraton lyckades Äggen komma närmast, men bättre... tja... då behöver jag nog lyssna mycket mer på dem och i hemmiljö förstås. Fick en tankeställare i söndags för all del, men då var det många okända faktorer inblandade så det är samma sak där, långtidstest hemma skulle krävas och vilken tillverkare/handlare ställer upp på att låna ut ett par högtalare, utan köptvång, till en vanlig konsument en månad eller två?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-07-31 13:19

På tal om billiga högtalare undrar jag om någon lyckas lyssna på de snorbilliga högtalare Andrew Jones tog fram för Pioneers räkning? Vet att jag sett dem listas på svenska nätaffärer tidigare, men nu verkar de spårlöst försvunna. De var så billiga att man lätt kunnat chansköpa ett par av dem.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-31 13:31

Ni som inte tror på utveckling, ge bort era saker och skaffa en grammofon
med tratt. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-31 13:31

shifts skrev:På tal om billiga högtalare undrar jag om någon lyckas lyssna på de snorbilliga högtalare Andrew Jones tog fram för Pioneers räkning? Vet att jag sett dem listas på svenska nätaffärer tidigare, men nu verkar de spårlöst försvunna. De var så billiga att man lätt kunnat chansköpa ett par av dem.

Vad var det för typ av högtalare?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi