Moderator: Redaktörer
karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?
celef skrev:karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?
det är ju inte bara råvarornas pris och varans tillverkningskostnad och prestandan som bestämmer konsumentpriset utan en massa andra faktorer oxå, det trodde jag alla visste
men visst, på det här forumet så får man pluspoäng om man förlöjligar kablar som är dyrare än supra
celef skrev:karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?
det är ju inte bara råvarornas pris och varans tillverkningskostnad och prestandan som bestämmer konsumentpriset utan en massa andra faktorer oxå, det trodde jag alla visste
men visst, på det här forumet så får man pluspoäng om man förlöjligar kablar som är dyrare än supra
adzer skrev:celef skrev:karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?
Nej självklart så är det tillgång och eftefrågan som sätter priset. Så känge folk är beredda att betala tusentals kronor per meter så kommer kablarna säljas för det priset. Det säger ju sig självt.
ja precis, självklart ska man få lägga sina pengar på vad man vill, om man nu tror att det är någon skillnad.![]()
Inte tycker jag att man förlöjligar kablar, men avråder kanske.
Och det är inte så konstigt då det inte finns något som tyder på att man kan ta ut en dyrkabel från en EKK i ett blindtest.
Svårt då att motivera köp av dyrkabeln då.
lennartj skrev:
Det börjar bli dags att försöka bjuda in mig igen.
celef skrev:det är ju inte bara råvarornas pris och varans tillverkningskostnad och prestandan som bestämmer konsumentpriset utan en massa andra faktorer oxå, det trodde jag alla visste
Tramskablar är trams oavsett var de sitter.Milner skrev:Man kan nog göra en liknelse med bilar.
Sätt extrema fälgar och däck på en bubbla från 1959 och kör en sväng. Var det någon skillnad mot original?
Sätt samma fälgar och däck på en Lamborghini och kör en testrunda. Vad tror ni svaret blir...
Milner skrev:Man kan nog göra en liknelse med bilar.
Sätt extrema fälgar och däck på en bubbla från 1959 och kör en sväng. Var det någon skillnad mot original?
Sätt samma fälgar och däck på en Lamborghini och kör en testrunda. Vad tror ni svaret blir...
Milner skrev:Man kan nog göra en liknelse med bilar.
Ragnwald skrev:Har sagt det förr; lyft på förstärkarlocket och titta vilken typ av kablar som sitter inne i de bästa förstärkarna.
Nattlorden skrev:Köper man kabel för 100kkr, så antar jag att man lagt ut flerfallt med på allt annat. INKLUSIVE skaffat sig ett bra rum och akustikreglering. Sitter man med en anläggning som kostar en så mycket så är man väl intresserad nog att ha flyttat till ett lämpligt boende med tanke på hur viktig den komponenten är för slutresultatet...
Om inte, så har man gjort vådliga suboptimeringar för vansinnigt mycket pengar...
karhar680 skrev:celef skrev:karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?
ok, då köps kopparn till dyrkablar på någon hemlig ort då. skämt åsido, koppar är koppar, plast är plast, lödtenn är lödtenn. vem avgör om en kabel är bättre än en annan? i tester låter tydligen kablar olika. varmt, kallt, tunnt, osv, detta skrivs bara för att förvirra oss stackars konsumenter, samt för att tidningarna ska få reklamintäkter.
zapanasta skrev:Brorsan har kompisar som resonerar,desto dyrare tjockare kabel desto bättre ljud...
Då brukar jag fråga dom hur dom tror det ser ut inne i förstärkare/högtalare,och tala om för dom att vattnet rinner inte fortare genom ett stuprör bara för att det är tjockare på mitten![]()
En bra liknelse tycker jag
Användare som besöker denna kategori: TommyW och 30 gäster