högtalarkabel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
karhar680

högtalarkabel

Inläggav karhar680 » 2012-08-02 14:25

Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-02 14:29

Finns en massa trådar om det - använd "Sök"! ;-)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-02 14:31

Som sagt detta har redan diskuterats, men du har helt rätt. Finns inget som motiverar de priserna mer än att de faktiskt säljer.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-02 14:40

Dyrkabel är... dyrt å inte nå bättre vill jag nog säga :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-02 14:40

Jocke skrev:Finns en massa trådar om det - använd "Sök"! ;-)

Precis! Finns hur många trådar i ämnet som helst...
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-03 00:45

Kablar menar du välan . . . :wink: :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2012-08-03 01:14

Förra året knöt jag ihop en sopsäck med en sådan dära Van Den Hul eller vad dom heter, när jag kom till tippen så va de en kille som kom fram skrikandes " är du på riktigt? ", -han fick kabeln som var en "digitalkabel" :D

Alla kablar jag använder komer från farsans el-lager samt Elfa :)

Inget hokuspokus

PS: Van Den Hul -ormoljan fick jag med en CD-transport jag en gång köpte :)
NN

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-08-03 02:05

Jag håller med om att prissättningen på högtalarkablar, signalkablar, pickuper mm. är horribel och är förvånad att det inte finns en fungerande konkurrens som kan slå hål på galenskapen.
Mitt intryck är att är att varje gång en tillverkare lyckas ta fram en ny kabel som innebär en knappt fönimmbar förbättring (säkerställd, inte bara skillnad) än deras dittills bästa fördubblar de priset, och så håller de på
allihopa, gång på gång.

Däremot håller jag inte med om att det inte är hörbara skillnader mellan dyr-kablarna. Med tillräckligt högupplösande högtalare är skillanderna högst påtagliga. Exempel:

Bild
http://tad-labs.com/en/consumer/cr1/index.html

Jag har inte sådana och det är jag ganska glad för, men nu har inte bara en utan två av mina hifi- och kör-kompisar "trillat dit".
Visst kan det vara intressant att upptäcka minimala underligheter av olika slag på inspelningar som jag trodde jag var bekant med, men det gynnar sällan min musikaliska upplevelse.
Dock har jag fått indikation på att de börjar hitta rätt i kabeldjungeln (även i blindtest) och att musikupplevelsen är på väg mot himmelska höjder, dock endast med ett kabelpar för ca. 70.000 SEK.

Det börjar bli dags att försöka bjuda in mig igen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
celef

Re: högtalarkabel

Inläggav celef » 2012-08-03 08:07

karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?

det är ju inte bara råvarornas pris och varans tillverkningskostnad och prestandan som bestämmer konsumentpriset utan en massa andra faktorer oxå, det trodde jag alla visste

men visst, på det här forumet så får man pluspoäng om man förlöjligar kablar som är dyrare än supra
Bikinitider

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-03 08:37

celef skrev:
karhar680 skrev:Har en fundering kring kablar. Det finns ju kablar för över 100" Hur kan denna koppar vara så mycket bättre? all koppar idag är väl typ 99.999 procent ren. det kan skilja på isolering och lindning av kabeln, men att detta skulle motivera sådana priser verkar löjligt tycker jag. är kabeln terminerad, ska ju anslutningen vara väl gjord, men annars är det ingen skillnad? detsamma borde gälla signalkablar, bra terminering, ok isolering, samt att anslutningarna sitter ordentligt fast. har jag fel eller?

det är ju inte bara råvarornas pris och varans tillverkningskostnad och prestandan som bestämmer konsumentpriset utan en massa andra faktorer oxå, det trodde jag alla visste

men visst, på det här forumet så får man pluspoäng om man förlöjligar kablar som är dyrare än supra

ok, då köps kopparn till dyrkablar på någon hemlig ort då. skämt åsido, koppar är koppar, plast är plast, lödtenn är lödtenn. vem avgör om en kabel är bättre än en annan? i tester låter tydligen kablar olika. varmt, kallt, tunnt, osv, detta skrivs bara för att förvirra oss stackars konsumenter, samt för att tidningarna ska få reklamintäkter. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-03 08:38

celef skrev:

Nej självklart så är det tillgång och eftefrågan som sätter priset. Så länge folk är beredda att betala tusentals kronor per meter så kommer kablarna säljas för det priset. Det säger ju sig självt.

Inte tycker jag att man förlöjligar kablar, men avråder kanske.
Och det är inte så konstigt då det inte finns något som tyder på att man kan ta ut en dyrkabel från en EKK i ett blindtest.
Svårt då att motivera köp av dyrkabeln då.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-08-03 09:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-03 08:59

adzer skrev:
celef skrev:

Nej självklart så är det tillgång och eftefrågan som sätter priset. Så känge folk är beredda att betala tusentals kronor per meter så kommer kablarna säljas för det priset. Det säger ju sig självt.

ja precis, självklart ska man få lägga sina pengar på vad man vill, om man nu tror att det är någon skillnad. :D
Inte tycker jag att man förlöjligar kablar, men avråder kanske.
Och det är inte så konstigt då det inte finns något som tyder på att man kan ta ut en dyrkabel från en EKK i ett blindtest.
Svårt då att motivera köp av dyrkabeln då.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-03 09:10

Det finns jättesnygga kablar!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-03 09:14

MagnusÖstberg skrev:Det finns jättesnygga kablar!

absolut. många lyssnar nog mer med ögonen än med öronen. 8)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-08-03 09:34

lennartj skrev:
Det börjar bli dags att försöka bjuda in mig igen.

Fundera på om du kan få ta med en fin kompis! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-03 09:59

celef skrev:det är ju inte bara råvarornas pris och varans tillverkningskostnad och prestandan som bestämmer konsumentpriset utan en massa andra faktorer oxå, det trodde jag alla visste

Jag skulle hemskans gärna vilja sitta med på, eller arrangera, ett test för att se om någon verkligen kan skilja två fungerande kablar åt med någon signifikans. Är det möjligt att tillverka en högtalare så illa att den bara fungerar ihop med en särskild kabel? En konstruktion för mässbruk, för den som vill övertyga om kabelskillnader.

När någon säger att hen inte hör skillnad på olika kablar så är standardsvaret (från kabeltroende) att övrig utrustning är för dålig för att kunna avslöja skillnaden. Snacka om Kejsarens nya kläder. Ja, det är inte bara kabeltroende som använder det argumentet, det funkar nog lika "bra" med hifi-möss och annat skoj(eri).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2012-08-03 12:24

Man kan nog göra en liknelse med bilar.

Sätt extrema fälgar och däck på en bubbla från 1959 och kör en sväng. Var det någon skillnad mot original?
Sätt samma fälgar och däck på en Lamborghini och kör en testrunda. Vad tror ni svaret blir...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-03 12:31

Milner skrev:Man kan nog göra en liknelse med bilar.

Sätt extrema fälgar och däck på en bubbla från 1959 och kör en sväng. Var det någon skillnad mot original?
Sätt samma fälgar och däck på en Lamborghini och kör en testrunda. Vad tror ni svaret blir...
Tramskablar är trams oavsett var de sitter. 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-03 12:37

Snarare som att sätta dekaler på en bubla vs en sportbil och se vad skillnaden i acceleration blir ;)

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-08-03 12:43

Fast där är det skillnad i båda fallen. Extrema däck och fälgar hjälper till med väghållningen till viss del nämligen.
R-däck med klister ger alltid bra fäste oavsett motoreffekt. Sen kanske det inte är befogat alla gånger men det är en annan sak.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-03 14:31

Har sagt det förr; lyft på förstärkarlocket och titta vilken typ av kablar som sitter inne i de bästa förstärkarna. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-03 14:32

Ragnwald skrev:Har sagt det förr; lyft på förstärkarlocket och titta vilken typ av kablar som sitter inne i de bästa förstärkarna. :)

Eller inne i höglarna för den delen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-03 14:40

adzer skrev:Eller inne i höglarna för den delen.

Exakt. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-03 14:47

Köper man kabel för 100kkr, så antar jag att man lagt ut flerfallt med på allt annat. INKLUSIVE skaffat sig ett bra rum och akustikreglering. Sitter man med en anläggning som kostar en så mycket så är man väl intresserad nog att ha flyttat till ett lämpligt boende med tanke på hur viktig den komponenten är för slutresultatet...

Om inte, så har man gjort vådliga suboptimeringar för vansinnigt mycket pengar...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-08-03 15:30

Nattlorden skrev:Köper man kabel för 100kkr, så antar jag att man lagt ut flerfallt med på allt annat. INKLUSIVE skaffat sig ett bra rum och akustikreglering. Sitter man med en anläggning som kostar en så mycket så är man väl intresserad nog att ha flyttat till ett lämpligt boende med tanke på hur viktig den komponenten är för slutresultatet...

Om inte, så har man gjort vådliga suboptimeringar för vansinnigt mycket pengar...

Självklart ! Man bor som man vill leva.

Bl a Bo Hansson byggde sitt hus med hänsyn till det. ( Ljudåtergivning !) Det finns många...

Att rätta till det i efterhand blir ofta kompromisser.

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Zed

Inläggav Zed » 2012-08-03 15:32

Nattlorden skrev:Köper man kabel för 100kkr, så...

är man antagligen dum i huvet i klass med Fabio :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-08-03 15:47

Tydligen finns det folk med för mycket pengar...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-03 15:55

Brorsan har kompisar som resonerar,desto dyrare tjockare kabel desto bättre ljud...

Då brukar jag fråga dom hur dom tror det ser ut inne i förstärkare/högtalare,och tala om för dom att vattnet rinner inte fortare genom ett stuprör bara för att det är tjockare på mitten :)

En bra liknelse tycker jag :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-03 16:10

karhar680 skrev:
celef skrev:

ok, då köps kopparn till dyrkablar på någon hemlig ort då. skämt åsido, koppar är koppar, plast är plast, lödtenn är lödtenn. vem avgör om en kabel är bättre än en annan? i tester låter tydligen kablar olika. varmt, kallt, tunnt, osv, detta skrivs bara för att förvirra oss stackars konsumenter, samt för att tidningarna ska få reklamintäkter. :wink:

principen gäller väl allt, exempelvis en snorbillig kinahögtalare består i princip av samma grundmaterial som en svindyr usadito, samma gäller nog även bilar som ferrari och dacia, och så vidare
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-03 16:18

zapanasta skrev:Brorsan har kompisar som resonerar,desto dyrare tjockare kabel desto bättre ljud...

Då brukar jag fråga dom hur dom tror det ser ut inne i förstärkare/högtalare,och tala om för dom att vattnet rinner inte fortare genom ett stuprör bara för att det är tjockare på mitten :)

En bra liknelse tycker jag :wink:

menar du att jag lika gärna kan montera sugrör istället för stuprören på mitt hus, jag tycker sugrören skulle vara snyggare då dessa skulle synas mindre
Bikinitider

Nästa

Återgå till Generellt om hifi