Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-18 18:58

Nattlorden skrev:
Förmodar att du bara skriver detta för att du är sur på mig. :lol:

*ler och tassar över till 80-talstråden*

Nej då, inte alls! 8)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-08-18 19:04

IngOehman skrev:
Att ha levt på 70-talet och ha missat Queen, Sparks, 10cc, ELO, city boy, med flera är rätt fantatiskt. Bara för att nämna några få av de pop-band som har gjort musikhistoria och hörs än idag. Hur mycket 80-tals synthmusik spelas det idag?

Vh, iö

Tror det handlar mer om en generations(makt)fråga än om kvalitet. Snart är 80-talet lagom nostalgiskt för nästa proppmätta generation (vi 70-talister, den förra var IÖ & co :wink: ) för att slås mynt av igen. Och jag köper! :D

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-18 19:07

IngOehman skrev:
rhenrics skrev:
Nattlorden skrev:Alphaville, Aha, Depeche Mode, Eurythmics, Howard Jones, Thompson Twins, NASA, m.fl. m.fl. m.fl.

Betvivlar det funnits eller någonsin kommer att finnas ett lika bra musikårtionde!

Fy f-n vad vidrigt rent ut sagt! Hade det bara funnits sådana musik att lyssna på hade jag inte ens haft en köksradio hemma.

Vi är otroligt överens!

(I varje fall om jag för reservera mig för en Eurythmics-låt, som heter något i stil med 'mus be an angel' eller 'an angel passing the room' eller nå't.)

Att ha levt på 70-talet och ha missat Queen, Sparks, 10cc, ELO, city boy, med flera är rätt fantatiskt. Bara för att nämna några få av de pop-band som har gjort musikhistoria och hörs än idag. Hur mycket 80-tals synthmusik spelas det idag?

(Bortsett ifrån det uppenbara svaret, nästan ingenting, men för mycket :wink: )

Vh, iö

Mja, 70-talets långhåriga polisong- och mustaschpryda rockapor är nog inte riktigt min grej det heller. Fusionsjazz och modern jazz ö h t däremot, är en musikform som bara blivit bättre och bättre de senaste 30 åren. Ganska unikt inom modern konst tycker jag.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-08-18 20:47

(I varje fall om jag för reservera mig för en Eurythmics-låt, som heter något i stil med 'mus be an angel' eller 'an angel passing the room' eller nå't.)

There Must Be An Angel (Playing With My Heart) från skivan Be Yourself Tonight, året va 1985 :)

Mvh

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-08-18 21:23

När vi ändå är inne på 70-talet så får vi inte glömma Black Sabbath som jag tycker gjorde (gör :roll: ) fantastisk musik.

Hårdrock när den som är som bäst tycker jag :D :D

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-18 21:38

kribban...

En fråga, Du tycker kanske inte det är MIN sak direkt. Men anser du inte ändå att det är dax för även dig att ta bort din länk till tråden du har på din sida? Menar enbart för trevnadens skull..

Personligen anser jag det inte viktigt. Men att ändå ha ett syfte hängande som provokation som du har är väl ändå "lite" onödigt...

För KANSKE anser du som jag och säkert många andra att det nu runnit rätt mycke vatten under broarna angående detta redan.. Och inte skoj "vatten" heller.

Som sagt. INTE min sak direkt. Men trist att se ändå att man så till den milda grad i redan sin "sida" vill skapa dåliga vibbar.. Dom finns o har ändå funnits så många av så det räcker o blir över...Det är bara att läsa denna tråden så ser man att man INTE behöver hjälpa till med att skapa mer bråk direkt...

Fast tycker du att du VILL provosera fram mer bråk samt dåliga vibbar så kan du ju lägga till flera länkar av samma karaktär också... Och det finns ju en uppsjö att länka till då. Tyvärr ingår inte mitt nick i alla dom bråktrådarna. Men du nöjer dig säkert med att ha dom ändå.

Hoppas du fattar vinken här... 8)

Användarvisningsbild
ulf

Inläggav ulf » 2005-08-18 22:58

IÖ: har svårt att acceptera din ursäkt. Du skyller på dåligt minne. Dåligt minne kan medföra att man felaktigt återger vad som sagt i ett ämne som diskuterats tidigare. Eftersom det inte sades ett ord under hela sammanträffandet om min hörsel kan man inte skylla på dåligt minne.

Tänk det omvända situationen: Om jag skulle skriva här på forumet:
"Ingvar sade till mig att han inte hör så bra. Rakt o ärligt".
Ganska förödande för Dig som högtalarkonstruktör, akustikexpert mm. Eller hur?

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2005-08-18 23:01

IngOehman skrev:Att ha levt på 70-talet och ha missat Queen, Sparks, 10cc, ELO, city boy, med flera är rätt fantatiskt. Bara för att nämna några få av de pop-band som har gjort musikhistoria och hörs än idag. Hur mycket 80-tals synthmusik spelas det idag?

(Bortsett ifrån det uppenbara svaret, nästan ingenting, men för mycket :wink: )

Vh, iö

Whooaa..IÖ är en City Boy fan 8) nu stiger du ytterligare en plats på min lista om COOLA personligheter :wink:

såg dem live i Östersund 1979 "The day the earth caught fire" - Tour, har fortfarande kvar en gammal tröja därifrån.....det vete sjutton om jag får på mig den nu över maggen :oops:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-19 00:28

Ja det skulle vara något Ulf, vilket liv det skulle bli på Öhman och svansen :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-19 00:55

IngOehman skrev:Hur mycket 80-tals synthmusik spelas det idag?

Väldigt mycket! Åkt till Helsingborgstrakten och lyssna på Radio Stella, t.ex. Hur mycket underbar 80-talsmusik som helst.

Är du orolig att piP inte kan återge FM-syntes korrekt? :lol: I så fall kan jag lugna att det går precis hur bra som helst. :P
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-19 01:21

fbk skrev:

Ja det skulle vara något Ulf, vilket liv det skulle bli på Öhman och svansen :lol: :lol:

Svansen. Juste, så stavades det.
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-19 01:34

ulf skrev:IÖ: har svårt att acceptera din ursäkt. Du skyller på dåligt minne. Dåligt minne kan medföra att man felaktigt återger vad som sagt i ett ämne som diskuterats tidigare. Eftersom det inte sades ett ord under hela sammanträffandet om min hörsel kan man inte skylla på dåligt minne.

Nähä, tråkigt. Men du har nog rätt, mitt minne när det gäller att minnas vad som sagts brukar i själva verket vara utmärkt. I regel kan jag ofta citera stora delar av filmer korrekt efter att ha sett dem bara en gång - så då får jag väl skylla på ditt minne istället. :wink:

För att du nämnde din hörsel tror jag inte du kan förneka. Vi stod nere vid grinden och du och Mayro hade just anlänt (detta var innan vi lyssnade, och innan vi åt). Mayro berättade om en liveskiva med en "av misstag inspelad mobiltelefon", och du sa att du nog inte har så bra hörsel för hur du än försökt har du inte kunnat uppfatta den" (inte ordagrannt, men rätt nära).

Vi spelade för övrigt denna skiva senare på kvällen och då upprepade du att du inte kunde höra telefonen. Telefonen hördes om jag minns rätt lite till vänster och mycket långt bak i ljudbilden. Ungefär som om någon långt bort i publiken haft den på sig.

Men strunt samma - om du nu gör gällande att det som sades i det nämnda sammanhanget skall lämnas utan notis, så gör jag det. Du har givetvis tolkningsrätten eftersom det var du som sade det. Inget snack om den saken. Även jag har i olika sammanhang varit "onödigt blygsam". Och då vill man ju inte att någon annan skall citera det som om det är en sanning. Jag är helt med på detta.

Jag hade dessutom inte nämnt detta alls om jag inte hade blivit ifrågasatt för att jag inte kritiserade ditt inlägg. Det vill säga blivit mer eller mindre anmodad att kritisera det.

Jag hoppas hur som helst att alla nu inser varför jag inte gjorde det - ditt inlägg var vänligt hållet, och det innehöll dessutom just ingenting annat än en repetition av det som Mayo hade skrivit. Jag tror inte (rätta mig gärna om jag har fel) att du hade skrivit det om det inte varit för att Mayro skrivit sina inlägg tidigare, det vill säga för att ge stöd åt Mayro, men det kan jag bara gissa om. Jag tycker inte det spelar så stor roll hursomhelst. Det var ett utmärkt inlägg som jag inte har någon synpunkt på.

Om du uppfattar att jag försökt få dig att framstå som en medlallare så kan jag bara klargöra att det INTE varit min avsikt, och jag vill dessutom betona att jag definitivt inte uppfattat dig som en sådan heller.

Jag ville bara svara ärligt på frågan varför jag inte kommenterade ditt inlägg.

Det hela utspelades på hififorum, och de viktiga frågorna om det som hände är utredda. Jag är överens med Mayro om händelseförloppet, givet de förtydliganden som han gjort i denna tråd. Detta är jag mycket glad över. Är också glad över den trevliga träffen vi hade.

Om jag i min motivering till varför jag inte kommenterade ditt inlägg har missuppfattat något tar jag gärna tillbaka det. Bara du accepterar min ursäkt, för jag har verkligen inte haft för avsikt att förolämpa dig.

Vänliga hälsningar, Ingvar
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-19 02:01, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-19 01:57

fbk skrev:

Min hörsel var sist jag testade den prima. Hörseltröskeln hela 10 dB under 0 phon!

Men saken är den, att jag är inte så beroende av "bara min" hörsel i konstruerandet. En högtalarkonstruktör som baserar sina konstruktioner på bara egna subjektiva intryck gör inga bra högtalare. För att nå goda lösningar måste man blanda in både objektiviserande tester och dessutom helst många lyssnare. Jag har alltid massor av lyssnare inblandande, och vem jag exkluderar av dem spelar ingen stor roll, inklusive om det vore mig själv. :o

Paul Klipsch (som dog 5/5 -2002, 98 år gammal) var för övrigt nästan döv när han gjorde sina sista högtalarkonstruktioner.

Kärnfrågan är nog inte denna dock, utan om det är acceptabelt att sprida lögner. Min uppfattning är att det inte är det. Så varför skulle någon påstå något så dumt?

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan lägga till en sak, nämligen att vår audiologiska hörsel faktiskt har mindre betydelse än vad de flesta tror. Jag drev ju mellan 1978 och 1989 en institution för hörselstudier, och hade under den perioden möjlighet att bekanta mig med många, många hundra hörslar.

Slutsatsen är, att även ganska påtagliga "hörselförändringar" (som audiologiskt skulle kallas försämringar eller skador) ställer små hinder för den analytiska lyssnaren. Det verkar som om hörselförmåga har mer att göra med hjärnans förmåga att analysera och förstå, än mer örats mätbara gränsvärden.

Även dom som har svårt att höra syrsor kan därför visa sig brilliera i att detektera en förstärkare i F/E-lyssning. Tillika att tillgodogöra sig musikalisk njutning av musik. :P

Leve musiken!
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-08-19 08:06

Mayro skrev:kribban...

En fråga, Du tycker kanske inte det är MIN sak direkt. Men anser du inte ändå att det är dax för även dig att ta bort din länk till tråden du har på din sida? Menar enbart för trevnadens skull..

Personligen anser jag det inte viktigt. Men att ändå ha ett syfte hängande som provokation som du har är väl ändå "lite" onödigt...

För KANSKE anser du som jag och säkert många andra att det nu runnit rätt mycke vatten under broarna angående detta redan.. Och inte skoj "vatten" heller.

Som sagt. INTE min sak direkt. Men trist att se ändå att man så till den milda grad i redan sin "sida" vill skapa dåliga vibbar.. Dom finns o har ändå funnits så många av så det räcker o blir över...Det är bara att läsa denna tråden så ser man att man INTE behöver hjälpa till med att skapa mer bråk direkt...

Fast tycker du att du VILL provosera fram mer bråk samt dåliga vibbar så kan du ju lägga till flera länkar av samma karaktär också... Och det finns ju en uppsjö att länka till då. Tyvärr ingår inte mitt nick i alla dom bråktrådarna. Men du nöjer dig säkert med att ha dom ändå.

Hej Mayro.

Jag hade faktiskt inte en tanke på att du skulle reagera på den länken som jag hade i min signatur 8) . Det var inte min tanke att ha den för att du skulle känna dig påhoppad :oops: . Den var avsedd för en reflektion på att jag inte var välkomen på det forumet. Detta har diskuterats i en annan tråd.

Signaturen är ändrad och jag ber om ursäkt om du känner dig förolämpad.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-19 08:32

Kribban:
Fett med vuxenpoäng till dig. Moget, ansvarsfullt och långt ifrån internetforumstandard. 8)
PRECIS en sån ursäkt man själv skulle vilja ha (om man kände sig i behov av en).
Inaktiv

Användarvisningsbild
Heaven_and_hell

Inläggav Heaven_and_hell » 2005-08-19 09:21

Håller helt med ickeflygkunnigkallklimatsdykande”fågel”godis, men vad har Kribban för skyldighet och orsak att be om ursäkt för :?:

Mayro är ju knappast en person som far fram med silkesvantarna på. Är man lagd som Mayro är (inget fel med det :D ) och själv inte tvekar att sticka ut hakan samt kanske inte riktigt innan tänker sig för vad och hur han skriver så får man banne mig tåla lite pikar och gliringar. Det håller liksom inte att vara stora starka karlen en stunden för att sedan uppföra sig som en liten sårad, tjurig pojk. Sådant beteende ger i min mun en dålig eftersmak.

P.S jag utgår ifrån att de flesta är vuxna här. Det som markant skiljer vuxna från barn är att vuxna får och måste ta konsekvenserna av sina uttalanden och handlingar.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-08-19 09:52

Heaven and hell! Bra skrivet! 8)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-19 11:10

Kribban skrev:

Hej Mayro.

Jag hade faktiskt inte en tanke på att du skulle reagera på den länken som jag hade i min signatur 8) . Det var inte min tanke att ha den för att du skulle känna dig påhoppad :oops: . Den var avsedd för en reflektion på att jag inte var välkomen på det forumet. Detta har diskuterats i en annan tråd.

MVH Kribban

OM du samt andra utläser mitt inlägg såsom JAG blir förolämpad så var detta rätt fel.. Därför så fetmarkerade jag text delen där detta också står svart på vitt åt dig samt andra...

Jag bad om detta enbart för trevnadens skull. Samt för att kanske du skulle kunna bidra till bättre "miljö" på forumet nu efter allt skit som hänt o händer...

Fast klart är dock att det var o är ditt avgörande OM du vill bidra..

resterande inlägg angående detta finns inte ens orsak att komentera anser jag...

Tobbe

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-08-19 15:58

Mayro skrev:
Kribban skrev:

Hej Mayro.

MVH Kribban

OM du samt andra utläser mitt inlägg såsom JAG blir förolämpad så var detta rätt fel.. Därför så fetmarkerade jag text delen där detta också står svart på vitt åt dig samt andra...

Jag bad om detta enbart för trevnadens skull. Samt för att kanske du skulle kunna bidra till bättre "miljö" på forumet nu efter allt skit som hänt o händer...

Fast klart är dock att det var o är ditt avgörande OM du vill bidra..

resterande inlägg angående detta finns inte ens orsak att komentera anser jag...

Tobbe

Men Mayro jag bad om ursäkt om du tyckte att den var en förolämpning mot dig, om du nu inte tycker att länken är en förolämpning så behöver du inte ta emot min ursäkt :roll: . Det är helt och hållet upp till dig.

Jag är inte ute efter att starta en konfrontation med dig och det har jag väl bevisat innan med tidigare inlägg. :wink:

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-19 16:01

Plis... Citera inte mer än nödvändigt. Mitt scrollhjul kommer att pajja i förtid annars. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-19 16:19

"OM du samt andra utläser mitt inlägg såsom JAG blir förolämpad så var detta rätt fel.. "
Citerar mig själv ovan

Jag förstår inte varför IGEN ordet förolämpning inkommer fast jag rätt tydligt sagt JAG inte blir förolämpad. Kanske VILL du absolut få det till just detta läge som nu uppvisas .. vad vet jag...

Men jag ber dig att lägga av nu med detta oavsett VAD du söker uppnå. Jag har som redan sagts inte blivit förolämpad. Och därvid är det nog basta i ämnet..

efter min fråga så har ju ändå tråden utveklats. Så min fråga o önskan till dig visade sig rätt "onödig" tyvärr. Men det är ju inget som rör min fråga till just dig. Och inte heller dina svar osv.. Utan helt andra inkommande inlägg....tyvärr....Som även jag kommer besvara. tyvärr... Men det blir tvunget...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-19 16:24

"Nähä, tråkigt. Men du har nog rätt, mitt minne när det gäller att minnas vad som sagts brukar i själva verket vara utmärkt. I regel kan jag ofta citera stora delar av filmer korrekt efter att ha sett dem bara en gång - så då får jag väl skylla på ditt minne istället"

Jo just så Iö...
:? JAG vill inte spä på brasan direkt. MEN jag vill ändå påpeka att DU "glömde" rätt viktig info då du skulle skapa ”skit runt mig”. Detta via att INTE berätta att jag klart o tydligt sagt att INGET skulle snackas o debatteras under träffen.. Vilket du även tog till rätt hårda ord runt om sedan angående feghet o en massa saker..

Detta samt andra inlägg finns svart på vitt från sid 4 och framåt. Ända till en medlem som läst tråden via copy ifrån hf.nu ”pelle” stoppade snackat via att ta in ett inlägg ifrån hf.nu där jag klart o tydligt markerade att JAG redan sagt att det INTE skulle bli en massa debatterande o diskuterande osv. (Inlägget i sin helhet finns att läsa på sidan 6 här i tråden.)
Rhenikc började med att tycka det va konstigt osv. Att det INTE diskuterades vid visningen ..Vilket jag också skulle tycka OM det inte var så sagt INNAN. Vilket det självklart var sagt!..

Och numera efter en klar markering om ditt GODA minne som du gör så blir det som nu händer ”återuppväckande” av detta ”fenomen” Fast du DÅ visste själv att detta var sagt tydligt o klart Så "hängde du på där”.. Samt utvecklade detta i olika etapper då det passade dig o ditt agerande mot mig osv..

En man med gott minne som minns allt borde ju direkt sagt att rhenriks har rätt. Men att det var sagt från start att debatter osv INTE skulle ske…Men så skedde INTE. Utan tvärt om så fick det endast en ”överslätande kort replik ifrån dig Iö.. Att detta nämnes kort bara.. Fast detta sades flertalet ggr vid borde då vi debatterade ” polypropylenbas”. Och du fann mitt ordval illa sagt…vilket det säkert även var o är…Och att detta upprepades var beroende på att diskussionen ej avstannade direkt.. Så upprepning kom om mitt löfte om att INTE debattera osv.…

Att det nu klart o tydligt förekommer en del "minnesproblem" vid ”utvalda” tillfällen är nog rätt klart...

Del2

Sedan att säga att ULF´s recension är som min finner jag markant konstigt ärligt talat. Det ända JAG kan få till liknande är delen om den smala ljudbilden. Resterande finner jag anmärkningsvärt mer utvecklad kritik mot mina tankar o ord. Läs igen.

ULF´s bedömning i sin helhet….

”Om man i allt garv skulle bidra med lite "seriösa" lyssningsintryck.

Jag har som gammal LTSare (fast inte så aktiv de senaste åren) träffat ing Öman redan i början av 80 talet men har aldrig varit hemma hos honom o lyssnat. Så det var på tiden.

Det är fantastiskt vilket stort ljud det kom ur de små piParna. Fyllig klang, härlig bas, mm allt o lite till av vad man kan önska ur små skokartongerna.De kunde oxå spela förvånansvärt högt för att vara så små. Som Mayro nämnt en kanonanläggning för runt 15 papp.
Hoppet upp till pi 60s var inte så stort. Lite mer av allting.Liksom Mayro undrar jag hur pi60s skulle låta med bättre kringutrustning. Jag vet inte varför de inte demades med nad208 som fanns att tillgå. Enl Öman finns det dock kunder som kör med PiP o Krell osv. Jag har inte fått riktigt klar för mig om Ö. anser att den billiga elektroniken - denon o Pioneer- är lika bra som dyrare eller om HELA poängen med hans system är att kunna visa att bra ljud går att få med en reltiv billig peng.Ö anser väl att dyra kablar inte gör nån skillnad men gäller detta även dyra förstärkare o CDspelare? Är det nån på forumet som hört pi60s med high end kringutrustning? Jag hoppas få höra PiP o pi60s igen och kanke då med annan elektronik.

Jag uplevde oxå samma fenomen som Mayro ang den lite hoptryckta ljudbilden. Vokalisten var mitt i focus - och hade inte 2 m bred käft som i många andra system- men det var som om hela musiken trycktes ihop i mitten. Orkestern satt så att säga i knät på vokalisten. Ljudbilden var dock ine punkformad utan hade stor utbredning i höjdled men inte i bredd. Märkligt o svårförklart fenomen.
Jag upplevde lite av samma fenomen i Johans stora anläggning. Ksnske är det en ljudbild som man medvetet eftersträvar.

Hos Johan fick man som tidigare nämnts ett riktigt High End kaffe. Fantastiskt gott!!!
Som väntat är Johans stora Inosystem m fyra subbar och drivna av dubbla Nad208 ett system värdigt en riktig barrista(=proffskaffetillagare). Vilket tryck det blev i musiken!! Trummor o basattacker satt som en smäck i maggropen!! Jag förstår att denna mäktiga dynamik o djupa bas kan driva grannar till vansinne. Otroligt prisvärt: runt 80´för högtalarna plus 5´för CDP plus drygt 20`för 2 beg nad208 o ett försteg.Totalt drygt 100´. Det blir nog svårt att gå ut i handeln o köpa ett bättre system. Men nu kan jag vara lite kritisk oxå. Jag menar att till det yppersta välljudet fattas det lite kvalité om än inte kvantitet. Ljudet har en lite instängd dov karaktär. Som exempel tycker Johan att mitt system är- med hans ord- "krispigare"och han menade det som kritik (tror jag). Jag skulle dock vilja använda ordet i positvt bemärkelse och mena att mitt system ÄR krispigare dvs lite mer lyster och "luftighet" i toppen. Vidare saknas i INOsystemen - både hos Johan o hos ing. Ö. - lite av nyanser i mellanregistet och basen. Nils Lofgrens gitarrtoner på "Acoustic Live" klingar inte ut ordentligt och saknar lite "kropp". Kari Bremnes röst på "Svarta Björn" (köp den!)blir väl snäll. De mäktiga bastonerna blir lite entoniga och "sjunger" inte ut i lägsta oktaven. Jag tycker att dipolbasens transparans är oöverträffad men kan oxå förstå varför man vill ha lådbasens "hästspark".

Jag skulle ge mycket för att få höra detta stora INOsystem med annan elektronik. Kanske man vore i paradiset sen!?

Stort tack till båda för att vi fick komma o lyssna.”

Slut copy…

JOJO.. då Jag läste hans ord så trodde jag himlen skulle öppna sig.. ULF har ju rätt mer som tidigare påpekats MER öppen kritik i sitt inlägg än undertecknad har skrivit.... Och tar absolut upp MER saker av stor betydelse än Undertecknad gör o gjort… Så att så här efteråt se metoden för att negligera ULF såsom ej hörande samt ej minnesmässigt veta är rena rama kränkningen. Detta anser JAG .

Om jag skulle varit konstruktör o säljande av mitt livsverk skulle jag absolut inte negligera ord såsom följande citeras här.

1”Yppersta välljudet fattas det lite kvalité om inte kvantitet”
2”Instängd dov karaktär”
3”Klingar inte ut”
4”Saknar kropp”
5”Bastonerna blir entoniga o sjunger inte ut i lägsta oktaven”

Med tanke på vad du själv skriver här.

” ditt inlägg var vänligt hållet, och det innehöll dessutom just ingenting annat än en repetition av det som Mayo hade skrivit. Jag tror inte (rätta mig gärna om jag har fel) att du hade skrivit det om det inte varit för att Mayro skrivit sina inlägg tidigare, det vill säga för att ge stöd åt Mayro, men det kan jag bara gissa om. Jag tycker inte det spelar så stor roll hursomhelst. Det var ett utmärkt inlägg som jag inte har någon synpunkt på.”

Sådana saker kan JAG förstå att man gärna vill ska ”passera obemärkt”. Och att då använda metoden att via mer eller mindre göra personens uttalande otillförlitligt via hörselproblem kunde ju vara ett sätt att ”glömma” bort den rätt i mina ögon omfattande kritik som framförts.

Kanske är det bekvämare så. Då slipper man ju ”saken” mer eller mindre… Och kan lägga ”kraften” på att endast bemöta typ MIN väldigt kortfattade bedömning där enskilda ORD blir föremålet för granskning i stället för den mer relevanta samt krävande uppgiften att bemöta en numera enligt iö´s ”tolkning” ”ej bra hörande ulf Med minnesproblem.”

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2005-08-19 16:39

Vad vill du Mayro?

Räcker det inte nu? Varför är det så viktigt att bråka vidare?

/Gr.
Den vise vill veta, den enfaldige tala.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-19 17:01

gromit skrev:Vad vill du Mayro?

Räcker det inte nu? Varför är det så viktigt att bråka vidare?

/Gr.

Jag ber om ursäkt. Men jag ÄR tvungen att komentera då JAG ännu sätts in såsom en typ "guru" för "ulf".

tar en DEL av texten som gör detta TYVÄRR nödvändigt.

"Jag tror inte (rätta mig gärna om jag har fel) att du hade skrivit det om det inte varit för att Mayro skrivit sina inlägg tidigare, det vill säga för att ge stöd åt Mayro"

oavsett så skriver iö att Ulf inte har egen vilja snudd på. Antydningen GÅR inte att bortse ifrån i varje fall...

Men sedan sägs det saker om minne osv.. Och jag finner då anledning att belysa faktumet att sådant tidigare blivit ett sätt att använda sig av..

Jag tar ofantligt illa upp själv över detta sättet. Och om jag vore ULF skulle jag formligen explodera över det som antyds inlindat samt rakt ut...

DÄRFÖR reagerar jag nu med kraft vilket jag INTE gjort till nu...

Även Iö måste ha en viss "stil o distans". Inte bara vräka på överallt som görs.. TYVÄRR

Och då JAG dras in igen. Ja då säger jag mitt. Vilket jag gjort här.
Vill någon via mig såsom påstådd guru eller annat misskreditera andra så har jag min fulla rätt att reagera både för MIN räkning samt den drabbade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-19 17:44

Mayro skrev:Även Iö måste ha en viss "stil o distans". Inte bara vräka på överallt som görs.. TYVÄRR

hoho, du tog mig på bar gärning!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-08-19 18:01

Nu måste jag erkänna att jag har helt har tappat kollen på vad det hela handlar om! :oops:

Och ändå var jag ju med då vi träffades... :lol:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2005-08-19 18:11

Hej på er alla! Jag har i denna tråd läst att en det finns de som tycker att ljudbilden är smal på
pi60s och piP. Jag själv, och de som har varit med mig till IÖ och lyssnat anser att ljudbilden
som både pi60s och piP presenterar är den absolut mest realistiska vi någonsin har upplevt.
Långt ifrån en ihopträngd ljudbild där Orkestern sitter knäet på vokalisten. Jag i min enfald har trott
att vi människor är rätt lika varandra i frågor som rör hur vi uppfattar ljudbilden men det är alltså
inte på det viset... :oops:

Användarvisningsbild
Heaven_and_hell

Inläggav Heaven_and_hell » 2005-08-19 19:14

”DÄRFÖR reagerar jag nu med kraft vilket jag INTE gjort till nu...”

Oj då! Kommer det något otäckt nu :?:

”Även Iö måste ha en viss "stil o distans". Inte bara vräka på överallt som görs.. TYVÄRR”

Käre Mayro, du om någon är verkligen fel person att kräva av andra att de skall besitta stil och distans.

"Och då JAG dras in igen. Ja då säger jag mitt. Vilket jag gjort här."

Verkligen :!: :!: Vet inte hur många gånger.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-08-19 19:55

"suck" säger jag efter 1 flaska rödvin :lol: :roll:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Heaven_and_hell

Inläggav Heaven_and_hell » 2005-08-19 20:05

Svep en till, säger jag :D :twisted: :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi