Moderator: Redaktörer
celef skrev:zapanasta skrev:Brorsan har kompisar som resonerar,desto dyrare tjockare kabel desto bättre ljud...
Då brukar jag fråga dom hur dom tror det ser ut inne i förstärkare/högtalare,och tala om för dom att vattnet rinner inte fortare genom ett stuprör bara för att det är tjockare på mitten![]()
En bra liknelse tycker jag
menar du att jag lika gärna kan montera sugrör istället för stuprören på mitt hus, jag tycker sugrören skulle vara snyggare då dessa skulle synas mindre
Nattlorden skrev:Om det var menat att jämföra kablar med bilar så funkar det inte riktigt, för arbetsfallet för en kabel är helt annorlunda. En kabel kan inte bli bättre, det finns ett optimum (supraledning) och sen kan det bara försämras. De flesta andra saker har ingen specifik maxgräns, eller så ligger de mesta man kan köpa väldigt långt bort från den och då går det att köpa sig till rätt stora förbättringar. Nästan alla kablar är så bra de kan bli utan att vara supraledare, så vill man sticka ut så kan man inte göra det genom att förbättra, man kan bara göra det genom att försämra på ett intressant sätt.
celef skrev:att bedömma en produkts värde enbart efter grundmaterialens pris är ju bara dumt då utförandet är ju så otroligt mycket viktigare
zapanasta skrev:celef skrev:zapanasta skrev:Brorsan har kompisar som resonerar,desto dyrare tjockare kabel desto bättre ljud...
Då brukar jag fråga dom hur dom tror det ser ut inne i förstärkare/högtalare,och tala om för dom att vattnet rinner inte fortare genom ett stuprör bara för att det är tjockare på mitten![]()
En bra liknelse tycker jag
menar du att jag lika gärna kan montera sugrör istället för stuprören på mitt hus, jag tycker sugrören skulle vara snyggare då dessa skulle synas mindre
Var inte så jag menade riktigt,om du skulle få för dig att göra dina befintliga tjockare på mitten så skulle ju inte vattnet stömma nåt fortare för det..
Dom är ju fortfarande smala upp och nertill
lech skrev:Det haltar lite här och där från Nattis.
Bilar är något helt annat, där är INTE supraledning ens önskvärt.
Audi och Mercedes bla jobbar MYCKET med " färgning " av välljudet. Som är önskvärt i dessa applikationer. jfr Bose ....
Detta för att maskera oljud, som bla är motorljud,vindbrus,skvättljud,extern buller, däcksljud, vinljud från transmissionen osv.
Här kan transparent-nissarna gå och lägga sig.![]()
MVH
Lech
Nattlorden skrev:celef skrev:att bedömma en produkts värde enbart efter grundmaterialens pris är ju bara dumt då utförandet är ju så otroligt mycket viktigare
Men bara då utförandet är otroligt mycket viktigare, ja. Inte annars.
nadifierad skrev:lech skrev:Det haltar lite här och där från Nattis.
Bilar är något helt annat, där är INTE supraledning ens önskvärt.
Audi och Mercedes bla jobbar MYCKET med " färgning " av välljudet. Som är önskvärt i dessa applikationer. jfr Bose ....
Detta för att maskera oljud, som bla är motorljud,vindbrus,skvättljud,extern buller, däcksljud, vinljud från transmissionen osv.
Här kan transparent-nissarna gå och lägga sig.![]()
MVH
Lech
Man måste maskera ljudet i en bil, för att få det att funka.
Bra billjud tycker inte jag kan jämföras med ljud i hemmamiljö.

celef skrev:men det är just utförandet som är det viktiga och som ju ger prestandan, som exempelvis motorsystemen i högtalarelement, nästan samtliga tillverkare använder samma grundmaterial men vissa får dem mycket bättre än andra, samma sak gäller högtalarmembran, eller träskruv, eller lampor, eller audiokablar
Nattlorden skrev:celef skrev:men det är just utförandet som är det viktiga och som ju ger prestandan, som exempelvis motorsystemen i högtalarelement, nästan samtliga tillverkare använder samma grundmaterial men vissa får dem mycket bättre än andra, samma sak gäller högtalarmembran, eller träskruv, eller lampor, eller audiokablar
Inte alltid. Om kabelt är i styvtråkig vit pvc eller smidig i flätat skinn a la australiensisk oxpiska behöver inte ha den minsta inverka på prestandan. Och det kan mycket väl vara den billigast dragna kopparen som är bättre än kryogeniskt omkristalliserad.
celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
Utveckla! Sånt här är spännande.
nä, grundforskningen får du ägna dig åt själv
hifikg skrev:celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
Trodde du upplevt något du ville dela med dig av. Själv har jag aldrig lyckats höra skillnad på en kabel... inte två heller *s*
nadifierad skrev:hifikg skrev:celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
Trodde du upplevt något du ville dela med dig av. Själv har jag aldrig lyckats höra skillnad på en kabel... inte två heller *s*
Prova utan! Då hör du skillnad!
celef skrev:...
kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
hifikg skrev:celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:hifikg skrev:celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
har du inte hört skillnader så har du nog valt att inte höra skillnader
om du verkligen är intresserad så tycker jag att du gör nya test, testa gärna kablar av vitt skilda utförande, kanske två dm bromsrör mot femtiometer koaxkabel
celef skrev:detaljerna kommer ju fram i den bättre kabeln eftersom den kabeln är mer transparant, inget hokuspokus med det
"no loss of fine detail" som audio physiks säger
karhar680 skrev:celef skrev:detaljerna kommer ju fram i den bättre kabeln eftersom den kabeln är mer transparant, inget hokuspokus med det
kan tilllägga att det gäller signalkabeln, på högtalare har jag inte hört skillnad
Panelguy skrev:karhar680 skrev:celef skrev:detaljerna kommer ju fram i den bättre kabeln eftersom den kabeln är mer transparant, inget hokuspokus med det
kan tilllägga att det gäller signalkabeln, på högtalare har jag inte hört skillnad
Själv har jag nog hört större skillnad på högtalarkablar men som alltid får man låna hem och testa själv vad man hör och inte hör.
Jag får intrycket att många här har en föreställning om att det inte kan vara någon ljudmässig skillnad på kablar men aldrig provat själva
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster