högtalarkabel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-03 16:23

Om det var menat att jämföra kablar med bilar så funkar det inte riktigt, för arbetsfallet för en kabel är helt annorlunda. En kabel kan inte bli bättre, det finns ett optimum (supraledning) och sen kan det bara försämras. De flesta andra saker har ingen specifik maxgräns, eller så ligger de mesta man kan köpa väldigt långt bort från den och då går det att köpa sig till rätt stora förbättringar. Nästan alla kablar är så bra de kan bli utan att vara supraledare, så vill man sticka ut så kan man inte göra det genom att förbättra, man kan bara göra det genom att försämra på ett intressant sätt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-08-03 16:24

celef skrev:
zapanasta skrev:Brorsan har kompisar som resonerar,desto dyrare tjockare kabel desto bättre ljud...

Då brukar jag fråga dom hur dom tror det ser ut inne i förstärkare/högtalare,och tala om för dom att vattnet rinner inte fortare genom ett stuprör bara för att det är tjockare på mitten :)

En bra liknelse tycker jag :wink:

menar du att jag lika gärna kan montera sugrör istället för stuprören på mitt hus, jag tycker sugrören skulle vara snyggare då dessa skulle synas mindre

Var inte så jag menade riktigt,om du skulle få för dig att göra dina befintliga tjockare på mitten så skulle ju inte vattnet stömma nåt fortare för det..

Dom är ju fortfarande smala upp och nertill :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-03 16:39

Nattlorden skrev:Om det var menat att jämföra kablar med bilar så funkar det inte riktigt, för arbetsfallet för en kabel är helt annorlunda. En kabel kan inte bli bättre, det finns ett optimum (supraledning) och sen kan det bara försämras. De flesta andra saker har ingen specifik maxgräns, eller så ligger de mesta man kan köpa väldigt långt bort från den och då går det att köpa sig till rätt stora förbättringar. Nästan alla kablar är så bra de kan bli utan att vara supraledare, så vill man sticka ut så kan man inte göra det genom att förbättra, man kan bara göra det genom att försämra på ett intressant sätt.

jag menade att nästan alla produkter inom sin kategori byggs av samma grundmaterial, sedan kan ju dessa grundmaterial utformas på väldigt många vis, dyrt och overkill eller billigt och knappt fungerande eller kanske halvdyrt och ändamålsriktigt, att bedömma en produkts värde enbart efter grundmaterialens pris är ju bara dumt då utförandet är ju så otroligt mycket viktigare
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-03 16:43

celef skrev:att bedömma en produkts värde enbart efter grundmaterialens pris är ju bara dumt då utförandet är ju så otroligt mycket viktigare

Men bara då utförandet är otroligt mycket viktigare, ja. Inte annars.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-03 16:45

zapanasta skrev:
celef skrev:
zapanasta skrev:Brorsan har kompisar som resonerar,desto dyrare tjockare kabel desto bättre ljud...

Då brukar jag fråga dom hur dom tror det ser ut inne i förstärkare/högtalare,och tala om för dom att vattnet rinner inte fortare genom ett stuprör bara för att det är tjockare på mitten :)

En bra liknelse tycker jag :wink:

menar du att jag lika gärna kan montera sugrör istället för stuprören på mitt hus, jag tycker sugrören skulle vara snyggare då dessa skulle synas mindre

Var inte så jag menade riktigt,om du skulle få för dig att göra dina befintliga tjockare på mitten så skulle ju inte vattnet stömma nåt fortare för det..

Dom är ju fortfarande smala upp och nertill :)

jag tycker att liknelsen haltar lite för visst är det så att en kraftig kabel har lägre resistans än en tunn kabel, och detta kan ju betyda en del
Bikinitider

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-08-03 18:53

Försöket med stuprörsanalogi är alltför förenklat.
Det är en växelverkan mellan förstärkare och högtalare.
Stupröret ska bara föra vattnet från hängrännan till någon dränering i marken.

Om man har transistorslutsteg med mycket låg utimpedans och basreflexhögtalare med kraftigt "motorsystem" och flera meter klen högtalarkabel får man odistinkt basåtergivning för bästa bromsen på en högtalarkon i rörelse är en kortsluten talspole. Då bromsar magnetsystemet som bäst. (Populärt uttryckt).

Hornhögtalare fungerar annnorlunda, där har man dämpningen i den mekaniska domänen i stället för den elektriska, med impedansanpassning (hornet) mot luften i rummet i stället.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-08-03 19:34

Det haltar lite här och där från Nattis.

Bilar är något helt annat, där är INTE supraledning ens önskvärt.
Audi och Mercedes bla jobbar MYCKET med " färgning " av välljudet. Som är önskvärt i dessa applikationer. jfr Bose ....

Detta för att maskera oljud, som bla är motorljud,vindbrus,skvättljud,extern buller, däcksljud, vinljud från transmissionen osv.

Här kan transparent-nissarna gå och lägga sig. :lol:

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-03 19:36

lech skrev:Det haltar lite här och där från Nattis.

Audi och Mercedes bla jobbar MYCKET med " färgning " av välljudet. Som är önskvärt i dessa applikationer. jfr Bose ....

Detta för att maskera oljud, som bla är motorljud,vindbrus,skvättljud,extern buller, däcksljud, vinljud från transmissionen osv.

MVH

Man måste maskera ljudet i en bil, för att få det att funka.
Bra billjud tycker inte jag kan jämföras med ljud i hemmamiljö. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-03 19:57

Nattlorden skrev:
celef skrev:att bedömma en produkts värde enbart efter grundmaterialens pris är ju bara dumt då utförandet är ju så otroligt mycket viktigare

Men bara då utförandet är otroligt mycket viktigare, ja. Inte annars.

men det är just utförandet som är det viktiga och som ju ger prestandan, som exempelvis motorsystemen i högtalarelement, nästan samtliga tillverkare använder samma grundmaterial men vissa får dem mycket bättre än andra, samma sak gäller högtalarmembran, eller träskruv, eller lampor, eller audiokablar
Bikinitider

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-08-03 20:19

nadifierad skrev:
lech skrev:Det haltar lite här och där från Nattis.

MVH

Man måste maskera ljudet i en bil, för att få det att funka.
Bra billjud tycker inte jag kan jämföras med ljud i hemmamiljö. :)

Det är sant ,det är så mycket lättare med ljud i hemmamiljö, där man oftast slipper både fart och varvtal i kombos med allt övrigt.

Mitt inlägg var väl OT då.

MVH

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-03 20:21

Här är förresten en bild på min lösning till basmodulerna:

Bild
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-03 21:03

Det var en rälig lösning...
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-03 22:44

celef skrev:men det är just utförandet som är det viktiga och som ju ger prestandan, som exempelvis motorsystemen i högtalarelement, nästan samtliga tillverkare använder samma grundmaterial men vissa får dem mycket bättre än andra, samma sak gäller högtalarmembran, eller träskruv, eller lampor, eller audiokablar

Inte alltid. Om kabelt är i styvtråkig vit pvc eller smidig i flätat skinn a la australiensisk oxpiska behöver inte ha den minsta inverka på prestandan. Och det kan mycket väl vara den billigast dragna kopparen som är bättre än kryogeniskt omkristalliserad.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-03 23:34

Nattlorden skrev:
celef skrev:men det är just utförandet som är det viktiga och som ju ger prestandan, som exempelvis motorsystemen i högtalarelement, nästan samtliga tillverkare använder samma grundmaterial men vissa får dem mycket bättre än andra, samma sak gäller högtalarmembran, eller träskruv, eller lampor, eller audiokablar

Inte alltid. Om kabelt är i styvtråkig vit pvc eller smidig i flätat skinn a la australiensisk oxpiska behöver inte ha den minsta inverka på prestandan. Och det kan mycket väl vara den billigast dragna kopparen som är bättre än kryogeniskt omkristalliserad.

jag tror vi pratar om olika saker, med utförande menar jag inte sakens form, det kosmetiska, utan sakens uppbyggnad

kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-03 23:49

celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda

Utveckla! Sånt här är spännande.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-04 00:00

hifikg skrev:
celef skrev:...kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda

nä, grundforskningen får du ägna dig åt själv
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-04 00:02

celef skrev:
hifikg skrev:

Trodde du upplevt något du ville dela med dig av. Själv har jag aldrig lyckats höra skillnad på en kabel... inte två heller *s*

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-04 00:04

hifikg skrev:
celef skrev:
hifikg skrev:

Trodde du upplevt något du ville dela med dig av. Själv har jag aldrig lyckats höra skillnad på en kabel... inte två heller *s*

Prova utan! Då hör du skillnad! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-04 00:12

nadifierad skrev:
hifikg skrev:
celef skrev:
hifikg skrev:

Prova utan! Då hör du skillnad! :)

Jorå, jag har varit med om trasiga och glappande anslutningar, då har jag hört skillnad, men aldrig mellan två fungerande kablar. När jag skulle köpa högtalarkabel en gång i tiden så testade jag de enklaste enkla, tunna som fiskelina och hörde ingen skillnad på dyrkabel. Ändå köpte jag några meter som kostade mer än många lägger ut på en hel ljudanläggning... Jag har dem kvar än och använder dem när möbleringen tillåter, men någon skillnad mot de billiga kablarna, som jag använder när det behövs längre kablar, hör jag inte.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-04 00:42

celef skrev:...
kablar kan ju se lika ut men ändå ha skillnader i geometrier som ger olika prestanda

Gå och låna Karlebohandboken på närmaste bibliotek. I den kan du läsa om de olika legeringar som används inom industrin och i vilka sammanhang.
Den legering highendkabelkrämarna omskriver, finns med där.

Har citerat ur den vid flera tillfällen, nu orkar jag inte längre. :?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-08-04 11:25

Varför flätade man ofta kablar i telefonutrustning på typ 20-talet? För att det var snyggt? :D
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-04 11:40

hifikg skrev:
celef skrev:
hifikg skrev:

har du inte hört skillnader så har du nog valt att inte höra skillnader

om du verkligen är intresserad så tycker jag att du gör nya test, testa gärna kablar av vitt skilda utförande, kanske två dm bromsrör mot femtiometer koaxkabel
Bikinitider

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-06 09:26

celef skrev:
hifikg skrev:
celef skrev:
hifikg skrev:

har du inte hört skillnader så har du nog valt att inte höra skillnader

om du verkligen är intresserad så tycker jag att du gör nya test, testa gärna kablar av vitt skilda utförande, kanske två dm bromsrör mot femtiometer koaxkabel

hej, har testat olika kablar. allt från lakritssnören till fin kabel. kan väl säga att för min annläggning kan jag höra skillnad. men bara upp till nivån ca pris två papp ungefär. över detta har jag inte upplevt någon skillnad. däremot hörs det en klar skillnad vid uppgradering cd, högtalare, är nog där pengarna ska läggas om man vill ha ett renare ljud. :lol:

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-06 13:47

Kanske egentligen skall ligga i en egen tråd men hur kan det komma sig att detaljeringsgraden påverkas av ett kabelbyte? Att två kablar kan färga ljudet en aning genom att ha olika mycket kapacitans/induktans och därmed plocka bort hyperlite bas eller diskant det kan jag köpa men i normalfallet (om inget är fel på kabeln) är ju det mikroskopiska förändringar. Att två kablar däremot skulle ge en helt olik detaljeringsgrad likt:

"-Helt plötsligt med den nya dyra kabeln hör jag mycket mer detaljer och instrument som jag aldrig hört förut"

låter för mig mycket konstigt. Det är ju inte så att ena kabeln plockar bort -20dB eller mer vid specifika frekvenser och sedan alla dess övertoner utan informationen har säkerligen varit där även tidigare. Det är ju inte ovanligt att man (jag och alla andra?) lyssnar mer noga på musik när vi lyssnar efter en förbättring.

Jag har själv flera gånger upptäckt nya detaljer med inspelningar när jag finlyssnar men väljer jag då att gå tillbaka till en simplare anläggning finns detaljen kvar på inspelningen om jag lyssnar lika passionerat.

En kabel kan vara en väg till att lyssna mer passionerat men att den ger en faktisk tydlig förbättring har jag aldrig upplevt.
Senast redigerad av mangs 2012-08-06 15:08, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-06 13:50

Men som det sagt så många ggr förr. En kabel kan inte tillföra något.
Bara ta bort!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-06 14:33

detaljerna kommer ju fram i den bättre kabeln eftersom den kabeln är mer transparant, inget hokuspokus med det

"no loss of fine detail" som audio physiks säger
Bikinitider

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-06 17:18

celef skrev:detaljerna kommer ju fram i den bättre kabeln eftersom den kabeln är mer transparant, inget hokuspokus med det

kan tilllägga att det gäller signalkabeln, på högtalare har jag inte hört skillnad

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-06 17:31

du kanske ska testa kablar med större skillnader :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-08-06 19:38

karhar680 skrev:
celef skrev:detaljerna kommer ju fram i den bättre kabeln eftersom den kabeln är mer transparant, inget hokuspokus med det

kan tilllägga att det gäller signalkabeln, på högtalare har jag inte hört skillnad

Själv har jag nog hört större skillnad på högtalarkablar men som alltid får man låna hem och testa själv vad man hör och inte hör.
Jag får intrycket att många här har en föreställning om att det inte kan vara någon ljudmässig skillnad på kablar men aldrig provat själva 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-06 20:23

Panelguy skrev:
karhar680 skrev:

Själv har jag nog hört större skillnad på högtalarkablar men som alltid får man låna hem och testa själv vad man hör och inte hör.
Jag får intrycket att många här har en föreställning om att det inte kan vara någon ljudmässig skillnad på kablar men aldrig provat själva 8O

Det får inte jag. Ifall kabeln är felkonstruerad (för ej genom signalen opåverkad) så går det nog. Om man nu inte vill ha en som förvränger förstås, då är den inte felkonstruerad.
Snabler och grobianer

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi