Moderator: Redaktörer
markusA skrev:Har inget alls i dagsläget men det kommer nog att bli en total revidering av hela anläggningen och tillhörande möbler. Snart är allt så litet att det går att gömma helt.
Vad ska jag då ha mellan högtalarna? Det blir väldigt tomt när anläggningen är borta?

Bill50x skrev:Richard skrev:Vad högtalarna bör stå på vet du väl vid det här laget.
Lätt och stabilt annars, ursågade ikea- lackbord är svårslaget.
Ett Lackbord till sin skivspelare och resten av apparaterna i ett rack kan däremot vara en lämplig kompromiss. Jag är dock tveksam till att alla skivspelare mår bäst av just det underlaget. Linns LP12:a helt säkert även om det finns mer välljudande (och mycket dyrare) lösningar även för denna spelare.
Det finns ljudande skillnader mellan olika underlag och för de som vill tweaka till sista droppen så ska man ta det i beaktande. För oss vanliga dödliga, som också vill leva bland apparaterna så måste man också se till det praktiska. Även om man får offra det sista. Men man bör testa så man vet vad man missar. En test med ett Lackbord (99 spänn, eller nåt) lär ju knappast skicka in en i misär
/ B
Richard skrev:
Precis, bra råd.
Ikeas lackbord kan sågas ned så benen blir kortare - det blir rätt snyggt då de staplas på varandra.
...och även förstärkare låter ofta bättre på lackbordet. Prova !
Det är viktigt att man sågar ur bottenplattan på själva bordet och tar bort pappersfyllningen mellan, om det ska låta tydligare om musiken.
Lätt och stabilt ska det vara, så att ev. resonanser flyttas upp i frekvens istället för nedåt där de stör musiken mera. Precis samma funktion som spikes versus mjuka kuddar alltså.
chrisss skrev:Richard skrev:
Precis, bra råd.
Ikeas lackbord kan sågas ned så benen blir kortare - det blir rätt snyggt då de staplas på varandra.
...och även förstärkare låter ofta bättre på lackbordet. Prova !
Det är viktigt att man sågar ur bottenplattan på själva bordet och tar bort pappersfyllningen mellan, om det ska låta tydligare om musiken.
Lätt och stabilt ska det vara, så att ev. resonanser flyttas upp i frekvens istället för nedåt där de stör musiken mera. Precis samma funktion som spikes versus mjuka kuddar alltså.
Är allt upp och ner och bakåfram i din värld?
Hur länge skall du få sprida anti-fakta innan du får semester?
Med mjuka kuddar hörs ju inte resonanserna, det är ju inte bra, då hörs dom ju inte![]()
Om du tycker om att krydda återgivningen med färgning, ok.
Men sluta sprida lögner som en missionär.
Vee-Eight skrev:Kan vi för en gångs skull slippa detta eviga malande om mjukfötter vs spikes och liknande polariserande snömos?
hifikg skrev:Sågar jag ur bottenplattan på ett LACK-bord så kommer min skivspelare att rasa igenom bordet *s*
Och jo, den spelade ut LP12 totalt på den tid det begav sig, men den är pysslig att använda. Nu står den mest där. I väntan på leverans från Tyskland till att börja med, sen ska det svarvas vinyl igen! En vacker dag ska jag skaffa något lätt och enkelt som låter tillräckligt bra, troligen en LP12.
Max_Headroom skrev:hifikg skrev:Sågar jag ur bottenplattan på ett LACK-bord så kommer min skivspelare att rasa igenom bordet *s*
Och jo, den spelade ut LP12 totalt på den tid det begav sig, men den är pysslig att använda. Nu står den mest där. I väntan på leverans från Tyskland till att börja med, sen ska det svarvas vinyl igen! En vacker dag ska jag skaffa något lätt och enkelt som låter tillräckligt bra, troligen en LP12.
Skaffa dig en Technics 1200. Lätt att använda, driftsäker och allmänt bra.
hifikg skrev:Max_Headroom skrev:hifikg skrev:Sågar jag ur bottenplattan på ett LACK-bord så kommer min skivspelare att rasa igenom bordet *s*
Skaffa dig en Technics 1200. Lätt att använda, driftsäker och allmänt bra.
Är inte såna direktdrivna? Det fick jag lära mig att man skulle undvika när jag var liten *s*
Vee-Eight skrev:Max: hur är tillgången på dem idag? Har man inte slutat tillverka dem?
Objektivisten skrev:Glashyllor brukar ge en detaljerad och mycket skir diskantåtergivning medan olika trähyllor brukar ge mer bas och ett mer naturligt mellanregister, avrundar i toppen dock. Luftigaste ljudet har jag dock fått från fjäderupphängda hyllor.
IngOehman skrev:Å fetaste ljudet får man med anläggningen placerad på en bädd av ister...![]()
(Vann jag tävlingen "det dummaste exemplet på vad man kan gå på om man
kopplar bort hjärnan, tror sig vara immun mot suggestion och litar på en helt
otränad intuition som skenar fritt"?)
Vh, iö
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Å fetaste ljudet får man med anläggningen placerad på en bädd av ister...![]()
(Vann jag tävlingen "det dummaste exemplet på vad man kan gå på om man
kopplar bort hjärnan, tror sig vara immun mot suggestion och litar på en helt
otränad intuition som skenar fritt"?)
Vh, iö
Nix, men ett hederspris får du för att lyckas kombinera ironi, sarkasm och spydighet i ett så pass kort inlägg.
Max_Headroom skrev:Vee-Eight skrev:Max: hur är tillgången på dem idag? Har man inte slutat tillverka dem?
Tillverkas nya i flera versioner.
IngOehman skrev:Å fetaste ljudet får man med anläggningen placerad på en bädd av ister...![]()
Vh, iö
Vee-Eight skrev:Max_Headroom skrev:Vee-Eight skrev:Max: hur är tillgången på dem idag? Har man inte slutat tillverka dem?
Säkert? Jag hittar den inte. Har du länk?
UrSv skrev:Vee-Eight skrev:Max_Headroom skrev:Vee-Eight skrev:Max: hur är tillgången på dem idag? Har man inte slutat tillverka dem?
Säkert? Jag hittar den inte. Har du länk?
http://www.panasonic.com/consumer_elect ... analog.asp
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Prod ... index.html
hifikg skrev:Jag hör verkligen ingen skillnad med att ha anläggningen placerad på IKEA-möbler vs de gamla dedicerade "hifi-möblerna", men jag inser att jag nog borde höra skillnad. T ex så lär det vara stor skillnad mellan olika träslag. Gran låter t ex avsevärt bättre än björk. En simpel björkhylla med fyra plan kan man få för runt 20.000 medan motsvarande i gran kostar nära nog dubbelt upp. Tillverkaren av dessa handgjorda hyllor skriver "Vi har provat fabrikstillverkade hyllplan men det låter märkbart sämre." Uppgraderar man från den enklaste hyllan blir "musiken rytmiskt ännu tajtare, och tydligare" och går man upp till bästa möjliga kvalitet, vaxad gran, blir "musikåtergivningen tydligare och mer nyanserad" och levererar nu, i senaste uppdatering, "tydligare toner" Är jag fullständigt omusikalisk som inte hör skillnad!? Eller är min anläggning för dålig?
Panelguy skrev:Finite, som anses vara bland det bättre i rackväg, använder kanadensisk lönn då de anser det vara det optimala.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster