Vad ska apparaterna stå på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-24 19:09

Behövde en "halv" bänk till för att få rum med skivspelaren också, så jag svängde förbi det stora möbelvaruhuset. På väg ut med min halva så släntrade jag in i fyndavdelningen och där stod en likadan bänk som jag monterade häromkvällen, färdigmonterad för samma pris som en halv bänk, så jag slog till på den också. Nu kan jag ha alla apparaterna längst upp och det går (teoretiskt) att rulla undan anläggningen vid behov. Men det är bara teori. Kabelhärvan bakom bänkarna gör mig mörkrädd. Får klura på hur jag ska göra med den. Någon form av snabbkoppling vore mumma, så som man har i bilen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-27 14:02

markusA skrev:Har inget alls i dagsläget men det kommer nog att bli en total revidering av hela anläggningen och tillhörande möbler. Snart är allt så litet att det går att gömma helt.
Vad ska jag då ha mellan högtalarna? Det blir väldigt tomt när anläggningen är borta?

Det är ju där du skall ha musiken! :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2012-08-05 19:40

Ok, jag delar nästan IÖs uppfattning om HiFi-altare.

Fast å andra sidan uppstår ofta i en hembioanläggning ett utrymme mellan fronthögtalarna som är svårt att tilldela någon annan form av möblemang (om detta också måste få utrymme) och så kanske inte andra medlemmar i ett hushåll skulle gå med på alltför okonventionella placeringar.

Hur som helst. Jag beställde ett nytt "altare" som födelsedagspresent till mig själv av möbelsnickare efter egen design. Snickarn är barnbarn till Carl Malmsten. Måste få dela med mig lite bilder på skönheten.

Den står dock inte mellan fronthögtalarna och inga slutsteg är synliga (på bild). Ena burken på golvet är en processor.

Bild
Bild
Bild

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-05 21:41

Bill50x skrev:
Richard skrev:Vad högtalarna bör stå på vet du väl vid det här laget.

Lätt och stabilt annars, ursågade ikea- lackbord är svårslaget.

Ett Lackbord till sin skivspelare och resten av apparaterna i ett rack kan däremot vara en lämplig kompromiss. Jag är dock tveksam till att alla skivspelare mår bäst av just det underlaget. Linns LP12:a helt säkert även om det finns mer välljudande (och mycket dyrare) lösningar även för denna spelare.

Det finns ljudande skillnader mellan olika underlag och för de som vill tweaka till sista droppen så ska man ta det i beaktande. För oss vanliga dödliga, som också vill leva bland apparaterna så måste man också se till det praktiska. Även om man får offra det sista. Men man bör testa så man vet vad man missar. En test med ett Lackbord (99 spänn, eller nåt) lär ju knappast skicka in en i misär :-)

/ B

Precis, bra råd.

Ikeas lackbord kan sågas ned så benen blir kortare - det blir rätt snyggt då de staplas på varandra.

...och även förstärkare låter ofta bättre på lackbordet. Prova !

Det är viktigt att man sågar ur bottenplattan på själva bordet och tar bort pappersfyllningen mellan, om det ska låta tydligare om musiken.

Lätt och stabilt ska det vara, så att ev. resonanser flyttas upp i frekvens istället för nedåt där de stör musiken mera. Precis samma funktion som spikes versus mjuka kuddar alltså.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-05 21:51

Sågar jag ur bottenplattan på ett LACK-bord så kommer min skivspelare att rasa igenom bordet *s*
Och jo, den spelade ut LP12 totalt på den tid det begav sig, men den är pysslig att använda. Nu står den mest där. I väntan på leverans från Tyskland till att börja med, sen ska det svarvas vinyl igen! En vacker dag ska jag skaffa något lätt och enkelt som låter tillräckligt bra, troligen en LP12.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-08-05 22:25

Richard skrev:
Precis, bra råd.

Ikeas lackbord kan sågas ned så benen blir kortare - det blir rätt snyggt då de staplas på varandra.

Det är viktigt att man sågar ur bottenplattan på själva bordet och tar bort pappersfyllningen mellan, om det ska låta tydligare om musiken.

Lätt och stabilt ska det vara, så att ev. resonanser flyttas upp i frekvens istället för nedåt där de stör musiken mera. Precis samma funktion som spikes versus mjuka kuddar alltså.

Är allt upp och ner och bakåfram i din värld?

Hur länge skall du få sprida anti-fakta innan du får semester?

Med mjuka kuddar hörs ju inte resonanserna, det är ju inte bra, då hörs dom ju inte :roll:

Om du tycker om att krydda återgivningen med färgning, ok.
Men sluta sprida lögner som en missionär.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-05 22:38

chrisss skrev:
Richard skrev:
Precis, bra råd.

Är allt upp och ner och bakåfram i din värld?

Hur länge skall du få sprida anti-fakta innan du får semester?

Med mjuka kuddar hörs ju inte resonanserna, det är ju inte bra, då hörs dom ju inte :roll:

Om du tycker om att krydda återgivningen med färgning, ok.
Men sluta sprida lögner som en missionär.

Vaddå? Han lyssnar ju bara på tydligheten i basgången, så det gör ju inget att resonansen hamnarprecis där resten av oss är som känsligast...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-05 22:41

Kan vi för en gångs skull slippa detta eviga malande om mjukfötter vs spikes och liknande polariserande snömos?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-05 22:48

Vee-Eight skrev:Kan vi för en gångs skull slippa detta eviga malande om mjukfötter vs spikes och liknande polariserande snömos?

Om du inte finner det underhållande, så visst. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-05 22:50

hifikg skrev:Sågar jag ur bottenplattan på ett LACK-bord så kommer min skivspelare att rasa igenom bordet *s*
Och jo, den spelade ut LP12 totalt på den tid det begav sig, men den är pysslig att använda. Nu står den mest där. I väntan på leverans från Tyskland till att börja med, sen ska det svarvas vinyl igen! En vacker dag ska jag skaffa något lätt och enkelt som låter tillräckligt bra, troligen en LP12.

Skaffa dig en Technics 1200. Lätt att använda, driftsäker och allmänt bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-05 23:12

Max_Headroom skrev:
hifikg skrev:Sågar jag ur bottenplattan på ett LACK-bord så kommer min skivspelare att rasa igenom bordet *s*

Är inte såna direktdrivna? Det fick jag lära mig att man skulle undvika när jag var liten *s*

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-05 23:21

hifikg skrev:
Max_Headroom skrev:

Är inte såna direktdrivna? Det fick jag lära mig att man skulle undvika när jag var liten *s*

Är den frisk så är de mer än helt ok. Och tro mig, de tål en massa stryk innan de hörbart låter sämre.

Max: hur är tillgången på dem idag? Har man inte slutat tillverka dem?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-05 23:32

Vee-Eight skrev:Max: hur är tillgången på dem idag? Har man inte slutat tillverka dem?

Tillverkas nya i flera versioner.

Placeras helst där man ser den bra :)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-08-06 00:22

Glashyllor brukar ge en detaljerad och mycket skir diskantåtergivning medan olika trähyllor brukar ge mer bas och ett mer naturligt mellanregister, avrundar i toppen dock. Luftigaste ljudet har jag dock fått från fjäderupphängda hyllor.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-06 00:45

Objektivisten skrev:Glashyllor brukar ge en detaljerad och mycket skir diskantåtergivning medan olika trähyllor brukar ge mer bas och ett mer naturligt mellanregister, avrundar i toppen dock. Luftigaste ljudet har jag dock fått från fjäderupphängda hyllor.

Ger plåthyllor en metallisk klang, möjligen?
En duk under lite luddighet i ljudbilden?
En betonghylla bergfast bas?

Försöker bara se ett samband här. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-06 00:57

Å fetaste ljudet får man med anläggningen placerad på en bädd av ister... :roll:

(Vann jag tävlingen "det dummaste exemplet på vad man kan gå på om man
kopplar bort hjärnan, tror sig vara immun mot suggestion och litar på en helt
otränad intuition som skenar fritt"?)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-06 01:03

IngOehman skrev:Å fetaste ljudet får man med anläggningen placerad på en bädd av ister... :roll:

Vh, iö

Nix, men ett hederspris får du för att lyckas kombinera ironi, sarkasm och spydighet i ett så pass kort inlägg.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-08-06 01:21

Max_Headroom skrev:
Vee-Eight skrev:Max: hur är tillgången på dem idag? Har man inte slutat tillverka dem?

Placeras helst där man ser den bra :)

Nä, det är slut med 12100orna :cry:
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-06 04:19

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:Å fetaste ljudet får man med anläggningen placerad på en bädd av ister... :roll:

Vh, iö

Nix, men ett hederspris får du för att lyckas kombinera ironi, sarkasm och spydighet i ett så pass kort inlägg.

Glöm inte humor... jag garvade i varje fall. Det finns hylltillverkare som bestämt hävdar att glashyllor inverkar menligt på ljudet, samtidigt som det finns andra som gör mycket exklusiva hyllor med just glas som underlag. De gamla racken, som finns på bild tidigare i tråden hade glas- respektive trähyllor. Tror någon att det gick att höra skillnad mellan dem? Nä, tänkte väl det. Tror någon att IKEA hyllorna påverkar ljudet menligt? Svaret på det kommer så småningom i min medlemspresentation :-)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-06 06:38

Max_Headroom skrev:

Säkert? Jag hittar den inte. Har du länk?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-06 07:48

Vh, iö

+1

Jag ställer min TV på böcker, den blir mer intellektuell då. Vilket kan vara bra när man tittar på nyhetsprogram alltså.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
lennartj

Cykelslang

Inläggav lennartj » 2012-08-06 08:11

Stomburna störningar kan minskas betydligt med en löst pumpad cykelslang mellan hyllplanet och underlaget.
16-tums för barncykel kan vara lagom.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-08-06 08:25

Vee-Eight skrev:
Max_Headroom skrev:

http://www.panasonic.com/consumer_elect ... analog.asp

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Prod ... index.html

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-06 08:34

UrSv skrev:
Vee-Eight skrev:
Max_Headroom skrev:

http://www.panasonic.com/consumer_elect ... analog.asp

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Prod ... index.html

Finemangers. Men jag menade att jag inte kan hitta nya till salu. Finns inte på Thomann, inte ens Prisjakt kan lista ett enda ex i lager. Därav min undran. Matsushita meddelade 2010 att produktionen skulle läggas ned. Så frågan är fortfarande om de verkligen tillverkas längre.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-08-06 11:13

Märkligt diskret markandsföring från Panasonics sida, men den länkade sidan på svenska har copyright 2012, så de borde tillverkas fortfarande och att träffen på Prisjakt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=47&t=55
i så fall inte bara gäller ett eventuellt restlager.
Det känns ändå lite underligt att det bra finns en enda återförsäljare, VDJ Audio som inte har en fungerande hemsida bakom
http://www.vdjaudio.se/
fast informationen om dem ser bra ut på prisjakt
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=4104

SL-1210 finns på Amazon också
http://www.amazon.com/Panasonic-Technics-SL-1210MK5-Record-Turntable/dp/B00012F6DS
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2012-08-09 19:59

och så slutar vi håna människor som tror olika i tex religion

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-09 20:19

Man borde inte köpa skivspelare efter hur skivorna är skapta eller pressade........

Det är skivindustrin som borde pressa skivor som passar alla 1200'or ute ivärlden istället! :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-14 09:32

Jag hör verkligen ingen skillnad med att ha anläggningen placerad på IKEA-möbler vs de gamla dedicerade "hifi-möblerna", men jag inser att jag nog borde höra skillnad. T ex så lär det vara stor skillnad mellan olika träslag. Gran låter t ex avsevärt bättre än björk. En simpel björkhylla med fyra plan kan man få för runt 20.000 medan motsvarande i gran kostar nära nog dubbelt upp. Tillverkaren av dessa handgjorda hyllor skriver "Vi har provat fabrikstillverkade hyllplan men det låter märkbart sämre." Uppgraderar man från den enklaste hyllan blir "musiken rytmiskt ännu tajtare, och tydligare" och går man upp till bästa möjliga kvalitet, vaxad gran, blir "musikåtergivningen tydligare och mer nyanserad" och levererar nu, i senaste uppdatering, "tydligare toner" Är jag fullständigt omusikalisk som inte hör skillnad!? Eller är min anläggning för dålig?

Hur tusan löser man kabeleländet bakom apparaterna på bästa sätt? Det känns betydligt mer intressant än hysteriska priser för olika träslag. Helst skulle jag vilja ha en kontakt in i hyllan för all ström och en "handske" för allt som går till högtalarna. Snabbkopplingar som medger smidig ommöblering helt enkelt. Det funkar ju i bilen numera. Kanske IKEA gör något sådant nu när de börjar sälja elektronik också.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-08-14 11:43

hifikg skrev:Jag hör verkligen ingen skillnad med att ha anläggningen placerad på IKEA-möbler vs de gamla dedicerade "hifi-möblerna", men jag inser att jag nog borde höra skillnad. T ex så lär det vara stor skillnad mellan olika träslag. Gran låter t ex avsevärt bättre än björk. En simpel björkhylla med fyra plan kan man få för runt 20.000 medan motsvarande i gran kostar nära nog dubbelt upp. Tillverkaren av dessa handgjorda hyllor skriver "Vi har provat fabrikstillverkade hyllplan men det låter märkbart sämre." Uppgraderar man från den enklaste hyllan blir "musiken rytmiskt ännu tajtare, och tydligare" och går man upp till bästa möjliga kvalitet, vaxad gran, blir "musikåtergivningen tydligare och mer nyanserad" och levererar nu, i senaste uppdatering, "tydligare toner" Är jag fullständigt omusikalisk som inte hör skillnad!? Eller är min anläggning för dålig?

Finite, som anses vara bland det bättre i rackväg, använder kanadensisk lönn då de anser det vara det optimala.
Jämfört med kablar så skulle jag nog säga att rack/hyllor har mindre påverkan på ljudet. Jag bytte från ett Ikeabord (var vanliga på 80-talet och fanns hos bl.a Peter och Harryup på Ljudbutiken) till finite´s Pagode Signature rack/ampstand med Cerapucs och kan väl inte med bästa vilja säga att ljudskillnaden blev stor. Kan ju varit så att Ikeabordet redan var bra och att byta fram och tillbaka för att testa hur stor skillnaden verkligen är kanske inte är något man gör i första taget :wink: . Hursomhelst är det snyggt i den lite mörkare betsning jag har och praktiskt med sin öppna lösning. Prisvärt?....nja, knappast.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-14 12:41

Panelguy skrev:Finite, som anses vara bland det bättre i rackväg, använder kanadensisk lönn då de anser det vara det optimala.

Det finns flera olika slag av lönn och de har lite varierande egenskaper. Hade en kanadensisk arborist hemma förra veckan. Han ville bestämt ha med sig en bit av "stone maple", en mera långsamt växande lönn.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi