Den perfekta "Universalfjärren" sökes

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Den perfekta "Universalfjärren" sökes

Inläggav Alexi » 2005-08-17 19:22

Nja eller den perfekta kanske skulle vara en Pronto, men >4kkr, skulle orsaka att fjärren skulle bli en av dom dyraste komponenterna i kedjan.
Viktigt för mig är att fjärren är slittålig, ergonomisk och kostar max 1kkr.
Jag har läst en massa recensioner på Remotecentral och kände att Sony RM-AV3100 skulle passa mig bra, men den har fått mycket dålig kritik av dess användare :( Det känns som alla fjärrar utom Pronto får rätt usel kritik där.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

niclas

Inläggav niclas » 2005-08-17 19:38

Två stycken som jag har småsneglat mot är:

Bild
Philips SBC-RU760

Bild
Nad HTR-2

Ingen display på någon av dom, men det ser jag personligen inte som en nackdel. :wink: Philipsen verkar galet prisvärd för sina 499:-

Edit: Båda ska kunna lära "nos mot nos" enligt vad jag har läst. :)
Senast redigerad av niclas 2005-08-17 19:53, redigerad totalt 1 gång.

nijo

Inläggav nijo » 2005-08-17 19:47

Jag har nyligen köpt en Philips 760. Fungerar faktiskt riktigt bra.

/Jonas

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-17 19:48

Köpte en pronto för 3000 för 5 år sedan. Älskar den så mycket att jag köpte en till beggad för 1200 i våras. Bara så att jag har en i reserv om den första går sönder 8)

Och då har jag den gamla med svartvit skärm....
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-17 19:52

Jag missade att skriva att den måste kunna kopiera funktioner från
andra fjärrkontroller!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-17 19:53

nijo skrev:Jag har nyligen köpt en Philips 760. Fungerar faktiskt riktigt bra.

/Jonas
Hur verkar kvaliten vara? Kan man kopiera via IR?

Användarvisningsbild
SuperB

Inläggav SuperB » 2005-08-17 19:56

Jag köpte en Philips Pronto Neo, helt oanvändbar...ligger bara och samlar damm. Det enda jag gillade med den var att den gick att programmera från datorn. Man layoutade sina knappar och funktioner på datorn och sedan tankade man över allt.

Däremot tror jag de modernare Pronto maskinerna skall vara bättre.

www.remotecentral.com är väl en av de bättre sajterna när det gäller fjärkontroller.

nijo

Inläggav nijo » 2005-08-17 19:56

Kvaliteten känns hyfsad. Vad gäller långtidskvaliteten vet jag ännu ingenting...

Man kan kopiera via IR (fungerade ialla bra med min Denon fjärr och Sony TV)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-17 19:57

SuperB skrev:Jag köpte en Philips Pronto Neo, helt oanvändbar...
Vad var så dåligt med den?

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-08-17 20:01

Har inte den här frågan varit uppe tidigare, eller är det jag som börjar bli mer än lovligt senil?

Nå, jag har i alla fall en Home Theater Master MX-700 som jag köpte som "Open box" hos BlueDo.com. Lite dyrare än din smärtgräns, men grymt kraftfull!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-17 20:10

Home Theater Master MX-700 såg rätt tålig ut, men för dom pengarna tävlar den ju med Pronto.
Nja den tidigare tråden gälde dyrare fjärrar, just typ Pronto. Jag letar ju efter något billigare, men framförallt tåligt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-17 20:15

Jag tycker det ser ut som om alla universalfjärrisar har mer eller mindre samma fel:

På tok för få knappar!!!

Om man vill kunna reglera massor av apparater så krävs det ju massor av knappar^2 (jag utgår ifrån att en normal fjärris har massor av knappar). I varje fall nästan, de knappar man aldrig använder kan man ju förvisso ta bort.

Eller är det så att man vill ha en universalfjärris bara för att få grotta med en massa menysystem? :o :? :( 8O

Vh, iö

- - - - -

PS. Ett bra sätt att åstadkomma en fungerand multifjärris är att lägga alla fjärrisar bredvid varande och uppskatta hur stora de är, sedan sågar man till en bit 6 mm MDF av samma storlek.

Sen förser man den lilla mdf-biten med dubbelhäftande tejp på framsidan, och fyra små gummifötter på baksidan (gärna högre på bortsidan så att man få en behaglig lutning på paketet, mot sig).

Till sist häftar man fast alla sina fjärrisar på framsidan, i olika vinklar om det behövs för att kunna manövrera apparater i olika riktningar, men uni-fjärristen stående på soffbordet.

En superb lösning!

Snabbmanövrerad är bara förnamnet. Det är fantastiskt så snabbt man lär sig när man slipper lära sig något annat nytt, än i vilken ordning man häftat upp kontrollerna. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-17 20:20, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-17 20:19

Nej, den har man till vardagsbruk, för oftast använder man högst 4-5knappar/fjärr. Annars finns ju sådana som Pronto, med touch display. där du kan sätta in massvis med knappar efterom man själv designar hur den ska se ut:
Bild

Användarvisningsbild
SuperB

Inläggav SuperB » 2005-08-17 20:30

Alexi skrev:Vad var så dåligt med den?

Det var så länge sedan jag använde den så jag kommer knappt ihåg vad som var dåligt. Jag tror det var följande;

- Den är stor och klumpig, den ligger inte bra i handen.
- De riktiga knapparna var tröga och oergonomiska.
- Måste man ofta titta på displayen då man skall använda den.
- Den kunde inte lära sig en HK AVR7000 fjärr. Jag köpte Pronton just för att ersätta HKs multifjärr som jag hade stora problem med (vilka nu är lösta tack vare Patrik Abrahamsson på
Elektronikservice i GBG AB, ett stort tack till honom)
-Knappar fastnade vilket medförde att den drog ut batterierna väldigt snabbt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-17 20:33

Efter att ha testat touch-varianten med min numera avpolleterade palm så kan jag bara säga att det suger... Man har ingen känsla för vad man gör på fjärren utan att behöva kolla direkt på den. Den enda återkoppling för vad man gör är genom synen. Lite som att bli tvungen att ha sex i fullt solljus... Bättre med en massa lagom placerade fysiska knappar. Jag gillar min One for All som är fullt programmerbar samt har en massa apparater förproggramerade.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-08-17 20:48

Jag har en Nad HTR-1 som är nästan likadan som HTR-2 så jag kan skriva lite om den.

Den har rätt bra layout på knapparna och ligger rätt bra i handen. HTR-1 är dock lite mer rund än HTR-2, lite som en åtta till formen.

Den klarar att programmeras med koder samt nos mot nos. Dock klarade den inte att ta alla signaler. Min stationära Pioneer-MD klarade den inte samt inte heller bläddra skiva bakåt på Pioneer-CD-växlaren. Annars tog den allt.
För varje apparat gick det att programmera alla knappar med två funktioner tack vare en shift-knapp och den har en makro för varje apparat.

Det negativa jag tänkt på är att den tappat minnet några gånger pga att den åkt i golvet eller att man råkat sätta sig på den så typ alla knappar tryckts in samtidigt. Mycket irriterande men det kanske är fixat på HTR-2.

Jag kan nämna att den inte används sedan jag fick hem min Denon 2105 och fjärren till den som jag gillar rätt bra. Det negativa med den är väl mest att det är jobbiga switchar för att byta funktion till en annan apparat. Som tur är så går det att styra CD-spelaren utan att behöva byta.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-08-17 23:08

Alexi skrev:Home Theater Master MX-700 såg rätt tålig ut, men för dom pengarna tävlar den ju med Pronto.
Nja den tidigare tråden gälde dyrare fjärrar, just typ Pronto. Jag letar ju efter något billigare, men framförallt tåligt.

Knappa 1 400 tycker inte jag är jätteblodigt för den fjärren! :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-08-17 23:16

__10 skrev:
Alexi skrev:Home Theater Master MX-700 såg rätt tålig ut, men för dom pengarna tävlar den ju med Pronto.

Knappa 1 400 tycker inte jag är jätteblodigt för den fjärren! :)
betalar du 250kr frakt, 360kr skatt och tullens administrativa avgift på 125kr åt mig då? :)

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2005-08-18 14:39

Jag köpte en Philips SBC-RU760 igår, för 596 kr på ONOFF. Var hittar man den för 495 kr månntro?

Philips verkar ha ett mycket mindre kodbibliotek än One For All, eftersom ingen av de apparater jag ville styra fanns med, förutom B&O, men de koderna fungerade å andra sidan inte med min MX5500. Enligt supporten "kan det vara problem med B&O". Det vill säga, det funkar inte alls, trots att Philips listar märket på förpackningen!

De andra apparaterna gick dock att lära via "nos-mot-nos"-metoden. (Fosgate 4, Technics SH-AC500D, och Technica DVX551)

Den har lite för få knappar, tycker jag. En åtta, tio till hade inte suttit ivägen. Den är inte heller lika riktningsokänslig som min gamla One For All 6. Man måste rikta fjärren någorlunda i apparaternas riktning för att något skall hända, vilket upplevs som oerhört jobbigt när man vant sig vid att kunna peka åt vilket håll som helst och få respons.

Min drömfjärr skulle ha följande egenskaper:

Lika snygg, eller snyggare än Philipsen.
    Några fler knappar, och alla knappar skall i likhet med Philipsen vara hårda, inte mjukt gummi, eller ännu värre, touchscreen som på Pronton eller Kameleon. En fjärr man måste titta på för att hitta rätt knapp är alldeles för jobbig att använda.
    Lika stort kodbibliotek som One For All, eller ännu större.
    Skall fixa B&O och andra specialfjärrar.
    Lika riktningsokänslig som One For All.
    Tillverkarens hemsida skall gå att hitta på. Så är det varken på Philips eller One For Alls hemsidor. Och det skall finnas en FAQ där, som sammanställts utifrån vad folk faktiskt frågar om, inte vad tillverkaren hoppas/tror att en genomsnittskund vill veta.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-18 15:00

Christer_Tamm skrev:
Philips verkar ha ett mycket mindre kodbibliotek än One For All, eftersom ingen av de apparater jag ville styra fanns med, förutom B&O, men de koderna fungerade å andra sidan inte med min MX5500. Enligt supporten "kan det vara problem med B&O". Det vill säga, det funkar inte alls, trots att Philips listar märket på förpackningen!

.[/list]

B&O kör en faktor 10 ggr högre frekvens. Det är därför deras fjärr kan "gå runt hörn". Har själv en BEO4 till TVn och alla andra fjärrar gör mig vansinnig med sin riktningskänslighet
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-18 15:02

Style skrev:B&O kör en faktor 10 ggr högre frekvens. Det är därför deras fjärr kan "gå runt hörn". Har själv en BEO4 till TVn och alla andra fjärrar gör mig vansinnig med sin riktningskänslighet

Hade för mig att B&O inte kör med ir utan radio.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-08-18 15:03

Alexi skrev:betalar du 250kr frakt, 360kr skatt och tullens administrativa avgift på 125kr åt mig då? :)

Självklart! ;)

Nä, jag hade förstås glömt att den måste fraktas hit, men tullen kommer du nästan säkert undan...

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-18 15:32

NAD HTR-2 fungerar bra nos mot nos och man väljer själv var man ska lägga in funktionerna (vilken knapp). Att programmera in en räcka funktioner går fort och den har fungerat på alla apparater utom min förra TV där den inte kunde lära in ett par funktioner.
Kan rekommenderara den.

Hade Chameleon One For All tidigare vilken sög ur batterier på nolltid och gick igång i tid och otid med belysningen eftersom den hade rörelsesensor... ...dessutom brummar One For all - hörbart.
Bra utformning och bra inlärning men den var inte helt genomtänkt med belysningen och rörelsesensorn - rekommenderar inte.

Mvh Henrik
Inaktiv

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-18 16:33

Naqref™ skrev:
Style skrev:B&O kör en faktor 10 ggr högre frekvens. Det är därför deras fjärr kan "gå runt hörn". Har själv en BEO4 till TVn och alla andra fjärrar gör mig vansinnig med sin riktningskänslighet

Hade för mig att B&O inte kör med ir utan radio.

nix, IR men mycket högre fekvens 455 isf 38 om jag minns rätt

riktigt gamla BEO-fjärrar använde ultraljud!!
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-18 16:56

Jagser inte helle att det är någon skillnad på denna tråd mot den som tidigare skapats (i köpråd om jag inte missminner mig), men jag tror att jag även där sade att denna fjärr är klockren!

Bild

Trevligt att man får en sådan med till en på forumet vanlig receiver också! :D

Mvh Jocke

PS det som inte syns är hur klockrent den går ner i handen, eftersom det är rakt in under bilden -dålig bild! DS
admin

nijo

Inläggav nijo » 2005-08-18 21:59

Jag har köpt en philips 760 för att ersätta min denon fjärr. Det som diskvalifierar denonfjärren (iallafall den som man får med 2105) tycker jag är att man inte kan programera knapparna. Irriterade att tex att jag inte kunde aktivera text-tv på min Sony TV med fjärren.

Dessutom tycker jag att känslan knapparna är bättre i philipsen. Så jag kan iallafall rekomendera ett köp av philipsen. Jag använder iofs mest volym upp och ner samt spår upp ner

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-08-19 00:29

Om man går igång på fjärrkontroller, ska man överväga ett komplett Regasystem (tja, det ska man iofs alltid göra, men det är en annan historia). Denna systemfjärren verkar kanon. Jag använder den själv enbart till Regas CD-spelare, och jag är mer än nöjd.

Bild
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-19 00:45

nijo skrev:Jag har köpt en philips 760 för att ersätta min denon fjärr. Det som diskvalifierar denonfjärren (iallafall den som man får med 2105) tycker jag är att man inte kan programera knapparna. Irriterade att tex att jag inte kunde aktivera text-tv på min Sony TV med fjärren.

Dessutom tycker jag att känslan knapparna är bättre i philipsen. Så jag kan iallafall rekomendera ett köp av philipsen. Jag använder iofs mest volym upp och ner samt spår upp ner

Jaha, där ser man.. jag fattade det som att den var programerbar. Isåfall tar jag tillbaka min rekomendation -till förmång för alla som har Denon rakt igenom (som jag) som inte behöver ställa in saker. :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-08-19 01:17

Vad är ert syfte med att köpa en universalfjärr?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-19 08:20

sztation:

syftet är väl att slippa ha fyra-fem-sex fjärrar som ligger och tar upp halva bordsytan? :wink:
Inaktiv

Nästa

Återgå till Generellt om hifi