högtalarkabel

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-09 07:31

Strmbrg skrev:Jag menar så här:
Min reflexion handlar inte om huruvida det finns hörbarhetsskillnader mellan olika sladdar.
Den handlar om att frågan överhuvudtaget har denna dragningskraft och får denna uppmärksamhet.

Är det förenligt med någon som helst reson, att fokusera så mycket på något så litet?

Vad är syftet?

Det handlar väl om att det finns en del som hör/tycker sig höra skillnader och att andra talar om för dom att dom inte gör det.
Det som förvånar mig är att trots att det är vedertaget att det kan uppstå skillnader mellan kablar som är hörbara så talar alltså folk om att det inte finns. Jag ser det som 2 debatter som blandas ihop. Går det att höra skillnad på kablar och kan man förbättra ljudåtergivningen med kablar.
Och jag svarar personligen ja på båda.
Köp fel kabel och det påverkar resultatet, köp lämpligt rätt kabel och det finns då ingen "rättare". Randi historian är en speciell sak då man där skall höra skillnad på 2 rätta kablar som du inte själv får välja vilket kommer med all säkerhet vara omöjligt att klara. Då refereras det vanligen till att det inte går att höra skillnader på kablar eftersom ingen har klarat uppgiften vilket alltså inte har något med att man kan höra skillnad på 2 valfria kablar i sin egen anläggning där man kanske har påverkan ifrån en eller båda kablarna på ljudåtergivningen. Så uppfattar jag det.

Folk gillar i regel inte att få det förklarat för sig att det som de hör är inbillning av någon som inte ens har testat saker själva.

Och om det finns skillnader så tycker jag att det är upp till lyssnaren att avgöra om skillnaden är störande eller inte. Man kan få störande skillnader mellan olika elektronik som trots allt i något mätetal ändå bara är promille i förhållande till felaktigheter högtalare-rumsbidrag.
Kanske en komfortkänsla typ där en del föredrar en helläderklädsel i sin Wartburg medans andra föredrar en läder/Alcantara i sin Ferrari och skulle man ha tvärtom skulle man haka upp sig mer på det än vilken bil man har.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: högtalarkabel

Inläggav jonasp » 2012-08-09 07:59

IngOehman skrev:Och hur kan något, t ex du, tycka att någon är dum i huvudet på grund
av ett val de gjort, utan att veta något om incitamenten som personen
ifråga har haft?

Helt enkelt för att kostnaden för en sådan kabel för länge sedan har passerats rimlighetens gräns med flera magnituder. För att en kabel som kostar 100 tkr inte ger något mer i funktion är en kabel som kostar säg maximalt 1 tkr.

Förutsatt då att kabeln betraktas som just en kabel, och inte ett konstverk av något slag. Jag menar, någon har ju faktiskt betalat 617 miljoner kronor för en tavla (Pablo Picassos Garçon á la Pipe). Börjar man göra sådana jämförelser är ju kabelsnutten för hundratusen riksdaler metern givetvis jättebillig! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-09 08:00

Strmbrg skrev:Alltså, jag fattar fortfarande inte:

Varför?

Verkligen VARFÖR...

...göder företeelser som är så diminutiva - att deras existens ständigt ifrågasätts - sådan uppmärksamhet?

Jag menar så här:
Min reflexion handlar inte om huruvida det finns hörbarhetsskillnader mellan olika sladdar.
Den handlar om att frågan överhuvudtaget har denna dragningskraft och får denna uppmärksamhet.

Är det förenligt med någon som helst reson, att fokusera så mycket på något så litet?

Vad är syftet?

Är "allt annat" i anläggningen redan "så himla optimerat" att denna fråga är värd denna uppmärksamhet?

Det blir lite som i foto-hobbyn.
Som väl i ärlighetens namn ofta snarare kan betraktas som Kamerahus- och objektivhobbyn, en "pixel-peeperfråga" snarare än en bild-upplevelsefråga.

Jag tycker för min högst egna del, att det är omdömeslöst och ett slöseri med både tid, pengar och mentala resurser. Inte minst eftersom denna "inzoomning" rimligen oftast renderar i ett fullständigt borttappat fokus på slutresultat och helhet.

Jag plusettar detta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-09 09:27

lech skrev:Det haltar lite här och där från Nattis.

Bilar är något helt annat, där är INTE supraledning ens önskvärt.
Audi och Mercedes bla jobbar MYCKET med " färgning " av välljudet. Som är önskvärt i dessa applikationer. jfr Bose ....

Du måste ha missförstått å det grövsta för att fälla den kommentaren, ber om ursäkta att jag inte var tydlig nog åt dig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-08-09 12:49

Harryup skrev:Det handlar väl om att det finns en del som hör/tycker sig höra skillnader och att andra talar om för dom att dom inte gör det.
Det som förvånar mig är att trots att det är vedertaget att det kan uppstå skillnader mellan kablar som är hörbara så talar alltså folk om att det inte finns. Jag ser det som 2 debatter som blandas ihop. Går det att höra skillnad på kablar och kan man förbättra ljudåtergivningen med kablar.
Och jag svarar personligen ja på båda.
Köp fel kabel och det påverkar resultatet, köp lämpligt rätt kabel och det finns då ingen "rättare". Randi historian är en speciell sak då man där skall höra skillnad på 2 rätta kablar som du inte själv får välja vilket kommer med all säkerhet vara omöjligt att klara. Då refereras det vanligen till att det inte går att höra skillnader på kablar eftersom ingen har klarat uppgiften vilket alltså inte har något med att man kan höra skillnad på 2 valfria kablar i sin egen anläggning där man kanske har påverkan ifrån en eller båda kablarna på ljudåtergivningen. Så uppfattar jag det.

Folk gillar i regel inte att få det förklarat för sig att det som de hör är inbillning av någon som inte ens har testat saker själva.

Och om det finns skillnader så tycker jag att det är upp till lyssnaren att avgöra om skillnaden är störande eller inte. Man kan få störande skillnader mellan olika elektronik som trots allt i något mätetal ändå bara är promille i förhållande till felaktigheter högtalare-rumsbidrag.
Kanske en komfortkänsla typ där en del föredrar en helläderklädsel i sin Wartburg medans andra föredrar en läder/Alcantara i sin Ferrari och skulle man ha tvärtom skulle man haka upp sig mer på det än vilken bil man har.

mvh/Harryup

Det här är något som jag plusettar.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-09 14:15

jonasp skrev:
Strmbrg skrev:Alltså, jag fattar fortfarande inte:

Varför?

Verkligen VARFÖR...

...göder företeelser som är så diminutiva - att deras existens ständigt ifrågasätts - sådan uppmärksamhet?

Jag menar så här:

Vad är syftet?

Är "allt annat" i anläggningen redan "så himla optimerat" att denna fråga är värd denna uppmärksamhet?

Det blir lite som i foto-hobbyn.
Som väl i ärlighetens namn ofta snarare kan betraktas som Kamerahus- och objektivhobbyn, en "pixel-peeperfråga" snarare än en bild-upplevelsefråga.

Jag tycker för min högst egna del, att det är omdömeslöst och ett slöseri med både tid, pengar och mentala resurser. Inte minst eftersom denna "inzoomning" rimligen oftast renderar i ett fullständigt borttappat fokus på slutresultat och helhet.

Jag plusettar detta!

Därför att - som jag var inne på i mitt förra inlägg - så uppstår både dubbelmoral som interna och/eller externa konflikter då det kommer s.k. "kabeltroende" och förstör allt det fina vetenskapliga med sina tokerier och förvandlar allt detta superviktiga till en en enda stor hobbyverksamhet (urk!!).

I det vetenskapliga slutresultatets och ändamålsenlighetens HiFi så vill man nämligen egentligen inte riktigt erkänna att även det är en del av samma hobby där allt är rätt och inget är fel i subjektivitetens namn. Amen.

Det är som sagts tidigare i nån annan tråd - det är lite som konflikten mellan protestanter och katoliker, askes vs bling, överdåd vs enkelhet, Luther vs Påven..... men ändå är alla i slutändan HiFi-troende :)

Edit: Det är pga detta som det alltid blir tjafs omkring de områden där det är väldigt svårt att påvisa tydliga och ovedersägliga nackdelar - kablar, fötter, remdrift, mastering osv - därför att det subjektiva ges större plats och möjlighet att göra sig gällande och förvandlar logik och vetenskap till subjektivt tyckande. Detta uppskattas inte alltid.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-09 14:41

hifikg skrev:
Panelguy skrev:
StefanL skrev:Hör du skillnad, så är det bara att mäta upp dem och se vilken som förvränger.

Om någon har gjort sådana mätningar så vore det intressant att höra vilka högtalarkablar som transporterar signalen opåverkad.
Nordost och Transparent låter ju väldigt olika så om en av dessa är oförvrängd måste den andra vara väldigt förvrängd men den oförvanskade sanningen kanske ligger någonstans mittemellan :wink:

"Väldigt olika" skriver du. De borde alltså vara lätta att detektera i blindtest? Kanske ett par kandidater för mitt kommande test i vinter, om jag får ihop några frivilliga försökspersoner. Annars tar jag ofrivilliga.

Kraschar man testet om man kopplar två kablar till högtalaren samtidigt? Dvs Kabel A som A-högtalare och Kabel B som B-högtalare och skiftar mellan dem? Jag tänker mig att båda kablarna skruvas (!) fast i samma banankontakt i högtalaren. Då blir det lätt att byta kablar snabbt. Låter jag dessutom någon utomstående göra anslutningen och döljer bakstycket på förstärkaren så blir testet dubbelblint, inte sant?

Kan ett test utföras på ovanstående sätt? Funderar på att arrangera en provlyssning. Vad krävs i övrigt? Det kommer att bli en anläggning som bara jag är van att lyssna på. Gör det experimentet värdelöst? Hur gör man annars? Vilka kablar bör man ha med? Kan var och en ta med sina favoritkablar (förutsatt att de är tillräckligt långa)?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2012-08-09 15:18

Harryup skrev:Folk gillar i regel inte att få det förklarat för sig att det som de hör är inbillning av någon som inte ens har testat saker själva.

Touché! 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-09 16:44

Bill50x skrev:
JanBanan skrev:
IngOehman skrev:Jag har inte sett någon "förnedra dyrkablar".

Konstigt. Det har jag sett massor av gånger.

+1

/ B
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-09 16:57

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:
JanBanan skrev:

+1

/ B
+1

Blir kabeln kränkt då?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-09 17:10

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:
JanBanan skrev:

+1

/ B
+1

+1
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-09 17:13

jonasp skrev:
JanBanan skrev:

Jag med. Jag tycker man är totalt dum i huvudet om man lägger 100 tkr på en kabel, och det står jag för.

Du är bara avundsjuk.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-09 17:33

phloam skrev:Jag tycker att det vore bättre och trevligare att säga "kabelhobbyister" istället för det nedsättande "kabeltroende".

Håller med, det komiska är ju att det är just de kabeltroende som har rätt, dvs det finns både mätbara och hörbara skillnader.
Därmed är begreppet också helt felaktigt, det rätta namnet är "kabelrealister". :)
Senast redigerad av Goldfinger 2012-08-09 20:19, redigerad totalt 1 gång.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-08-09 20:07

Nattlorden skrev:
lech skrev:Det haltar lite här och där från Nattis.

Bilar är något helt annat, där är INTE supraledning ens önskvärt.
Audi och Mercedes bla jobbar MYCKET med " färgning " av välljudet. Som är önskvärt i dessa applikationer. jfr Bose ....

Du måste ha missförstått å det grövsta för att fälla den kommentaren, ber om ursäkta att jag inte var tydlig nog åt dig.

Det var nog otydligt åt båda håll, jag ber om ursäkt jag med.

MVH
Lech :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-09 20:20

Men,

Vad är syftet med att överhuvudtaget älta frågan?

Inte gör det mig något om "Ljud-Orvar i Bergkvara" är övertygad kabelskillnads-hörare.

Tycker han dessutom att kabelskillnader utgör en väsentlig faktor för att hantera ljudet, så får han väl tycka det då.

Vad skulle det finnas för rimligt syfte med att få honom att tänka och tycka annorlunda?

Är "kabeldebatten" egentligen en argumentations-övning?

Nu får vi ju inte diskutera polletik här, men inte sjutton bryr jag mig om att försöka "omvända" KPML(r):are eller Moderater tex.
De får väl hålla på med sitt, jag kan ju titta åt vilket annat håll som helst, så slipper jag ju bli störd av dem.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-09 20:44

Strmbrg skrev:Men,

Vad är syftet med att överhuvudtaget älta frågan?

Inte gör det mig något om "Ljud-Orvar i Bergkvara" är övertygad kabelskillnads-hörare.

Tycker han dessutom att kabelskillnader utgör en väsentlig faktor för att hantera ljudet, så får han väl tycka det då.

Vad skulle det finnas för rimligt syfte med att få honom att tänka och tycka annorlunda?

Är "kabeldebatten" egentligen en argumentations-övning?

Nu får vi ju inte diskutera polletik här, men inte sjutton bryr jag mig om att försöka "omvända" KPML(r):are eller Moderater tex.
De får väl hålla på med sitt, jag kan ju titta åt vilket annat håll som helst, så slipper jag ju bli störd av dem.

Du kan även välja att aktivera dig i vilken annan tråd som helst... Jag tycker kabelfrågan absolut hör hemma i ett hifi-forum.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-09 20:59

FBK skrev:
jonasp skrev:
JanBanan skrev:

Jag med. Jag tycker man är totalt dum i huvudet om man lägger 100 tkr på en kabel, och det står jag för.

Du är bara avundsjuk.

Nej, inte det minsta!

Men förklara gärna för mig varför jag skulle vara avundsjuk?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-09 21:04

phloam skrev:Därför att - som jag var inne på i mitt förra inlägg - så uppstår både dubbelmoral som interna och/eller externa konflikter då det kommer s.k. "kabeltroende" och förstör allt det fina vetenskapliga med sina tokerier och förvandlar allt detta superviktiga till en en enda stor hobbyverksamhet (urk!!).

Nej inte alls, inte för min del iallafall. Kabelentusiasterna stör mig inte alls. Jag förstår bara inte hur man kan tillskriva något så (i mina ögon) trivialt och relativt sett betydelselöst så stor vikt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-09 23:23

Där håller jag med dig fullständigt.

En högtalarkabel bör vara tillräckligt lång, så den når fram, och så bra som
möjligt per krona.

Det betyder möjligen att man behöver lära sig lite, om man vill göra ett bra
val*, men dyr behöver den inte bli. Den blir således både prisvärd och billig.

Att välja färgning ur ett helt subjektivt perspektiv kan ju kännas frestande,
men den som tror att det finns en färgning som passar alla inspelningar har
missat något väsentligt, och kommer bara att åstadkomma sameness och
få som resultat att det i längden blir mindre kul att lyssna på musik.

Vh, iö

- - - - -

*Både om fysik, om hörbarhet (egna experiment, upplagda så man kan dra
meningsfulla slutsatser från dem) och om vad som passar för den specifika
högtalaren, för att den skall leverera som avsett.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-09 23:31

hifikg skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:
JanBanan skrev:

+1

/ B
+1

Blir kabeln kränkt då?
Ja, det är väl förståeligt. Men allra ledsnast blir tillverkaren när det klagas på alltför fantasifull marknadsföring.

Så egentligen är det ju inte kabelns fel, det är ju sunkig marknadsföring som får folk att gnälla över kabeln och gör den ledsen och det kan ju inte kabeln hjälpa :(
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-09 23:38

jonasp skrev:
phloam skrev:Därför att - som jag var inne på i mitt förra inlägg - så uppstår både dubbelmoral som interna och/eller externa konflikter då det kommer s.k. "kabeltroende" och förstör allt det fina vetenskapliga med sina tokerier och förvandlar allt detta superviktiga till en en enda stor hobbyverksamhet (urk!!).

Nej inte alls, inte för min del iallafall. Kabelentusiasterna stör mig inte alls. Jag förstår bara inte hur man kan tillskriva något så (i mina ögon) trivialt och relativt sett betydelselöst så stor vikt.

Så kan det vara, visst, men jag tror å andra sidan att en del andra egentligen förstår alldeles utmärkt hur/varför man kan tillskriva stor vikt till nåt "betydelselöst" och stör sig på detta, varför man med alla medel försöker övertyga kabelhobbyisterna om hur fel de har. Rent vetenskapligt. Men det funkar ju liksom inte. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-09 23:48

Åjo. Vetenskap fungerar, det kan man vara alldeles säker på. 8)

En av de får saker som man kan vara säker på faktiskt! ;)

Och med "funkar" menar jag inte att alla förstår den, bara att den ger svar
som man kan lita på (eller i förekommande statistiska fall, vars osäkerhet
är pålitlig).

Men alla behöver ju inte förstå allting hela tiden, eller göra rätt, ens i deras
eget från framtiden tillbakablickande perspektiv.

Harryup skrev:
Strmbrg skrev:Är det förenligt med någon som helst reson, att fokusera så mycket på något så litet?

Vad är syftet?

Det handlar väl om att det finns en del som hör/tycker sig höra skillnader och att andra talar om för dom att dom inte gör det.

Det som förvånar mig är att trots att det är vedertaget att det kan uppstå skillnader mellan kablar som är hörbara så talar alltså folk om att det inte finns.

Tror snarare att just det där inlägget visar problemet - att debatten är ett
resultat av att vissa vill berätta för alla vad andra har för uppfattningar,
istället för att respektera att det är något som var och en gör bäst själv.

Ingen talar väl om för andra att de inte hör skillnader!?
(Däremot har det förekommit att någon har berättat att suggestionseffekter
KAN göra det svårt att veta vad av upplevda saker som har fysiska orsaker
och vad som inte har det.)

Ingen har mig veterligt heller påstått att det inte kan finnas några
skillnader mellan olika kablar!

(Vad som däremot är sant att att skillnaderna statistiskt brukar framställas
som mycket, mycket mindre, eller noll, om de som skall redogöra för den bara
har fått lyssna utan facit på handen, alltså blindt.)

- - -

Och vilka retoriska poänger aspirerar Harryup på att vinna, genom att tala
om att "det är vedertaget att det kan uppstå skillnader mellan kablar som
är hörbara"?

"Kan uppstå" betyder inte uppstår. Så att något "kan uppstå" betyder inte
att man kan utgå ifrån att det uppstått i valfritt rapporterat fall.

Det betyder ju bara att man inte kan utesluta det. Och jag har inte heller
sett att någon har försökt utesluta det.

- - -

Eller om man vill se det på ett annat sätt - den som vill peka på att något
"kan uppstå", i det här fallet en faktisk fysisk hörbar skillnad, bör för kanske
för balansen även nämna att det är minst lika vedertaget att upplevelser
av att skillnader uppstått, väl så starka, går att registrera även i sugges-
tionsstudier där man aldrig växlar mellan jämförelseobjekten...

- - -

Känner man till BÅDA dessa faktorer, inser man förhoppningsvis att man inte
kan dra några slutsatser från enskilda ickeblinda observationer. Dock kan
man tro saker - och det får man!

Men då är man kabeltroende. Vare sig man är övertygad om att man har
rätt eller inte. Uppfattningen är ju trosbaserad. Och den som väljer att tro
kan nog även välja att inte se det som en förolämpning att man kallar det
för en tro.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-08-09 23:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-08-09 23:52

Tycker kablarna är viktigare än valet av högtalare, om man är musikintresserad.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-09 23:53

Ja, det tycker du säkert.

Frågan är om du tror att det är viktigare på något sätt som inte beror på
utfallet från förväntanseffekter...

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-09 23:57

Objektivisten skrev:Tycker kablarna är viktigare än valet av högtalare, om man är musikintresserad.

Om man är intresserad av att bli riktigt full, så bör man dricka mycket mjölk. Det tror jag på, vad tror du?
Jag saknar dig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-10 00:07

MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:Tycker kablarna är viktigare än valet av högtalare, om man är musikintresserad.

Om man är intresserad av att bli riktigt full, så bör man dricka mycket mjölk. Det tror jag på, vad tror du?

Det tror jag på, full av mjölk alltså, tills det inte går ner mer..

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-10 00:21

Helt sant, förvånad att folk i tråden inte verka greppa hur man riggar för att få ljud? :?

Användarvisningsbild
Banditen01

Inläggav Banditen01 » 2012-08-10 01:02

Strmbrg skrev:Är "kabeldebatten" egentligen en argumentations-övning?

+++

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2012-08-10 01:09

Finns det inte mätningar på kabel någonstans?

Det är så märkligt att det är så mycket snack om kablar men så lite fakta. Total avsaknad av fakta gör ju att dessa diskussioner aldrig kan avslutas.

Användarvisningsbild
karhar680

Inläggav karhar680 » 2012-08-10 06:42

henrikwiklund skrev:Finns det inte mätningar på kabel någonstans?

Det är så märkligt att det är så mycket snack om kablar men så lite fakta. Total avsaknad av fakta gör ju att dessa diskussioner aldrig kan avslutas.

all the high end in kables are bullshit, siterade väl en high end förstärkar tillverkare? heter han inte Mark i förnamn?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi