Strmbrg skrev:Jag menar så här:
Min reflexion handlar inte om huruvida det finns hörbarhetsskillnader mellan olika sladdar.
Den handlar om att frågan överhuvudtaget har denna dragningskraft och får denna uppmärksamhet.
Är det förenligt med någon som helst reson, att fokusera så mycket på något så litet?
Vad är syftet?
Det handlar väl om att det finns en del som hör/tycker sig höra skillnader och att andra talar om för dom att dom inte gör det.
Det som förvånar mig är att trots att det är vedertaget att det kan uppstå skillnader mellan kablar som är hörbara så talar alltså folk om att det inte finns. Jag ser det som 2 debatter som blandas ihop. Går det att höra skillnad på kablar och kan man förbättra ljudåtergivningen med kablar.
Och jag svarar personligen ja på båda.
Köp fel kabel och det påverkar resultatet, köp lämpligt rätt kabel och det finns då ingen "rättare". Randi historian är en speciell sak då man där skall höra skillnad på 2 rätta kablar som du inte själv får välja vilket kommer med all säkerhet vara omöjligt att klara. Då refereras det vanligen till att det inte går att höra skillnader på kablar eftersom ingen har klarat uppgiften vilket alltså inte har något med att man kan höra skillnad på 2 valfria kablar i sin egen anläggning där man kanske har påverkan ifrån en eller båda kablarna på ljudåtergivningen. Så uppfattar jag det.
Folk gillar i regel inte att få det förklarat för sig att det som de hör är inbillning av någon som inte ens har testat saker själva.
Och om det finns skillnader så tycker jag att det är upp till lyssnaren att avgöra om skillnaden är störande eller inte. Man kan få störande skillnader mellan olika elektronik som trots allt i något mätetal ändå bara är promille i förhållande till felaktigheter högtalare-rumsbidrag.
Kanske en komfortkänsla typ där en del föredrar en helläderklädsel i sin Wartburg medans andra föredrar en läder/Alcantara i sin Ferrari och skulle man ha tvärtom skulle man haka upp sig mer på det än vilken bil man har.
mvh/Harryup