Kan en dålig inspelning låta bättre på en dålig anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-09 09:38

celef skrev:okej, men då har du åtminstånde nån ino-rekommenderad pryl, som kablar eller dämpmaterial sd-fot eller och nåt, och säg inte nej för jag kommer då inte tro dig

Jag har ett par set SD-fötter ja. Köptes innan jag kände till Ino. En del av dessa (avsedda för elektronikapparater) använder jag för att dämpa brummet från en extern hårddisk som fick hela mitt skrivbord att vibrera.

Resten av fötterna ligger i en låda.

Kablar? Ja, på rekommendation av IÖ så har jag en-kardelig telefonkabel som internkablage i mina högtalare.

That´s it.

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-09 09:45

Bill50x skrev:
celef skrev:okej, men då har du åtminstånde nån ino-rekommenderad pryl, som kablar eller dämpmaterial sd-fot eller och nåt, och säg inte nej för jag kommer då inte tro dig

Jag har ett par set SD-fötter ja. Köptes innan jag kände till Ino. En del av dessa (avsedda för elektronikapparater) använder jag för att dämpa brummet från en extern hårddisk som fick hela mitt skrivbord att vibrera.

Resten av fötterna ligger i en låda.

Kablar? Ja, på rekommendation av IÖ så har jag en-kardelig telefonkabel som internkablage i mina högtalare.

That´s it.

/ B

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-09 11:19

:mrgreen:

Fast det är lite långsökt att kalla en telefonkabel för en Ino-produkt...

/ B

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-08-09 13:16

Alla är vi Ino-iter tydligen, jag har dämpmatta från ett datorchassie under mina datorhögtalare. Det får väl gälla för SD-fötter då antar jag :D

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2012-08-09 13:27

CODY skrev:Tyvärr är 99 procent av all musik som ges ut idag, helt söndermosad av mastering. :(
Håller med, allt produceras ju som mp3 från början, så det är ju väntat. :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-09 14:39

Rosita-8523 skrev:
CODY skrev:Tyvärr är 99 procent av all musik som ges ut idag, helt söndermosad av mastering. :(
Håller med, allt produceras ju som mp3 från början, så det är ju väntat. :roll:

1) Vilken musik produceras som mp3?
2) Mastering har väl inte med filformatet att göra?

/ B

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2012-08-09 19:24

Nästan all pop och rock är mp3, musikal är oftast cd-kvalitet. :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-08-09 21:33

Rosita-8523 skrev:Nästan all pop och rock är mp3, musikal är oftast cd-kvalitet. :)

+1

En del jazz har flac-kvalitet :o
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-08-09 21:34

Rosita-8523 skrev:Nästan all pop och rock är mp3, musikal är oftast cd-kvalitet. :)

Hmm, förutom att du inte har rätt någonstans, men jag orkar inte nu. Någon annan får den äran :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-09 21:34

Glöm inte WAV!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-08-09 21:35

mx skrev:Glöm inte WAV!

Menar du VOV! Nivån verkar vara där nu .... ;)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-09 21:36

Nivån? Är det söndermastrat? 8O

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2012-08-09 21:54

CODY skrev:

+1

Jag älskar jazz :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-08-09 22:03

Lite omastrad jazz och en ask Alladin sitter som en fläskläpp efter en lååååång dag på jobbet 8)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2012-08-09 22:06

Vad är omastrad för nåt, är det bluesaktig jazz? Det gillar jag nämligen.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-08-09 22:10

Då är omastarade jazz Definitivt något för dig :) [/b]
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2012-08-09 22:17

Härligt, bara jag slipper mp3-musik. Tycker att gammal jazz har lite dålig diskant, nån dom håller med? Klassisk musik är skönt att koppla av till.

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2012-08-09 22:38

Fick just ett meddelande om att jag var off topic och en förklaring om de olika musikformaten. Ber om ursäkt.

Dessutom visste jag inte att jazz kunde va mp3. :? Jag tycker om cd-formatet väldigt mycket.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-08-09 22:47

mx skrev:
Richard skrev:
KarlXII skrev:Å andra sidan stärker denna upplysning min ståndpunkt att "låter det bra, så är det bra".

Det går inte att återskapa referensen, dvs ljudet där inspelningen skapades, och med tanke på att ljudteknikern sitter och rattar så det inte ens låter bra på de redan usla grejor ha lyssnar på, så finns det ännu mindre anledning att försöka återge vad som finns på det resulterande fånogrammet.

Men får försöka göra det bästa av situationen och ta tillvara musiken bäst man kan.
Lite som att vara sugen på kyckling på kvällskvisten, men i frysen finns bara en gammal färdiglagad Dafgårds.
Det är bara att krydda upp skiten så det blir ätbart.

Det där tycker jag var dagens bästa inlägg.
+100.

Jag har väl ungefär den inställningen.

Menar ni tre detta på fullaste allvar?

Anta att inspelningen har kvaliteten 100%
Om då inspelningsteknikern endast hör 60%, så menar ni att ni nöjer er med att era anläggningar också återger 60%?
Då missar ni de sista 40%...

Jag har haft en producent och inspelningstekniker hemma (och på skoj satte jag på en av de CD de spelat in) och de var rätt chockade över att de hörde massa grejjer som de inte hört i inspelningsstudion.
Och från att tidigare tycka att skivan var sådär bra, blev de rätt stolta över arbetet.
Det säger mer om hur kass återgivning de hade än kvaliteten i mitt system....

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-08-09 22:56

CODY skrev:

+1

flac är en oförstörande komprimeringsteknik och INTE en kvalitetsnivå.
Man kan ha en flacfil med 96k/24bit tex...

och - Nästan all pop och rock ges även ut som mp3

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-09 23:22

sportbilsentusiasten skrev:
CODY skrev:

+1

flac är en oförstörande komprimeringsteknik och INTE en kvalitetsnivå.
Man kan ha en flacfil med 96k/24bit tex...

och - Nästan all pop och rock ges även ut som mp3

Ber att få tacka för upplysningen* . . . 8O :oops: :D

*Vilket säkert även gäller CODY . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-08-09 23:56

Om då inspelningsteknikern endast hör 60%, så menar ni att ni nöjer er med att era anläggningar också återger 60%?
...

Då hör de bara 36% av ursprunget. :wink:
Å andra sidan är jag högst tveksam till att använda räknesättet på det sätt det görs, hur omvandlar man färgningar i procent?

För min del ser jag på det på ett lite annorlunda sätt.
Jag är helt med Karl XII i svårigheten att hemma kunna upprepa det som mickades vid upptagningen, men för den skull tycker jag inte att högtalaren kan låtas färga hur som helst.

Färgning i sig är en sak, om det inte vore för att den bidrog med maskeringseffekter.

Den (maskeringen) decimerar insynen och förståelsen i det man lyssnar på, sånt som gör att jag som lyssnare får sämre kontakt med musiken.

För mig är detta inte acceptabelt vare sig jag lyssnar på en förhållandevis omanipulerad upptagning eller tvärtom en som avviker drastiskt från sin avbild.

Jag vill ha maximal upplösning helt enkelt, likväl som jag hellre ser Blueray än 720P :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-10 08:52

skulle vi inte kunna göra lite hemmagjorda tester, lista gärna lite låtar med ohygglig ljudkvalitet, gärna youtubeklipp för enkelheten och oljudkvalitetens skull och så testar vi hemma på olika ställen och kanske i blien och så beskriver vi sedan här hur vi upplever ljudet, vem börjar?
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-10 20:26

mx skrev:
Richard skrev:
KarlXII skrev:Å andra sidan stärker denna upplysning min ståndpunkt att "låter det bra, så är det bra".

Det går inte att återskapa referensen, dvs ljudet där inspelningen skapades, och med tanke på att ljudteknikern sitter och rattar så det inte ens låter bra på de redan usla grejor ha lyssnar på, så finns det ännu mindre anledning att försöka återge vad som finns på det resulterande fånogrammet.

Men får försöka göra det bästa av situationen och ta tillvara musiken bäst man kan.
Lite som att vara sugen på kyckling på kvällskvisten, men i frysen finns bara en gammal färdiglagad Dafgårds.

+100.

Jag har haft en producent och inspelningstekniker hemma (och på skoj satte jag på en av de CD de spelat in) och de var rätt chockade över att de hörde massa grejjer som de inte hört i inspelningsstudion.
Och från att tidigare tycka att skivan var sådär bra, blev de rätt stolta över
arbetet.

Sportbilsentusiasten :

Det är inte specielt svårt för mig att hålla med dig till 100 % . 8)
Det pedagogiska problemet är att folk på detta forum tror att sanningen är någon annan än den som är det självklara, nämligen att inspelningstekniker oftast aldrig hört hur bra deras inspelning kan låta. De har helt enkelt för dåliga grejor i studion.

Varför är du inte själv tydligare med de enkla tips som finns för att få vilken anläggning som helst att låta bättre ? Varför mörka om det ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2012-08-16 14:32

sportbilsentusiasten skrev:....SNIP....Det säger mer om hur kass återgivning de hade än kvaliteten i mitt system....

Fast säger det inte också en del om att de gjorde ett bra jobb - trots den kassa återgivningen i studion?
Jag har en kompis som jobbat mycket som ljudtekniker, och han sa så här:

"Man måste jobba mycket hårdare för att få ett bra slutresultat om man använder NS-10. Eftersom människan är av naturen lat, så är det därför inte helt fel med den monitorn.
Man kan bli "lurad" av en alltför 'bra' monitor - särskilt när man jobbar under tidspress och har sovit typ 4 timmar senaste 2 dygnen"

Dvs, om jag fattade IÖ rätt så håller jag med, dvs jag tror att många tekniker skruvar 'intuitivt' för att få det resultatet man vill ha i slutändan, trots att det inte låter riktigt så i monitorn.

Jag har hört någon gammal skröna om hur Bruce Swedien satte sig i nån liten studio i småland under 80-talet och skruvade lite på mixern (de hade NS-10 där) och resultatet efter mixningen var visst nåt i hästväg......(nu vet jag inte vad preferensen var, men musikerna i bandet var mäkta imponerade hur bra det lät om dom själva s.a.s)

Nåja - vad ville jag säga....? jo skyll inte för mycket på ljudteknikern!! :D
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-08-16 15:41

Richard skrev:
mx skrev:
Richard skrev:

+100.

Och från att tidigare tycka att skivan var sådär bra, blev de rätt stolta över
arbetet.

Sportbilsentusiasten :

Det är inte specielt svårt för mig att hålla med dig till 100 % . 8)
Det pedagogiska problemet är att folk på detta forum tror att sanningen är någon annan än den som är det självklara, nämligen att inspelningstekniker oftast aldrig hört hur bra deras inspelning kan låta. De har helt enkelt för dåliga grejor i studion.

Mycket märkligt...

1. KarlXII skriver saker om hur lite anledning det finns att försöka återge vad
som finns på fonogrammet.

2. Richard håller med KarlXII, och kallar det dagens bästa inlägg.

3. Sen sägar mx att han har samma inställning.

- - -

4. DÅ kommer Sportbilsentusiasten in och frågar om de menar allvar och sen
skriver han ytterligare en massa andra kloka ord.

5. FÖLJT AV ATT RICHARD HÅLLER MED HONOM!

- - -

Så... Richard undrar alltså om Richard menar allvar?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-16 16:16

sportbilsentusiasten skrev:...Jag har haft en producent och inspelningstekniker hemma (och på skoj satte jag på en av de CD de spelat in) och de var rätt chockade över att de hörde massa grejjer som de inte hört i inspelningsstudion.
Och från att tidigare tycka att skivan var sådär bra, blev de rätt stolta över arbetet.

Tänk om de hört saker som INTE skulle ha varit med. Då hade de kanske tyckt att deras inspelning lät bättre på en sämre anläggning. Och så var vi tillbaka där tråden startade.
Sitter nöjd :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-19 06:02

]
sportbilsentusiasten skrev:...Jag har haft en producent och inspelningstekniker hemma (och på skoj satte jag på en av de CD de spelat in) och de var rätt chockade över att de hörde massa grejjer som de inte hört i inspelningsstudion.

Precis.

Huvudet på spikfoten!

Självklart så låter det inte bra genom de flesta studiohögtalare, de är ofta upphängda under taket, på måfå uppställda av en tekniker som aldrig hört hur bra det kan låta.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-19 06:16

ivor-isobarik skrev:Skön läsning när man ligger och latar sig mot solväggen så här sista veckan av semestern. Ni skriver så frenetiskt att man nätt och jämnt hinner med emellanåt. Skämt åsido så har jag spelat lite på Linnriggen också,lyssnat mig fram till ett fel även för den delen. Nu spelar det!

Ju mer rätt man fått till grejorna desto lättare hör man när något är fel. Exempelvis så spelar det (tycker jag och min vapendragare tillika linnist)just nu riktigt gott här i stugan. Vad var då felet om det spelar så bra som jag påstår? Jo,min streamer,en Linn givetvis,enklaste modellen,en så kallad Sneaky DS var roligare än min LP12'a..

Den lät bra men den hade inte det där som jag vill åt. Den kan leverera,det bevisade den tydligt hos Öronvaxbroder 2#Erik för en tid sedan där den tillsammans med Tundra KK M109 var helt magisk och sopade banan med en Klimax DS.

Hade jag inte brytt mig eller lyssnat som jag gör så hade jag lika gärna kunnat slita ner min nya MC nål utan att få värst mycket tjobang for the buck som haschtomtarna brukar säga när de snott en bilstereo och lyckats
kränga den.

En ynka skruv till trampolinen(skivspelarens bottenplatta)hade ogillat bilresan hem och efter att jag dragit den ett kvarts varv så var den skotska älvan,feen eller vad det nu är för magi i min lilla älskling,tillbaka och nu känns Sneakyn "dull" i jämförelse.

När det är riktigt fel så kan det bli hursomhelst,något som kanske sportis och Bill minns. Är rummet helt åt fanders fel eller riktigt usliga grejor så kan man bli både olycklig och ruinerad. Man kan till och med svikta i sin tro och irra runt i andra läror. Tror det var Öronvaxbroder P-A -en gammal linnräv med rötterna i gamla Takt & Ton som sa att om man en gång funnit Linn och fått rätta tänket så kan man försöka sig på andra prylar,gå varvet runt och
sluta med att man sitter där med Linn igen.

Minns när jag började om med Linn,köpte grejorna för att ha i stugan eftersom det inte fugerade hemma i lägenheten,vilket även var orsaken till att förra Linn eran ebbade ut. Jag ställe i vilket fall upp återfallssystemet i lägenheten och det spelade mediokert. Lånade Bassmans PIP och blev lyrisk över att de fungerade i rummet och dessutom rätt så bra! Minns jag hörde ett par Linn Majik 109 vid samma tidpunkt spela riktigt illa och M140 som en entonig efterföljare till Ninka. Upphetsad över dessa små under så tänkte jag att PI60 måste vara svaret på mina drömmar. Hörde dem och minns att de lät bra. Nu var ju litegrann grejen att det skulle vara så anti linn som möjligt med helst CAT5 kablar till högtalarna,TV-spel eller airport express som källa och så lite tuning som möjligt. Senare lånade Bassman hem burkarna till
sitt INOrum och jag minns att det skulle bli spännande att höra hur det lät. Jag var inne på att antingen så hitta mig ett par Keltik eller så skulle de bli PI60. En helg den sommaren hade jag fått låna mig ett komplett Keltiksystem då ägaren inte fick det att släppa. Jag kunde inte värst mycket och hade dessutom precis genomgått ett reningsbad,eller avprogrammering. Därför så kändes det naturligt att det mesta som påstods som viktigt var humbug och ormolja. Att jag i samma veva hann höra några illaljudande Linnriggar gjorde inte saken bättre.

Hur som helst så höll vi på och gormade med systemet ett bra tag och fick så småningom ordning på det,visade sig vara en nätdel i ett slutsteg som pajat men fortsatte paddla på likt en enarmad roddare.. Just i den vevan så
Bestämde jag mig för att köpa Keltik om inget annat erbjöds för liknande pengar. Sagt och gjort så övertalade jag Bassman att få komma och lyssna på PI60. Skillnaden var hysteriskt stor. Givetvis blev det både orättvist och missvisande med annan källa och elektronik men med rätt rumsliga
förutsättningar. De var överlägsna Keltik var min första tanke men sett ut tunedem sämre än mina gamla Keilidh med rivjärnsdiskanterna. De saknade drivet och musikaliteten,de lät bra på JJ Cale och lite annat utvalt och gott men väldigt såsigt i jämförelse. Jag hade börjat lyssna som förr igen..
.................
.

Underbar läsning, känner igen detta.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-19 10:04

Richard,

Du vill inte förklara vad du menade tidigare?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi