Moderator: Redaktörer
Ja.Elfsberg skrev:Supra Ply rekommenderas här. Har den samma "prestanda" som EKK?
parasite_ skrev:vanlig EKU 2x0,7 alltså?
Så jag har förslag på Supra Ply 3,4 och EKU 0,7
Lite skillnad inte minst på ledararena.
DQ-20 skrev:parasite_ skrev:vanlig EKU 2x0,7 alltså?
Så jag har förslag på Supra Ply 3,4 och EKU 0,7
Lite skillnad inte minst på ledararena.
Skillnaderna i ledarareor har i princip ingen som helst betydelse då vi talar om ledningar främst går från delningsfiltretets olika armar. Jag avråder från Supra Ply, EKK och högtalarkablar i allmänhet, främst pga lödbarheten. Om man skall löda tjocka kablar på ett bra sätt så att man är säker på att inte få kallödning måste man ha en rejäl lödkolv och värma ganska länge. Risken att löda sönder kondensator och anslutningstrådar till elementen ökar ju större ledare man försöker löda på. EKU (eller EKUA) är tillräckligt tjock och lätta att löda eftersom de är av ungefär samma dimension som komponenternas anslutningsledningar. Eftersom den är enkardelig är det lätt att tvinna ihop ändarna eller vika och få en mekaniskt stabil anslutning innan man löder. Toppengrejor.
celef skrev:jag tycker du har fel angående eku, den är rejält stel och inte alls så följsam som jag vill ha kabeln när den ska "flätas in" i högtalarens dämpmaterial

DQ-20 skrev:celef skrev:jag tycker du har fel angående eku, den är rejält stel och inte alls så följsam som jag vill ha kabeln när den ska "flätas in" i högtalarens dämpmaterial
Jag tolkar det som att du håller med mig i allt förutom att du tycker att den är för stel. Det tycker inte jag. Men tycker man det kan man ju ta någon mångtrådig mjuk kabel, gärna förtent, på ca 0,75 mm2. Varför inte lampsladd... Det viktiga är att den är lätt att löda och lagom tunn. Själv brukar jag limma allt kablage utmed lådans innerväggar men då är det ju den färdiga konstruktionen.
roggaro skrev:kör du till en trevägare ska du natuuurligtvis ha olika kabel fram till de olika elementen.. börja med en tjockis till basen,
basdrosseln ska helst ha ca. 2mm omkr. osv.
sen går du ner i dimensionen vartefter.
inge trolleri alls
MagnusÖstberg skrev:roggaro skrev:kör du till en trevägare ska du natuuurligtvis ha olika kabel fram till de olika elementen.. börja med en tjockis till basen,
basdrosseln ska helst ha ca. 2mm omkr. osv.
sen går du ner i dimensionen vartefter.
inge trolleri alls
EKUA hanterar 1000w och det blir fullständigt egal skillnad med olika diameter på kablaget på de korta avstånden.
Finns nog inget kommersiellt företag som följer det du skriver.
Jag utgår från att du skulle vara rolig, men man vet ju aldrig...
Elfsberg skrev:Följdfråga:
Jag vill dra kabel direkt från elementen till förstärkaren. Vad gäller?
Förrut, då jag använt de interna filtrena, har jag kört med EKK och styvheten är inget hinder för mig. För min provisoriska installation har jag en gammal dyrkabel som är väldigt lätthanterlig, så det vore ju guld att hitta något liknande.
Supra Ply rekommenderas här. Har den samma "prestanda" som EKK?
aisopos skrev:0,75mm2 är en bra kompromiss för de flesta normala högtalare och effekter vi brukar ha att göra med.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster