Moderator: Redaktörer
Jag tror minsann bestämt att du har en mycket förutfattad mening om anledningen till kapabla bassystem.Strmbrg skrev:Nu kanske någon blir irriterad på mig, men jag vill ändå berätta om min hållning.
Och, tänk på att jag bara vill berätta om min syn.
Uppfatta det inte som något annat än det, tack.
Jag har ingen lust att lyssna på basexcesser, smällar och allehanda höga ljudtryck.
Jag blir stressad, utmattad och trött av sådant, och det spelar inte så stor roll hur väl "oväsendet" återges.
Det ligger helt enkelt inte för mig.
Snarare bakom mig, i så fall...
Jag är inte ens intresserad av sådana ljud i rent demosyfte, alltså för att visa vad apparater, högtalare och rum presterar.
adzer skrev:De inbyggda högtalarna i de flesta TV-apparaterna är så dåliga att jag inte förstår vitsen med att ens ha dem där. Du måste ju ändå koppla in något externt för att huvud taget kunna använda TVn.
Flint skrev:IngOehman skrev:Och?
Det framgår inte riktigt vad ni vill ha sagt med det.
Försök! Tänk om och tänk bättre tills det klarnar. Hur lång tid det kan ta är svårt att säga.
Flint skrev:IngOehman skrev:Och?
Det framgår inte riktigt vad ni vill ha sagt med det.
Försök! Tänk om och tänk bättre tills det klarnar. Hur lång tid det kan ta är svårt att säga.
RogerGustavsson skrev:Det där med bioljud. Batman-filmen jag såg igår kväll. Där fanns givetvis mycket effektljud men mera störande var musiken som låg i bakgrunden mest hela tiden. Vet hur producenterna tänker men vanligt miljöljud eller tystnad i bakgrunden räcker för mig. Nu kändes det mest som att man vile skyla över filmens klena innehåll med en ljudsmet. För mig måste det inte till sockersöt musik när det kysses på film, det blir ju mera realistiskt utan.
Huruvida biografen, som är bara några år gammal och har utformats av någon av det stora akustikerna i Sverige, är bra eller ej har jag svårt att uttala mig om. I vilket fall var ljudet dåligt när det kördes opera från La Scala i Milano häromåret. Lite svårt att uppfatta dialogen i Batman var det också. Möjligen beroende på att vi satt längst bak i salongen. Dialogen var i varje fall typ "spikmono" från den positionen. Hur ofta är den i panorerad multimono sk. stereo?
IngOehman skrev:celef skrev:NiklasF skrev:celef skrev:nu har jag dålig koll men är det inte bara i actionfilmer som ljudeffekterna är överdrivna, eller är det så även i romantiska komedier?
Ganska övertygad om att verkligheten är bra mycket värre än våra anläggningar klarar av.
Eller tror du att det låter som en kinapuff när det briserar en bomb brevid dig i verkligheten?
jag har bara erfarenhet av sprängningar i det militära, de har inte alls låtit som på film
på film låter en handgranat som en atombomb, effekterna tycks således vara långt överdrivna
Berätta mera om dina erfarenheter av atombombssprängningar.
Själv har jag inga sådana erfarenheter.
Vill dock påstå att det finns mycket stora skillnader mellan olika filmer.
Filmer som 'Saving Private Ryan' och 'the Hur Locker' låter långt mera
realistiska än många andra filmer.
Men självklart kan man inte åstadkomma en fullständig realism.
Det finns i varje fall två viktiga skäl till det.
1. Filmmediet tillåter bara 103-105 dB från en kanal, undantaget bas-
kanalen som fullt utstyrd blir 113-115 dB med allting rätt kalibrerat. Det
är långt svagare än de flesta explosioner som sker på kort avstånd.
2. Och om filmmediet hade varit obegränsat ljudtrycksmässigt så skulle
ju en återgivning av en handgranat på nära håll givit hörselskador hos
publiken, och en atombomb skulle ha dödat publiken.
Det är inte önskvärda resultat.
Vh, iö
- - - - -
PS. För mig förefaller det lite bakvänt att kalla de dramatiskt stympade
återgivningarna av de flesta explosioner, för "långt överdrivna".
IngOehman skrev:
Skälet till att jag frågar om saken, är att Strmbrgs intriger tätnar...
När du strmbrg redovisar att du har vissa preferenser, och gör det på ett
sätt såatt det ser ut som om du inser att andra tycker annorlunda, så blir
det juintressant att fråga dig:
Varför är diskanten intressantare än (djup)basen?
För du säger ju nästan det! ...
Varför är diskanten intressantare än (djup)basen, tycker du?
- - -
...
Vh, iö
Det skulle vara jätteintressant att vara med när du har med dina favoritskivor och lyssna hos någon som ansett att bredbandig återgivning tillför något och har en anläggning kapabel till det.Strmbrg skrev:Äh!
Jag lägger ner detta.
MagnusÖstberg skrev:Det skulle vara jätteintressant att vara med när du har med dina favoritskivor och lyssna hos någon som ansett att bredbandig återgivning tillför något och har en anläggning kapabel till det.Strmbrg skrev:Äh!
Jag lägger ner detta.
Jag tror faktiskt inte det är möjligt att ens fundera i banor kring sådana anläggningar eller andras behov utan egen erfarenhet.
Strmbrg skrev:"Ger" (djup)basen mer? En liksom större "kick" än andra frekvensområden?
MagnusÖstberg skrev:Jag har inget vettigt att visa upp, mer än möjligheten att få uppleva dammallergi.
Men jag skulle mer än gärna ta en fika eller en whisky med mannen. Fast just nu helst på hans altan. Risken är dock att jag rymmer med hans Vespa.
Får nog ge mig några månader till innan det funkar. Mina basmoduler står i grannens musikrum för tillfället.
Kort sagt: Just nu finns det bättre ställen för en sådan övning.
Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Det skulle vara jätteintressant att vara med när du har med dina favoritskivor och lyssna hos någon som ansett att bredbandig återgivning tillför något och har en anläggning kapabel till det.Strmbrg skrev:Äh!
Jag lägger ner detta.
Jag tror faktiskt inte det är möjligt att ens fundera i banor kring sådana anläggningar eller andras behov utan egen erfarenhet.
Och hur tolkar du nu då? Det är ju det han inte gör, dvs funderar runt andras "ljudbehov". Han berättar om sin inställning.
MagnusÖstberg skrev:...
Men jag skulle mer än gärna ta en fika eller en whisky med mannen. Fast just nu helst på hans altan. Risken är dock att jag rymmer med hans Vespa.
..
Användare som besöker denna kategori: nusihb och 26 gäster