Varför är (djup)basen intressantare än diskanten?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-12 20:24

MagnusÖstberg skrev: :)
Pizza blev det här. Rätt god också, men det kändes onödigt att tappa 1/4 på golvet :? 8O[/quote]
Se det positiva i det hela, en hel pizza innehåller kalorier fr två dagar - 3/4 pizza bara för 1,5 dagar...

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 20:25

Nu känns det bättre!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-12 20:26

Flint skrev:Öh... Börjar bli krångligt nu. Jag tror bara att ingen kan få Strmbrg att frivilligt skaffa en massa dönande brumburkar till sterion.

Ne några såna skall han inte lyssna på hos mig iaf, vet inte vems prylar du syftar på heller.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-12 20:31

NiklasF skrev:
Flint skrev:Öh... Börjar bli krångligt nu. Jag tror bara att ingen kan få Strmbrg att frivilligt skaffa en massa dönande brumburkar till sterion.

Ne några såna skall han inte lyssna på hos mig iaf, vet inte vems prylar du syftar på heller.

Vet inte vad du spelar med men eftersom tråden (ibland) enligt trådämnet har handlat om lågbasens betydelse så antog jag att du spelade med subbar. Vad syftade du till då med din inbjudan? Att knäcka honom genom hela registret?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-12 20:33

Flint skrev:
NiklasF skrev:

Vet inte vad du spelar med men eftersom tråden (ibland) enligt trådämnet har handlat om lågbasens betydelse så antog jag att du spelade med subbar. Vad syftade du till då med din inbjudan? Att knäcka honom genom hela registret?

Om herr strömberg kommer över så skall han få lyssna på ett par subbar inte det fetmarkerade.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-08-12 20:35

shifts skrev:FBK och Flint: Hur kan erbjuden provlyssning vara något av ondo? Förespråkar inte ni att utgå från egna upplevelser? Blir helt ställd av det jag läser från er i tråden nu.

Lugn och fin nu shifts, blanda inte ihop saker är du snäll :? :) Har inget emot att Strmbrg besöker någon för lyssning.
Tråden som jag länkade till gällde tolkande av det jag skrev där, som blev till spridning av dynga osv.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-12 20:39

NiklasF skrev:
Flint skrev:
NiklasF skrev:

Om herr strömberg kommer över så skall han få lyssna på ett par subbar inte det fetmarkerade.

Står dina icke fetmarkerade subbar på millimetern rätt placerade. Jag menar: Är du 100% säker på det så att du inte kommer efteråt och säger att dom stod lite fel och att det var därför demon inte gav ditt väntade utfall och jag blev en oöppnad stöl av någorlunda valfritt märke rikare?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-12 20:44

Jag VET att dom inte står på millimetern rätt, inte ens på metern.
Inget optimalt rum heller, men Strömberg är välkommen ändå.

Man får en liten hint om vad en bra botten gör för film och musik.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-12 20:48

NiklasF skrev:Jag VET att dom inte står på millimetern rätt, inte ens på metern.
Inget optimalt rum heller, men Strömberg är välkommen ändå.

Man får en liten hint om vad en bra botten gör för film och musik.

Menar du så att man helt glömmer den lilla handling som finns i filmen och bara darrar av granatskräck och posttraumatisk stress.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-12 20:53

Jag är inte speciellt intresserad av att bedöma andras anläggningar faktiskt.
Typ "se vad de går för när de utsätts för prövningar", och så.

Det som intresserar mig (så som jag tror nu åtminstone) är att få lyssna på storskalig orkestermusik.
Gärna helt utan "häftiga" excesser.

Och visst, det blir ju lite av en anläggningsbedömning det.
Men "jordbävningar, inflammerade svampar och sånt" inbillar jag mig att jag inte vill lyssna på.

Men man kan ju kanske ändra sig.
Med betoning på 'kanske', då alltså.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-08-12 20:58

Strmbrg skrev:Jag är inte speciellt intresserad av att bedöma andras anläggningar faktiskt.
Typ "se vad de går för när de utsätts för prövningar", och så.

Det som intresserar mig (så som jag tror nu åtminstone) är att få lyssna på storskalig orkestermusik.
Gärna helt utan "häftiga" excesser.

Och visst, det blir ju lite av en anläggningsbedömning det.
Men "jordbävningar, inflammerade svampar och sånt" inbillar jag mig att jag inte vill lyssna på.

Men man kan ju kanske ändra sig.
Med betoning på 'kanske', då alltså.

Varför då? Du är ju uppenbart helt ointresserad av inscestuösa svampar, jordgubbebävningar och sånt?
Poäng som jag tycker att du missar är att ett bra bassystem ger stora vinster på den musiken du lyssnar på. Att det också ger extra kul till annat kan ju du skita i, du bryr ju dig inte om det där.

Jag tror att du skulle föredra att lyssna på din egen musik, i ditt eget rum med dina egna högtalare om du hade ett bra basfundament.
Så, antingen tycker jag att du tar och provar detta, eller, slutar att fundera på bas överhuvudtaget.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-12 20:58

Grejjen är ju att se om DIN musik har ytterliggare dimensioner som kan förnöja ditt lyssnande.

Nu är det tre minuter kvar till filmen ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-12 21:02

MagnusÖstberg skrev:Grejjen är ju att se om DIN musik har ytterliggare dimensioner som kan förnöja ditt lyssnande.

Kanske det, men frågan är inte om dimensionen finns. Frågan är om man vill ha den eller inte.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-12 21:04

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:Grejjen är ju att se om DIN musik har ytterliggare dimensioner som kan förnöja ditt lyssnande.

Kanske det, men frågan är inte om dimensionen finns. Frågan är om man vill ha den eller inte.

Det är väl bara att lyssna och avgöra själv?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-08-12 21:04

Flint skrev:

Och det vet man inte förrän man vet vad det är man missat. Man kan sitta och gissa och tro hela dagen utan att komma en millimeter närmare sanningen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-12 21:06

Kollektivsvar till de två föregående inläggen. Ja.
Senast redigerad av Flint 2012-08-12 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-12 21:06

steveo1234 och MagnusÖstberg skriver saker jag håller med om.

Flint skrev:

Precis, och hur tar man då bäst reda på det? :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-08-12 21:07

shifts skrev:steveo1234 och MagnusÖstberg skriver saker jag håller med om.

Flint skrev:

Precis, och hur tar man då bäst reda på det? :)

Se några föregående inlägg.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-12 21:13

Haha, tre skrev samma sak. Check.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-12 21:25

Nej men hörrni, ni är helt fel på det, man måste ju för bövelen lyssna själv!

:wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-12 21:40

Men, vänta lite nu:

Jag har ju inte sagt att mer, djupare och bättre bas INTE kan tillföra något till den storskaliga orkestermusiken.

Jag sa bara att det är den typen av musik jag vill lyssna på.

Det vore ju faktiskt lite spännande att höra om den musik jag tilltalas av vinner på att avspisas via en rejält baskapabel apparatur.
Det kanske den gör.

Vad jobbigt det är med alla som tycks VILJA tolka in irriterande budskap i mina inlägg!

PS
Filmen "Identitet... vad den nu hette" var alltför komplex för min lilla hjärna.
Jag hajade typ noll och gav upp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-12 21:47

1812 med kanoner då?
Also Sprach Zarathustra med låga orgeltoner?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-12 21:50

1812 overture går knappt att njuta av utan ett riktigt bassystem. Kanonerna distar sönder varenda högtalare om man vill lägga resterande musik på någon som helst vettig nivå.
Slagverken är ju inte heller smått jobbiga för högtalaren om man säger så, men det är ju ett ganska unikt stycke dock. Är alltid den som jag använder för att verkligen testa ett system om jag bara kan lyssna på en låt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-12 21:52

Nattlorden skrev:1812 med kanoner då?

Ja, jo.
Men just de styckena tycker jag inte är speciellt musikaliskt intressanta.

Troligtvis kan de dock bli lite intressantare om man kan klämma ut mer i lågbasen. Men jag GISSAR att den musikaliska aspekten på dessa stycken skulle bestå, för mitt vidkommande.

Men, det är såklart bara en pur gissning.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-12 22:00

Strmbrg skrev:Men, vänta lite nu:

Jag har ju inte sagt att mer, djupare och bättre bas INTE kan tillföra något till den storskaliga orkestermusiken.

Jag sa bara att det är den typen av musik jag vill lyssna på.

Det vore ju faktiskt lite spännande att höra om den musik jag tilltalas av vinner på att avspisas via en rejält baskapabel apparatur.
Det kanske den gör.
Vad jobbigt det är med alla som tycks VILJA tolka in irriterande budskap i mina inlägg!

PS
Filmen "Identitet... vad den nu hette" var alltför komplex för min lilla hjärna.
Jag hajade typ noll och gav upp.

Kan du inte ge lite exempel på vad för låtar du skulle vilja lyssna på om det nu blev tillfälle, så kan jag lyssna och ge en liten inblick i hur jag uppfattar det med och utan subbar, om det nu skulle vara intressant.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-12 22:01

Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:1812 med kanoner då?

Ja, jo.
Men just de styckena tycker jag inte är speciellt musikaliskt intressanta.

Troligtvis kan de dock bli lite intressantare om man kan klämma ut mer i lågbasen. Men jag GISSAR att den musikaliska aspekten på dessa stycken skulle bestå, för mitt vidkommande.

Men, det är såklart bara en pur gissning.

Men känner du då till alla stycken som kan tänkas bli bättre, dåtida, nutida som framtida? Och har du aldrig besökare som kan tänkas vilja höra något? Vill du inte vara stolt om någon gäst vill ha lite Trentemöller?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-12 22:56

Nattlorden skrev: Och har du aldrig besökare som kan tänkas vilja höra något? Vill du inte vara stolt om någon gäst vill ha lite Trentemöller?

Personligen så har jag aldrig funderat i banor att bli stolt pga. hur en anläggning kan låta. Mina ungar gör mig stolt för att andra upplever att dom är väluppfostrade, lugna, vettiga och kunniga med det dom håller på med.
Inte ens Trentemöller live i vardagsrummet skulle kunna göra mig stolt.Men skulle jag få Rolling Stones spela live på terassen skulle jag nog vara lite mallig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-13 00:14

Harryup skrev:Men skulle jag få Rolling Stones spela live på terassen skulle jag nog vara lite mallig.

Skitenkelt, bara en fråga om pengar.

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-13 00:44

Personligen så har jag aldrig funderat i banor att bli stolt pga. hur en anläggning kan låta. Mina ungar gör mig stolt för att andra upplever att dom är väluppfostrade, lugna, vettiga och kunniga med det dom håller på med.

++++++++1
Bikinitider

Användarvisningsbild
lennartj

...känner andra?

Inläggav lennartj » 2012-08-13 00:49

Bäste Hr. Strmbrg,
" som man känner sig själv känner man andra" är ett uttryck som poppar upp i mitt huvud och det kan vara mer eller mindre felciterat, men jag tänkte spinna lite på det i alla fall och vore tacksam för dina kommentarer till huruvida följande stämmer in även på dig.

Jag tycker allra bäst om musik av J.S.Bach men gillar egentligen väldigt många former av huvudsakligen akustisk musik.
Generellt gillar jag inte gitarrbaserad rockmusik och absolut inte Hip-Hop och liknande. Dessutom återger jag nästan aldrig filmljud genom min anläggning.
Mina högtalare och slutsteg har jag haft över 20 år och det är mer än 10 år sedan jag gjorde en uppgardering av högtalarna.
Jag är mycket nöjd med återgivningen av den musiken jag tycker bäst om, fast jag kan inte spela speciellt starkt, men det räcker.
Ibland har besökare med sig "ny" musik, som måste spelas på mycket beskedlig nivå för att mina 25 wattare inte ska klippa till besökarnas besvikelse. Jag skyller på att det inte är "min" musik, men innerst inne gnager en liten besvikelse.

Är det något hr. Strmbrg känner igen?

Nästa steg är att mitt försteg skrunkar ihop samtidigt som jag oväntat blir stadd vid större kassa och kan köpa ett nytt som på alla punkter uppfyller eller överträffar min digra kravlista. I samma veva kostar jag på mig en betydligt bättre pickup. Både skivspelare och högtalare svarar över förväntan, mellanregister och diskant återges verkligen mycket bra, men nu börjar jag analysera och ifrågasätta basåtergivningen.

Kanske står hr. Strmbrg ungefär här nu?

Med den möblering jag inte ville ändra såg frekvensgången i basen ut som en pyramid med toppen vid 50 Hz som var myckt svår att rå på.
I denna vevan råkade jag träffa Peter Steindl och Naqref startade tråden "Lite bas kanske" om Peters överblivna baselement. Då var det över 30 år sedan jag senast byggt några högtalare. Flera samverkande faktorer fick mig att utmana mig själv genom att köpa fyra baselement och i diskussioner med många klura ut och och bygga mig en lösning som jag inte behövde skämmas för tillsammans med mellanregister och diskant vare sig för mig själv eller andra.
När jag lyckats långt över förväntan känner jag både stolthet och glädje.
Desutom har jag upptäckt och uppskattar nya musikformer jag inte visste fanns och återupptäckten del gamla.

Vågar hr. Strmbrg ge sig ut på en liknande resa?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi