Hjälp med högtalarplacering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-12 18:38

eljulio skrev:Du menar alltså att det "läcker" bas om jag har dem på långväggen istället? Gör det inte det ändå eftersom det är öppet till vänster om vänster högtalare idag?

Nja... jag menade bara att det blir svårt att säga på förhand vilken placering som skulle bli bäst.

eljulio skrev:En fråga till. Jag har petat in lite absorbentmaterial bakom den vita stereobänken och upplever en förbättring. Men är det placebo? Ger det mätbart en förbättring om en absorbent placeras bakom en möbel?

I dagens "strikta" inredningsmode är all dämpning säkert av godo, men påverkan av akustik-skumplast bakom möbeln är förmodligen inte större än ett par extra soffkuddar i rummet.

eljulio skrev:...men idé har jag som inbegriper att jag bygger in mina Gurus i bokhyllan med plats på varje sida där böcker ställs och dämpning bakom.

Nobody puts baby in corner... :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-12 20:35

Johan_Lindroos skrev:
doze84 skrev:Gå in på selleri och fråga om hjälp, finns säkert någon som kan med hjälp av tune dem, hitta exakta millimetern för dina högtalare att stå på. JAg och min rumskompis höll på några timmar innan vi fick in exakta millimetern på mina högtalare. Uppgraderingsvärde ca 10kkr(i Linn-mått) jämfört med att ha dom uppställda lite på måfå. Har haft alla mina riktiga högtalare placerade på millimetern så jag vet vad jag pratar om och det är ingen placebo. Får jag lite tid på mig och gärna ha med en vän för ´bättre koncentration, så skulle jag kunna göra det i dubbla blindtester. har alltid högtalarna rakt förresten. Vet att Pip är byggda för att stå mot dämpning, men kan garantera att dom gensvarar på possition ändå.
Du har inget att förlora på att prova i alla fall!

Gissar att den teoretiska förklaringen är att ljudreflexer färgar musiken olika beroende på med vilket avstånd dom får studsa, och att dom närmsta reflexerna(bakväggen) är dom som rör till det hela mest, pga att dom låter högst(odämpat).

Jaja, att dissa hela forumets samlade kompetens, det var ju kreativt! :wink: :lol: :lol: Och enda tipset vad jag kan se, var att placera högtalarna på
millimetern någonstans.

Vilken kompetens då ? Menar du inkompetens ?

Jag tycker många på detta forum är extremt inskränkta- de sitter med samma högtalare, samma signalkällor och tror att det är det bästa som finns.

Det är ju skrattretande.

Hifivärlden är mycket större än så.

Varför raljera då folk kommer med metoder som kan upprepas och som är mycket mera exakta än mätinstrument ?

Heja Doze, ge inte upp . Jag ser att mobben har kommit igen.....
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-12 20:39

celef skrev:
doze84 skrev:
celef skrev:hur gick du tillväga, kan du beskriva processen lite?

A/B jämförelse, mellan två possitioner. Pausa, lyssna Pausa, lyssna. Osäker? Jämför igen.

Först stora förrlyttningar. Vilken possion lät bäst, nära eller en bit ifrån.

Sen mindre förflyttningar, när man närmar sig en bra possition.
Det verkar som det mesta händer på dom sista millimetrarna, så det är inget raketvetenskap att höra. Men kan vara svårt om man är nybörjare med tune dem.

Där musiken levererar mest upptempo och spelglädje, där är det bäst. Det är samma som där alla melodier på samma gång är lättast att följa med i, sjunga med i, i huvudet.
Det är absolut inte samma ställe som det låter mest bas på. Men rätt ställe ger bäst bas.

spännande, kan du se något mönster i sådana setuper, med hänsyn till var och hur setuperna hamnar i rummen?

Celef: metoden fungerar, och det är väl ganska uppfriskande att det kommer en skribent från selleri och lär ut metoden här också ?

Det kanske är dags för ett accepterande av tunemethod nu, nu då alltfler fattat galoppen.

:)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-12 20:55

Richard skrev:
celef skrev:
doze84 skrev:

A/B jämförelse, mellan två possitioner. Pausa, lyssna Pausa, lyssna. Osäker? Jämför igen.

Det verkar som det mesta händer på dom sista millimetrarna, så det är inget raketvetenskap att höra. Men kan vara svårt om man är nybörjare med tune dem.

Där musiken levererar mest upptempo och spelglädje, där är det bäst. Det är samma som där alla melodier på samma gång är lättast att följa med i, sjunga med i, i huvudet.
Det är absolut inte samma ställe som det låter mest bas på. Men rätt ställe ger bäst bas.

spännande, kan du se något mönster i sådana setuper, med hänsyn till var och hur setuperna hamnar i rummen?

Celef: metoden fungerar, och det är väl ganska uppfriskande att det kommer en skribent från selleri och lär ut metoden här också ?

Det kanske är dags för ett accepterande av tunemethod nu, nu då alltfler fattat galoppen.

Inte i den här tråden också... :cry:

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 12:11

Richard skrev:
celef skrev:
doze84 skrev:

Hmm jag önskar att jag hade mera erfarenhet av flera högtalare och flera rum, men jag har aldrig haft en högtalare som hittat sin exakta possition närmare än 16,5 cm från bakväggen kan jag säga. Men det finns säkert dom som har sånna erfaranheter också. Har fått det att låta svinbra både på långsidan och kortsidan av rum. Stället alltid in högtalaren exakt, och sen börjar jag med rums åtgärder.

Har aldrig behövt göra en större rumsåtgärd, för det har lirat på så trevligt ändå. Från att låta förfärligt i ett dåligt dämpat rum, innan högtalaren hittade sin possition. Men det är alltid trevligt om det inte ekar för mycket. I ett dåligt dämpat rum är det mycket större skillnad på rätt possition och en possition på måfå.

Tack Richard!

Men jag kan erkänna att jag har många gånger flyttat runt högtalarna lite förvirrat och gett upp. Men sen när jag metodiskt tillsammans med en vän , hållit på flytta, lyssna, flytta tillbaka lyssna a/b, så har vi alltid kommit rätt tillslut. Och dagen efter när jag med fräscht huvud sätter på anlägningen, så är det som att någon uppgraderat den för många tusen:) Den känslan från att varit missnöjd i veckor, tills man väl tagit tag i det, och sen helt plötsligt är nöjd vecka efter vecka, är fantastisk!

Mina nuvarande högtalare, står på 42.1cm från front till väggen bakom.
Du kan slänga bort min linjal, och ge mig en med en helt annan måttenhet på, och jag skulle hitta tillbaka till samma millimeter igen. Med hjälp av "tune dem"-metoden.
Senast redigerad av doze84 2012-08-13 12:38, redigerad totalt 1 gång.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

mangs

Inläggav mangs » 2012-08-13 12:28

Jag tror ingen här ifrågasätter att högtalarens och lyssnarens position i förhållande i ett visst rum påverkar ljudet mycket. Oavsett om rummet är perfekt eller mindre bra akustikt sett finns det mycket att hämta här. Sedan hur tillvägagångsättet för att hitta en bra sweetspot ser ut skiljer sig. Det brukar finnas en del olika generella startpunkter om symmetri, avstånd, gyllene snitt etc som man tillsammans med högtalarkonstruktörens rekommendationer kan prova och utvärdera men till syvende och sist handlar det mycket om personlig smak om hur man vill placera högtalarna och mycket man vill vinkla in dem men som vi redan har varit inne på har man ofta mycket att tjäna på att lägga lite extra eneergi på att får det rätt på millimetern. Speciellt om du sitter på ett bra rum och en bra anläggning skulle jag vilja säga. Om Vänster och Höger högtalare har kassa toleranser och skiljer sig åt både vad det gäller frekvensgång/imedans spelar ju någon mm mindre roll jämfört med om du har två "klonade" högtalare.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-13 12:46

Millimetrar hit och dit från bakomvarande högtalarvägg, men hur
är det med millimetrarna till sidoväggarna då?
Och hur påverkar rummen? Finns knappast något rum som är
helt symmetriskt. Tänk om det är någon millimeter spackel bakom
en tapet som påverkar avståndet då??
Fattar iaf inte hur millimeterprecision av högtalare kan påverka så
mycket, när en huvudvridning, eller huvudets placering när man
lyssnar inte sitter konstant fast i ett skruvstäd??? :?

(I USA finns det ju massor av olika religiösa sekter där man övertygar
människor att tro benhårt på det man predikar. Nu finns det lyckligtvis en massa
olika avprogrammiseringsprogram för människor som räddats ur
dessa sekter! Liknar dessa trosuppfattningar .)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
eljulio

Varifrån mäter man?

Inläggav eljulio » 2012-08-13 13:12

Avståndet från högtalarna till lyssningsplatsen?

Är det från väggen eller från högtalarelementen, eller vad?

Mvh

el julio

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:22

Nefilim skrev:Millimetrar hit och dit från bakomvarande högtalarvägg, men hur

människor att tro benhårt på det man predikar. Nu finns det en massa
dessa sekter! Liknar dessa trosuppfattningar detta.)

Spackel brukar man använda för att göra väggen rakare inte ojämn:) men visst det händer ibland att höger och vänster högtalare hamnar på olika i avstånd tillbakväggen, brukar sällan handla om någon större skillnad. MEn kan ju plugga ur ena högtalaren och tuna dom individuellt. Det är nästan lättare. Men jag har bara haft raka betongväggar så för mig har dom hamnat på samma millimeter:) Det finns ju även trähus som rör sig, det är en kille på selleri som har högtalarna på en possition vintertid och en annan sommartid. Tror det skiljer en millimeter på dessa två possitioner.

Ja att tuna högtalarna i sidled gör många också, detta har inte riktigt lika stor betydelse, men det har betydelse det med. Gissar att det har med att reflexen frånbakväggen är snabbare, högre och stör mer, om den inte kommer rätt. Men så klart, rätt possition hörs även om man är i ett annat rum i huset, och gissar att helheten påverkas av avstånd tillsidoväggen med. Jag har bara inte orkat ta tag i det än på mina högtalare, eftersom det ändå blev så pass bra efter flytten motbakväggen.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
doze84

Re: Varifrån mäter man?

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:24

eljulio skrev:Avståndet från högtalarna till lyssningsplatsen?

Mvh

el julio

Från högtalaren till väggen bakom. vissa mäter från framkanten av lådan andra fårn bakkanten.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-13 13:24

Att justera in högtalarnas placering en och en måste vara sjukt svårt då man inte hör stereobilden.
Där de låter jättebra var för sig kan ju ge en totalt värdelös ljudbild och frekvenskurva när bägge spelar.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-08-13 13:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:27

Nefilim skrev:
människor att tro benhårt på det man predikar. Nu finns det lyckligtvis en massa

Skillnaden är att i denna sekt som kommer alla fram till samma resultat om och om igen med samma apparatar och underlag kablar och så vidare.
Låter mer som vetenskap.

Vi använder metoden på andra produkter än linns också. Hade det varit en sekt, ledd av linn, hade man blivit bannlyst då:)

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:29

adzer skrev:Att justera in högtalarnas placering en och en måste vara sjukt svårt då man inte hör stereobilden.
Där de låterer jättebra var för sig kan ju ge en totalt värdelös ljudbild och frekvenskurva när bägge spelar.

Okej, i sidled är det kanske mera optimalt att ha båda spelandes.. Men bakåt och framåt tycker jag det funkar att tuna individuellt. Sidledstuning har jag liten erfarenhet av. Men vissa brukar ju komma fram till mått mellan högtalarna, och sen flytta båda i sidled eller nått sånt..

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-13 13:30

doze84 skrev:

Spackel brukar man använda för att göra väggen rakare inte ojämn:) men visst det händer ibland att höger och vänster högtalare hamnar på olika i avstånd tillbakväggen, brukar sällan handla om någon större skillnad. motbakväggen.

Sällan större skillnad? Millimetrar... :?

En betongvägg kan skilja väldigt mycket.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-13 13:32

doze84 skrev:
Nefilim skrev:

Skillnaden är att i denna sekt som kommer alla fram till samma resultat om och om igen med samma apparatar och underlag kablar och så vidare.
Låter mer som vetenskap.

Vi använder metoden på andra produkter än linns också. Hade det varit en sekt, ledd av linn, hade man blivit bannlyst då:)

Är du Linnhandlare?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-13 13:33

doze84 skrev:Okej, i sidled är det kanske mera optimalt att ha båda spelandes.. Men bakåt och framåt tycker jag det funkar att tuna individuellt. Sidledstuning har jag liten erfarenhet av. Men vissa brukar ju komma fram till mått mellan högtalarna, och sen flytta båda i sidled eller nått sånt..

Ahh då e jag med. Ja vill bara bara lyssna efter väggstödet för högtalaren så kanske man kan spela dem en och en.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-13 13:33

doze84 skrev:

Mvh

el julio

Från högtalaren till väggen bakom. vissa mäter från framkanten av lådan andra fårn bakkanten.

Menar du till lyssningsposition? Ser ut som en felskrivning...

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:50

Nefilim skrev:
doze84 skrev:
Nefilim skrev:

Låter mer som vetenskap.

Är du Linnhandlare?

Råkade skriva i Vi form, men jag syftade på oss som använder tune dem. Nej tyvärr, men skulle gärna vara:)

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:52

Nefilim skrev:
doze84 skrev:

Spackel brukar man använda för att göra väggen rakare inte ojämn:) men visst det händer ibland att höger och vänster högtalare hamnar på olika i avstånd tillbakväggen, brukar sällan handla om någon större skillnad. motbakväggen.

Sällan större skillnad? Millimetrar... :?

En betongvägg kan skilja väldigt mycket.

Mina har varit raka:) KAn dom säkert, då är det väl att tuna individuellt som gäller. Det häftiga med att tuna högtalare är att det räcker med att en står rätt för att helheten ska bli bättre. Det är inte svagaste länken utanstarkaste, i varje fall vid högtalarflyttning:)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-13 13:52

Men betongväggar har millimetersskillnader. Inte så heljämt.

Inte heller gipsväggar..

"En står rätt????

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-13 13:54

eljulio skrev:
doze84 skrev:

Mvh

el julio

Menar du till lyssningsposition? Ser ut som en felskrivning...

Hmm inte säkert att jag uppfattar vad jag missat:) Måste springa till jobbet, men lyssnningspossitionens avstånd till högtalarna spelar ingen roll mer än i 3d känsla, ljudbild alltså.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-08-13 14:04

Jag skulle vilja rekommendera dig att få hjälp att positionera högtalarna enligt en metod som kallas för the tune method. Det har visat sig vara det bästa. Kanske har du någon i din bekantskapskrets som förstår metoden eller kan demonstrera den för dig,det är ingen nackdel att vara ett par stycken vid tuningen,en kan företrädelsevis stå för knuffandet av högtalarna och dokumenterandet.

Vi brukar börja med avståndet till bakvägg,lyssna till två olika positioner,säg 25 och 35 cm frän bakvägg,vilken position föredrogs? säg att 25 föredrogs,då är det nya utgångsläget 25cm. därifrån vill vi veta om det blir bättre/sämre genom att flytta in eller ut burkarna från detta mått,osv..

Sedan halverar man avståndet och kommer därmed närmare och närmare. När du hanterar metoden så kommer du att förvånas över att sista milimetrarna gör mest.

I sidled gäller samma,ställ högtalarna där du visuellt hade tänkt placera dem. Lyssna! gör en relativt stor förändring,jämför..

Vidare kan det vara ide att gå igenom kablage till apparaterna,kolla att kontakter är rättvända och apparaterna står på vettiga underlag men det där vet ni nog redan och förstår hur viktigt det är.

Nej nu ska jag spika lyssningsrum medan solen skiner!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-13 14:07

Gäller detta enbart dynamiska högtalare?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-13 14:30

Richard skrev:
celef skrev:
doze84 skrev:

absolut, jag håller helt med. jag tycker metoden verkar klockren men även wasp (wilson audio), jag måste helst klar utforska detta mera
Bikinitider

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-13 17:30

ivor-isobarik skrev:Jag skulle vilja rekommendera dig att få hjälp att positionera högtalarna enligt en metod som kallas för the tune method. Det har visat sig vara det bästa. Kanske har du någon i din bekantskapskrets som förstår metoden eller kan demonstrera den för dig,det är ingen nackdel att vara ett par stycken vid tuningen,en kan företrädelsevis stå för knuffandet av högtalarna och dokumenterandet.

Vi brukar börja med avståndet till bakvägg,lyssna till två olika positioner,säg 25 och 35 cm frän bakvägg,vilken position föredrogs? säg att 25 föredrogs,då är det nya utgångsläget 25cm. därifrån vill vi veta om det blir bättre/sämre genom att flytta in eller ut burkarna från detta mått,osv..

Sedan halverar man avståndet och kommer därmed närmare och närmare. När du hanterar metoden så kommer du att förvånas över att sista milimetrarna gör mest.

I sidled gäller samma,ställ högtalarna där du visuellt hade tänkt placera dem. Lyssna! gör en relativt stor förändring,jämför..

Vidare kan det vara ide att gå igenom kablage till apparaterna,kolla att kontakter är rättvända och apparaterna står på vettiga underlag men det där vet ni nog redan och förstår hur viktigt det är.

Nej nu ska jag spika lyssningsrum medan solen skiner!

Kan bara hålla med dig Ivor !

Trevligt att så många nu äntligen använder metoden vid inställningen av sina högtalare.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-13 17:31

Nefilim skrev:Gäller detta enbart dynamiska högtalare?

Nej.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-13 17:33

doze84 skrev:
Nefilim skrev:

Låter mer som vetenskap.

+100.

Alla kan höra skillnaden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-13 17:37

Richard skrev:
Nefilim skrev:Gäller detta enbart dynamiska högtalare?

Nej.
Låter trist med icke-dynamiska högtalare 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-13 17:39

Richard skrev:
doze84 skrev:
Nefilim skrev:

Låter mer som vetenskap.

+100.

Alla kan höra skillnaden.
Du vet inte hur dåliga öron folk kan ha.

Men jag utmanar er på att utföra era övningar hos mig, gärna vid någon tillställning där fler kan delta. Vad har jag att förlora?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-08-13 19:04

....ingenting, Magnus.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi