Richard skrev:celef skrev:doze84 skrev:celef skrev:hur gick du tillväga, kan du beskriva processen lite?
A/B jämförelse, mellan två possitioner. Pausa, lyssna Pausa, lyssna. Osäker? Jämför igen.
Först stora förrlyttningar. Vilken possion lät bäst, nära eller en bit ifrån.
Sen mindre förflyttningar, när man närmar sig en bra possition.
Det verkar som det mesta händer på dom sista millimetrarna, så det är inget raketvetenskap att höra. Men kan vara svårt om man är nybörjare med tune dem.
Där musiken levererar mest upptempo och spelglädje, där är det bäst. Det är samma som där alla melodier på samma gång är lättast att följa med i, sjunga med i, i huvudet.
Det är absolut inte samma ställe som det låter mest bas på. Men rätt ställe ger bäst bas.
spännande, kan du se något mönster i sådana setuper, med hänsyn till var och hur setuperna hamnar i rummen?
Hmm jag önskar att jag hade mera erfarenhet av flera högtalare och flera rum, men jag har aldrig haft en högtalare som hittat sin exakta possition närmare än 16,5 cm från bakväggen kan jag säga. Men det finns säkert dom som har sånna erfaranheter också. Har fått det att låta svinbra både på långsidan och kortsidan av rum. Stället alltid in högtalaren exakt, och sen börjar jag med rums åtgärder.
Har aldrig behövt göra en större rumsåtgärd, för det har lirat på så trevligt ändå. Från att låta förfärligt i ett dåligt dämpat rum, innan högtalaren hittade sin possition. Men det är alltid trevligt om det inte ekar för mycket. I ett dåligt dämpat rum är det mycket större skillnad på rätt possition och en possition på måfå.
Tack Richard!
Men jag kan erkänna att jag har många gånger flyttat runt högtalarna lite förvirrat och gett upp. Men sen när jag metodiskt tillsammans med en vän , hållit på flytta, lyssna, flytta tillbaka lyssna a/b, så har vi alltid kommit rätt tillslut. Och dagen efter när jag med fräscht huvud sätter på anlägningen, så är det som att någon uppgraderat den för många tusen:) Den känslan från att varit missnöjd i veckor, tills man väl tagit tag i det, och sen helt plötsligt är nöjd vecka efter vecka, är fantastisk!
Mina nuvarande högtalare, står på 42.1cm från front till väggen bakom.
Du kan slänga bort min linjal, och ge mig en med en helt annan måttenhet på, och jag skulle hitta tillbaka till samma millimeter igen. Med hjälp av "tune dem"-metoden.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.