Moderator: Redaktörer
Jansson skrev:Det är ju det här med budgeten.
HH Mörchs mening var att armen bör få mer budget än drivverk. Han verkar var en mycket klok man och ska jag fördela budget så får det i så fall bli ett enklare verk.
Med 12" armen borde den kunna stå på egen plint.Laila skrev:Varför skulle monteringshålet på Regan passa med avseende på
placering och storlek . . . ?
Jansson skrev:Det jag ser som en svårighet vid demo är ju att man lyssnar på en hel kombination. Drivverk, tonarm och pickup. Hur ska man kunna särskilja vad verket gör? Eller jag kanske inte har läst ditt inlägg ordentligt?
Bill50x skrev:Jansson skrev:Det är ju det här med budgeten.
HH Mörchs mening var att armen bör få mer budget än drivverk. Han verkar var en mycket klok man och ska jag fördela budget så får det i så fall bli ett enklare verk.
Är det verkligen budgeten som styr detta? Ett svajande oprecist drivverk kan aldrig kompenseras med världens bästa tonarm. En lite halvdan arm låter absolut bättre på ett stabilt drivverk. Med en glappande och resonant arm kan det aldrig bli bra, hur fin pickup du än sätter i.
Alltså, det gäller att bygga upp sin spelare från grunden i ordningen drivverk, tonarm och sist pickup. Nu ska detta inte överdrivas in absurdum, det finns ju hur dyra drivverk som helst och det blir (troligen) en suboptimering om man tex lägger en halv mille på en Clearaudio och sedan hänger på en taskig arm/pu-kombination för några hundringar.
Med en arm redan införskaffad skulle jag lyssna runt på ett antal drivverk utan att (just då) fundera på priset, mer fokusera på svajfrihet, stabilitet i återgivningen, eventuell känslighet för dynamiskt svaj (beroende på skivans varierande utstyrning). Och glömma allt vad tonkurva, dist och liknande heter eftersom detta knappast/troligen inte påverkas av drivverket. Väl där skulle jag köpa det bästa drivverk jag har råd med.
/ B
Inte bara Linns, även minVinylcalle skrev:Detta är alltså en Linn filosofi (så TS får det klart för sig).
Bill50x skrev:Vem är TS? Jag skrev till Jansson.
Bill50x skrev:Inte bara Linns, även minVinylcalle skrev:Detta är alltså en Linn filosofi (så TS får det klart för sig).
För övrigt är det väl det relevanta i synsättet som är det viktiga och ska bedömas, inte varifrån det kommer?
Vem är TS? Jag skrev till Jansson.
Återigen, HUR kompenserar du ett svajande drivverk med en tonarm eller pickup? Det går inte. Ska man ha en stabil återgivning hamnar det i första hand på drivverket, även om tonarm(skonstruktion) och pickup kan bidra på tex oplana skivor eller på att tonarm/pickup inte passar ihop. Tex genom att resonansfrekvensen hamnar alldeles för lågt.
När man väl hittat ett drivverk som låter bra (eller rättare inte låter alls) så spelar det ingen roll om det kostar 500:- eller 50 tusen. Att dedikera ett visst antal procent av totalbudgeten på det ena eller det andra är totalt meningslöst.
Naturligtvis är motor och -styrning viktigt för slutresultatet, men inte enskilt utan i samklang med resten av drivverket.
Jansson: Vad betalade du för armen?
/ B
paa skrev:Jag har haft en TD124 och det var ju ett imponerande mekaniskt mästerverk.
Jag tror dock efter den erfarenheten att det yppersta av dess välljud beror på ren placeboeffekt plus en rejäl dos nostalgi.
Komorok skrev:Vilken stensort ska du ha?
paa skrev:Komorok skrev:Vilken stensort ska du ha?
Tänkte du till plinten till ett spelarverk?
Conan skrev:Pro-Ject Xtension för 12 tums armar (vilket du självklart ska använda när du har det röret) finns att köpa utan tonarm också.
Användare som besöker denna kategori: oa51 och 5 gäster