Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:...som färgar ditt ljud enligt ''transparensmaffian''? T ex en rörförstärkare, spikes, förstärkare från annat märke än Rotel, Bryston eller Denon, icke Ino-högtalare, andra kablar än EKK, hifimöss etc? Varför har du det? Diskutera!
MichaelG skrev:"Transparensmaffia" - vilket jämra trams. För att inte tala om ångestnivån på dem som hela tiden behöver gå i försvar för att de föredrar vad de misstänker är färgande komponenter. En samling gnälliga kärringar är vad ni är...Gör som jag; Slappna av och njut av det ni gillar och skit i vad andra tycker!
Hälsn. Michael
shifts skrev:Vad duktiga ni är.
Ni kommer inte hitta någon såna maffia, för den finns inte. Möjligen som idéföreställning (var på vippen att skriva vanföreställning) eller ideal att förhålla sig till, men knappast i betydelsen en hoper människor som skulle kunna utgöra en maffia, där alla sitter på saker som ingen kunnat belägga med färgning.
Objektivisten skrev:Nja, min teori är att de som verkligen sysslat med vetenskap (som undertecknad) har en mer distanserad, luttrad och öppen attityd än (dare I say) faktiskt.se's vetenskapswannabies, i vars begrepp jag innefattar de s k 'mätnissarna', när det gäller Hifi-ideal.
ThePreTor1aN skrev:Råkar man ha något av transparensmaffians produkter så är det någon i maffian som sagt det är bra grejer. Det är inget som individen själv har utvärderat.
Beror nog på tidigare inlägg av skribenten ifrågaphloam skrev:Jag såg "transparensmaffia" som ett skämtsamt uttyck men reaktionerna här kan ju nästan få en att undra lite
MagnusÖstberg skrev:Godkänd pryl?
Finns det något sorts institut menar du som bestämmer vad som är rätt eller fel?
Ett sådant finns nog bara i tvistade hjärnor
phloam skrev:Jag såg "transparensmaffia" som ett skämtsamt uttyck men reaktionerna här kan ju nästan få en att undra lite
Funkar bra med spikfötter kanske?phloam skrev:Det är kanske inte det att det rackas ner på saker.... det är mer typ "an offer you can't refuse", typ: "668 är transparent, du får gärna välja en annan, men....."
MagnusÖstberg skrev:Okej, vad är målet?
MagnusÖstberg skrev:Okej, vad är målet?
Och vad i tusan har det med "godkännande" att göra?![]()
Laila, du har ju varit med länge nog för att veta att det där är bulls***
Jasså, det tycker du?Laila skrev:MagnusÖstberg skrev:Okej, vad är målet?
Det var en fråga Magnus, en fråga . . . målet mä tex F/E-lyssningarna
ä välan å hitta så transparent apparajtur som möjlit, eller . . .?
Därav följer att en apparajt som ej kunnat detekteras som
färgande i tex F/E- lysning kanske kan anses som godkänd/
rekommendabel av, om inte annat, LTS . . . eller ?![]()
MagnusÖstberg skrev:Funkar bra med spikfötter kanske?phloam skrev:Det är kanske inte det att det rackas ner på saker.... det är mer typ "an offer you can't refuse", typ: "668 är transparent, du får gärna välja en annan, men....."
Det messandet ser du inte ofta?
Längesedan någon aggresivt förespråkade den. Men man ser det man vill.
lennartj skrev:MagnusÖstberg skrev:Okej, vad är målet?
Mitt mål är att kunna spela upp musik i mitt vardagsrum så att jag får en illusion av att det låter som det som det kan ha låtit vid inspelningstillfället någonstans i lokalen, när det handlar om levande akustisk musik.
För andra musikformer får det bli som det blir, men med full frihet att använda de medel jag har för att komma nära det första målet trots olika inspelningars ofullkomligheter.
Att spela upp ett fonogram med Kraftwerk med en tonbalans som ger rak frekvensgång i rummet kommer väldigt långt från en upplevelse liknande spelningen på Way out West i lördags.
Med tonkontroller och tweakbart delningsfilter kan jag dock komma mycket närmare.
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag använder mina tonkontroller mm. till att tweaka avvikande inspelningar till mer sameness, som i det här fallet betyder så likt min inre referens om möjligt.
phloam skrev:MagnusÖstberg skrev:Funkar bra med spikfötter kanske?phloam skrev:Det är kanske inte det att det rackas ner på saker.... det är mer typ "an offer you can't refuse", typ: "668 är transparent, du får gärna välja en annan, men....."
Det messandet ser du inte ofta?
Längesedan någon aggresivt förespråkade den. Men man ser det man vill.
Men vi vet ju alla vem som har rätt, eller hur?Det är ingen som kan komma med "an offer you can't refuse" som inte har hela Vetenskapen bakom ryggen och lite diskret kan visa att man har F/E-lyssningar under kavajen om det skulle behövas
phloam skrev:Det är kanske inte det att det rackas ner på saker.... det är mer typ "an offer you can't refuse", typ: "668 är transparent, du får gärna välja en annan, men....."
MagnusÖstberg skrev:Jasså, det tycker du?Laila skrev:MagnusÖstberg skrev:Okej, vad är målet?
Det var en fråga Magnus, en fråga . . . målet mä tex F/E-lyssningarna
ä välan å hitta så transparent apparajtur som möjlit, eller . . .?
Därav följer att en apparajt som ej kunnat detekteras som
färgande i tex F/E- lysning kanske kan anses som godkänd/
rekommendabel av, om inte annat, LTS . . . eller ?![]()
Hade fel, du har inte varit på forumet tillräckligt länge, och du vet inte särskillt mycket om det du skriver.
Ber om ursäkt Laila, kunskapsbrist rår man ju inte för. Tur att det finns så mycket du kan läsa om det.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster