Har du nån produkt...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du andra produkter i kedjan?

Ja, därför att...
29
66%
Nej, därför att...
4
9%
Kanske, förklarar nedan...
2
5%
Förstår inte frågan.
9
20%

Antal röster : 44

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-16 22:49

Får jag anmäla mig till vinylmassan, eh maffian? Har snurrat svarta skivor i ett dygn nu!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Re: Har du nån produkt...

Inläggav Stereotypen » 2012-08-16 22:55

Objektivisten skrev:...som färgar ditt ljud enligt ''transparensmaffian''? T ex en rörförstärkare, spikes, förstärkare från annat märke än Rotel, Bryston eller Denon, icke Ino-högtalare, andra kablar än EKK, hifimöss etc? Varför har du det? Diskutera!

Jag tror inte någon av mina prylar har blivit testade av någon maffia, jag hoppas iaf inte det 8O!
Om du med transparenmaffia menar LTS så tror jag ej de har testat någon av mina apparater. Det vore dock trevligt om de hade gjort det då jag tycker att all fakta man kan få om hur prylarna presterar är till godo.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-17 07:19

MichaelG skrev:"Transparensmaffia" - vilket jämra trams. För att inte tala om ångestnivån på dem som hela tiden behöver gå i försvar för att de föredrar vad de misstänker är färgande komponenter. En samling gnälliga kärringar är vad ni är... :lol: Gör som jag; Slappna av och njut av det ni gillar och skit i vad andra tycker!

Hälsn. Michael

+1
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-17 10:08

shifts skrev:Vad duktiga ni är.

Ni kommer inte hitta någon såna maffia, för den finns inte. Möjligen som idéföreställning (var på vippen att skriva vanföreställning) eller ideal att förhålla sig till, men knappast i betydelsen en hoper människor som skulle kunna utgöra en maffia, där alla sitter på saker som ingen kunnat belägga med färgning.

Woh, bra skrivet. :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 10:25

Objektivisten skrev:Nja, min teori är att de som verkligen sysslat med vetenskap (som undertecknad) har en mer distanserad, luttrad och öppen attityd än (dare I say) faktiskt.se's vetenskapswannabies, i vars begrepp jag innefattar de s k 'mätnissarna', när det gäller Hifi-ideal.

Att undersöka empiriskt om bajs smakar olika beroende på födointag räknar inte jag som grund för att anse att man sysslat med vetenskap. Det hade dessutom varit mycket bättre med en kemisk analys.

Resultaten måste ju anses vara högst subjektiva.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2012-08-17 10:57

Råkar man ha något av transparensmaffians produkter så är det någon i maffian som sagt det är bra grejer. Det är inget som individen själv har utvärderat.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 11:00

ThePreTor1aN skrev:Råkar man ha något av transparensmaffians produkter så är det någon i maffian som sagt det är bra grejer. Det är inget som individen själv har utvärderat.

Problemet är ju att det inte finns någon maffia, utan bara en tråd vars syfte är att förminska utvalda personers legitimitet när de rekommenderar något i en diskussion.

Snyggt exekverat, lite lagom substilt - men likväl så luktar det avföring.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-08-17 12:01

Nix det enda jag har hemma som är transparent är mina Transparent-kablar! :lol:

Kan dock till viss del förstå de som snackar om "Transparensmaffian". Det är lite dåligt uttryckt absolut.

Men det är säkert många på detta fora som upplever att man måste ha någon form av godkänd produkt för annars så lyssnar man på färgningar enligt många.

Nu har det visserligen blivit bättre (alternativt har jag lyckats bry mig mindre om det tramset) känns det som.

Men det är klart att får man höra att den förstärkaren man föredrar eller cd-spelaren eller vad det nu rör sig om är färgande och det är därför man gillar den så är det inte så roligt. Att något är färgande har fått en ganska negativ laddning.

Ofta är gensvaret. "Klart du får gilla din pryl, men jag vill inte ha något som färgar då jag vill att mitt ljud ska vara så naturtroget som möjligt!"

Att då tala om för någon att ens pryl färgar = Du har nu tagit ytterligare ett steg bort från att ha så naturtroget ljud som möjligt = Du kan aldrig få bra ljud om du håller på så.

Jag har dock börjat sluta bry mig om vad andra tycker och säger. Dels därför att jag inser att många faktiskt inte har en susning om vad de snackar om och dels för att jag är ju nöjd och det är det viktigaste.
:)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 12:13

Godkänd pryl?

Finns det något sorts institut menar du som bestämmer vad som är rätt eller fel?

Ett sådant finns nog bara i tvistade hjärnor ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-17 12:18

Jag såg "transparensmaffia" som ett skämtsamt uttyck men reaktionerna här kan ju nästan få en att undra lite :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 12:23

phloam skrev:Jag såg "transparensmaffia" som ett skämtsamt uttyck men reaktionerna här kan ju nästan få en att undra lite :)
Beror nog på tidigare inlägg av skribenten ifråga ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-17 12:42

MagnusÖstberg skrev:Godkänd pryl?

Finns det något sorts institut menar du som bestämmer vad som är rätt eller fel?

Satens F/E-institut. :twisted:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-17 12:46

MagnusÖstberg skrev:Godkänd pryl?

Jo, LTS går välan att jämföra med ett institut*, kanske . . . ? :wink: :P

*Från Wikipedia:
"Ett institut eller en anstalt är en organisation med ett bestämt mål, oftast inom
forskning eller utbildning. Vissa institut är myndigheter."
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 12:56

Okej, vad är målet?

Och vad i tusan har det med "godkännande" att göra? :D

Laila, du har ju varit med länge nog för att veta att det där är bulls*** :P
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
heliac

Inläggav heliac » 2012-08-17 13:24

Jag antar att de allra flesta av oss har våra komponenter placerade i någon form av rum. Vilka rum i vanliga svenska hem godkänns av maffian :D

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-17 13:25

phloam skrev:Jag såg "transparensmaffia" som ett skämtsamt uttyck men reaktionerna här kan ju nästan få en att undra lite :)

Det kunde varit skämsamt, men det skrivs i nedlåtande termer, tycker jag.

Hade följande frågeställning varit skämtsam? :
-----------------
Har du en pryl som Fantasi-triaden tycker gör världens skillnad, som Shaktisten, hifimöss, osv. Gör den skillnad? Diskutera!
----------------
Jag tror inte det.

Här finns ingen samling av folk som rackar ner på andras grejor för de inte är ok enligt LTS (som jag antar är de som sätter en transparent-stämpel dårå). Fast det är väl ett snabbt sätt att få en massa '+1' och påhejningar.

Jag frågade tidigare vilka som är med i denna maffia, men konstigt nog finns där inga namn att ge, så det måste vara en psuedomaffia utan medlemmar (som alltid heter 'vissa').

Jag har varit med här ganska länge och en gång har någon rackat ner på min stereo (och tro mig, han kan absolut inte räknas till ett transparent synsätt), jag har så vitt jag minns aldrig rackat ner på någons anläggning, eller synsätt på en anläggning.

Det måste finnas roligare saker att prata om än att sätta sig i sandlådan och kasta sand på varandra.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-17 13:29

Det är kanske inte det att det rackas ner på saker.... det är mer typ "an offer you can't refuse", typ: "668 är transparent, du får gärna välja en annan, men....." :D

;)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-17 13:32

phloam skrev:Det är kanske inte det att det rackas ner på saker.... det är mer typ "an offer you can't refuse", typ: "668 är transparent, du får gärna välja en annan, men....." :D

;)

:D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 14:11

phloam skrev:Det är kanske inte det att det rackas ner på saker.... det är mer typ "an offer you can't refuse", typ: "668 är transparent, du får gärna välja en annan, men....." :D

;)
Funkar bra med spikfötter kanske?

Det messandet ser du inte ofta?

Längesedan någon aggresivt förespråkade den. Men man ser det man vill.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-08-17 14:24

MagnusÖstberg skrev:Okej, vad är målet?

Mitt mål är att kunna spela upp musik i mitt vardagsrum så att jag får en illusion av att det låter som det som det kan ha låtit vid inspelningstillfället någonstans i lokalen, när det handlar om levande akustisk musik.

För andra musikformer får det bli som det blir, men med full frihet att använda de medel jag har för att komma nära det första målet trots olika inspelningars ofullkomligheter.

Att spela upp ett fonogram med Kraftwerk med en tonbalans som ger rak frekvensgång i rummet kommer väldigt långt från en upplevelse liknande spelningen på Way out West i lördags.
Med tonkontroller och tweakbart delningsfilter kan jag dock komma mycket närmare.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag använder mina tonkontroller mm. till att tweaka avvikande inspelningar till mer sameness, som i det här fallet betyder så likt min inre referens om möjligt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-17 14:28

Det var en fråga Magnus, en fråga . . . målet mä tex F/E-lyssningarna
ä välan å hitta så transparent apparajtur som möjlit, eller . . .?
Därav följer att en apparajt som ej kunnat detekteras som
färgande i tex F/E- lysning kanske kan anses som godkänd/
rekommendabel av, om inte annat, LTS . . . eller ? :) :D
Senast redigerad av Laila 2012-08-17 14:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-17 14:29

Än en gång blir jag förvånad över allvaret som, i mitt tycke, lite skämtsamma frågor möts av. Samma i min tråd om Audiofili. Att få en släng av AN e väl helt normalt när man är i den här "branschen". Ordet maffia i den här tråden tolkar jag som en gliring av samma magnitud som nörd eller liknande.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 14:32

Laila skrev:

Jasså, det tycker du?

Hade fel, du har inte varit på forumet tillräckligt länge, och du vet inte särskillt mycket om det du skriver.

Ber om ursäkt Laila, kunskapsbrist rår man ju inte för. Tur att det finns så mycket du kan läsa om det.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-17 14:34

MagnusÖstberg skrev:

;)

Men vi vet ju alla vem som har rätt, eller hur? ;) Det är ingen som kan komma med "an offer you can't refuse" som inte har hela Vetenskapen bakom ryggen och lite diskret kan visa att man har F/E-lyssningar under kavajen om det skulle behövas :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 14:35

lennartj skrev:

Mitt mål är att kunna spela upp musik i mitt vardagsrum så att jag får en illusion av att det låter som det som det kan ha låtit vid inspelningstillfället någonstans i lokalen, när det handlar om levande akustisk musik.

För andra musikformer får det bli som det blir, men med full frihet att använda de medel jag har för att komma nära det första målet trots olika inspelningars ofullkomligheter.

Att spela upp ett fonogram med Kraftwerk med en tonbalans som ger rak frekvensgång i rummet kommer väldigt långt från en upplevelse liknande spelningen på Way out West i lördags.
Med tonkontroller och tweakbart delningsfilter kan jag dock komma mycket närmare.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag använder mina tonkontroller mm. till att tweaka avvikande inspelningar till mer sameness, som i det här fallet betyder så likt min inre referens om möjligt.

Låter ju alldeles förträffligt. Än bättre är att jag förstått att du anser dig ha lyckats bra i din målsättning!

:)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 14:37

phloam skrev:
MagnusÖstberg skrev:

;)

Men vi vet ju alla vem som har rätt, eller hur? ;) Det är ingen som kan komma med "an offer you can't refuse" som inte har hela Vetenskapen bakom ryggen och lite diskret kan visa att man har F/E-lyssningar under kavajen om det skulle behövas :)

Bulls***!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-17 14:38

;)

OT
Är väl ingen här som kan höra skillnad på två vettiga cd-spelare i alla fall. Jag klarar inte det i alla fall.
Slut OT

Visst, jag ser vad du skriver och vad du menar.

Till viss del så kan detta kanske stämma när det kommer till slutsteg. Men inte p.g.a. transperans, utan för mest effekt per krona.

Och har man gjort ett bra köp vill man förstås dela med sig.

Det är såklart upp till individen att göra ett rationellt beslut på den info som givits.

Både 668 och 2105 är hopplöst utgångna och jag kan inte tro att en som skall köpa en hemmabio tänker 'hmm, en 7 år gammal receiver och en dvd-spelare skall minsann täcka mina behov av en hemmabio'. Som inte finns att köpa ens begagnat. Eller, jag hoppas inte det i alla fall. Där finns bra mycket modernare grejor ute idag.

Eller äh, strunt samma, jag tycker bara att vi kan bättre än hur vissa trådar utvecklar sig. Det är ibland svårt att tro att det sitter en vuxen person bakom inläggen.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-17 14:42

MagnusÖstberg skrev:
Laila skrev:

Jasså, det tycker du?

Hade fel, du har inte varit på forumet tillräckligt länge, och du vet inte särskillt mycket om det du skriver.

Ber om ursäkt Laila, kunskapsbrist rår man ju inte för. Tur att det finns så mycket du kan läsa om det.

Ok, då kanske du, som tillika varit ordförande i nämnda förening,
kan berätta om vad målet med att F/E-lyssna apparater är . . . för
du menar väl inte att en målsättning med lyssningarna saknas . . . ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 14:46

Nä, det överlåter jag åt dig att finna själv. Jag har skrivit om det så många gånger.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-17 15:02

MagnusÖstberg skrev:Nä, det överlåter jag åt dig att finna själv. Jag har skrivit om det så många gånger.

Vart då? Jag har sökt... jag är inte så jädrans bra på den där
sökfunktionen som forumet har. :x

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi