phloam skrev:Det jag istället försökt belysa är att det faktiskt - utan att det är värre än att man kan skämta om det - ibland blir så att de som har vetenskap och blindtester som rättesnöre tenderar att rationalisera bort personliga aspekter inom hifi (inte minst som hobby betraktad) i sin iver att framföra vad som ju helt säkert är rätt.
Därav den (imho) ganska träffsäkra analogin med "maffia" som sätter viss "press" på de som inte ingår i "Casa Scienza"

Nekar du så hamnar du ute i kylan med de andra, går du med får du beskydd
Det är mer träffande än t.ex. "Sekt" eftersom vetenskap är pragmatiskt, de håller minsann inte på med nåt personligt flum. Målet är tydligt formulerat

Alltså, jag hoppas ingen tar det hela på för stort allvar, jag tycker bara det är lite roligt att finna likheter mellan dessa olika mänskliga företeelser

Vad du gör här är för det första att dela in folk i fack vilket jag tycker är oförskämt, och för det andra antyder du att de bara skulle finnas två sidor av myntet, dvs de som som ingår i Transparensmaffian alt. Casa Scienza, och de som inte gör det.
Jag vill ogärna hantera människor så, jag lyssnar på dina åsikter oavsett vad du haft för åsikter tidigare, och jag anser verkligen inte att du håller på med något personligt flum.
Och vidare så förbehåller jag mig rätten att kunna få lov att tycka att det vore bra med ett blindtest eller mätning utan att behöva blir associerad med en annan grupp. Det är
mina egna åsikter och erfarenheter.
Börjar man dela in folk i grupper, kallar dem för maffia, sekter var uppe i ditt inlägg, flummare, subjektivister, spelar ingen roll vad man kallar dem - leder man snabbt diskussionen ner i ett skyttegravskrig, oavsett vad man själv har för åsikt i frågan.
Och som Stefan skrev, kallar du någon för något hamnar vederbörande i försvarsställning.