Har du nån produkt...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du andra produkter i kedjan?

Ja, därför att...
29
66%
Nej, därför att...
4
9%
Kanske, förklarar nedan...
2
5%
Förstår inte frågan.
9
20%

Antal röster : 44

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-17 15:26

phloam skrev:
Men vi vet ju alla vem som har rätt, eller hur? ;) Det är ingen som kan komma med "an offer you can't refuse" som inte har hela Vetenskapen bakom ryggen och lite diskret kan visa att man har F/E-lyssningar under kavajen om det skulle behövas :)

Men det är ju inte så! Personligen gillar jag stora, feta slutsteg, snygga vinylspelare, gigantiska hornhögtalare och en massa annat jox som i många fall definitivt är färgande.

Jag har aldrig ägt en helt ofärgande signalkälla och kommer ev aldrig att göra det heller! Jag har aldrig ägt ett ofärgande slutsteg! Etc etc.

Så i praktiken är dina unrefusable offers i själva verket very easy to refuse!

:)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-17 15:30

Ja i praktiken ja, men nu talar vi om hur det kan vara här i vissa skumma kvarter på faktiskt.se :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 15:34

phloam skrev:Ja i praktiken ja, men nu talar vi om hur det kan vara här i vissa skumma kvarter på faktiskt.se :)

Bulls***!

http://www.youtube.com/watch?v=qIBsoeK11fI&feature=related
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-17 15:42

MagnusÖstberg skrev:Nä, det överlåter jag åt dig att finna själv. Jag har skrivit om det så många gånger.

Bra, med tanke på alla som inte har varit aktiva på forumet så länge
som du(och jag) så kanske du kan göra läsarna tjänsten att länka till en
av de många inlägg om målsättningen(LTS:s) med F/E-lyssning som du
skrivit . . . så att jag och alla andra kan ta chansen att få veta . . . typ. :)

ps.Jag ser att mx hann före . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 15:44

Jag är inte det minsta snäll.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-17 15:50

phloam skrev:Ja i praktiken ja, men nu talar vi om hur det kan vara här i vissa skumma kvarter på faktiskt.se :)

Vad menar du egentligen?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-17 15:56

Att det kan vara så att diskussionsklimatet på faktiskt.se i vissa fall präglas av vissa, um, speciella tendenser (som kanske inte har så stor inverkan på vad folk skaffar i realiteten osv)?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-17 15:59

MagnusÖstberg skrev:Jag är inte det minsta snäll.

Tänk på julklapparna Magnus, tänk på julklapparna . . .
kan bli magert i år . . .typ. :cry: :P

Användarvisningsbild
lennartj

Rätt nöjd

Inläggav lennartj » 2012-08-17 17:01

phloam skrev:Men vi vet ju alla vem som har rätt, eller hur? ;) Det är ingen som kan komma med "an offer you can't refuse" som inte har hela Vetenskapen bakom ryggen och lite diskret kan visa att man har F/E-lyssningar under kavajen om det skulle behövas :)

Det är ju JAG som har rätt, och är nöjd dessutom. 8)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1383025#1383025
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-17 17:12

Bra där, själv är bäste maffiaboss :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-17 17:20

phloam skrev:Att det kan vara så att diskussionsklimatet på faktiskt.se i vissa fall präglas av vissa, um, speciella tendenser (som kanske inte har så stor inverkan på vad folk skaffar i realiteten osv)?

Håller jag helt med om. Är det den så kallade transparensmaffians fel menar du? Jag har en helt avvikande uppfattning, men jag håller som sagt med om att diskussionsklimatet ibland är väl hätskt. Jag vill dock inte tillskriva detta någon speciell grupp.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-17 19:44

hifikg skrev:Ordet maffia i den här tråden tolkar jag som en gliring av samma magnitud som nörd eller liknande.

Då kanske en kurs i nutidshistoria vore på sin plats; nördar mördar sällan folk.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-17 19:46

mx skrev:Vart då? Jag har sökt... jag är inte så jädrans bra på den där
sökfunktionen som forumet har. :x

Använd google med site:faktiskt.se som parameter om du behärskar den bättre
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-08-17 20:04

MagnusÖstberg skrev:Godkänd pryl?

Finns det något sorts institut menar du som bestämmer vad som är rätt eller fel?

Ett sådant finns nog bara i tvistade hjärnor ;)

Ibland undrar man faktiskt.

Sen är det alltid samma gäng som anser allt är fint och det som något upplever har aldrig hänt ;)

Nu kommer jag ihåg varför jag inte brukar bry mig nämnvärt :P

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 20:14

Beakungen skrev:Nu kommer jag ihåg varför jag inte brukar bry mig nämnvärt :P
:)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-17 22:20

Beakungen skrev:

Finns det något sorts institut menar du som bestämmer vad som är rätt eller fel?

Sen är det alltid samma gäng som anser allt är fint och det som något upplever har aldrig hänt ;)

Å ändå är du här å tjötar . . . :wink:

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2012-08-17 22:40

Laila skrev:
Beakungen skrev:

Å ändå är du här å tjötar . . . :wink:

Tsss man är ju inte världens bästa hycklare för inte ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-17 22:43

jonasp skrev:
phloam skrev:Att det kan vara så att diskussionsklimatet på faktiskt.se i vissa fall präglas av vissa, um, speciella tendenser (som kanske inte har så stor inverkan på vad folk skaffar i realiteten osv)?

Håller jag helt med om. Är det den så kallade transparensmaffians fel menar du? Jag har en helt avvikande uppfattning, men jag håller som sagt med om att diskussionsklimatet ibland är väl hätskt. Jag vill dock inte tillskriva detta någon speciell grupp.

Dumt av mig att använda ordet "diskussionsklimat" då det för tankarna till bråk, vilket inte har så mycket att göra med mina tidigare inlägg.

Det jag istället försökt belysa är att det faktiskt - utan att det är värre än att man kan skämta om det - ibland blir så att de som har vetenskap och blindtester som rättesnöre tenderar att rationalisera bort personliga aspekter inom hifi (inte minst som hobby betraktad) i sin iver att framföra vad som ju helt säkert är rätt.

Därav den (imho) ganska träffsäkra analogin med "maffia" som sätter viss "press" på de som inte ingår i "Casa Scienza" :D Nekar du så hamnar du ute i kylan med de andra, går du med får du beskydd :mrgreen:

Det är mer träffande än t.ex. "Sekt" eftersom vetenskap är pragmatiskt, de håller minsann inte på med nåt personligt flum. Målet är tydligt formulerat :)

Alltså, jag hoppas ingen tar det hela på för stort allvar, jag tycker bara det är lite roligt att finna likheter mellan dessa olika mänskliga företeelser :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 22:47

Håller inte mad alls ;)

Det enda som drar igång diskussioner om vetenskaplighet är ju när någon försöker hitta på pseudoförklaringar till en upplevelse istället för att bara acceptera den som den är.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-08-17 23:26

MagnusÖstberg skrev:Håller inte mad alls ;)

Det enda som drar igång diskussioner om vetenskaplighet är ju när någon försöker hitta på pseudoförklaringar till en upplevelse istället för att bara acceptera den som den är.

Haha, om du visste vad vi vetenskapsmän flummar. Det är det som leder till de stora upptäckterna.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-17 23:33

:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-18 00:59

phloam skrev:
jonasp skrev:

Dumt av mig att använda ordet "diskussionsklimat" då det för tankarna till bråk, vilket inte har så mycket att göra med mina tidigare inlägg.

Det jag istället försökt belysa är att det faktiskt - utan att det är värre än att man kan skämta om det - ibland blir så att de som har vetenskap och blindtester som rättesnöre tenderar att rationalisera bort personliga aspekter inom hifi (inte minst som hobby betraktad) i sin iver att framföra vad som ju helt säkert är rätt.

Därav den (imho) ganska träffsäkra analogin med "maffia" som sätter viss "press" på de som inte ingår i "Casa Scienza" :D Nekar du så hamnar du ute i kylan med de andra, går du med får du beskydd :mrgreen:

Det är mer träffande än t.ex. "Sekt" eftersom vetenskap är pragmatiskt, de håller minsann inte på med nåt personligt flum. Målet är tydligt formulerat :)

Alltså, jag hoppas ingen tar det hela på för stort allvar, jag tycker bara det är lite roligt att finna likheter mellan dessa olika mänskliga företeelser :)

Sååå Diskussionsklimat = bråk, Transparensmaffian = Träffsäker analogi

Nej, det håller jag inte med om.

Jag tycker mer att ropa transparensmaffian här liknar att ropa rasist i samhället. Den 'anklagade' hamnar direkt i en försvarsställning.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-18 08:55

phloam skrev:Det jag istället försökt belysa är att det faktiskt - utan att det är värre än att man kan skämta om det - ibland blir så att de som har vetenskap och blindtester som rättesnöre tenderar att rationalisera bort personliga aspekter inom hifi (inte minst som hobby betraktad) i sin iver att framföra vad som ju helt säkert är rätt.

Vad du gör här är för det första att dela in folk i fack vilket jag tycker är oförskämt, och för det andra antyder du att de bara skulle finnas två sidor av myntet, dvs de som som ingår i Transparensmaffian alt. Casa Scienza, och de som inte gör det.

Jag vill ogärna hantera människor så, jag lyssnar på dina åsikter oavsett vad du haft för åsikter tidigare, och jag anser verkligen inte att du håller på med något personligt flum.

Och vidare så förbehåller jag mig rätten att kunna få lov att tycka att det vore bra med ett blindtest eller mätning utan att behöva blir associerad med en annan grupp. Det är mina egna åsikter och erfarenheter.

Börjar man dela in folk i grupper, kallar dem för maffia, sekter var uppe i ditt inlägg, flummare, subjektivister, spelar ingen roll vad man kallar dem - leder man snabbt diskussionen ner i ett skyttegravskrig, oavsett vad man själv har för åsikt i frågan.

Och som Stefan skrev, kallar du någon för något hamnar vederbörande i försvarsställning.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-08-18 08:59

Det finns väl ingen som ingår i en maffiaorganisation som skulle medge detta! Det är ett hemligt sällskap, något tydligare än Klas Hylingers hemliga sällskap vilka däremot skulle kunna kallas transparentmaffia för där var man inte riktigt säker på om man var medlem.
Man kunde ibland känna igen en medlem på att när det regnade tog de upp ett paraply.
Analogt översatt till Faktiskt skulle en medlem i transparentmaffian ibland kunna spela ett album av Pink Floyd.
I Hylingers värld var det några som undrade starkt över hur man blev medlem, de ville nämligen bli medlemmar. Dessa finns här på Faktiskt också, men de kommer aldrig att bli riktiga medlemmar. De tar upp ett felaktigt paraply vid fel tillfälle, befinner sig på fel restaurant och uttrycker sig mest högljutt om att de verkligen är medlemmar. Så illa skulle aldrig en genuin medlem i ett hemligt sällskap bete sig, det inser väl alla. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-18 10:28

jonasp: Kanoninlägg!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-18 10:31

Objektivisten skrev:Nja, min teori är att de som verkligen sysslat med vetenskap (som undertecknad) har en mer distanserad, luttrad och öppen attityd än (dare I say) faktiskt.se's vetenskapswannabies, i vars begrepp jag innefattar de s k 'mätnissarna', när det gäller Hifi-ideal.

Klockren omvärldsanalys.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-18 10:40

shifts skrev:jonasp: Kanoninlägg!
+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-08-18 11:20

jonasp skrev:
phloam skrev:Alltså, jag hoppas ingen tar det hela på för stort allvar, jag tycker bara det är lite roligt att finna likheter mellan dessa olika mänskliga företeelser :)

Vad du gör här är för det första att dela in folk i fack vilket jag tycker är oförskämt,

Uppenbarligen ett ämne som är för allvarligt för att skämta om, det hade jag inte trott. Bäst jag slutar. 8O

Sen vill jag bara tillägga att begreppet kanske inte hade dykt upp om det inte funnits något slags forumfenomen som lockat fram det. Jag har inte hittat på det, jag bara spann vidare på temat. Därmed inte sagt att det är annat än en ganska slumpmässig formation av åsikter och dylikt.

Jag drar mig tillbaka till Vintageklanen och D.I.Y.-fraktionen tills vidare :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-18 11:26

Det bästa sättet att liva upp stämningen här verkar ju vara att placera någon i ett fack. Då jävlar.
Finns väl inga som är så känsliga för sånt som [s]faktianer[/s] eh besökare på faktiskt.se.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-18 11:31

Det beror säkert på att det enbart görs i ett syfte.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi