Jansson skrev:
Därför så äger jag numera en Mörch DP-8 Anisotropic
Vilka spelare/puppor har du hört med denna armen? (hittar inte din lyssningsrapport nu) Detta bör ju ge tydliga indikationer på vad du ska köpa.
Moderator: Redaktörer
Jansson skrev:
Därför så äger jag numera en Mörch DP-8 Anisotropic
Thomas_A skrev:Om du har råd - kör på Nottingham Analogue 294 (21900:-).
PU - Ortofon OM40 (utan 2.5-g vikten om det går att balansera).
Alexi skrev:Thomas_A skrev:Om du har råd - kör på Nottingham Analogue 294 (21900:-).
PU - Ortofon OM40 (utan 2.5-g vikten om det går att balansera).
Jag tror också på att det blir en perfkt kombo, synd bara att Nottinghamen är så ful...
Laila skrev:För min del har jag svårt att få någon tillit till en tillverkare* vars flertal
(för att inte säga alla?) tonarmar har en "antiskatingmekanism" med
+/- 0.5g justeringsmöjlighet
Alexi skrev:Jag tror också på att det blir en perfkt kombo, synd bara att Nottinghamen är så ful...
Laila skrev:Du får gärna upplysa mig om hur "antiskatingbehovet" ändras,
till att börja med, över en skivas yta/radie, jag är idel öra . . .
Conan skrev:Alexi skrev:Jag tror också på att det blir en perfkt kombo, synd bara att Nottinghamen är så ful...
...och saknar normalt (dvs inte terrarie-modellen) damm-skydd
...och man får väl "veva igång" tallriken själv
...och det finns kufiska uppgraderingar ("graphite Heavy Kit", "Wave Mechanic power supply")
Inte precis vad jag skulle kalla en fire & forget-spelare...
Conan skrev:Nottingham-spelaren är säkert aldeles utmärkt och det är jättekul att du är nöjd med den. Jag skulle bara ha valt en annan spelare som min "sista skivspelare" just av de anledningar som jag skrev.
Jansson skrev:-komplians kontra längd på tonarmsrör kontra dämpning av tonarmsbas?
Jansson skrev:-Det finns mer än tre etablerade nollgenomgångar?
Jansson skrev:...
-varför kallar de flesta auktoriteter det för azimuth när en svensk auktoritet benämner det vridningsvinkel?...
Laila skrev:Jansson skrev:...
-varför kallar de flesta auktoriteter det för azimuth när en svensk auktoritet benämner det vridningsvinkel?...
Azimuth betecknar(oavsett vad en viss ingengör påstått) nålspetsens vertikala vinkel i förhållande till skivans horisontalplan . . .den anses vara runtomkring optimal vid ca: 90 grader.
paa skrev:Tar upp en av handskarna:Jansson skrev:-komplians kontra längd på tonarmsrör kontra dämpning av tonarmsbas?
Jag har funderat lite på om den mekaniska impedansen mellan tonarmen och chassiet inte borde matchas för att minimera reflekterad energi tillbaka i armen. Det betyder väl bl.a att chassiet/plinten inte bör vara så hemskt mycket styvare än armens bas.
Sedan bör förstås chassiet/plinten ha precis lagom inre dämpning för att inte ringa, men inte heller döda klangen.Jansson skrev:-Det finns mer än tre etablerade nollgenomgångar?
Är det en fråga etter ett påstående?
Thomas_A skrev:Laila skrev:Jansson skrev:...
Azimuth betecknar(oavsett vad en viss ingengör påstått) nålspetsens vertikala vinkel i förhållande till skivans horisontalplan . . .den anses vara runtomkring optimal vid ca: 90 grader.
Hm i vilket plan? Azimuth har alltid varit PUns vridning längs tonarmsaxeln, som man exempelvis kan åstadkomma med ett vridbart tonarmsskal.
(SRA är den andra vinkeln, dvs den man ändrar genom exempelvis höja eller sänka tonarmsbasen. Man ändrar även VTA då)
Jansson skrev:
Tack paa.
HH Mörch exkluderar plintens påverkan i sin formel för att beräkna kompabilitet pick up/tonarmsrör.
Se formel sist på cartridge/armtube combination list.
Jag inbillar mig att en högmasse-plint borde vara att föredra i kombination med min dp-8?
Det verkar finnas tre ( minns inte vad de heter, en var Baerwald?) etablerade beräkningar av nollgenomgångar som sedan appliceras på protractorer.
Dina erfarenheter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster