Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-08-18 01:21

Jansson skrev:
Därför så äger jag numera en Mörch DP-8 Anisotropic

Vilka spelare/puppor har du hört med denna armen? (hittar inte din lyssningsrapport nu) Detta bör ju ge tydliga indikationer på vad du ska köpa.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-08-18 16:57

Thomas_A skrev:Om du har råd - kör på Nottingham Analogue 294 (21900:-).

PU - Ortofon OM40 (utan 2.5-g vikten om det går att balansera).

Jag tror också på att det blir en perfkt kombo, synd bara att Nottinghamen är så ful... :roll:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-08-18 17:39

Alexi skrev:
Thomas_A skrev:Om du har råd - kör på Nottingham Analogue 294 (21900:-).

PU - Ortofon OM40 (utan 2.5-g vikten om det går att balansera).

Jag tror också på att det blir en perfkt kombo, synd bara att Nottinghamen är så ful... :roll:

Den blir å andra sidan jevvligt mycket snyggare med Mörch-armen! :P
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2012-08-18 20:56

Harryup skrev:Kenwood KD-500 och KD-600 har jag för mig att dom heter kan låta som rena tröskverk.

Jasså?
Min är i vilket fall knäpptyst.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2012-08-18 21:05

Laila skrev:För min del har jag svårt att få någon tillit till en tillverkare* vars flertal
(för att inte säga alla?) tonarmar har en "antiskatingmekanism" med
+/- 0.5g justeringsmöjlighet :?

Ojdå...

Och hur bestämmer du så exakt vilket värde anti-skatingen bör ha för alla dina skivor, på alla låtar och på alla platser på skivan?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-19 03:01

Jag lyssnar mig fram, hur gör du . . . ?
(Om du tror/tycker/anser att en antiskatinginställning som
diffar på +/- 0.5g är ok för dig så har jag inget att invända . . .
själv så petar jag med under tiondelen av det värdet . . typ).

Du får gärna upplysa mig om hur "antiskatingbehovet" ändras,
till att börja med, över en skivas yta/radie, jag är idel öra . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-19 07:35

Alexi skrev:Jag tror också på att det blir en perfkt kombo, synd bara att Nottinghamen är så ful...

...och saknar normalt (dvs inte terrarie-modellen) damm-skydd
...och man får väl "veva igång" tallriken själv
...och det finns kufiska uppgraderingar ("graphite Heavy Kit", "Wave Mechanic power supply")

Inte precis vad jag skulle kalla en fire & forget-spelare... :)

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-08-19 09:17

Laila skrev:Du får gärna upplysa mig om hur "antiskatingbehovet" ändras,
till att börja med, över en skivas yta/radie, jag är idel öra . . . :)

Skatingkraften förändras med motståndet nålen kontra spåret, vilket i praktiken innebär att ju mer utstyrd skiva desto med antiskating behövs.

Detta får till följd att för att få det exakt skulle antiskatingen behöva justeras för varje skiva och inte ens då skulle det bli perfekt eftersom det är olika skatingkraft på olika partier av skivan.

I praktiken behöver man inte ha det så exakt utan det blir mer ett medelvärde man använder.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-08-19 12:19

Conan skrev:
Alexi skrev:Jag tror också på att det blir en perfkt kombo, synd bara att Nottinghamen är så ful...

...och saknar normalt (dvs inte terrarie-modellen) damm-skydd
...och man får väl "veva igång" tallriken själv
...och det finns kufiska uppgraderingar ("graphite Heavy Kit", "Wave Mechanic power supply")

Inte precis vad jag skulle kalla en fire & forget-spelare... :)

Jag återkopplar till K12s inlägg ungefär mitt på sidan 1
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1357754#1357754

...vaddå - saknar dammskydd? Om jag inte är felunderrättad medföljer en plastskiva att lägga på skivtallriken som damskydd när spelaren inte används.
En sådan medföljde min skivspelare också när jag köpte den för 28 år sedan. Den är lätt och tar liten plats, lätt att lägga ovanpå en annan apparat vid spelning. En stor och otymplig acrylhuv (ofrånkomligt med 12" arm) kräver dessutom ett ledigt utrymma att ställa undan den på när man ska byta siva.
Tonarmen håller jag efter med en stor mjuk pensel och tryckluft på burk.

...veva igång själv - det är väl inget problem utan en vanesak. När jag spänt chucken på skivklämman drar jag till knoppen reflexmässigt mellan tummen och pekfingret så att tallriken roterar med cirka 30 rpm och slår därefter på strömmen till motorn.

...kufiska uppgraderingar, nja - massor av skivspelartillverkare erbjuder en separat avancerad motorstyrning som tillbehör till sina mellanmodeller för att hålla nere grundpriset. En sådan tycker jag inte är kufisk, men kan hålla med om att "graphite Heavy Kit" är det.
Å andra sidan - hur många uppgraderingsprylar finns det till Linn LP12?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-20 14:11

Nottingham-spelaren är säkert aldeles utmärkt och det är jättekul att du är nöjd med den. Jag skulle bara ha valt en annan spelare som min "sista skivspelare" just av de anledningar som jag skrev.

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2012-08-20 20:19

Här är mitt bidrag till ”min sista grammofon” TW-Acustic Raven-One.
Vägen dit har varit ganska lång och kantad med div. verk genom åren. Lenco L-75, Pioneer PL-12D, Ariston RD-40, Thorens TD-124 och nu slutligen Raven-One.
Har alltid varit svag för mekanik med hög precision i kombination med enkel och robust konstruktion. Verket uppfyller med råge mina krav, dessutom förmedlas graveringen i vinylen på ett förträffligt sätt. Svårt att sätta ord på, men en fantastisk närvaro, distinkt och musikaliskt. TD-124 var också bra, men dessvärre fick jag aldrig helt bort ljudet från mellanhjulet, rumblenivån blev till sist alltför besvärande när anläggningen hade kompletterats med basmoduler. Raven verket är absolut helt tyst!
Armen är en Ortofon RS-309D + SPU Synergy. Riaa EAR 834P + Lundahl trafos.

Prismässigt kanske den idag spränger din budget, men när jag köpte den för några år sedan av Hans på ArtSound, Danmark, fick jag den till bra pris i inbyte mot mitt nyrenoverade TD-124 verk med SME-arm.
Hoppas bilderna kan förmedla kvalitetsintrycket.

Chassie:

Bild

Axeltapp modell grövre:
Bild

Raven-One:
Bild

Armboard i lagerbrons, vikt 2kg:
Bild

RS-309D:
Bild

//Björn

Användarvisningsbild
lennartj

Ingen Nottingham hos mig

Inläggav lennartj » 2012-08-20 22:19

Conan skrev:Nottingham-spelaren är säkert aldeles utmärkt och det är jättekul att du är nöjd med den. Jag skulle bara ha valt en annan spelare som min "sista skivspelare" just av de anledningar som jag skrev.

Är ovanstående avsett som svar på mitt förra inlägg? :?
Jag har ingen Notttingham-spelare utan skrev inlägget för att dina kritiska synpunkter råkar passa in på min Systemdek IIS (som länken pekar på) som jag använder nästan dagligen sedan 1984. :wink:
Då var jag själv lite tveksam om jag skulle stå ut med den som ersättare till en kraftigt modifierad AR-skivspelare med bl.a. Hadcock-arm och Decca-lift och en helautomatisk Dual 601 som båda hade tagits med av inbrottstjuvar. Det ljudande resultatet har vunnit över lättjan! :D

Jag har varit på massor av hemma-hos-träffar för att lyssna på hifi-anläggningar, men det är ganska sällan det uttalas beröm för hifi-prylars utseende, men föstagångsbesökare hos mig gör det ofta om min Systemdek IIS och inte minst kvinnliga besökare (oftast utan eller med begränsat hifi-intresse) brukar kommentera vilken läcker skivspelare jag har.

Jag har aldrig påstått att att jag är prestigelös :oops:

Lyckligtvis är den riktigt duktig på att gräva fram mycket och oftast välljudande information ur de flesta skivor.

Nottingham/Mörch-kombinationen blir säkert ännu vassare.
Återstår att se om min skivspelare överlever 28 år till, det är ju inte säkert att jag gör det (88 år då). :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-08-20 23:42

bjorn55 skrev:Här är mitt bidrag till ”min sista grammofon” TW-Acustic Raven-One.
//Björn
Oh den var vacker!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-08-21 19:23

Hej alla!

Jag vet att jag som trådskapare har varit ganska inaktiv med inlägg.
En förklaring kanske är plats.

Min mamma har varit sjuk en längre tid och nu har hon nyligen verkligen blivit dålig.
Så det mesta av mitt fokus går upp i hennes väl och ve.
Jag har helt enkelt inte just nu energi över till annat än henne, min familj och jobbet.
Därför har jag inte varit så aktiv som jag skulle. (Det är ju ändå mitt ansvar som TS. )

Vill tacka Er alla för ert engagemang, fina råd, synpunkter, stora vänlighet och ja allt som hittills har berikat denna tråd, ni vet vilka ni är.

Jag återkommer med nya krafter, det är helt klart, å då jäklar ska det bli både skivspelarverk och pick up det är en sak som är säkert.
Hoppas ni har lust att fortsätta att hänga med på denna resa.

Ni är alla mycket välkomna att fortsätta tråden i samma goda anda som innan om lusten finns. Kom gärna med tankar och funderingar.
Jag har själv bunkrat upp med mycket frågor och funderingar själv som jag tänker släppa lös på alla ni grammofonistas!

Tills dess, lev väl!
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-08-21 19:43

Hej Jansson. Ta väl hand om din mor.

Sedan i höst, vid MØRCHA kvällar får du berätta om danskt ljud.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-21 19:51

Dito.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-08-21 20:04

Mamma är bra mycket viktigare än en simpel vinylsvarv. Ta väl hand om henne.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-21 20:32

Det är en jobbig och sorgfylld resa du har framför dig, Jansson.
Slå en signal om du behöver prata, jag har resvägen i färskt minne.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-08-21 20:45

Livets väg är inte alltid enkel. Hoppas det funkar så bra det kan med din mor.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-08-22 00:27

Ha det så bra det går Jansson och ta hand om familj och mamma nu.

mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-08-22 17:55

Tack!

Kram

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-08 00:18

Behöver lite positiv energi för att sprida tankarna.

Har mycket frågor.

-varför kallar de flesta auktoriteter det för azimuth när en svensk auktoritet benämner det vridningsvinkel?
-Det finns mer än tre etablerade nollgenomgångar?
-inställning av grammofonsteg på gehör eller strikt matematiskt?
-overhang kontra azimuthvinkel kontra vridningsvinkel?
-komplians kontra längd på tonarmsrör kontra dämpning av tonarmsbas?

Tesen "fit and forget" måste nog omvärderas?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-08 00:39

Tar upp en av handskarna:
Jansson skrev:-komplians kontra längd på tonarmsrör kontra dämpning av tonarmsbas?

Jag har funderat lite på om den mekaniska impedansen mellan tonarmen och chassiet inte borde matchas för att minimera reflekterad energi tillbaka i armen. Det betyder väl bl.a att chassiet/plinten inte bör vara så hemskt mycket styvare än armens bas.
Sedan bör förstås chassiet/plinten ha precis lagom inre dämpning för att inte ringa, men inte heller döda klangen.

Jansson skrev:-Det finns mer än tre etablerade nollgenomgångar?

Är det en fråga etter ett påstående?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-09-08 01:09

Jansson skrev:...
-varför kallar de flesta auktoriteter det för azimuth när en svensk auktoritet benämner det vridningsvinkel?...

Azimuth betecknar(oavsett vad en viss ingengör påstått) nålspetsens vertikala vinkel i förhållande till skivans horisontalplan . . .den anses vara runtomkring optimal vid ca: 90 grader.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-08 08:54

Laila skrev:
-varför kallar de flesta auktoriteter det för azimuth när en svensk auktoritet benämner det vridningsvinkel?...

Azimuth betecknar(oavsett vad en viss ingengör påstått) nålspetsens vertikala vinkel i förhållande till skivans horisontalplan . . .den anses vara runtomkring optimal vid ca: 90 grader.

Hm i vilket plan? Azimuth har alltid varit PUns vridning längs tonarmsaxeln, som man exempelvis kan åstadkomma med ett vridbart tonarmsskal.

(SRA är den andra vinkeln, dvs den man ändrar genom exempelvis höja eller sänka tonarmsbasen. Man ändrar även VTA då)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-08 11:07

paa skrev:Tar upp en av handskarna:
Jansson skrev:-komplians kontra längd på tonarmsrör kontra dämpning av tonarmsbas?

Jag har funderat lite på om den mekaniska impedansen mellan tonarmen och chassiet inte borde matchas för att minimera reflekterad energi tillbaka i armen. Det betyder väl bl.a att chassiet/plinten inte bör vara så hemskt mycket styvare än armens bas.
Sedan bör förstås chassiet/plinten ha precis lagom inre dämpning för att inte ringa, men inte heller döda klangen.

Jansson skrev:-Det finns mer än tre etablerade nollgenomgångar?

Är det en fråga etter ett påstående?

Tack paa.
HH Mörch exkluderar plintens påverkan i sin formel för att beräkna kompabilitet pick up/tonarmsrör.
Se formel sist på cartridge/armtube combination list.

Jag inbillar mig att en högmasse-plint borde vara att föredra i kombination med min dp-8?

Det verkar finnas tre ( minns inte vad de heter, en var Baerwald?) etablerade beräkningar av nollgenomgångar som sedan appliceras på protractorer.
Dina erfarenheter?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-09-08 11:09

Thomas_A skrev:
Laila skrev:

Hm i vilket plan? Azimuth har alltid varit PUns vridning längs tonarmsaxeln, som man exempelvis kan åstadkomma med ett vridbart tonarmsskal.

(SRA är den andra vinkeln, dvs den man ändrar genom exempelvis höja eller sänka tonarmsbasen. Man ändrar även VTA då)

Jag blir lite förvirrad. Det måste väl finnas en gemensam nomenklatur?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-08 11:24

Om du kikar på Moerch-armen så kan azimuth justeras genom att höja/sänka en av "knivlagren/spetsarna". Det får armen att vrida sig lite = PU vrider sig.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-09-08 11:35

Sen är det så att azimuth kan justeras efter två principer:

1. Att magnet/motor i pickuphuset är helt symmetrisk mot spårväggarna.

2. Att nålen vilar symmetrisk mot spårväggarna.

Om pickupen är noggrant gjord så blir 2 korrekt om 1 justeras.

Justerar man mot 2 så blir kanalseparationen/överhörningen inte alltid optimal.

I mitt tycke bör man alltid justera för 1, dvs mäta överhörning och justera till minimal nivå. Behövs en god testskiva med signal i vänster resp höger kanal. Mät signalnivå i motsatt kanal (överkörning) och justera azimuth så att du får så låg och jämn överhörningsignal som möjligt. Det demonstreras ganska väl med exempel från adjust+

http://www.adjustplus.de/index.php?opti ... &Itemid=98

Om nålen är snett infäst i nålarmsröret (kolla i mikroskop), skulle jag byta nål.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-09-08 11:46

Jansson skrev:
Tack paa.
HH Mörch exkluderar plintens påverkan i sin formel för att beräkna kompabilitet pick up/tonarmsrör.
Se formel sist på cartridge/armtube combination list.

Jag inbillar mig att en högmasse-plint borde vara att föredra i kombination med min dp-8?

Det verkar finnas tre ( minns inte vad de heter, en var Baerwald?) etablerade beräkningar av nollgenomgångar som sedan appliceras på protractorer.
Dina erfarenheter?

Jag tror inte det blir så stora skillnader mellan olika beraknade nollgenomgångar, bara man justerar efter någon så blir det säkert bra nog.
Har du läst genomgången i MoLT om tonarmens geometri? Där är allt ganska lättfattligt beskrivet. Den finns återutgiven på senare år.

För att beräkna kompabilitet pick up/tonarmsrör behövs naturligtvis inte tas hänsyn till plinten.
Det jag skrev om handlar inte om grundresonansen utan om frekvenser högre upp i registret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd